لاستیک خودرو یکی از اجزاء اصلی وسیله نقلیه است که نقش مهمی در تعادل و حرکت آن دارد؛ بنابراین انتخاب لاستیک مناسب برای هر خودرویی بسیار مهم و حیاتی است. هر لاستیک ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص خود را دارد که با توجه به این موارد و ویژگی‌ها، باید مناسب‌ترین لاستیک را برای خودرو خود انتخاب کنید. برای اطلاع از جدول مشخصات لاستیک، اعدادی روی آن حک شده‌اند که با خواندن این اعداد می‌توان از ویژگی‌های آن مطلع شد. ما در این محتوا در این مورد که اعداد روی لاستیک چه ویژگی‌هایی از آن را نشان می‌دهند، با شما صحبت خواهیم کرد.

اعداد روی لاستیک

اعداد روی لاستیک چه چیزهایی را نشان می‌دهند؟

کارخانه‌های تایرسازی برای این‌که بتوانند اطلاعات لاستیک را در سریع‌ترین زمان ممکن به افراد منتقل کنند، اعدادی را روی آن درج می‌کنند که هریک از این اعداد بیان‌گر یک ویژگی از آن است. به‌طور مثال اگر اعداد روی لاستیک بارز P220/80R16 80S باشد، هریک از این کلمات بیانگر ویژگی خاصی از آن است. در ادامه این بخش در این مورد که هریک از اعداد لاستیک، معرف چه مشخصه یا ویژگی از آن هستند، با شما صحبت خواهیم کرد.

حرف اول بر روی عبارت لاستیک

اولین حروف انگلیسی روی لاستیک خودرو بیانگر نوع تایر و کلاس خودرویی است که می‌توان از لاستیک برای آن استفاده کرد. این حرف می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

P: حرف انگلیسی P مخفف کلمه PASSENGER و بیانگر خودروهای سواری است.

T: این حرف موقتی بودن لاستیک را نشان می‌دهد و گویای این است که لاستیک برای زاپاس خودروها مناسب خواهد بود.

LT: این عبارت نشان می‌دهد که لاستیک مورد نظر، مناسب وانت‌های سبک‌وزن و خودروهای سواری است.

اولین عدد بعد از حروف انگلیسی روی لاستیک

اولین عدد روی لاستیک بعد از حرف انگلیسی بیانگر عرض لاستیک به میلی‌متر است. به‌طور مثال اگر این عدد ۲۵۰ باشد، یعنی عرض لاستیک ۲۵۰ میلی‌متر یا ۲۵ سانتیمتر است.

هرچه عرض لاستیک بیشتر باشد، سطح تماس آن با زمین بیشتر خواهد بود و درنتیجه خودرو در حال حرکت تعادل بیشتری خواهد داشت. بنابراین انتخاب لاستیک ۲۵۰ برای خودروهای سواری در مقایسه با تایرهای ۲۲۰ میلی‌متری می‌تواند تعادل بیشتری به آن‌ها بدهد.

عدد سوم بعد از علامت اسلش /

سومین عدد روی لاستیک خودرو که بعد از علامت اسلش قرار می‌گیرد، نشان‌دهنده ارتفاع لاستیک نسبت به پهنای آن است که برای به‌دست آوردن آن باید عرض لاستیک را در عدد ۸۰ ضرب و سپس بر ۱۰۰ تقسیم کنید.

هرچه این عدد بیشتر باشد، لاستیک گوشتی‌تر است و این ویژگی برای تایر خودروها مزیت محسوب می‌شود.

حرف R

حرف R مخفف کلمه Ring است و عدد لاستیک بعد از R اندازه رینگ برحسب اینچ را نشان می‌دهد. به‌طور مثال اگر علائم روی لاستیک خودرو به‌صورت R14 باشد، یعنی اندازه رینگ آن برابر با ۱۴ اینچ است.

آخرین عبارت روی لاستیک خودرو

آخرین اعداد و حروف انگلیسی روی لاستیک خودرو معیار شاخص بار یا میزان تحمل وزن خودرو را نشان می‌دهد که برای درک مفهوم این عبارت، اطلاع از مواردی که در ادامه این بخش بیان می‌کنیم، ضروری است.

حداکثر سرعت قابل تحمل لاستیک

یکی از اطلاعات مهمی که از طریق اعداد روی لاستیک می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت، شاخص کد سرعت یا حداکثر سرعت قابل تحمل لاستیک آن است.

برای این منظور برخی از حروف انگلیسی روی لاستیک خودرو درج می‌شوند که هریک از آن‌ها بیانگر سقف سرعت مجاز برای لاستیک خودرو هستند که می‌توانید این حروف را در جدول زیر مشاهده کنید.

 

کد سرعت لاستیک نوع خودرو حداکثر سرعت مجاز برای لاستیک
L خودرو آفرود یا وانت سبک ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت
M لاستیک زاپاس ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت
N لاستیک زاپاس ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت
Q لاستیک زمستان برای خودرو ۴×۴ ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
S خودرو سدان یا ون ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
T خودرو سدان یا ون ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
U خودرو سدان یا کوپه ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
H خودرو سدان اسپرت یا کوپه ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت
V خودرو اسپرت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت
Z خودرو اسپرت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت به بالا
W خودرو سوپر اسپرت ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت
Y خودرو سوپر اسپرت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت
(Y) خودرو سوپر اسپرت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت به بالا

ترکیب عبارت S و M

این دو حروف انگلیسی روی لاستیک خودرو بیانگر این هستند که لاستیک برای حرکت در مسیرهای برفی و گل‌آلود مناسب است.

تاریخ تولید و انقضا لاستیک

لاستیک از جمله اجزاء هر خودرویی است که به دلیل ترکیبات سازنده آن دارای تاریخ انقضاء است و بعد از ۴ سال از تولید فاسد می‌شود. استفاده از لاستیک‌های تاریخ‌گذشته بسیار خطرناک است؛ زیرا امکان ایجاد مشکل برای آن‌ها و بروز حادثه برای خودرو وجود دارد.

به‌طور کلی اعداد روی لاستیک سال تولید آن و هفته‌ای از آن سال را که لاستیک تولید شده است، نشان می‌دهند. برای مثال عدد ۲۰۲۱ نشان‌دهنده این است که لاستیک در بیستم‌ویکمین هفته از سال ۲۰۲۰ میلادی تولید شده است.

میزان تحمل وزن لاستیک

هر لاستیک تحمل میزان فشار مشخصی از وزن را دارد که در صورت تحمیل فشاری بیشتر از این مقدار، امکان بروز مشکل و حتی ترکیدن آن وجود دارد. برای اطلاع از این میزان، برخی اعداد و علائم روی لاستیک درج شده‌اند.

برای نمایش حداکثر میزان بار روی لاستیک معمولا اعدادی بین ۷۵ تا ۱۰۵ روی آن درج می‌شوند که نشان‌دهنده حداکثر میزان وزن قابل تحمل آن است. به‌طور مثال عدد ۷۵ یعنی تایر حداکثر قابلیت تحمل ۴۰۰ کیلوگرم بار را دارد.

ترکیبات مورد استفاده برای تولید لاستیک

برخی از کارخانه‌های تایرسازی برای بهبود کیفیت  تولید و افزایش عمر مفید لاستیک از برخی مواد و ترکیبات استفاده می‌کنند که معمولا ترکیبات مورد استفاده برای تولید لاستیک هم روی آن درج می‌شوند.

عدد بعد از عبارت MAX PRESS

عدد بعد از عبارت MAX PRESS بیانگر ماکزیمم فشار باد قابل تحمل بر روی لاستیک است که تایر قابلیت تحمل آن میزان فشار باد را دارد.

فلش روی تایر

فلشی که روی تایر خودرو درج شده است، نشان‌دهنده جهت حرکت آن است؛ زیرا آج‌های تایر در هنگام حرکت به سمت اطراف پخش می‌شوند؛ درنتیجه نصب برعکس لاستیک می‌تواند سبب از بین رفتن قابلیت حرکت آن در آب شود.

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

ارزیابی کیفیت تایر با استفاده از شاخص UTGQ

شاخص مهم UTGQ یکی از معیارهای کلیدی برای ارزیابی کیفیت تایر خودرو است. با استفاده از این معیار می‌توان از میزان چسبندگی، سایش و مقاومت آن در برابر حرارت مطلع شد که در ادامه در مورد هریک از این موارد به‌صورت جداگانه صحبت خواهیم کرد.

معیار سایش لاستیک یا Treadwear

هرچه مقاومت لاستیک در برابر سایش بیشتر باشد، طول عمر آن هم بیشتر است؛ بنابراین بسیاری از رانندگان در هنگام خرید لاستیک دولتی یا آزاد به این ویژگی توجه ویژه‌ای دارند. این شاخص روی تایر خودرو هم درج می‌شود.

معیار چسبندگی لاستیک یا Traction

معیار چسبندگی خودرو یکی از شاخص‌های کلیدی در کیفیت آن است. هرچه مقدار چسبندگی تایر خودرو بیشتر باشد، میزان تعادل و ترمزگیری آن هم بهتر خواهد بود.

این معیار مهم با استفاده از حروف انگلیسی روی لاستیک خودرو مشخص می‌شوند که این حروف شامل A، AA، B و C هستند. عبارت AA بیانگر بیشترین میزان چسبندگی و C کمترین میزان آن است.

معیار مقاومت لاستیک در برابر گرما یا  Temperatur

یکی از مهم‌ترین عواملی که سبب استهلاک لاستیک می‌شود، قرار گرفتن آن در معرض گرما و حرارت بالاست. هرچه میزان تحمل تایر در برابر گرما و حرارت بیشتر باشد، قطعا طول عمر آن هم بیشتر خواهد بود.

میزان مقاومت لاستیک در برابر گرما با حروف انگلیسی A، B و C نمایش داده می‌شود که حرف A نشان‌دهنده بیشترین مقاومت در برابر حرارت و C نشان‌دهنده کمترین مقاومت در برابر گرماست.

اعداد روی لاستیک بارز

چطور سایز مناسب لاستیک برای خودرو را شناسایی کنیم؟

در بخش قبلی در مورد برخی از اطلاعاتی که می‌توان از طریق خواندن عبارات و اعداد روی لاستیک به‌دست آورد، صحبت کردیم. با این حال سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید، این است که چطور می‌توان لاستیک مناسب خودرو را شناسایی کرد.

برای این منظور می‌توانید به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید؛ ولی در صورت عدم دسترسی به این دفترچه این اطلاعات در کنار درب‌ها یا کاپوت خودرو نیز قابل مشاهده هستند.

 

سخن آخر

لاستیک خودرو یکی از مهم‌ترین اجزاء هر وسیله نقلیه به‌شمار می‌آید و انتخاب تایر مناسب در هنگام خرید لاستیک دولتی یا آزاد بسیار مهم و ضروری است. کارخانه‌های سازنده تایر برای انتقال سریع اطلاعات مربوط به لاستیک خودرو برخی از عبارات و حروف را بر روی آن‌ها درج می‌کنند که هریک از این حروف بیانگر یک مشخصه یا ویژگی خاص در مورد آن است؛ ولی برای بسیاری از افراد این سوال وجود دارد که عبارات و اعداد روی لاستیک به چه معناست. به همین دلیل ما در این محتوا در مورد مشخصات روی لاستیک و این‌که هر عبارت یا عدد روی تایر خودرو بیانگر چه مشخصه‌ای از آن است، با شما صحبت کردیم. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع لاستیک، مقالات راهنمای خرید بهترین تایر ایرانی و بهترین لاستیک خارجی آیتول را مطالعه نمایید.

آیتول یک سامانه جامع خدمات خودرو است که خدماتی مانند استعلام و پرداخت خلافی، نوبت دهی تعویض پلاک، استعلام عوارض آزادراهی،  پرداخت طرح ترافیک ، مالیات نقل و انتقال خودرو و صدها خدمت دیگر را ارائه می‌دهد.