یکی از اصطلاحات مالیاتی که ممکن است با آن مواجه شوید، مفاصا حساب است. مفاصا حساب به معنای تسویه کامل حساب یا بدهی می باشد که این اصطلاح بیشتر در امور اداری و حقوقی کاربرد دارد و در مواردی مثل مالیات، بیمه و شهرداری به‌کار می‌رود. مفاصا حساب مالیاتی نوعی گواهی است که نشان می‌دهد فرد تمام بدهی‌های مالیاتی خود را پرداخت کرده است. این برگه اهمیت زیادی دارد و در بسیاری از معاملات از جمله خرید و فروش خودرو مورد نیاز است.

وقتی می‌خواهید ماشین خود را بفروشید، یکی از مدارک مهمی که باید ارائه دهید، مفاصا حساب مالیات خودرو است. این مدرک نشان می‌دهد که خودرو شما هیچ بدهی مالیاتی ندارد و خریدار می‌تواند با خیال راحت آن را تهیه کند. اگر فروشنده نتواند مفاصا حساب را ارائه دهد، ممکن است معامله با مشکل مواجه شود. در همین راستا در این مطلب از وب‌سایت آیتول قصد داریم تا شما را با معنای گواهی مفاصا حساب مالیات نقل و انتقال آشنا کنیم و درباره آن اطلاعات جامع و کاملی را ارائه دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

گواهی مفاصا حساب مالیات خودرو چیست؟

مراحل دریافت گواهی مفاصا حساب مالیات خودرو

اگر نمی‌دانید که مفاصا حساب مالیاتی خودرو چیست، باید بگوییم که دریافت گواهی مفاصا حساب مالیات خودرو به این معناست که صاحب ماشین هیچ بدهی مالیاتی ندارد و همه حساب‌های او با اداره مالیات تسویه شده است. این مدرک تاییدیه‌ای محسوب می‌شود بر این‌که مالک خودرو هیچ‌گونه تعهد مالیاتی معوقه‌ای نسبت به سازمان امور مالیاتی ندارد.

این مدرک توسط سازمان امور مالیاتی صادر می‌شود و برای انجام معاملات خودرو، مانند فروش یا انتقال مالکیت الزامی است. به همین خاطر باید حتما برای دریافت گواهی مفاصا حساب مالیات خودرو اقدام کنید تا بعدها جهت انجام معاملات خودرو با مشکل مواجه نشوید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهی مفاصا حساب خودرو

اگر قصد دارید خودرو خود را بفروشید یا سند آن را به نام دیگری بزنید، یکی از مدارکی که حتما به آن نیاز دارید، مفاصا حساب مالیاتی خودرو است. جهت دریافت گواهی مفاصا حساب مالیاتی نیاز است تا مدارک زیر را جمع‌آوری کنید و آن را به اداره مالیات ارائه دهید:

  • مدارک شناسایی خودتان شامل شناسنامه و کارت ملی
  • مدارک شناسایی خودرو شامل کارت خودرو
  • در صورتی که خودرو فرسوده یا اسقاطی است، اصل و کپی وکالت‌نامه
  • گواهی سلامت خودرو برای اثبات اینکه خودرو توقیفی، تصادفی یا در پارکینگ نیست. این مدرک را می‌توانید از دفتر اسناد رسمی بگیرید.

در صورتی‌که هر یک از این مدارک را ارائه ندهید، نمی‌توانید برای دریافت مفاصا حساب مالیات خودرو اقدام کنید.

مراحل دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو

دریافت گواهی مفاصا حساب مالیات خودرو

برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو نیاز است تا مراحل زیر را طی کنید:

  • استعلام بدهی: در اولین گام باید با وارد کردن اطلاعات خودرو در سامانه های مربوطه، میزان بدهی مالیاتی خود را به‌صورت دقیق استعلام بگیرید.
  • پرداخت بدهی: در گام بعدی می‌توانید از طریق درگاه‌های پرداخت آنلاین سامانه مالیاتی، بدهی خود را بپردازید. به خاطر داشته باشید که قبض پرداخت را به دقت نگهداری کنید.
  • درخواست کتبی: سپس با همراه داشتن مدارک شناسایی خود و قبض پرداخت به یکی از دفاتر خدمات مالیاتی بروید. شما می‌توانید درخواست کتبی دریافت مفاصا حساب را ارائه دهید. البته در صورت وجود شرایط، امکان تقاضای بخشودگی مالیاتی نیز وجود دارد.

با طی این مراحل شما می‌توانید مفاصا حساب مالیاتی خودرو را دریافت کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

نحوه پرداخت قبوض مالیاتی به صورت آنلاین

درصورتی‌که قصد دارید تا مالیات نقل و انتقال خودرو را پرداخت کنید و مفاصا حساب بگیرید، می‌توانید پرداخت مالیات خودرو صفر یا کارکرده خود را به‌صورت آنلاین انجام دهید.

شما می توانید به راحتی مالیات خودرو را با استفاده از آیتول استعلام بگیرید و پرداخت کنید. شما تنها با وارد کردن کد ملی مالک خودرو و پلاک آن و یا پلاک، شماره شاسی و شناسه ملی مالک خودرو، مالیات خودرو را استعلام بگیرید و در نهایت پرداخت کنید. در پایان نیز می توانید رسیدی مبنی بر پرداخت کامل مالیات خودرو دریافت کنید ولی در هر صورت اینکه مالیات پرداخت شده یا خیر را  ارگان های دولتی در سیستم های خود بررسی می کنند. با این حال پس از پرداخت مالیات از طریق آیتول می توانید مطمئن باشید که در تمامی سیستم ها این بدهی پرداخت شده است.

در نهایت نیز سازمان امور مالیاتی به محض دریافت تراکنش وصولی از بانک مرکزی، گواهی وصول مالیات را برای شما پیامک خواهد کرد.

اگر نیاز بود هم می توانید پس از پرداخت کامل مالیات خودرو لوکس، کارکرده یا صفر با مراجعه حضوری به اداره مالیات و ارائه مدارک لازم می‌توانید درخواست برگه مفاصا حساب کنید.

میزان مالیات خودرو و نحوه محاسبه آن

موضوعی که باید به آن توجه کنید، این است که مالیات نقل و انتقال خودرو بر اساس ارزش خودرو، نوع و مدل آن، همچنین قوانین جاری محاسبه می‌شود. برای کسب اطلاعات دقیق از میزان مالیات قابل پرداخت می‌توانید از جدول مالیات نقل و انتقال خودرو استفاده کنید.

سازمان امور مالیاتی هر ساله جدولی را منتشر می‌کند که در آن نرخ مالیات برای هر بازه قیمتی مشخص شده است. شما با استفاده از این جدول می‌توانید به راحتی از مقدار مالیات نقل و انتقال خودرو خود با توجه به نوع و مدل آن مطلع شوید. البته که استعلام این مالیات از طریق سامانه هایی همچون آیتول راه سریع تر و مطمئنی است که می توانید از آن استفاده کنید.

حرف آخر

در این مطلب از آیتول تلاش کردیم تا شما را با گواهی مفاصا حساب مالیات خودرو آشنا کنیم. همان‌طوری که گفتیم، گواهی مفاصا حساب مالیات خودرو سندی است که نشان می‌دهد شما به اداره مالیات بدهکاری ندارید و می‌توانید به راحتی کارهایی مثل نقل و انتقال خودرو را انجام دهید. برای دریافت مفاصا حساب باید مدارک شناسایی خود، مدارک شناسایی خودرو و … را به همراه داشته باشید تا بتوانید این گواهی را اخذ کنید.