رانا پلاس یکی از محصولات پرطرفدار ایران خودرو است که در کنار ماشین‌هایی مثل دنا پلاس معمولی، دنا پلاس اتوماتیک توربو و حتی سمند سورن متقاضیان زیادی برای خرید دارد.

ما در این محتوا در مورد مشخصات فنی رانا پلاس، مزایا و معایب آن صحبت خواهیم کرد؛ امکانات و آپشن‌های این محصول محبوب ایران خودرو را معرفی می‌کنیم؛ به مقایسه رانا پلاس با سمند سورن پلاس به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین رقبای آن می‌پردازیم و در پایان هم در مورد قیمت رانا پلاس صفر کارخانه توضیحاتی را خواهیم داد.

مشخصات رانا پلاس

رانا پلاس که یکی از بهترین و پرطرفدارترین محصولات گروه صنعتی ایران خودرو به‌شمار می‌آید، در سال ۹۸ رونمایی شد و پاییز سال ۹۹ نیز آغاز عرضه آن به بازار بود.

این خودرو پرطرفدار مشخصات فنی بسیار جذابی دارد که از جمله این مشخصات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

طراحی بدنه

رانا پلاس درواقع نسخه ارتقا‌ یافته نسل قبلی خود یعنی رانا محسوب می‌شود. در چراغ‌های جلو و عقب رانا پلاس از لامپ‌های LED استفاده شده است؛ جلو پنجره رانا پلاس نیز طراحی بهتری دارد و دو چراغ مه‌شکن روی سپر این خودرو تعبیه شده‌اند.

آینه‌های بغل ماشین رانا پلاس با طراحی اسپرت و جذاب، همخوانی زیادی با چراغ‌های آن دارند. به‌علاوه این خودرو جذاب دارای رینگ‌هایی با طرح خورشیدی و تایرهای متناسب با آن است که همین امر زیبایی ظاهری آن را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

 طراحی داخلی

در طراحی داخلی رانا پلاس نسبت به نسخه قدیمی آن شاهد کمی بهبود هستیم. داشبورد آن مهندسی‌سازی شده و بین دو صندلی هم یک کنسول قرار گرفته است. دکمه‌های برقی شیشه‌بالابر این خودرو به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که افراد به راحتی می‌توانند با انگشتان خود آن را فشار دهند و شیشه‌ها را بالا و پایین کنند.

ماشین رانا پلاس

رودری‌های رانا پلاس با لایه کرومی که دارد، جلوه زیبایی به آن داده و سردنده آن هم با ظاهر و ارگونومی بهتری طراحی شده است؛ به‌علاوه صفحه کیلومترشمار این خودرو هم به ۲۰۶ اتومات شباهت دارد که ظاهر جذابی به آن داده است.

سیستم صوتی رانا پلاس دارای ۴ بلندگو در جلو و عقب خودرو است که قابلیت اتصال با بلوتوث به آن وجود دارد. در وسط غربیلک فرمان این خودرو آرم رانا تعبیه شده است و برخی از دکمه‌های کنترلی برای سیستم صوتی آن هم روی فرمان این خودرو قرار دارند.

 مشخصات فنی رانا پلاس

یکی از دلایل محبوبیت ماشین رانا پلاس مشخصات فنی جذاب آن است. شما می‌توانید برخی از شاخص‌ترین مشخصات رانا پلاس را در جدول زیر مشاهده کنید:

 

محور محرک دیفرانسیل جلو
جعبه دنده ۵ دنده دستی
پیشرانه ۴ سیلندر TU5 یورو۵
حجم موتور ۱.۶ لیتر
حداکثر قدرت ۱۰۵ اسب‌بخار
حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی ۶.۹ لیتر در صد کیلومتر
نوع بدنه سدان کوچک
نوع شاسی یکپارچه
نسل (کد اتاق) نسل اول – فیس لیفت
طول ۴۲۹۲ میلی‌متر
عرض ۱۶۸۴ میلی‌متر
ارتفاع ۱۴۵۳ میلی‌متر
فاصله محوری
وزن
۲۴۴۵ میلی‌متر

۱۱۳۴ کیلوگرم

حجم باک ۵۰ لیتر
چرخ جلو ۱۸۵/۶۵R14
چرخ عقب ۱۸۵/۶۵R14

در جدول بالا برخی از ویژگی‌هایی را که در انواع مدل‌های این خودرو وجود دارند، به‌صورت جدول به شما نمایش دادیم. مشخصات رانا پلاس سقف شیشه ای و رانا پلاس اتومات هم مشابه همین موارد هستند؛ البته نوع گیربکس رانا پلاس اتوماتیک به‌صورت دستی نیست.

رانا پلاس پانوراما

 مزایا رانا پلاس

یکی از دلایلی که مشتریان زیادی علاقمند به خرید رانا پلاس پانوراما یا مدل‌های دیگر این خودرو هستند، مزایای بسیار جذاب این محصول است که از جمله مهم‌ترین این مزایا می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • این خودرو دارای سیستم ترمز قدرتمند با سیستم ترمز ABS است که همین ویژگی ایمنی آن را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد و سبب کاهش احتمال تصادف آن می‌شود.
  • قطعات یدکی این خودرو به‌طور گسترده در بازار وجود دارند و مالکین این خودرو می‌توانند برای خرید قطعات یدکی مورد نیاز خود به راحتی و با کمترین قیمت اقدام کنند.
  • از مزایای مهم ماشین رانا پلاس، داشتن امکانات و آپشن‌های بسیار جذاب آن است.
  • ماشین رانا پلاس یکی از محصولات  اقتصادی گروه صنعتی ایران خودرو به‌شمار می‌آید و به دلیل قیمت مناسب، بسیاری از افراد توانایی مالی خرید آن را دارند.
  • این محصول محبوب ایران خودرو دارای استاندارد یورو۵ است؛ درنتیجه آلایندگی کمتری دارد که همین ویژگی یکی از مزیت‌های ماشین رانا پلاس محسوب می‌شود.

معایب رانا پلاس

ماشین رانا پلاس در کنار مزایای جذابی که برای مشتریان دارد، خالی از عیب هم نیست. از جمله مهم‌ترین معایب این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عایق‌بندی کابین این خودرو چندان مناسب و استاندارد نیست که این نقطه ضعف به خوبی در جاده‌ها به چشم می‌آید.
  • کیفیت ساخت این محصول ایران خودرو در مقایسه با برخی از محصولات دیگر این مجموعه مثل دنا پلاس اتوماتیک توربو پایین‌تر است.

امکانات و آپشن‌های رانا پلاس

یکی از دلایل جذابیت رانا پلاس ارتقا یافته و سایر مدل‌های این گروه خودروسازی امکانات و آپشن‌های جذاب آن است. در جدول زیر می‌توانید برخی از شاخص‌ترین آپشن‌های رانا پلاس را مشاهده کنید:

 

کروز کنترل دارد
سنسور دنده عقب دارد
سیستم هشداردهنده با نمایشگر دارد
توزیع نیرو ترمز دارد
ترمز ضدقفل دارد
ترمز عقب کاسه‌ای دارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد
چراغ مه‌شکن عقب دارد
چراغ جلو هالوژن
چراغ بدرقه – تنظیم دستی ارتفاع نور دارد
دکمه‌های کنترلی دارد
طراحی فرمان فرمان جدید (مشابه ۲۰۷ جدید)
سیستم صوتی اسپیکرهای جلو و عقب – هندزفری
قابلیت پشتیبانی سیستم صوتی Bluetooth – MP3
ایربگ راننده دارد
ایربگ سرنشین جلو دارد
سیستم تهویه دستی
تنظیم صندلی‌ راننده ۶ حالته دستی
تنظیم صندلی سرنشین جلو
جنس روکش صندلی
۴ حالته دستی
داشبورد با طراحی جدید دارد
ساعت دیجیتال دارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد

 

 رقبای رانا پلاس

رانا پلاس به‌عنوان یکی از محصولات محبوب ایران خودرو، رقبایی هم در بازار دارد که یکی از مهم‌ترین این رقبا سمند سورن پلاس است. در بخش بعدی به مقایسه این دو ماشین محبوب و پرطرفدار ایران خودرو خواهیم پرداخت.

 مقایسه رانا پلاس با سورن پلاس

رانا پلاس و سورن پلاس از لحاظ قیمتی دو محصول هم‌رده گروه صنعتی ایران خودرو محسوب می‌شوند که برخی از افراد برای انتخاب بین این دو خودرو دچار تردید هستند.

اگر شما هم در انتخاب یکی از این دو وسیله‌نقلیه دچار چالش هستید، می‌‎توانید در جدول زیر برخی از ویژگی‌ها و مشخصات مهم این دو خودرو را ببینید و با توجه به این مقایسه، خودرو مناسب خود را انتخاب کنید.

 

مشخصه یا ویژگی رانا پلاس سورن پلاس
نوع موتور TU5 EF7 TC
حجم موتور (cc) ۱۵۸۷ ۱۷۰۰
حداکثر توان موتور (hp) ۱۰۵اسب‌بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه ۱۱۵ اسب‌بخار

در ۶۰۰۰ دور در دقیقه

تعداد سوپاپ ۱۶ ۱۶
مصرف سوخت ترکیبی در هر ۱۰۰کیلومتر ۶/۹

 

مصرف سوخت ترکیبی ۷/۴۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
طول خودرو

عرض خودرو

۴۲۹۲ میلی‌متر

۱۶۸۴ میلی‌متر

۴۵۳۴ میلی‌متر

۱۷۲۰ میلی‌متر

ارتفاع خودرو ۱۴۵۳ میلی‌متر ۱۴۶۰ میلی‌متر
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی  

۱۱۳۴ کیلوگرم

 

 

۱۲۵۷ کیلوگرم

 

حجم فضای صندوق عقب ۴۰۰ لیتر ۵۰۰ لیتر
گنجایش مخزن سوخت ۵۰ لیتر ۶۰ لیتر
سیستم ترمز

 

ترمز ضد قفل ABS و EBD – ترمز جلو دیسکی خنک‌شونده – ترمز عقب کاسه‌ای ترمزهای جلو و عقب دیسکی ABS – EBD
کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو راننده و سرنشین جلو
فرمان هیدرولیک هیدرولیک
سیستم تهویه تنظیم دستی اتوماتیک
سیستم صوتی رادیو پخش سیستم رادیو پخش، بلوتوث، بلندگوها روی درب‌های جلو و طاقچه عقب
 

 

چراغ

 

چراغ‌های جلو و عقب جدید – دارای مه‌شکن جلو و عقب – دارای چراغ خطر سوم – دارای تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از داخل – سیستم روشنایی موقت در محیط‌های تاریک

چراغ های LED جلو،

دی‌لایت یا چراغ روز،

مه‌شکن‌های جلو و عقب،

قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل کابین،

سیستم روشنایی ترک خودرو

 

 

 

شیشه‌ها

شیشه بالابر درهای جلو و عقب برقی شیشه بالابر درهای جلو و عقب برقی،دارای پاور ویندوز و آنتی‌توپ، شیشه عقب با گرمکن، شیشه دودی درب‌های عقب و شیشه عقب
تزئینات تریم مشکی پارچه صندلی طرح جدید، تریم مشکی
تجهیزات ایمنی سیستم ضدسرقت (ایموبیلایزر) – سیستم هشداردهنده مرکزی ورود غیرمجاز – هشداردهنده موانع عقب – سیستم عیب‌یابی هوشمند(مالتی پلکس)- قفل مرکزی با ریموت کنترل – کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم کمربند ایمنی سه نقطه‌ای سرنشینان عقب
رینگ و لاستیک رینگ فولادی ۱۴ اینچ رینگ آلومینیومی سایز ۱۵
صندلی مجموعه صندلی‌های جدید مشابه پژو ۲۰۷ با روکش جدید- صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع – پشت سری صندلی‌های جلو با تنظیم ارتفاع -پشت سری صندلی عقب یکپارچه با صندلی صندلی راننده و سرنشین ۸حرکته (۶ حرکت برقی و ۲ حرکت دستی)

 

قیمت رانا پلاس

قیمت رانا پلاس کارخانه و قیمت رانا پلاس در بازار آزاد امروز با یکدیگر تفاوت دارند. در جدول زیر می‌توانید لیست قیمت کارخانه رانا پلاس را در مدل‌های مختلف آن مشاهده کنید:

 

نوع خودرو قیمت به تومان
رانا پلاس ۳۲۹.۱۳۴.۰۰۰
رانا پلاس پانوراما ۳۴۴.۵۵۵.۰۰۰
رانا پلاس ارتقا یافته
رانا پلاس پانوراما ارتقا یافته

همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، قیمت رانا پلاس کارخانه با توجه به مدل و آپشن‌هایی که دارد، متفاوت است. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که این اعداد مربوط به رانا پلاس قیمت کارخانه در فروردین سال ۱۴۰۳ هستند و قطعا بعد از چند مدت افزایش خواهند یافت.

قیمت رانا پلاس صفر در بازار امروز هم عدد ثابت و مشخصی نیست و با توجه به عوامل مختلفی مثل نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضای موجود در بازار و قیمت رانا صفر کارخانه متغیر خواهد بود.

سخن آخر

با توجه به قیمت رانا پلاس در قرعه کشی ایران خودرو و مزایای جذابی که این محصول پرطرفدار ایران خودرو دارد، بسیاری از مصرف‌کنندگان در طرح فروش یکپارچه وزارت صمت آن را انتخاب کردند.

ما در این محتوا در مورد مهم‌ترین مشخصات رانا پلاس و مزایا و معایب این خودرو محبوب صحبت کردیم؛ امکانات و آپشن‌های آن را برشمردیم؛ به مقایسه رانا پلاس و سورن پلاس به‌عنوان دو محصول مشابه و هم‌رده پرداختیم  و در پایان هم در مورد قیمت رانا پلاس توضیحاتی را ارائه دادیم. آیتول یک سامانه جامع خدمات خودرو است که خدماتی مانند استعلام و پرداخت خلافی، نوبت دهی تعویض پلاک، استعلام عوارض آزادراهی،  پرداخت طرح ترافیک ، مالیات نقل و انتقال خودرو و صدها خدمت دیگر را ارائه می‌دهد.