آیا می‌دانید تخلفات رانندگی نیز ستاره‌بندی می‌شوند؟ برخی از تخلف‌های رانندگی بسیار خطرناک‌اند و تصادف‌های شدیدی را ایجاد می‌کنند. به‌همین‌دلیل، هر سال پلیس راهور تخلفات مختلف رانندگی را بر اساس میزان خطرناک‌ بودن، طبقه‌بندی می‌کند. پلیس در دسته‌بندی خود، میزان خطرناک‌ بودن هر تخلف را با قرار‌دادن یک ستاره در کنار نام آن‌ها مشخص می‌کند. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع جریمه های ستاره دار رانندگی آشنا کنیم. به شما قول می‌دهیم که با مطالعه این مطلب با جریمه‌های یک تا چهار ستاره پلیس آشنا می‌شوید.

استعلام خلافی خودرو

بررسی دلیل صدور جریمه‌های ستاره دار رانندگی

به همه راننده‌ها پیشنهاد می‌کنیم که از لیست انواع تخلفات رانندگی اطلاع داشته باشند. زیرا در‌صورت انجام یک تخلف ستاره‌دار، عواقب نسبتاً بدی در انتظارشان خواهد بود. جریمه‌ های ستاره‌ دار رانندگی، در‌واقع همان جریمه‌های تخلفات پرخطرِ رانندگی هستند. پلیس راهنمایی‌ و‌ رانندگی این جریمه‌ها را بر اساس میزان خطرناک‌بودن، از یک تا چهار ستاره تقسیم می‌کند.

با انجام تخلفات ستاره دار رانندگی، جریمه خواهید شد و باید برای استعلام خلافی خودرو اقدام کنید. همچنین ممکن است با عواقب شدیدتری نیز مواجه شوید. به‌عنوان‌ مثال، امکان توقیف خودرو، گرفتن نمره منفی و حتی ضبط گواهینامه در‌صورت انجام این تخلفات وجود دارد.

تقسیم بندی جریمه های ستاره دار رانندگی از یک تا چهار ستاره

جریمه‌های یک ستاره؛ از رعایت‌نکردن سرعت مجاز تا عبور از چراغ قرمز

در جدول جرائم رانندگی پلیس راهور، برخی از تخلفات رانندگی با یک ستاره از تخلفات دیگر متمایز شده‌اند. بر‌اساس بند «د» ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، اگر هر راننده دو مورد از تخلف‌های موضوع ردیف‌های ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ و ۱۰ (این تخلفات با ستاره مشخص شده‌اند) را به‌طور هم‌زمان انجام دهد، خودروی او به‌مدت ۷۲ ساعت توقیف خواهد شد. تخلفات یک ستاره شامل موارد زیر هستند:

  • رعایت‌ نکردن سرعت مجاز رانندگی؛ تجاوز از سرعت مجاز بیشتر از ۳۰ کیلومتر در ساعت
  • انجام حرکات نمایشی با خودرو یا موتور مانند درجا دور زدن یا تک‌چرخ با موتور‌ سیکلت
  • ارتکاب و جریمه سبقت غیر مجاز در جاده دو طرفه
  • تخلف انحراف به چپ
  • رانندگی به‌طور مارپیچ و خطرناک
  • عبور از چراغ قرمز

این‌گونه تخلفات ممکن است باعث ایجاد تصادف در خیابان‌ها شوند. حال تصور کنید که تصادف کرده‌اید و بیمه‌نامه هم ندارید. در این حالت باید تمام خسارت را از جیب خودتان بپردازید‌؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که با تمدید و خرید بیمه شخص ثالث خیال خود را درباره پرداخت هزینه‌های خسارت راحت‌ کنید.

جریمه‌های دو ستاره؛ دلیل اصلی ۶ ماه توقیف گواهینامه

جریمه‌های دو ستاره سنگین‌تر از جریمه‌های تک‌ ستاره هستند. بر‌اساس بند «ب» قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، اگر هر راننده تخلف‌های بند هفت را مرتکب شود، قبض جریمه برای او صادر خواهد شد. همچنین گواهینامه این راننده به مدت ۶ ماه توقیف می‌شود. فرد جریمه‌ شده با مراجعه به مراجع قضائی مراحل قانونی رفع توقیف را طی خواهد کرد. تخلفات دو ستاره رانندگی شامل موارد زیر هستند:

  • رانندگی در حالت مستی
  • مصرف مواد مخدر و روان‌گردان در هنگام رانندگی

حال تصور کنید که شخصی در مسیر سفر به شمال کشور، جریمه نوع دو ستاره را انجام داده‌ و عوارض آزادراه را هم پرداخت نکرده‌ باشد. در این‌ شرایط، مبلغ جریمه این فرد بسیار بالاتر خواهد بود و گواهینامه او نیز به‌مدت ۶ ماه توقیف می‌شود. البته وی می‌تواند به‌سرعت از طریق سایت آیتول نسبت به پرداخت عوارض آزادراه تهران چالوس یا سایر جاده‌های کشور اقدام کند.

جریمه رانندگی در حالت مستی

جریمه‌های رانندگی سه ستاره؛ نشان‌دهنده اهمیت بالای بیمه شخص ثالث

نداشتن بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر، تخلف بزرگی محسوب می‌شود. بر‌اساس قانون، همه افراد باید خودروی خود را بیمه کنند. طبق بند «ب» ماده ۱۰ قانون، اگر راننده‌ای بیمه شخص ثالث نداشته باشد، با جریمه ۵۰ هزار تومانی و توقیف خودرو مواجه خواهد شد.

فرایند ترخیض خودرو از پارکینگ، زمان‌بر و بسیار پر‌هزینه است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم حتماً نسبت به خرید یا تمدید بیمه اقدام کنید. برای خرید بیمه، می‌توانید با بررسی و مقایسه قیمت بیمه شخص ثالث شرکت‌های مختلف در سامانه آیتول، مناسب‌ترین بیمه را برای خودروی خود انتخاب کنید.

جریمه‌های چهار ستاره؛ در آزادراه دنده‌عقب رانندگی نکنید

یکی دیگر از انواع جریمه های ستار‌ه دار رانندگی، جریمه‌های چهار ستاره هستند. دنده‌عقب رانندگی‌کردن در مسیرهای ممنوعه، تخلف بزرگی محسوب می‌شود. طبق بند «ب» قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، اگر یک راننده در آزادراه‌ها و بزرگ‌راه‌ها دنده‌عقب حرکت کند، با جریمه پلیس یا حتی توقیف خودرو مواجه خواهد شد.

پیشنهاد می‌کنیم با استعلام و پرداخت به‌موقع جریمه های رانندگی، از دو برابر شدن این جریمه‌ها جلوگیری کنید. زیرا اگر مبلغ خلافی خودرو از یک میلیون تومان بالاتر برود، با عواقبی از جمله توقیف خودرو رو‌به‌رو می‌شوید.

استعلام و پرداخت خلافی خودرو

در مواجه با انواع جریمه های ستاره دار رانندگی چه کنیم؟ پرداخت به‌موقع خلافی

در‌صورت جریمه شدن، باید برای استعلام و پرداخت این جریمه‌ها اقدام کنید. گاهی‌ اوقات برخی افراد نسبت به این جریمه‌ها اعتراض دارند. برای اعتراض به خلافی خودرو می‌توان به ادارات پلیس راهور مراجعه کرد. برای استعلام خلافی خودرو و پرداخت جریمه‌های رانندگی روش‌های مختلفی وجود دارد که بهترین و راحت‌ترین روش، استعلام رایگان خلافی از طریق سایت یا اپلیکشن آیتول است.

پرداخت خلافی خودرو با آیتول، همین حالا لیست جریمه‌های خود را صفر کنید

در این مطلب با انواع جریمه های ستاره دار رانندگی آشنا شدیم. به شما پیشنهاد می‌کنیم که همین‌حالا برای استعلام و صفر کردن خلافی خودروی خود اقدام کنیم. با دانلود و نصب اپلیکشن آیتول، به‌راحتی و فقط با چند کلیک می‌توانید نسبت به استعلام رایگان و پرداخت جریمه‌ها اقدام کنید. همچنین امکان مقایسه شرکت‌های مختلف بیمه، خرید و تمدید بیمه شخص ثالث نیز برای شما عزیزان در آیتول فراهم شده است. در صورت تمایل می‌توانید با شماره ۰۲۱۸۹۵۱۸۰۱۰ تماس بگیرید و سؤال‌های خود را با کارشناسان آیتول در میان بگذارید.