به طور کلی فرایند بیمه شدن یک فرایند اختیاری است. در حقیقت هر فرد می‌تواند با اختیار کامل و با دلخواه خود بیمه‌های مختلف را برای تامین امنیت بخش‌های مختلفی از زندگی خود انتخاب کند. اما یکی از بیمه‌هایی که وجود آن اجباری است و همه افراد موظف به خرید آن هستند، بیمه شخص ثالث است. بیمه شخص ثالث تضمین کننده پرداخت خسارت‌هایی است که در جریان تصادفات به شخصی ثالث وارد شده است. از آنجایی که این خسارت‌ها جانی و مالی است و می‌تواند عواقب خطرناک و جدی داشته باشد، قانون وجود آن را برای همه رانندگان اجباری کرده است. اما بعد از تصادف چگونه باید از این بیمه استفاده کرد؟ مراحل دریافت دیه از بیمه شخص ثالث چگونه است؟ در ادامه این مطلب پاسخ این پرسش‌ها را به شما خواهیم گفت.

خرید قسطی بیمه شخص ثالث

چرا بیمه شخص ثالث اجباری است؟

یکی از اتفاقات رایجی که در تصادف‌های هولناک شاهد آن هستیم، نقص عضو، از دست رفتن افراد در تصادف یا خسارت‌های سنگین مالی دیگر است. دیه قابل پرداخت برای این دست از اتفاقات، بسیار سنگین است و از آنجایی که پرداخت این ارقام به صورت عادی ممکن نیست، شخص مسئول تصادف ناچار است به رای دادگاه تسلیم شود. این رای در جریمه‌های سنگین شامل حبس است.

برای جلوگیری از این اتفاق، بیمه‌ها به کمک افراد آمده‌اند و قانون نیز وجود بیمه شخص ثالث را برای همه افرادی که دارای خودرو هستند اجباری کرده است. در این صورت هنگام بروز تصادف، خسارت تا سقف زیادی توسط بیمه به شخص آسیب دیده پرداخت می‌شود. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتری درباره بیمه هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم سری به وبلاگ آیتول بزنید. همچنین شما می‌توانید برای استعلام بیمه شخص ثالث نیز روی آیتول حساب کنید.

دلایل اجباری بودن بیمه شخص ثالث

تشخیص نوع خسارت؛ بیمه شخص ثالث چه خساراتی را پرداخت می‌کند؟

اولین قدم بعد از وقوع تصادف، برآورد خسارت است. از آنجایی که بیمه شخص ثالث خسارت‌های متنوعی را پوشش می‌دهد، ابتدایی‌ترین کار این است که نوع خسارت به دقت در صحنه حادثه مشخص شود. بیمه شخص ثالث، خسارت‌ها را با شرایط و قوانین متفاوت تحت پوشش دارد. باید بدانید که پوشش‌های متنوع در قیمت بیمه شخص ثالث نیز تاثیرگذار است. پس در زمان خرید بیمه به پوشش‌هایی که انتخاب می‌کنید، توجه داشته باشید.

خسارت‌های مادی در بیمه شخص ثالث؛ جبران خسارت مادی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های جبران خسارت، پرداخت خسارت خودروی ثالث است. در این تعریف اگر شما به عنوان دارنده بیمه، با خودروی شخصی بیمه شده به خودرو، موتورسیکلت، ساختمان، مزرعه یا دیگر اموال و دارایی شخصی ثالث برخورد کنید، باید خسارت آسیب ایجاد شده را پرداخت کنید. در این شرایط بیمه شخص ثالث با توجه به نوع حادثه تا سقفی خاص در هر مورد، خسارت را پرداخت می‌کند.

در حقیقت اگر بیمه نامه شما مشکل تاریخ نداشته باشد، به راحتی می‌توانید نسبت به پرداخت خسارت اقدام کنید. در غیر این صورت علاوه بر پرداخت خسارت، باید جریمه‌ای بابت اتمام تاریخ بیمه خود بپردازید. بنابراین بهتر است همانگونه که نسبت به پرداخت عوارض سالیانه خودرو حساسیت دارید، تمدید بیمه نامه را نیز فراموش نکنید.

خسارت مادی بیمه شخص ثالث

جبران خسارت جانی در بیمه شخص ثالث

در تعریف قوانین بیمه شخص ثالث، خسارت‌های جانی که مشمول پرداخت خسارت هستند شامل هرگونه نقص عضو و فوت شخص ثالث می‌شوند. بیمه شخص ثالث با تخمین خسارت وارد شده به شخص ثالث، مبلغی را به عنوان دیه نقض عضو یا دیه از دست رفتن شخص ثالث به او یا خانواده‌اش پرداخت می‌‌کند.

دیه در بیمه شخص ثالث

کشیدن کروکی توسط افسر راهنمایی و رانندگی؛ سندی برای تکمیل پرونده

بعد از وقوع تصادف به طور معمول اولین قدم تماس با راهنمایی و رانندگی و درخواست اعزام افسر به محل حادثه است. بعد از ورود افسر به صحنه، توضیحاتی توسط راننده مقصر و شخص ثالث ارائه می‌شود و افسر نیز با توجه به موقعیت تصادف و توضیحات، کروکی صحنه تصادف را رسم می‌کند. این کروکی یکی از اسناد مهم در پرونده بیمه شماست و بسیاری از شرکت‌های بیمه وجود آن را ضروری می‌دانند. پس باید در انتخاب شرکت بیمه‌ دقت کنید. این نکته را نیز بدانید که غیر از تهیه بیمه شخص ثالث، یکی از مواردی که در زمان خرید ماشین باید به آن توجه کنید، استعلام خلافی است و پرداخت آن بر عهده فروشنده خواهد بود. اما نیازی به نگرانی نیست، شما با کمک سامانه خلافی خودرو آیتول می‌توانید به سادگی لیست خلافی خودروی خود را مشاهده و پرداخت کنید.

آیا بدون کروکی می‌توان درخواست پرداخت خسارت بیمه کرد؟

گاهی تصادف در موقعیت بدی از خیابان و بزرگراه اتفاق می‌افتد. برای مثال با ایست در موقعیت، مشکلاتی مانند راهبندان ایجاد می‌شود. بنابراین نیاز به جابجایی خودرو وجود دارد. همچنین گاهی تصادف بسیار هولناک است و بعد از وقوع آن واژگونی پیش می‌آید. در این صورت نیز صحنه برخورد به شکل اولیه باقی نمی‌ماند. در این شرایط افسر قادر به کشیدن کروکی دقیق نیست. اما برای درخواست جبران خسارت بیمه شخص ثالث در این شرایط، می‌توانید فرم اعلام خسارت بدون کروکی را در دفتر بیمه پر کنید.

اگر بیمه شخص ثالث ندارید یا نیاز به تمدید آن دارید، پیشنهاد می‌کنیم خرید اینترنتی بیمه شخص ثالث بیمه ایران را از دست ندهید.

مدارک لازم برای تشکیل پرونده بیمه شخص ثالث؛ شروع تکمیل پرونده برای جبران خسارت

بعد از وقوع حادثه باید مدارکی را برای تکمیل پرونده و ارجاع به دادگاه ارائه کنید. این مدارک برای شرایط مختلف متفاوت هستند، در ادامه به هرکدام از آنها می‌پردازیم.

مدارک موردنیاز برای پرداخت خسارت مالی تصادف توسط بیمه

اگر تصادف تنها باعث ایجاد خسارت مالی شده، باید برای جبران خسارت مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • اصل یا تصویر برابر اصل شده گزارش افسر راهنمایی و رانندگی
  • اصل و کپی بیمه نامه زیان دیده و بیمه نامه مقصر حادثه
  • اصل و کپی کارت شناسایی زیان دیده و اصل و کپی کارت شناسایی و کارت ماشین مقصر
  • اصل برگه اعلام خسارت
  • اوراق بازجویی مقصر و زیان دیده
  • ارائه فاکتور زیان خودرو
  • ارائه رای دادگاه یا برگه سازش
  • نظریه کارشناس رسمی دادگستری
مدارک لازم برای بیمه شخص ثالث

مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده خسارت جانی و پرداخت دیه

در صورتی که تصادف خسارت جانی در بر دارد باید با مدارک زیر جهت تکمیل پرونده و درخواست دیه اقدام کنید:

  • اصل کوپن بیمه‌نامه شخص ثالث مقصر
  • اصل گواهینامه مقصر به همراه کارت خودرو و کارت ملی
  • کروکی تصادف (گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی یا گزارش مقامات انتظامی یا نظریه کارشناس منتخب مراجع قضایی)
  • اوراق بازجویی از مقصر و زیان‌دیدگان
  • نظریه پزشکی قانونی
  • کارت شناسایی مجروحین و متوفیان
  • خلاصه پرونده بالینی مصدوم یا متوفی در صورت بستری
  • کپی شناسنامه و کارت ملی وراث متوفی و یا ذی‌نفعان دریافت خسارت
  • برگه رای دادگاه
  • جواز دفن، گزارش معاینه جسد و گواهی فوت به همراه شناسنامه باطل شده متوفی، در صورتی‌که در حادثه زیان‌دیده فوت شده باشد
  • ارائه گواهی انحصار وراثت، در حوادث منجر به فوت

مراحل دریافت دیه از بیمه؛ بعد از جمع آوری مدارک چه کنیم؟

بعد از وقوع حادثه، راننده یا مالک خودرو باید برای اعلام خسارت به یکی از نمایندگی‌های بیمه بروند و با مدارک گفته شده پرونده تشکیل دهند. سپس به همراه یک نماینده به بخش ارزیابی خسارت مراجعه کنند تا کارشناس بیمه نظر نهایی خود را برای میزان خسارت صادر کند. بعد از صدور رای بیمه نیز باید منتظر پرداخت وجه باشید. به شما پیشنهاد می‌کنیم برای پیشگیری از هرگونه حوادث ناگوار، پروسه خرید بیمه شخص ثالث را به سرعت انجام دهید.

زمان پرداخت دیه و خسارت بعد از حکم چقدر است؟

زمان پرداخت دیه توسط بیمه به موجب قانون بیمه الزامی شخص ثالث مصوب سال ۹۵ و بر اساس مفاد ۳۱-۳۲-۳۳ تعیین شده است که به شرح زیر است:
به موجب ماده ۳۱: «بیمه‌گر یا صندوق حسب مورد مکلف به پرداخت خسارت متعلقه حداکثر تا ۱۵ روز پس از دریافت مدارک مورد نیاز است.»

به موجب ماده ۳۲: «زیان دیده یا اولیاء دم متوفی موظفند پس از قطعی شدن مبلغ خسارت برای تکمیل پرونده به بیمه‌گر یا صندوق مراجعه کنند. بیمه‌گر نیز مکلف است حداکثر ظرف ۲۰ روز از تاریخ قطعی شدن، مبلغ خسارت را به زیان دیده بپردازد. در صورت عدم مراجعه زیان‌دیده مبلغ مذکور نزد صندوق تودیع و قبض واریز بیمه‌گر به مرجع قضایی تحویل و بیمه‌گر بری الذمه خواهد بود. صندوق نیز مکلف است به محض مراجعه زیان‌دیده مبلغ را عیناً به ایشان بپردازد.»

به موجب ماده ۳۳: «در صورت عدم پرداخت خسارت توسط بیمه‌گر یا صندوق حسب مورد طبق تکلیف (ماده ۳۱ و ۳۲) زیان‌دیده حق مطالبه جریمه تاخیر در پرداخت خسارت را به ازای هر روز تاخیر نیم درهزار مبلغ خسارت را خواهد داشت.»

آیتول، بهترین مسیر برای خرید و تمدید بیمه شخص ثالث

با توجه به اهمیت بیمه شخص ثالث، لازم است نسبت به تمدید این بیمه حساسیت بالایی داشته باشید و به صورت دوره‌ای آن را بررسی کنید. برای خرید و تمدید ساده بیمه شخص ثالث می‌توانید به آیتول مراجعه کنید. همچنین خدمات دیگر خودرو نیز در سامانه آیتول موجود است و شما در کنار تهیه بیمه شخص ثالث می‌توانید خرید بیمه بدنه را نیز انجام دهید. برای دیدن خدمات دیگر به سایت آیتول به آدرس iToll.ir مراجعه کنید.