طبق قانون، صاحبان خودروهای فرسوده موظف هستند اطلاعات خودرو خود را در سامانه نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به نشانی nnhk.ir ثبت کنند. عدم ثبت نام در سامانه نوسازی خودروهای فرسوده، ممنوعیت تردد و جریمه را به دنبال خواهد داشت.

به همین دلیل برای جلوگیری از ممنوعیت تردد و جریمه؛ کمک به کاهش آلودگی هوا و بهبود وضعیت محیط زیست، همچنین برای نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل و جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروهای جدید و ایمن نیاز است تا در nnhk.ir سایت نوسازی خودرو فرسوده ثبت‌نام کنید. در همین راستا در این مطلب از آیتول قصد داریم شما را با سامانه نوسازی خودروهای فرسوده آشنا کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

معرفی سامانه نوسازی خودروهای فرسوده

اگر بخواهیم به معرفی ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده بپردازیم، باید بگوییم که وزارت صنعت، معدن و تجارت با راه‌اندازی سامانه نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به نشانی  nnhk.ir فصل نوینی را در عرصه نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل کشور گشوده است.

این سامانه به منظور ارائه خدمات به مالکان خودروهای فرسوده و متقاضیان جایگزینی این خودروها با مدل‌های جدید، طراحی شده است و زمینه را برای رسیدگی به امور مربوط به نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به‌صورت آنلاین فراهم می‌آورد.

مالکان خودروهای فرسوده می‌توانند با مراجعه به آدرس nnhk.ir و طی مراحل ثبت‌نام و ایجاد حساب کاربری، از خدمات و امکانات متعدد این سامانه بهره‌مند شوند. استفاده از سامانه نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده کاملا رایگان است و نیازی به پرداخت هیچ‌گونه وجهی ندارد. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به آدرس nnhk.ir به‌صورت مستقل در این سامانه ثبت‌نام کنند و از خدمات آن بهره‌مند شوند.

سامانه نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده گامی مهم در راستای نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل کشور، کاهش آلودگی هوا و ارتقاء سطح ایمنی تردد در جاده‌هاست. با استفاده از این سامانه، مالکان خودروهای فرسوده می‌توانند به سادگی و به‌صورت آنلاین برای اسقاط خودرو خود اقدام کنند و از مزایای طرح‌های جایگزینی بهره‌مند شوند.

نحوه ورود به سایت nnhk.ir

به منظور ورود به ناوگان نوسازی خودروهای فرسوده نیاز است که از طریق مرورگر خود به آدرس www.nnhk.ir بروید. در صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود، روی گزینه «ورود/ثبت‌نام» کلیک کند.

نحوه ورود به سایت nnhk.ir

در این مرحله اگر قبلا در سامانه نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده ثبت‌نام کرده‌اید، برای ورود باید نام کاربری و رمز عبور اکانت خود را بنویسید و بر روی گزینه «ورود» کلیک کنید. اگر تاکنون در سامانه www.nnhk.ir نوسازی ثبت‌نام نکرده‌اند، ثبت‌نام در سایت را انجام دهید و پس از دریافت نام کاربری و رمز عبور، وارد سایت شوید.

نحوه ثبت نام در nnhk.ir

به منظور ثبت نام خودرو فرسوده در سامانه نوسازی ناوگان و اسقاط خودروها باید به سایت nnhk.ir بروید. در صفحه اصلی سایت روی گزینه «ورود/ثبت نام» کلیک کند و در گام بعدی با انتخاب گزینه «ثبت نام متقاضیان»، صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که باید حقیقی یا حقوقی بودن خود را در آن مشخص کنید؛ سپس اطلاعات هویتی و شماره همراه خود را در محل مربوطه بنویسید. در مرحله بعدی باید اطلاعات عمومی خود را در کادرهای مربوطه وارد کنید. سپس آدرس ایمیل خود، کد ملی و رمز عبور انتخابی را بنویسید تا فرآیند ثبت‌نام شما در سایت نوسازی خودروهای فرسوده انجام شود.

نحوه ثبت نام در سامانه نوسازی خودروهای فرسوده nnhk.ir

پس از انجام این کار، برای ثبت نام خودرو در سامانه نوسازی خودروها باید وارد اکانت خود شوید. در صفحه اصلی اکانت، از طریق بخش فرآیندها باید گزینه «ثبت اطلاعات خودرو فرسوده» را انتخاب کنید.

مرحله دوم ثبت نام سامانه نوسازی خودروهای فرسوده nnhk.ir

در صفحه بعدی شرایط مشارکت در طرح‌های جایگزینی را مطالعه و تایید کنید. سپس مشخصات مالک خودرو فرسوده را در کادرهای مربوطه بنویسید و مشخصات خودرو فرسوده را نیز درج کنید. با انجام این کار فرآیند ثبت نام خودرو در سامانه نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده انجام می‌شود.

نحوه پیگیری ثبت نام در سایت نوسازی خودروهای فرسوده

برای پیگیری ثبت نام خودروهای فرسوده در این سامانه باید پس از ورود به حساب کاربری خود، در صفحه اصلی گزینه «درخواست‌های بررسی‌شده و درخواست‌های در حال انجام» را انتخاب کنید و در صفحه بعدی، پیگیری وضعیت ثبت‌نام خودرو خود را انجام دهید.

نحوه پیگیری ثبت نام در سامانه نوسازی خودروهای فرسوده nnhk.ir

جریمه عدم ثبت نام در سامانه نوسازی خودروهای فرسوده

موضوعی که باید به آن توجه کنید این است که جریمه سنگین در انتظار خودروهای فرسوده ثبت نشده در سامانه نوسازی خودروهای فرسوده است. بر اساس ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، تردد خودروهای فرسوده در کلان‌شهرها ممنوع است.

همچنین دارندگان خودروهای فرسوده که از اسقاط آن خودداری کنند، با جریمه و ممنوعیت تردد روبه‌رو خواهند شد. از سوی دیگر بر اساس ماده ۸ قانون هوای پاک، حمل بار و مسافر، صدور معاینه فنی، بیمه، خرید و فروش، نقل و انتقال و تردد خودروهای فرسوده ممنوع است و متخلفان جریمه خواهند شد. طبق جدول جرایم رانندگی در سال ۱۴۰۳، جریمه تردد خودروهای فرسوده ۲۰۰ هزار تومان برای هر ۲۴ ساعت است.

امکانات سامانه نوسازی خودروهای فرسوده

علاوه بر امکانات قبلی که در این مطلب به آن اشاره کردیم، سامانه nnhk.ir خدمات دیگری نیز به کاربران خود ارائه می‌دهد. از مهم‌ترین امکانات سایت نوسازی خودروهای فرسوده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دسترسی به اطلاعات تماس: در این سامانه امکان برقراری ارتباط با سازمان نوسازی ناوگان از طریق راه‌های تماس درج‌شده در سایت وجود دارد.
  • بخش پرسش و پاسخ: در صورت داشتن پرسش درباره فرآیند اسقاط خودرو، می‌توانید پاسخ آن را در سامانه دریافت کنید.
  • دسترسی به لیست مراکز اسقاط: در سایت نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، شما می‌توانید لیست کامل مراکز اسقاط خودروهای فرسوده در سراسر کشور را مشاهده کنید. لیست مراکز اسقاط منتخب طرح تاکسی نیز در این سایت در دسترس است.
  • دسترسی به اطلاعیه‌ها و فراخوان‌ها: در سامانه نوسازی خودروهای فرسوده، شما این امکان را دارید که به آخرین اخبار، اطلاعیه‌ها و فراخوان‌های مربوط به طرح‌های نوسازی ناوگان دسترسی پیدا کنید.

حرف آخر

در این مطلب از آیتول، شما را با سامانه نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده آشنا کردیم. همان‌طور که گفتیم، به راحتی می‌توانید در این سامانه به آدرس nnhk.ir ثبت نام کنید و درج اطلاعات خودرو فرسوده خود را انجام دهید تا با مشکل جریمه عدم ثبت خودرو مواجه نشوید. همچنین در این سایت علاوه بر ثبت نام خودروهای فرسوده می‌توانید به امکانات بیشتری مثل اطلاعات تماس، بخش پرسش و پاسخ، لیست مراکز اسقاط و اطلاعیه‌ها و فراخوان‌ها دسترسی پیدا کنید.