بیمه اختیاری بدنه خودرو در اصل مکملی برای بیمه شخص ثالث است و خسارت‌های وارده به اتومبیل، ناشی از حوادثی مثل آتش‌سوزی، سرقت، تصادف و…را جبران می‌کند. خرید و تمدید بیمه بدنه بدون استفاده از آن و دریافت خسارت، تخفیف بسیاری داشته و روی قیمت حق بیمه پرداختنی تاثیر بسزایی دارد. پس نمی‌توان از تخفیف عدم خسارت خودرو چشم‌پوشی کرد. در چنین شرایطی بیشتر مالکان خودرو با پرسش چگونه تخفیف بیمه بدنه را انتقال بدهیم مواجه می‌شوند. اگر شما هم چنین پرسشی دارید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا به کامل‌ترین پاسخ برسید.

بیمه بدنه چیست؟

قبل از اینکه درباره چگونگی انتقال بیمه بدنه صحبت کنیم، باید یک نگاه کلی به بیمه بدنه و تعهدات آن داشته باشیم. همانطور که گفتیم بیمه بدنه در اصل مکملی برای بیمه ثالث بوده و در دسته بیمه‌های اختیاری قرار می‌گیرد. به عبارتی تهیه یا عدم تهیه آن برخلاف بیمه ثالث، کاملا به تصمیم مالک خودرو برمی‌گردد. به همین دلیل در سال‌هایی نه چندان دور اغلب مالکان اتومبیل بعد از خرید بیمه شخص ثالث، دیگر تمایلی به تهیه بیمه بدنه نداشتند. اما با روند رو به رشد قیمت خودرو و افزایش آمار سرقت آن، دیگر خرید بیمه بدنه نیز به امری ضروری تبدیل شده است.

در این بیمه‌نامه فرد بیمه‎‌گذار در قبال پرداخت مبلغی به عنوان حق بیمه، وسیله نقلیه خود را در برابر حوادثی که می‌تواند در آن مقصر شناخته شود بیمه می‌کند. برخی از حوادثی که می‌توانند تحت پوشش بیمه بدنه قرار بگیرند عبارتند از:

پوشش اصلی

مالکان خودرو با خرید بیمه ثالث مطمئن خواهند بود که این بیمه، همه خسارت‌های مالی و جانی وارد شده به اشخاص ثالث را جبران خواهد کرد. اما این پروسه درباره بیمه بدنه چطور پیش خواهد رفت؟ قبل از خرید بیمه بدنه، باید در مورد نرخ پوشش اصلی آن بدانید. نرخ پوشش اصلی در تمامی موسسات بیمه یکسان است و بیمه‌گذار می‌تواند با پرداخت مبلغی از این پوشش‌ها استفاده کند. پوشش یا خطرات اصلی شامل سرقت کلی، آتش‌سوزی، انفجار، تصادف، خسارت وارده به لاستیک و ضرر‌های وارد شده به خودرو در حین نقل و انتقال و…می‌شود.

شما می‌توانید با مراجعه به وبلاگ سایت آیتول، اطلاعات بیشتری درباره پوشش خطرات بیمه بدنه به دست آورید. البته خدمات آیتول محدود به ارائه اطلاعات نیست؛ شما می‌توانید برای معامله خودرو، رزرو آنلاین معاینه فنی و سایر امور اداری اتومبیل خود، روی خدمات آیتول حساب کنید.

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

پوشش اضافی

بیمه‌گذار می‌تواند با پرداخت حق بیمه بیشتر، از خدمات پوشش فرعی نیز استفاده کرده و از حوادث بیشتری پیشگیری کند. به عبارتی با خرید هر یک از این خدمات به صورت جداگانه، ارزشی به مبلغ حق بیمه اضافه خواهید کرد. این پوشش‌های اضافی عبارتند از:

  • بلایای طبیعی
  • سرقت قطعات خودرو
  • پاشیدن رنگ، اسید و شکستن شیشه
  • خسارت وارده بر اثر کشیدن میخ
  • پوشش حذف استهلاک و فرانشیز
  • و…

بیمه بدنه نیز مانند بیمه ثالث، یک سری مزیت‌های خاصی را به بیمه‌گذاران ارائه می‌کند. یکی از این مزیت‌ها تخفیف عدم خسارت است که سالانه در صورت عدم دریافت خسارت از بیمه به صورت خودکار روی بیمه‌نامه شما اعمال می‌شود. تخفیف عدم خسارت بیمه بدنه، قابل انتقال بوده و شما می‌توانید آن را به شرکت بیمه‌ دیگر یا خودروی دیگری انتقال دهید. اما نحوه محاسبه تخفیفات بیمه بدنه اتومبیل چگونه است؟

  • یکسال عدم خسارت بیمه بدنه؛ ۲۵% تخفیف
  • دو سال عدم خسارت بیمه بدنه؛ ۳۵% تخفیف
  • سه سال عدم خسارت بیمه بدنه؛ ۴۵% تخفیف
  • چهار سال یا بیشتر عدم خسارت بیمه بدنه؛ ۶۰% تخفیف

همانطور که اشاره کردیم تخفیفات بیمه بدنه انواع مختلفی دارند، اما در حال حاضر فقط می‌توانید تخفیف عدم خسارت را انتقال دهید. برای انجام این پروسه نیز باید از شرط و شروط‌های آن باخبر باشید. در ادامه شما را با شرایط انتقال بیمه بدنه آشنا خواهیم کرد؛ اگر می‌خواهید درباره امور اداری و خدمات تخصصی خودرو اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورید، سری به وبلاگ آیتول بزنید. وبلاگ آیتول درباره تصادف با عابر پیاده، خلافی موتور سیکلت و گرفتن خلافی خودرو با موبایل و…مقالات تخصصی بسیاری دارد.

استعلام بیمه شخص ثالث

شرایط انتقال بیمه بدنه چییست؟

  1. برای انتقال بیمه‌ بدنه، بیمه‌نامه باید جاری و معتبر بوده و از تاریخ سررسید آن نگذشته باشد.
  2. بیمه‌نامه باید حداقل یکسال تخفیف عدم خسارت داشته باشد؛ چرا که برای اعتبار زیر یکسال، تخفیفی به بیمه‌گذار ارائه نمی‌شود.
  3. تخفیف بیمه بدنه فقط و فقط مختص راننده بوده و به شخص دیگر براساس شرایط درج شده در بیمه‌نامه منتقل می‌شود.
  4. برای انتقال تخفیف بیمه بدنه به اتومبیلی که ارزش متفاوتی دارد، باید حق بیمه مربوط به خودروی جدید پرداخت شود.

به شما پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر در مورد بیمه بدنه، قیمت بیمه شخص ثالث، تخفیف و فرانشیز بیمه و…سری به سایت آیتول بزنید.

استعلام و خرید بیمه بدنه آیتول

معرفی انواع روش‌های انتقال بیمه بدنه خودرو

بیمه‌گذار می‌تواند برای انتقال بیمه بدنه یا تخفیف عدم خسارت بیمه، دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • خرید خودروی جدید و انتقال تخفیفات به آن
  • خرید خودروی صفر کیلومتر و انتقال تخفیفات به آن
  • انتقال تخفیفات به شرکت بیمه جدید

۱.     انتقال بیمه بدنه به خودروی جدید

بعد از خرید خودروی جدید، طبیعی است که مالک بخواهد تخفیفات بیمه را به خودروی جدید منتقل کند. در چنین شرایطی فرقی نمی‌کند خودروی صفر کیلومتر خریده باشید یا نه، چرا که در هر یک از این شرایط، بیمه بدنه قابل انتقال خواهد بود. اما پیش از انتقال بیمه باید شرایطی را در نظر بگیرید:

  • ظرف مدت ۲۴ ساعت از معامله خودرو، با رضایت مالک جدید برای انتقال بیمه اقدام کنید.
  • خودرو جدید باید به نام بیمه‌گذار باشد.
  • سال ساخت خودروی جدید باید کمتر از ۱۵ یا ۱۰ سال (بسته به شرایط شرکت بیمه) باشد.
  • بعد از انتقال تخفیف، بیمه قبلی باطل خواهد شد؛ مابه‌التفاوت نیز به بیمه‌گذار برگردانده خواهد شد. حق بیمه هم براساس شرایط خودروی جدید محاسبه خواهد شد.
  • انتقال تخفیف فقط برای خودرو‌هایی با دسته‌بندی یکسان انجام می‌شود.
قانون جدید بیمه شخص ثالث

۲.     روند انتقال بیمه به شرکت بیمه جدید چگونه است؟

در مواردی بیمه‌گذار به هر دلیلی می‌خواهد موسسه بیمه را عوض کرده و از خدمات شرکت دیگری استفاده کند. در چنین شرایطی هم انتقال تخفیف بیمه بدنه به بیمه‌نامه جدید وجود دارد. در این حالت باید الحاقیه بیمه بدنه صادر شود، این الحاقیه تغییرات در مشخصات بیمه بدنه را روی آن اعمال می‌کند. در روند انتقال بیمه بدنه به شرکت بیمه جدید، فقط امکان انتقال تخفیف عدم خسارت وجود دارد و سایر تخفیفات غیر قابل انتقال خواهند بود. شما می‌توانید برای استعلام قیمت و خرید آنلاین بیمه بدنه خودرو، از خدمات آیتول استفاده کنید. آیتول حتی استعلام بیمه شخص ثالث ایران با کد ملی را هم برای شما فراهم کرده است.

استعلام بیمه شخص ثالث

نکاتی که در زمان انتقال بیمه بدنه باید بدانید!

در زمان انتقال بیمه بدنه، باید از یک سری نکات مهم خبر داشته باشید:

  • تاریخ سررسید بیمه را در نظر گرفته و در زمانی که هنوز معتبر است، برای انتقال اقدام کنید.
  • باید از ابتدا تا انتهای مراحل انتقال، شرکت بیمه را در جریان امور بگذارید.
  • هنگام انتقال بیمه از خودرویی به خودروی دیگر، براساس مشخصات و ارزش خودروی جدید حق بیمه محاسبه شده و مابه‌التفاوت آن از بیمه‌گذار دریافت یا پرداخت می‌شود.
  • پس از فروش خودرو باید ظرف مدت ۲۴ ساعت، برای انتقال بیمه بدنه اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز برای انتقال بیمه بدنه

برای انتقال تخفیف بیمه بدنه به خودرو یا شرکت جدید، نیاز به ارائه مدارکی دارید، تا پروسه اداری سریع صورت بگیرد. این مدارک عبارتند از:

  • کارت خودرو
  • سند فروش خودروی قبلی و سند خودروی جدید
  • بیمه‌نامه خودروی قبلی
  • مدارک شناسایی بیمه‌گذار
قانون جدید بیمه شخص ثالث

ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای خرید بیمه بدنه خودرو

برای داشتن خریدی مطمئن و درست، باید از نرخ حق بیمه سایر شرکت‌ها آگاهی داشته و ببینید که چه پوشش‌هایی دارند. تنها با مقایسه خدمات شرکت‌های بیمه با یکدیگر است، که می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

سامانه خودروی من آیتول، تمامی این خدمات را در اختیار شما می‌گذارد، تا با بررسی دقیق قیمت بیمه و شرایطی که دارند بهترین انتخاب را داشته باشید. با خرید آنلاین بیمه خودرو از آیتول، دیگر نیازی به مراجعه حضوری برای دریافت بیمه‎‌نامه ندارید. فقط باید اطلاعات خود را ثبت و شرکت موردنظر برای خرید بیمه را انتخاب کنید. مشاورین آیتول بعد از هماهنگی با شما، کارشناس بیمه بدنه شرکت انتخابی را به محل شما اعزام می‌کنند. ایشان هم بعد از مراجعه به محل، نظر کارشناسی خود را درباره ارزش اتومبیل اعلام می‌کند. براساس ارزش اعلام‌ شده، قیمت بیمه بدنه تعیین و بیمه‌نامه شما صادر می‌شود. شما می‌‌توانید برای انجام تمامی امور تخصصی خودرو، روی خدمات آیتول حساب کنید.