تا چند سال گذشته جریمه اتومبیل‌ها به روش‌هایی سنتی و تنها توسط یک افسر راهنمایی و رانندگی انجام می‌گرفت. اما این روزها با پیشرفت تکنولوژی، جریمه دوربین‌های رانندگی جایگزین روش‌های قدیمی شده است. تا جایی که در صورت کوچک‌ترین تخلفات رانندگی، بدون حضور افسر نیز احتمال ثبت جریمه ماشین برای شما وجود خواهد داشت. این جریمه‌ها توسط دوربین‌های مختلف ثبت و در پرونده سوابق رانندگی شما درج می‌شود. اما اینکه فرایند ثبت جریمه دوربین چگونه اتفاق می‌افتد، جریمه دوربین بعد از چند روز ثبت میشود و چه زمانی بعد از انجام تخلف می‌توانیم استعلام آن را از پرونده جریمه‌های رانندگی خود بخوانیم، در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

استعلام خلافی خودرو

انواع دوربین ثبت جریمه؛ تخلفات رانندگی توسط چه دستگاه‌هایی ثبت می‌شوند؟

تخلفات رانندگی توسط دوربین‌های هوشمندی ثبت می‌شود که در سطح شهر نصب شده و وظایف آنها بررسی جرایم رانندگی است. بعضی از دوربین‌ها نیز وجود دارند که برای ثبت خلافی نیازمند حضور افسران راهنمایی و رانندگی هستند. دوربین‌ها بسیار دقیق بوده و چیزی از دید آنها دور نخواهد ماند! در ادامه انواع دوربین‌ها را معرفی خواهیم کرد.

۱.  دوربین هوشمند راهنمایی و رانندگی؛ ثبت تخلف با کمک هوش مصنوعی

تا چندین سال گذشته اگر فردی در یک اتوبان خلوت با سرعتی غیر مجاز رانندگی می‌کرد، این تصور وجود داشت که بدون حضور افسر راهنمایی و رانندگی امکان ثبت جریمه برای او وجود ندارد. به همین دلیل تخلفات رانندگی به ویژه در ساعات خلوت، آمار بالا و خطرناکی را رقم می‌زد. اما با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن ابزارهای کمکی ثبت تخلفات، دیگر نباید برای جریمه منتظر افسر راهنمایی و رانندگی باشید!

در حقیقت این روزها همه فرایندهای مرتبط با رفت و آمدهای شهری از ثبت تخلفات تا ثبت عوارض خودرو با کمک هوش مصنوعی و ابزارهای دیجیتالی صورت می‌گیرد.

دوربین هوشمند راهنمایی و رانندگی همانگونه که نامی آشنا در چند سال اخیر است، نمایی آشنا نیز دارد. این دوربین‌ها را بارها در فاصله میان دو اتوبان یا در کنار چراغ‌های راهنمایی مرتفع دیده‌اید یا از آنان باخبر هستید.

این دوربین با کمک هوش مصنوعی می‌تواند در هنگام تخلف، تصویری از خودروی شما را ثبت کند. تصویر ثبت شده حاوی پلاک خودرو است و مستقیما در پرونده تخلفات راهنمایی و رانندگی شما قرار خواهد گرفت. تشخیص تخلفات با استفاده از برنامه‌ها و دستورات وارد شده به این سیستم است. برای مثال دوربین‌های نصب شده بالای چراغ راهنمایی، وظیفه ثبت تخلف عبور از چراغ را به عهده دارد.

دوربین های هوشمند راهنمایی رانندگی

۲. دوربین اپراتوری؛ کنترل سرعت خودروها با نظارت نیروی انسانی

استفاده از دوربین اپراتوری یکی از راه‌های ثبت تخلفات راهنمایی و رانندگی است. در این شیوه، شخصی در پشت دوربین می‌نشیند و به کمک آن افرد متخلف را شناسایی می‌کند. از این شیوه بیشتر برای کنترل جاده‌ها و آزادراه‌ها و همچنین کنترل سرعت خودروها استفاده می‌شود.

به دلیل وجود عامل انسانی در قضاوت تخلف در این شیوه، می‌توانید بعد از مشاهده لیست خلافی خودرو، درخواست اعتراض و تجدیدنظر را وارد کنید. با توجه به اینکه همه اتفاقات این دوربین‌ها ضبط می‌شوند، شورای تجدید نظر با بازبینی دوباره فیلم، درباره جریمه تصمیم‌گیری خواهند کرد.

 

۳.دوربین دستی؛ دوربین هایی بر روی سه پایه مستقر در جاده ها

این نوع دوربین‌ها برای ثبت سرعت تخلف در جاده‌ها قرار دارند، ولی دقت آنها نسبت به بقیه دوربین‌ها پایین‌تر است، به این خاطر که به صورت اتوماتیک متوجه جریمه راننده متخلف نمی‌شوند و مامور پلیس باید از آنها برای نظارت سرعت خودرو‌ها و وسایل نقلیه دیگر استفاده کند. دوربین‌های دستی به خصوص در جاده‌های تهران-شمال که رفت و آمد زیاد است، بیشتر هم دیده می‌شود. مطمئنا خیلی از شما در زمان پرداخت عوارض تهران شمال، در مسیر جاده پلیس راهنمایی و رانندگی را در حین کنترل خودروها به وسیله این دوربین‌ها دیده باشید.  

دوربین های دستی پلیس

۴.دوربین خودرویی؛ نصب شده در داخل خودروی پلیس

در خیابان‌ها به‌خصوص جاهایی که خلوت‌تر است، برای کنترل سرعت وسایل نقلیه از دوربین خودرویی استفاده می‌شود. این نوع دوربین داخل خودروی پلیس نصب شده و برای تشخیص سرعت به پلیس کمک می‌کند.

حال که درمورد انواع دوربین‌ها گفتیم، خوب است این را بدانید که احتمال خطا مخصوصا در نوع دوربین اپراتوری و دستی وجود دارد و ممکن است جریمه اشتباه ثبت شود، ولی نیازی به نگرانی نیست، اگر فکر می‌کنید که تخلفی از سوی شما انجام نگرفته است، می‌توانید از طریق سامانه آیتول استعلام خلافی خود را به سه روش زیر انجام دهید:

  • به صورت آنی و با داشتن کد ملی و شماره تماس مالک، خلافی خود را به صورت موردی و قسطی بپردازید. همچنین استعلام نمره منفی در این قسمت امکان‌پذیر است و بعد از آن، هر زمان که بخواهید می‌توانید آخرین استعلام خلافی خود را مشاهده کنید.
  • خلافی را به صورت تجمیعی و یکجا و با استفاده از شماره پلاک خودرو پرداخت کنید.
  • جرایم پیامک شده و سایر قبوض را با استفاده از شناسه پرداخت و شناسه قبض بپردازید.

در صورت نیاز نیز می‌توانید عکس جریمه دوربین را از سامانه آیتول درخواست دهید، تا از داشتن جریمه اطمینان حاصل پیدا کنید.

استعلام خلافی خودرو

جریمه کدام دوربین راهنمایی و رانندگی زودتر ثبت می‌شود؟

اگر جریمه شما توسط دوربین اپراتوری ثبت شود، امکان فرمان ایست به شما از سوی افسر وجود دارد. در حقیقت بعد از مشاهده سرعت بالا، فرمان ایست برای شما صادر می‌شود و بعد از ایست، برگه جریمه راهنمایی و رانندگی به صورت فیزیکی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

اما در اغلب موارد، جریمه‌های خودرو توسط دوربین‌های هوشمند در سطح شهر ثبت می‌شوند. در بسیاری از موارد ممکن است متوجه این ثبت تخلف نشده باشید یا از رقم دقیق آن اطلاع کافی نداشته باشید. در ابتدای استفاده از این دوربین‌های هوشمند، ثبت تخلف در پرونده جریمه‌های راهنمایی و رانندگی به زمان زیادی نیاز داشت. اما در این روزها تخلفات حدودا ۴۸ ساعت بعد همراه با جزئیاتی مثل نوع تخلف، تاریخ، زمان و عکس تخلف در سرویس‌های استعلام خلافی خودرو قابل مشاهده است.

برای اطلاع از جریمه رانندگی نیز همانطور که گفتیم می‌توانید به سادگی وارد سامانه آیتول شوید و میزان جرائم راهنمایی و رانندگی را مشاهده و به سادگی با هر کدام از روش‌هایی که گفتیم بپردازید. علاوه بر استعلام جرائم، خدمات دیگری مانند خرید بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و حتی بیمه موتورسیکلت در آیتول قابل دسترسی است.

جریمه کدام دوربین ها زودتر ثبت میشود؟

آیا دوربین‌های ثبت سرعت در شب نیز عمل می‌کنند؟

حقیقت این است که شب یا روز بودن تاثیری بر ثبت تخلفات دوربین هوشمند ندارد. دوربین‌های راهنمایی و رانندگی در نور شب نیز با کمک اشعه‌هایی که از خود ساطع می‌کنند، به سادگی قابلیت تشخیص پلاک و ثبت تخلفات را دارند. این تخلفات ممکن است عبور از چراغ قرمز، عدم پرداخت عوارض آزادراهی خودرو یا ثبت جریمه برای ورود به طرح باشد.

علاوه بر ثبت تصویر در تاریکی، این دوربین‌ها می‌توانند در جهت‌های مختلفی تصاویر را ثبت کنند. بنابراین هنگام دریافت خلافی می‌توانید تصاویر را از جهت‌های مختلف نیز شناسایی کنید. این را نیز بدانید که جریمه دوربین درصورت پرداخت نکردن بعد از ۶۰ روز دوبرابر نخواهد شد و جریمه دیرکرد هم ندارد.

دوربین های ثبت سرعت در شب

استعلام خلافی به ساده‌ترین روش در چند دقیقه!

در این مقاله درمورد اینکه جریمه دوربین بعد از چند روز ثبت میشود و اطلاعات مهمی که درمورد آن وجود دارد صحبت کردیم. ما در آیتول شرایط را برای استعلام خلافی خودرو ساده‌تر کرده‌ایم. شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان، از میزان جریمه دوربین و سایر خلافی ماشین مطلع شوید. همچنین دست شما در پرداخت خلافی نیز باز است. این تصمیم شماست که آنها را به صورت قسطی یا یکجا بپردازید.

در آیتول نیز خدماتی چون استعلام تمام مدارک خودرو مانند وضعیت کارت و سند ماشین، وضعیت گواهینامه، نمره منفی گواهینامه و پلاک‌های فعال خودرو امکان‌پذیر بوده و شما می‌توانید تنها با چند کلیک، از طریق سامانه آیتول این کارها را انجام دهید. برای کسب اطلاعات درمورد خدمات دیگر می‌توانید با پشتیبانی آیتول به شماره ۰۲۱۸۹۵۱۸۰۱۰ در تماس باشید.