تصادفات منجر به فوت معمولا در دو جنبه عمومی و خصوصی جای می‌گیرند که در جنبه عمومی مجازات حبس یا جزای نقدی دارد و در جنبه خصوصی، پرداخت دیه در صورت مطالبه اولیای دم قابل اجرا و پرداخت است. متاسفانه آمار کشته‌های حوادث رانندگی روز به روز در حال افزایش است و این امر، زندگی خانواده‌های بسیاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد و پای بسیاری از آنها را به دادگاه باز می‌کند. به همین دلیل بیمه شخص ثالث از اهمیت بسیاری برخوردار است و بهتر است در اولین فرصت نسبت به تمدید یا خرید آن اقدام ‌کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد قانون مجازات در تصادف و همچنین مجازات تصادف منجر به مرگ بیشتر بدانید.

خرید قسطی بیمه شخص ثالث

قانون مجازات تصادف منجر به فوت چیست؟

در تصادف منجر به فوت براساس ماده ۵۰۴ قانون مجازات جدید، هرگاه راننده‌ای که با داشتن سرعت مجاز و مطمئن، مهارت کافی و همچنین سایر مقررات در حال حرکت باشد، ولی قادر به کنترل وسیله نقلیه نباشد و به کسی بدون تقصیر برخورد کند که حضورش در آن محل مجاز نیست (مثل بزرگراه و یا اتوبان) ضمان منتفی و در غیر این صورت راننده ضامن است.

تبصره ۱ـ در موارد فوق هرگاه عدم رعایت برخی از مقررات رانندگی تاثیری در حادثه نداشته باشد، به گونه‌ای که تقصیر مرتکب علت جنایت حاصله نباشد، راننده ضامن نیست.

تبصره ۲- حکم مندرج در این ماده در مورد وسایل و ابزارآلات دیگر نیز جاری است.

در قانون مجازات اسلامی، بر اساس ماده ۷۱۴، هرگاه بی‌مبالاتی، بی‌احتیاتی، عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده (مثل وسایل نقلیه هوایی، آبی و یا زمینی) و یا متصدی وسیله نقلیه موتوری سبب قتل غیرعمد شود، شش ماه تا سه سال حبس برای این فرد در نظر گرفته می‌شود، همچنین در صورت مطالبه از سمت اولیای دم به پرداخت دیه محکوم می‌شود.

مجازات تصادف منجر به فوت

همچنین نداشتن تصدیق رانندگی، داشتن سرعت غیرمجاز، رانندگی در حال مستی، عدم رعایت محل عبور عابر پیاده، عبور از محل‌های عبور ممنوع و حرکت دادن اتومبیل با علم به وجود نقص فنی از عوامل تشدید مجازات است، که حداقل مجازات را به میزان ۳/۲ حداکثر مجازات ذکر شده در این ماده افزایش خواهد داد.

اگر قصد خرید انواع بیمه‌های ماشین و یا حتی موتور را دارید، می‌توانید همین حالا از طریق سایت یا اپلیکیشن آیتول اقدام کنید تا در کمتر از دو ساعت نسخه الکترونیکی برای شما ارسال شود. همچنین غیر از بیمه می‌توانید از خدمات دیگر آیتول مثل استعلام خلافی خودرو با کد ملی، معاینه فنی، تعویض روغن و هر آنچه که به خودرو مربوط می‌شود، بهره‌مند شوید.

در تصادف منجر به فوت چه خسارتی را می‌توان مطالبه کرد؟

قتل ناشی از تصادفات رانندگی، قتل غیرعمد است و در نتیجه آن مقصر باید دیه کامل را پرداخت کند. اما در مورد اینکه دیه تصادف به چه کسانی تعلق میگیرد، باید گفت که در مواردی که مصدوم به صدمات متعددی دچار شود و پس از آن فوت کند، براساس بند ب ماده ۵۳۸ قانون مجازات جدید در صورتی که تعداد صدمات زیاد باشد و مرگ، قطع عضو یا آسیب‌های بیشتر، در اثر سرایت تمام صدمات باشد، تنها دیه نفس یا عضو یا آسیب بزرگتر ثابت می‌شود و اگر مرگ، قطع عضو یا آسیب بزرگتر در اثر سرایت بعضی از صدمات باشد، دیه صدمات مسری در دیه نفس یا عضو یا آسیب بزرگتر تداخل کرده و دیه صدمات غیرمسری، جداگانه محاسبه و مورد حکم واقع خواهد شد.

علی‌الاصول شرکت‌های بیمه در حدود تعهد خود مسئول پرداخت دیه هستند، ولی این خسارات باید در حکم دادگاه قید شود، زیرا در غیر این صورت اداره بیمه خود را موظف به پرداخت ندانسته و از این جهت مشکلاتی برای طرفین ایجاد خواهد شد.

خسارت مالی در تصادف

در خصوص مراحل گرفتن دیه بعد از رای دادگاه و هزینه‌های مازاد بر دیه مثل هزینه بیمارستان و درمان، اگرچه در دادگاه‌ها اختلاف رویه وجود دارد، اما با توجه به رای هیات عمومی شعب حقوقی دیوان عالی کشور که هزینه‌های مازاد بر دیه را قابل مطالبه دانسته، می‌توان با تقدیم دادخواست حقوقی، این هزینه‌ها را از مقصر مطالبه کرد.

همچنین براساس قوانین ایران، خسارات معنوی قابل مطالبه نبوده و به‌خاطر مسائل روحی که مصدوم و یا خانواده‌اش با آن درگیر هستند، نمی‌توان درخواست خسارت کرد.

آیا تصادف منجر به فوت، حکم قتل غیر عمد را دارد؟

براساس ماده ۱۶ قانون اصلاح بیمه اجباری مسئولیت مدنی، اگر دارندگان وسایل نقلیه تصادفی داشته باشند که منجر به کشته شدن فردی شود، به شرح زیر است:

در حوادث رانندگی منجر به صدمات بدنی غیر از فوت، بیمه‌گر وسیله نقلیه مسبب حادثه یا صندوق تامین خسارتهای بدنی، حسب مورد موظفند پس از دریافت گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه و در صورت لزوم گزارش سایر مقامات انتظامی و پزشکی قانونی بلافاصله حداقل ۵۰ درصد از دیه تقریبی را به اشخاص ثالث زیان دیده پرداخت کرده و باقی مانده آن را پس از معین شدن میزان قطعی دیه بپردازند.

این را هم بدانید که در حوادث رانندگی منجر به فوت، شرکت‌های بیمه در صورت توافق با راننده مسبب حادثه و وراث متوفی، می‌توانند بدون نیاز به رای مراجع قضایی، دیه و دیگر خسارت‌های بدنی وارده را پرداخت کنند. برای استعلام بیمه شخص ثالث کافی است تا شماره پلاک یا کد ملی مندرج در بیمه‌نامه خود را داشته باشید. سامانه سنهاب، متعلق به بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تمامی اطلاعات بیمه شخص ثالث خودروها را ثبت کرده است.

طبق ماده ۷۱۸ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی سال ۷۵، در صورتی که راننده در هنگام قتل رانندگی، فاقد گواهینامه رانندگی بوده، مست باشد، سرعت غیرمجاز داشته باشد، با سبقت غیرمجاز رانندگی کند و یا وسیله نقلیه عیب و نقص فنی داشته باشد، در تصادف منجر به مرگ مجازات شدیدتری از حالت عادی خواهد داشت، ولی این نوع قتل کماکان شبه عمد تلقی خواهد شد.

قتل غیر عمد در تصادف رانندگی

تبصره‌های تصادف منجر به فوت

در مواردی که فرد فاقد گواهینامه باعث وقوع تصادف منجر به جرح یا فوت افراد شده باشد، بیمه شخص ثالث موظف به پرداخت خسارت به مصدوم یا وراث متوفی است، اما می‌تواند برای دریافت آن به راننده فاقد گواهینامه رجوع کند. همچنین در مواقعی که قتل ناشی از تصادفات رانندگی به دلیل مصرف مشروبات الکلی یا غیر از آن باشد، همین شرایط حکمفرماست.

همچنین در خصوص مجازات افراد مرتکب به این نوع قتل، باید توجه داشت که حتی اگر اولیای دم گذشت کنند، دادستان موظف به تعقیب دعوای عمومی بوده و به همین اعتبار می‌توان گفت که جرم موضوع ماده ۷۱۴ و ۷۱۸ جرمی غیرقابل گذشت است و دیه فقط از طرف اولیای دم قابل گذشت بوده و فردی که مرتکب قتل شده، حتی در صورت رضایت خانواده مقتول، لازم است تا مجازات زندان و یا جریمه نقدی را متحمل شود.

خیلی از مواقع، تصادفات بین رانندگان و عابران پیاده، به دلیل عدم رعایت قانون و همچنین بی‌دقتی (ماده ۲۱۵ آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی) از سمت عابران صورت می‌گیرد. کارشناسان تصادفات در هر مورد به میزان تقصیر راننده و عابر پیاده نگاه می‌کنند و راننده به میزان تقصیر خود موظف به پرداخت خسارت جانی یا مالی بوده، همچنین در عمل غالبا تصادفات بر عهده رانندگان گذاشته شده و دلیل آن هم پرداخت خسارت توسط بیمه خودرو است.

بیمه شخص ثالث، بیمه‌ای ضروری برای تمامی رانندگان

در این مقاله به سؤال آیا تصادف منجر به فوت زندان دارد، پاسخ دادیم. درنهایت همه چیز بستگی به رای دادگاه و اولیای دم دارد. اما شما با خرید بیمه می‌توانید تا حدودی خیالتان را از بابت هزینه‌های دیه و دیگر خسارت‌های بدنی وارده راحت کنید.

همین حالا می‌توانید برای اطلاع از قیمت بیمه شخص ثالث و همچنین مقایسه قیمت بیمه شرکت‌های مختلف به سامانه آیتول مراجعه کنید و سریع‌تر نسبت به خرید بیمه ماشین خود اقدام کنید. اگر سوالی در این زمینه دارید، با کارشناسان ما در پشتیبانی در تماس باشید.