سال‌هاست تعداد موتورسیکلت‌ها در سطح شهرهای بزرگ از تعداد خودروها و افراد بیشتر است. این وسیله نقلیه پرطرفدار در کنار همه مزیت‌هایی که دارد، می‌تواند به دلایل مختلفی به پارکینگ منتقل شود و چند روزی از زمان صاحبش را برای انجام مراحل ترخیص موتور سیکلت به خود اختصاص دهد. توجه داشته باشید که قوانین راهنمایی رانندگی و مواردی که برای موتور سیکلت تخلف محسوب می‌شود، از خودرو بیشتر است. با توجه به تمام این دلایل تصمیم گرفتیم این مقاله را به انواع خلافی موتور، مراحل ترخیص موتور سیکلت و مدارک لازم برای این کار اختصاص دهیم. اگر شما نیز مایل هستید که در این باره اطلاعات مفیدی را به‌دست بیاورید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا ببینیم چگونه موتور را از پارکینگ در بیاوریم.

قانون جدید ترخیص موتور سیکلت

دلایل توقیف موتورسیکلت چیست؟

بسیاری از افراد از تردد با خودرو یا وسایل حمل‌ونقل عمومی در سطح شهر بیزار هستند و از نگرانی همیشگی بابت جای پارک خودرو شخصی و تحمل ترافیک‌های سنگین نیز خسته شده‌اند. به همین دلیل، این دسته از افراد ممکن است به فکر خرید موتور سیکلت بیافتند. قیمت مناسب‌تر موتورسیکلت نسبت به خودرو و کم‌مصرف بودن آن نیز در محبوبیت این وسیله نقلیه بی‌تأثیر نیست. این موضوع که موتورسیکلت شما را سریع‌تر به مقصد می‌رساند و می‌توانید با استفاده از آن به کارهای بیشتری در طول روز رسیدگی کنید، ممکن است باعث شود تا ناخواسته، قوانین سخت‌گیرانه‌تری که برای آن وجود دارد را نادیده بگیرید. باید توجه داشته باشید که قوانین راهنمایی رانندگی و مواردی که برای موتور سیکلت تخلف محسوب می‌شود از خودرو بیشتر است. دلایل مختلفی برای توقیف موتورسیکلت وجود دارند که در صورت احراز هریک از آن‌ها ممکن است موتورسیکلت شما از سوی افسر پلیس راهنمایی و رانندگی توقیف شود و به پارکینگ انتقال یابد. از جمله دلایل و علل توقیف موتورسیکلت می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

۱- نداشتن گواهینامه موتورسیکلت

یکی از دلایل عمده توقیف موتورسیکلت، نداشتن گواهینامه راکب آن است. در صورتی‌که افسر راهنمایی و رانندگی موتورسیکلتی را متوقف کند و متوجه شود که راننده آن فاقد گواهینامه است، قطعا موتورسیکلت توقیف می‌شود و به پارکینگ انتقال می‌یابد. البته جریمه‌ای نیز بابت نداشتن گواهینامه برای پلاک موتورسیکلت در نظر گرفته خواهد شد. در ادامه مراحل ترخیص موتور سیکلت بدون گواهینامه توضیح داده شده است.

۲- موتور سیکلت با پلاک قدیم

تردد موتورسیکلت‌های با پلاک قدیم در معابر عمومی ممنوع است و مالکان این موتورسیکلت‌ها باید برای تعویض پلاک خود اقدام کنند. درواقع در طرح جدید ترخیص موتور سیکلت، موتور باید حتما پلاک جدید داشته باشد.

۳- ترخیص موتور سیکلت با قولنامه

موتور سیکلت‌هایی که سند رسمی (سند مالکیت) ندارند و قولنامه‌ای هستند، غیرقانونی محسوب می‌شوند و پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند آن‌ها را توقیف کند. به‌علاوه دقت داشته باشید که ترخیص موتورسیکلت با قولنامه امکان‌پذیر نیست و حتما باید مالک موتور با مالکیت کامل مراجعه کند.

۴- پوشاندن پلاک خودرو و سایر تخلفات رانندگی

پوشاندن پلاک خودرو و تخلفات دیگری مانند انجام حرکات نمایشی و…، موجب توقیف موتورسیکلت خواهند شد. رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی برای راکبان موتورسیکلت نیز الزامی است و در صورت تخطی از این قوانین، امکان توقیف از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی وجود دارد.

مراحل ترخیص موتور سیکلت بدون گواهینامه

۵- موتور سیکلت با وکالت

موتورسیکلت با وکالت و بدون مالکیت محرز، غیرقانونی به حساب می‌آید و در صورت احراز این مورد از سوی افسر راهنمایی و رانندگی، موتور پس از توقیف به پارکینگ منتقل خواهد شد. در نظر داشته باشید که ترخیص موتور سیکلت با وکالت کاری از مالک اصلی موتور امکان‌پذیر است.

۶- تصادفی بودن موتورسیکلت

اگر موتورسیکلت تصادفی، نقص فنی داشته باشد، به‌طوری‌که بتواند برای خود راکب یا دیگران خطر ایجاد کند، ممکن است از سوی پلیس توقیف شود. همین‌طور  اگر راننده موتورسیکلت پس از تصادف از صحنه فرار کرده باشد، موتورسیکلت او در صورت شناسایی توقیف خواهد شد. در ادامه در مورد نحوه ترخیص موتور تصادفی از پارکینگ توضیح داده‌ایم.

مدارک لازم برای ترخیص موتور تصادفی از پارکینگ

خلافی موتور سیکلت سواران شامل چه مواردی می شود؟

تعدادی از تخلف‌های راهنمایی و رانندگی مانند نداشتن گواهینامه مربوطه، نداشتن بیمه شخص ثالث یا مدارک مالکیت، بین خودرو و موتورسیکلت مشترک است؛ اما خلافی موتور شامل موارد دیگری نیز می‌شود که تعدادی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • عدم استفاده از کلاه ایمنی
  • انجام حرکات نمایشی مانند تک‌چرخ زدن یا حرکت مارپیچ بین خودروها
  • توقف در محل‌های پارک ممنوع
  • عبور از چراغ‌قرمز
  • حرکت در پیاده‌روها و خلاف جهت در معابر یا حرکت در خطوط ویژه
  • مشخص نبودن یا مخدوش بودن پلاک موتورسیکلت
  • استفاده بدون مجوز از موتور ۲۵۰ سی‌سی و بیشتر در خیابان‌ها و سطح شهر
انواع خلافی موتور

مراحل ترخیص موتور سیکلت سرقتی از پارکینگ

امکان دارد موتورسیکلت به دلیل تخلف راننده یا پیدا شدن بعد از سرقت به پارکینگ منتقل شده باشد. همانند خودرو، مراحل ترخیص موتورسیکلت نیز از مراجعه حضوری به پلیس +۱۰ شروع می‌شود. بعد از ثبت درخواست ترخیص و تهیه مدارک لازم که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، می‌توانید موتورسیکلت خود را ترخیص کنید.

مراحل ترخیص موتور سیکلت ممکن است چند روزی از شما زمان بگیرد، به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم تا تهیه همه مدارک لازم، حداقل ۳ روز بعد از توقیف صبر کنید.

مراحل ترخیص موتور سیکلت توقیفی از پارکینگ

برای اینکه مراحل ترخیص موتورسیکلت با کمترین اتلاف وقت طی شود، باید مدارک زیر را همراه داشته باشید تا سرعت رسیدگی به کار شما بیشتر شود:

  • اصل و کپی کارت ملی مالک
  • اصل و کپی گواهینامه و شناسنامه راکب
  • برگه پرداخت عوارض شهرداری
  • اصل و کپی سند مالکیت
  • اصل و کپی برگه پارکینگ

ترخیص موتورسیکلت از کلانتری

برای ترخیص موتورسیکلت از کلانتری ابتدا لازم است در ارتباط با وضعیت توقیف موتور در کلانتری و جرمی که رخ داده است، کارهای لازم انجام بگیرد. در صورتی‌که اتهامی متوجه مالک یا راکب موتورسیکلت باشد، باید نسبت به رفع آن اقدام شود؛ سپس امکان ترخیص موتورسیکلت وجود خواهد داشت.

درواقع زمانی که موتورسیکلت از سوی کلانتری یا آگاهی توقیف شود، وضعیت نسبت به شرایطی که افسر راهنمایی و رانندگی به دلیل تخلفات معمولی موتور را توقیف کرده باشد، تفاوت دارد. در این صورت باید دید که علت توقیف چیست و آیا قابل رفع در کوتاه‌مدت است یا این‌که باید رسیدگی قضایی صورت بگیرد؛ سپس می‌توان به ستاد ترخیص موتور مراجعه کرد. به همین نسبت نیز مدارک لازم برای ترخیص موتور از کلانتری متفاوت خواهد بود و ممکن است نیاز به تعهدنامه یا منع تعقیب قضایی وجود داشته باشد.

اما مراحل ترخیص موتور سیکلت تصادفی چگونه است؟ درواقع برای ترخیص موتورسیکلت تصادفی از پارکینگ، باید با در دست داشتن گزارش تصادف به محل پارکینگ توقیف موتورسیکلت مراجعه کرد. در بعضی مواقع برای ترخیص موتورسیکلت ممکن است مدارک دیگری مانند برگه ترخیص از بیمارستان یا نظریه کارشناسی نیز لازم باشد.

چگونه موتور را از پارکینگ در بیاوریم

مراحل ترخیص موتور سیکلت از پارکینگ

مراحل ترخیص موتور از پارکینگ به شرح زیر هستند:

۱- مراجعه به پارکینگ

اولین قدم، مراجعه به پارکینگ محل توقیف موتورسیکلت است. برای ورود به پارکینگ باید مدارک شناسایی خود را به نگهبانی ارائه دهید.

۲- دریافت برگه ترخیص

پس از ورود به پارکینگ و مراجعه به دفتر آن، باید فرم درخواست ترخیص موتورسیکلت را تکمیل و امضاء کنید. مدارک لازم برای ترخیص موتورسیکلت را به متصدی دفتر ارائه دهید. پس از بررسی مدارک، برگه ترخیص به شما داده می‌شود.

۳- پرداخت هزینه‌ها

برای ترخیص موتورسیکلت باید هزینه‌های مربوطه را پرداخت کنید.

۴- ترخیص موتورسیکلت

پس از پرداخت هزینه‌ها، برگه ترخیص را به مسئول پارکینگ ارائه دهید. مسئول پارکینگ، موتورسیکلت را به شما تحویل خواهد داد.

قبل از مراجعه به پارکینگ به نکات توجه کنید!

در فرایند ترخیص موتورسیکلت، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • قبل از مراجعه به پارکینگ از به همراه داشتن تمامی مدارک لازم برای ترخیص موتورسیکلت اطمینان حاصل کنید.
  • اطلاعات لازم درباره هزینه‌های ترخیص موتورسیکلت را می‌توانید از تابلوهای اطلاع‌رسانی نصب‌شده در پارکینگ یا از مسئول پارکینگ به‌دست آورید.
  • ترخیص موتور بدون سند مالکیت امکان‌پذیر نیست.
  • مراحل ترخیص موتور سیکلت بدون گواهینامه نیز مطابق چیزی است که در بالا اشاره کردیم؛ با این تفاوت که باید مالک در دادسرا حاضر شود و پس از تشکیل پرونده، جریمه مربوط به آن را پرداخت کند. بنابراین به نظر می‌رسد که ترخیص موتور بدون گواهینامه به مراتب پیچیده‌تر و زمان‌برتر باشد.
مراحل ترخیص موتور

مدارک ترخیص موتور از پارکینگ

برای اینکه مراحل ترخیص موتورسیکلت با کمترین اتلاف وقت طی شود، باید مدارک زیر را همراه داشته باشید تا سرعت رسیدگی به کار شما بیشتر شود:

  • اصل و کپی کارت ملی مالک
  • اصل و کپی گواهینامه و شناسنامه راکب
  • برگه پرداخت عوارض شهرداری
  • اصل و کپی سند مالکیت
  • اصل و کپی برگه پارکینگ

مانند هر وسیله نقلیه دیگر، بیمه شخص ثالث موتور سیکلت نیز ضروری است و در طول مراحل ترخیص موتورسیکلت باید آن را همراه داشته باشید. در طول مدت توقیف موتورسیکلت می‌توانید با استعلام نمره منفی گواهینامه از وضعیت آن نیز آگاه باشید تا در طول انجام مراحل اداری با مشکل دیگری روبرو نشوید.

تفاوت بیمه موتور سیکلت با بیمه خودرو در چیست؟

با وجود اینکه بیمه شخص ثالث تنها بیمه ضروری برای موتور سیکلت است، متأسفانه خیلی از دارندگان موتور سیکلت تهیه آن را به تأخیر می‌اندازند. ضرر و زیان تأخیر در تهیه بیمه موتورسیکلت، در زمان بروز حوادث رانندگی مشخص می‌شود. زمانی که مالک به دلیل نداشتن بیمه، جریمه می‌شود و هزینه تمام آسیب‌های مالی و جانی بر عهده خودش است.

توصیه می‌کنیم اگر هنوز موتور سیکلت خود را بیمه نکرده‌اید، این کار را به‌راحتی از طریق اینترنت و بدون منتظر ماندن در صف‌های طولانی، تنها با چند کلیک ساده انجام دهید.

بخشودگی هزینه پارکینگ موتور سیکلت

مدت زمان نگهداری موتور در پارکینگ چقدر است؟

شاید با خواندن ابتدای این مقاله، این سال برایتان پیش‌ آمده باشد که چرا بهتر است بعد از سه روز مراحل ترخیص موتورسیکلت را شروع کرد؟ مهم‌ترین دلیل این است که طبق گفته پلیس راهنمایی و رانندگی، فقط در شهر تهران روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ موتورسیکلت به پارکینگ منتقل می‌شوند و همان‌طور که گفتیم احراز هویت مالک موتورسیکلت برای ترخیص آن ضروری است.

اگر تحمل دوری از موتور سیکلت خود را ندارید یا شغل شما به آن وابسته است، پیشنهاد می‌کنیم از این سه روز استفاده کنید و کارهای دیگری مانند استعلام عوارض شهرداری خودرو و موتور سیکلت را به‌راحتی و بدون مراجعه حضوری انجام دهید. این کار باعث می‌شود بتوانید مراحل ترخیص موتور سیکلت را با سرعت بیشتری پشت سر بگذارید.

موتور سیکلت توقیفی تا کی در پارکینگ باید بماند؟

جریمه‌های پرداخت‌نشده یکی از علل اصلی ترخیص نشدن موتور سیکلت است. تا زمانی که هویت مالک موتورسیکلت برای پلیس راهنمایی و رانندگی محرز نشود، مراحل ترخیص موتورسیکلت به اتمام نمی‌رسد. صاحبان موتورسیکلت برای ترخیص آن حداکثر سه ماه فرصت دارند تا با ارائه مدارک لازم موتورسیکلت خود را از پارکینگ خارج کنند. ازآنجایی‌که موتورسیکلت‌های زیادی وجود دارد که مالک آن نامعلوم است، گاهی پیش می‌آید که هشت سال از زمان توقیف موتورسیکلت گذشته و هنوز ترخیص نشده‌اند. به‌جز احراز هویت مالک، جریمه‌های پرداخت‌نشده در طول سال‌ها نیز یکی از علل توقف طولانی‌مدت موتورسیکلت‌ است.

بخشودگی هزینه پارکینگ موتور سیکلت

در برخی موارد خاص مانند اعیاد یا دهه فجر، اطلاعیه‌های آن از سمت دولت اعلام می‌شود برای برخی جرایم بخشودگی هایی در نظر گرفته می‌شود. این اخبار را از مجله آیتول دنبال کنید.

خبر خوب این است که صاحبان موتور سیکلت یا خودرو می‌توانند قبل از جریمه شدن یا توقیف وسیله و افزایش میزان خلافی، به‌راحتی از درگاه‌های اینترنتی بسیاری مانند پرداخت عوارض آزادراهی از جریمه‌های انباشته‌شده جلوگیری کنند. این کار باعث می‌شود تا اگر بنا به هر دلیلی موتور سیکلت به پارکینگ منتقل شد بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن آن را ترخیص کنید.

افزایش سرعت ترخیص موتورسیکلت با پرداخت به موقع عوارض شهری

ستاد ترخیص موتور در تهران

  • مناطق ۲،۱ و ۳: بزرگراه حقانی، روبروی پارک آب و آتش، منطقه سه پلیس راهور
  • مناطق ۱۲،۱۱،۶ و ۱۷: میدان قزوین، جنب پارک رازی، خیابان شهید مرادی، منطقه ۱۱ راهنمایی و رانندگی
  • مناطق ۱۴،۱۳ و ۱۵: خاوران، ابتدای خیابان ابوذر، منطقه ۱۵ راهنمایی و رانندگی
  • مناطق ۴ و ۸: بزرگراه رسالت، تقاطع باقری، منطقه ۸ پلیس راهور
  • مناطق ۱۷،۹ و ۱۸: خیابان آیت الله سعیدی، نبش خیابان شهید کاشانی، منطقه ۱۷ پلیس راهور
  • مناطق ۱۹،۱۶ و ۲۰: خیابان شهید رجایی، خیابان سازمان هلال احمر، منطقه ۱۶ پلیس راهنمایی و رانندگی
  • مناطق ۲۰،۱۰،۵ و ۲۱: خیابان خلیج فارس، خیابان رهنما
  • پارکینگ موتورسیکلت غرب تهران: تهران، خلیج فارس شمالی، کنارگذر آزدگان، خیابان سامان‌پور

از آیتول برای تکمیل مدارک موتور سیکلت خود کمک بگیرید

در این مقاله خواندید که خلافی‌های موتور سیکلت به‌مراتب از خودرو بیشتر است و امکان دارد به‌راحتی با نادیده گرفتن یکی از آن‌ها، موتور سیکلت شما به پارکینگ منتقل شود. علاوه بر این از مراحل ترخیص موتور سیکلت و مدارک آن هم مطلع شدید؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم هم‌زمان با خرید یک وسیله نقلیه مدارک آن را نیز تکمیل کنید تا در زمان وقوع حادثه یا مشکل، نیازی نباشد که زمان زیادی را برای تکمیل آن‌ها صرف کنید. شما می‌توانید به‌راحتی از طریق سایت آیتول اکثر امور مربوط به وسیله نقلیه و گواهینامه مانند استعلام نمره منفی آن یا خرید و تمدید بیمه شخص ثالث و بدنه را به‌راحتی و بدون مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰ انجام دهید.