حتی اگر یک‌بار در زندگی تجربه تصادف و پرداخت خسارت و دیه را داشته باشید، بدون شک از آن به عنوان یکی از سخت‌ترین و تلخ‌ترین تجربه‌های زندگی یاد می‌کنید. تصادف و پرداخت دیه علاوه‌بر فشار مالی تا مدت‌ها بر روحیه افراد حاضر در صحنه تصادف تاثیر می‌گذارد. اگر در این شرایط سخت، فرد مقصر بیمه نداشته باشد یا مدت بیمه خودروی او تمام شده باشد، شرایط سخت‌تر از قبل می‌شود.

در این شرایط علاوه‌بر پرداخت دیه فرد به عنوان مجرم شناخته می‌شود و شرایط دریافت دیه از بیمه سخت و غیرممکن خواهد شد. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع دیه، نحوه دریافت آن از بیمه و پرداخت دیه در صورت نداشتن بیمه و شرایط مشابه آن بپردازیم. همراه ما باشید.

خرید قسطی بیمه شخص ثالث

دیه چیست و در چه مواردی باید پرداخت شود؟

قبل از پرداختن به هر موضوعی بهتر است شما را با مفاهیم دیه و شرایط پرداخت آن آشنا کنیم. دیه، پرداخت مالی است که به دلیل آسیب وارد کردن غیر عمدی به شخص دیگر و در موارد عمدی که به هر دلیل قصاص ندارد به شخص آسیب دیده یا خانواده آن تعلق می‌گیرد. در تصادف‌های غیرعمد و تصادف‌های عامدانه که شخص آسیب دیده و طرف شاکی رضایت دهند، دیه باید با توجه به آسیب وارد شده به‌طور کامل پرداخت می‌شود.

شرایط پرداخت دیه در صورت نداشتن بیمه کاملا متفاوت است. ممکن است پس از استعلام خلافی خودرو متوجه بخشیده شدن بخشی از جرایم از سمت پلیس راهنمایی و رانندگی شوید یا گاها از برخی از جرایم یا دیرکردهای پرداخت بیمه شما چشم پوشی شود، اما در تصادفات و موارد مربوط به دیه شما مسئول پرداخت کامل آن به شاکیان پرونده هستید و در اولین فرصت باید دیه را برای جلب رضایت شخص آسیب دیده به‌طور کامل و با هزینه خودتان پرداخت کنید.

شرایط پرداخت دیه تصادف به شاکی

انواع جراحات و میزان مختلف دیه آن‌ها

دیه انواع مختلفی دارد که با توجه به جراحات و خسارت‌های وارد شده، موظف به پرداخت آن به طرف مقابل هستید. انواع دیه به‌طور خلاصه به شرح زیر هستند.

  • دیه قتل: به دیه‌ کامل یک انسان، دیه قتل می‌گویند. نرخ این دیه هر ساله توسط قوه قضاییه تعیین می‌شود. هر گاه در تصادفی یک انسان به قتل برسد دیه قتل به خانواده شاکی پرداخت می‌شود.
  • دیه اعضای بدن: اگر در تصادف شخصی عضوی از بدن از بین رود که تنها یک عدد از آن در بدن وجود داشته باشد راننده موظف به پرداخت کامل دیه یک انسان است. اگر از عضوی دو عدد در بدن وجود داشته باشد مانند دست و پا، از دست دادن هر یک از آن‌ها دیه‌ای نصف دیه یک انسان کامل دارد.
  • دیه جراحات: این دیه به میزان هزینه جراحت‌های وارد شده به فرد شاکی در تصادف مشخص خواهد شد.
  • دیه منافع اعضا: از دست دادن هر یک از حواس پنجگانه در تصادف منجر به دریافت دیه از راننده مقصر می‌شود.

مبلغ دیه در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. کافی است همین حالا هزینه بیمه شخص ثالث ایران را بررسی کنید و آن را با نرخ دیه‌های پرداختی مقایسه کنید. بی‌شک بهترین راه برای در امان ماندن از ضررهای جبران ناپذیر مالی، ثبت بیمه شخص ثالث خودرو است.

چند نوع دیه تصادف وجود دارد

آیا در صورت نداشتن بیمه دیه پرداخت می‌شود؟

پس از آشنایی با مفاهیم دیه و معرفی آن حالا می‌توانیم به سوال اصلی شما پاسخ دهیم. آیا در صورت نداشتن بیمه دیه فرد شاکی پرداخت می‌شود؟  متاسفانه پاسخ ما به این سوال منفی است.

در قانون جدید، بیمه در صورتی که فرد متخلف گواهینامه نداشته باشد اما خودرویی که با آن تصادف اتفاق افتاده بیمه باشد، بیمه بخشی از دیه را تقبل می‌کند. اما در شرایطی که خودرو هیچ بیمه‌ای نداشته باشد متاسفانه پرداختی از سمت شرکت‌های بیمه صورت نمی‌گیرد. با راننده محورشدن بیمه شخص ثالث نیاز است تا در هنگام ثبت نام بیمه، نام و شماره گواهینامه اشخاصی که علاوه‌بر راننده از خودرو استفاده می‌کنند نیز در برگه بیمه نامه ثبت شود.

متاسفانه گاهی این غفلت‌ها و بی‌توجهی‌ها به مسائل حقوقی خودرو، باعث یک عمر پشیمانی می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم همین حالا به صفحه اصلی آیتول مراجعه کنید و نسبت به پرداخت بیمه شخص ثالث خود حتی به صورت قسطی اقدام کنید. خبر خوب اینکه سامانه خودروی من آیتول با همکاری بهترین شرکت‌های بیمه، امکان خرید بیمه شخص ثالث اقساطی را نیز فراهم کرده است.

حفظ آرامش و سرمایه در رانندگی با بیمه شخص ثالث

اگر بیمه شخص ثالث را برای خودروی خود به ثبت رسانده باشید، پس از وقوع هر حادثه دلخراشی این بیمه در پرداخت خسارت و دیه همراه شما خواهد بود. با خرید بیمه شخص ثالث از شرکت بیمه موردنظر خود دیگر نگران پرداخت هزینه‌های بالای خسارت جانی و مالی در تصادفات نخواهید بود. پس از وقوع حادثه کلیه مدارک را به دفتر بیمه برده و پس از بررسی کارشناسان بیمه خسارت خود را به‌طور کامل دریافت کنید. اگر زمان کافی برای تمدید یا خرید بیمه خودرو ندارید، نگران نباشید.

آیتول با فراهم کردن شرایط خرید اینترنتی بیمه شخص ثالث پاسارگاد و کلیه شرکت‌های بیمه موردنظر شما در کمترین زمان مراحل ثبت بیمه شخص ثالث خود را برای شما انجام می‌دهد. پس از انجام مراحل ثبت نام بیمه در سایت آیتول در کمتر از ۲ ساعت، پیامکی که در آن لینک نسخه الکترونیکی بیمه‌نامه شما وجود دارد برایتان ارسال و بیمه شما فعال می‌شود.

تمدید سریع بیمه شخص ثالث در کمترین زمان

خرید اینترنتی بیمه شخص ثالث در آیتول، خرید آرامش خیال در رانندگی

در این مطب شما را با مفاهیم دیه، نحوه پرداخت دیه در صورت نداشتن بیمه و انواع آن آشنا کردیم. همانطور که مشاهده کردید در صورت نداشتن بیمه شخص ثالث، بیمه هیچ مسئولیتی در برابر پرداخت دیه و خسارت‌های وارد شده در تصادف نخواهد داشت و راننده متحمل هزینه‌های سنگین و جبران ناپذیری خواهد شد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در اولین فرصت نسبت به تمدید یا خرید بیمه شخص ثالث خود اقدام کنید. در انتها پیشنهاد می‌کنیم اگر همچنان سوال یا ابهامی در خصوص پرداخت دیه در صورت نداشتن بیمه دارید، با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی همراه باشید.