اگر قصد دارید خودرویی را به‌صورت موقت وارد کشور کنید، حتما با اصطلاح پلاک گذر موقت برخورد کرده‌اید. پلاک گذر موقت نوعی مجوز است که به خودروهای خارجی برای ورود موقت به خاک یک کشور داده می‌شود.

این پلاک نشان می‌دهد که خودرو برای مدت مشخصی اجازه تردد در کشور مورد نظر را دارد و پس از پایان مدت اعتبار باید از خاک آن خارج شود. اگر نمی‌دانید که شرایط دریافت پلاک گذر موقت چیست، با ما در این مطلب از آیتول همراه باشید تا شما را با شرایط و نحوه دریافت پلاک گذر موقت آشنا کنیم.

شرایط صدور مجوز پلاک گذر موقت

مراحل و شرایط دریافت پلاک گذر موقت

اگر بخواهیم شما را با شرایط ورود خودرو شخصی به ایران به‌صورت گذر موقت آشنا کنیم، باید بگوییم که مسافران غیرمقیم و افرادی که حداقل ۳ ماه خارج از ایران زندگی کرده‌اند، می‌توانند با داشتن مجوز برای ورود خودرو اقدام کنند.

مسافران حتما باید از کانون‌های جهانگردی جواز عبور (کارنه دوپاساژ) بگیرند؛ این مجوز اجازه می‌دهد تا ۳ ماه با خودرو خود در ایران تردد داشته باشند. شرایط ورود خودرو و دریافت پلاک گذر موقت به شرح زیر است:

  • تضمین مالی: باید مبلغی به اندازه ۳ برابر ارزش خودرو خود را برای ضمانت به گمرک پرداخت کنید.
  • مدت زمان مجاز: حداکثر مدت اقامت خودرو در ایران ۳ ماه است. در موارد خاص با درخواست کتبی ممکن است این مدت تمدید شود.
  • ممنوعیت فروش و اجاره: فروش یا اجاره این خودروها در ایران به افراد دیگر ممنوع است.
  • خودروهای ممنوعه: ورود خودروهایی مانند پورشه، بوگاتی، هامر، مازراتی و خودروهای تشریفاتی به کشور ممنوع است.
  • خروج خودرو: پس از پایان مدت مجاز باید خودرو خود را از کشور خارج کنید. در غیر این صورت، خودرو توقیف و به‌عنوان کالای قاچاق ضبط می‌شود.

لازم به ذکر است که مسافران ایرانی و خارجی مقیم خارج باید جواز بین‌المللی (کارنه دوپاساژ) داشته باشند. همچنین پیشنهاد ما این است که حتما آخرین تغییرات قوانین گمرکی را بررسی کنید تا با مشکل مواجه نشوید.

نحوه دریافت پلاک گذر موقت

جهت طی مراحل دریافت پلاک گذر موقت نیاز است تا مراحل زیر را طی کنید تا بتوانید به این هدف برسید:

  • آمادهسازی مدارک: در گام اول برای دریافت پلاک گذر موقت نیاز است تا اقدام به آماده‌سازی مدارک مورد نیاز کنید. در بخش‌های بعدی شما را با این مدارک آشنا خواهیم کرد.
  • مراجعه به مرکز تعویض پلاک: با در دست داشتن مدارک کامل به نزدیک‌ترین مرکز تعویض پلاک بروید. کارشناسان مربوطه مدارک شما را بررسی می‌کنند و مراحل قانونی برای صدور پلاک گذر موقت را انجام خواهند داد.
  • پرداخت هزینه‌ها: هزینه‌های مربوط به صدور پلاک گذر موقت شامل هزینه پلاک، عوارض خروج از کشور و سایر هزینه‌های جانبی هستند. لازم به ذکر است که این هزینه‌ها مثل عوارض سالانه نیست که بتوانید آن‌ها را از طریق وب‌سایت‌های واسط پرداخت کنید.
  • دریافت پلاک: پس از طی مراحل فوق و پرداخت هزینه‌ها، پلاک گذر موقت به شما تحویل داده خواهد شد. سپس با استعلام پلاک های فعال می‌توانید وضعیت پلاک خود را بررسی کنید.

مدارک لازم برای دریافت پلاک گذر موقت

همان‌طور که بیان شد، به منظور طی مراحل دریافت پلاک گذر موقت نیاز است تا مدارک مختلفی را جمع‌آوری و سپس مراحل دریافت پلاک را طی کنید. این مدارک شامل موارد زیر هستند:

  • پاسپورت: پاسپورت معتبر یکی از مهم‌ترین مدارک است. این پاسپورت باید غیر ایرانی باشد و نشان دهد که حداقل ۹۰ روز در کشور مبدا سکونت داشته‌اید.
  • گواهینامه بینالمللی: داشتن گواهینامه رانندگی بین‌المللی الزامی است.
  • معرفینامه گمرک: این معرفی‌نامه را می‌توانید از گمرک دریافت کنید.
  • مجوز عبور از کشور: این مجوز نشان می‌دهد که شما مجوز ورود به ایران را دارید.
  • دفترچه کارنه دو پاساژ: این دفترچه برای خودروهایی که از طریق مرزهای زمینی وارد می‌شوند، لازم است.
  • مدارک شناسایی خودرو: مدارک مالکیت خودرو مانند سند خودرو نیز باید ارائه شوند.

بهتر است که پیش از سفر به ایران با مراجعه به سفارت یا کنسولگری ایران در کشور مبدا یا تماس با گمرک ایران، از آخرین تغییرات در قوانین و مدارک مورد نیاز مطلع شوید.

هزینه دریافت پلاک گذر موقت

شرایط دریافت و انتقال دریافت پلاک گذر موقت

برای اینکه بتوانید خودرو خود را با پلاک گذر موقت وارد کشور کنید، باید هزینه‌هایی را بپردازید. این هزینه‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • ضمانت: مهم‌ترین هزینه، پرداخت مبلغی برای ضمانت است. این مبلغ معمولا سه برابر ارزش خودرو شماست و برای ضمانت خروج خودرو از کشور در نظر گرفته می‌شود. البته نگران نباشید؛ این پول بعد از اینکه خودرو را از کشور خارج کردید، به‌طور کامل به شما برگردانده خواهد شد.
  • هزینه پلاکگذاری: برای دریافت پلاک گذر موقت باید هزینه پلاک‌گذاری را نیز پرداخت کنید. این هزینه بر اساس قوانین و مقررات جاری تعیین می‌شود.
  • هزینه‌های جانبی: علاوه بر هزینه‌های اصلی، هزینه‌های جانبی دیگری مانند حق تمبر و هزینه‌های مربوط به سیستم شماره‌گذاری خودرو نیز وجود دارند.

هزینه دقیق دریافت پلاک گذر موقت به عوامل مختلفی مانند نوع خودرو، ارزش آن و قوانین جاری گمرک بستگی دارد. بنابراین، برای اطلاع دقیق از هزینه‌ها بهتر است با گمرک یا مراکز مربوطه تماس بگیرید.

اعتبار پلاک گذر موقت چقدر است؟

گمرک ایران در تاریخ ۲۰ تیر ۱۴۰۲، قوانین مربوط به ورود موقت خودروهای سواری به کشور را به‌روزرسانی کرد. بر اساس این قوانین جدید، محدودیت‌های قبلی درباره کشور مبدا خودروها برداشته شد. جدول مدت زمان مجاز برای ورود موقت خودرو به شرح زیر است:

گروه افراد

کشور مبدا

مدت زمان مجاز

ایرانیان مقیم خارج از کشور

تمام کشورها

۵ ماه

مسافران غیرمقیم ایران

تمام کشورها

۵ ماه

سرمایه‌گذاران خارجی

تمام کشورها

۵ سال

ساکنان مناطق آزاد

۱ ماه

لازم به ذکر است که مدت زمان مجاز برای تردد خودروهای گذر موقت به کشور، غیرقابل تمدید است. پس از اتمام این مدت زمان، اگر خودرو را به گمرک تحویل ندهید، برای شما اخطاریه‌ای صادر می‌شود و از شما درخواست خواهد شد که این کار را طی ۱۰ روز آینده انجام دهید. در صورت عدم انجام آن شما مجرم شناخته می‌شوید و پرونده قاچاق خودرو برای شما تشکیل خواهد شد.

شرایط نقل و انتقال پلاک‌های گذر موقت

خودروهای دارای پلاک گذر موقت دارای محدودیت‌های خاصی هستند که باید رعایت شوند:

  • ممنوعیت خرید و فروش: خرید و فروش خودروهای گذر موقت به‌صورت قانونی امکان‌پذیر نیست و این عمل جرم محسوب می‌شود.
  • مدت زمان تردد: خودروهای با پلاک گذر موقت تنها مجاز به تردد شش ماهه در داخل کشور هستند.
  • تردد غیرقانونی: هرگونه تردد خارج از مدت زمان مجاز، تخلف محسوب می‌شود و پیگرد قانونی دارد.
  • مالکیت خودرو: تنها مالک خودرو حق استفاده از آن را دارد و هرگونه انتقال مالکیت غیرقانونی است.

عدم رعایت قوانین فوق منجر به تشکیل پرونده قضایی و سایر عواقب قانونی خواهد شد.

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

هزینه تبدیل پلاک گذر موقت به پلاک ملی

امکان تبدیل پلاک گذر موقت به پلاک ملی وجود ندارد؛ با این حال اگر خودرو شما قبل از تصویب قانون جدید تبدیل پلاک در یکی از مناطق آزاد کشور مثل قشم، انزلی یا سایر مناطق بوده است، می‌توانید برای دریافت پلاک ملی از طریق تبدیل پلاک منطقه آزاد به پلاک ملی اقدام کنید. برای انجام این کار باید هزینه‌های زیر را پرداخت کنید:

  • حقوق گمرکی و سود بازرگانی: این مبلغ معمولا حدود ۴ درصد ارزش گمرکی خودرو به‌علاوه سود بازرگانی است.
  • مالیات و عوارض واردات: مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی خودرو را شامل می‌شود.
  • هزینه تعویض پلاک: این هزینه بر اساس کارشناسی و تعیین ارزش خودرو محاسبه خواهد شد.
  • پرداخت خلافی: تمامی خلافی‌های خودرو باید تسویه شوند.

هزینه دقیق تبدیل پلاک برای هر خودرو متفاوت است و به عوامل مختلفی مانند مدل خودرو، سال ساخت، کشور مبدا و … بستگی دارد. برای اطلاع دقیق از هزینه‌های تبدیل پلاک خودرو خود نیز بهتر است به مراکز تعویض پلاک بروید یا با کارشناسان مربوطه مشورت کنید. پس از تعویض پلاک نیز مشمول تمام قوانین مربوطه مثل پرداخت مالیات خودرو می‌شوید و باید این هزینه‌ها را نیز پرداخت کنید.

حرف آخر

در این مطلب از آیتول تلاش کردیم تا به شرایط دریافت پلاک گذر موقت بپردازیم و درباره مراحل دریافت این پلاک و مدارک مورد نیاز آن، اطلاعات کاملی را به شما ارائه دهیم. همان‌طور که مشاهده کردید، افرادی که از خارج از کشور قصد ورود به ایران را دارند، با طی مراحل گمرکی می‌توانند در مراکز تعویض پلاک برای دریافت پلاک گذر موقت اقدام کنند. برای دریافت این پلاک نیز نیاز است تا مدارکی نظیر پاسپورت، گواهینامه بین‌المللی، معرفی‌نامه گمرک، مجوز عبور از کشور، دفترچه کارنه دو پاساژ، مدارک شناسایی خودرو و … را به مراجع مربوطه ارائه دهید.