فرقی نمی کند که شما به دنبال توقیف یک خودرو باشید و یا خودروی شما توقیف شده باشد، در هر صورت باید از مراحل گرفتن حکم توقیف خودرو و دلایل آن آگاهی داشته باشید. همچنین باید بدانید به چه نحوی می‌توان برای رفع توقیف خودرو اقدام کرد؟ به منظور پاسخ به این پرسش، با ما همراه باشید تا شما را با هر آنچه که باید درباره حکم توقیف خودرو بدانید، آشنا کنیم.

دلایل حکم توقیف خودرو

مراحل حکم توقیف خودرو

توقیف خودرو از سوی مامورین راهنمایی رانندگی و بر اساس قوانین و آیین نامه‌های مصوب انجام می‌گیرد. در واقع، ماموران راهنمایی و رانندگی به جز در موارد قانونی نمی‌توانند برای توقیف خودرو اقدام کنند. اگر بخواهیم مهم‌ترین دلایل حکم توقیف خودرو را نام ببریم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تصادفات منجر به جرح یا فوت
  • اجرای حکم دادگاه و اجراییه ثبتی و وصول محکوم‌به یا موضوع اجراییه ثبتی و طرح شکایت قضایی خودرو
  • دستور از سوی مقام قضایی مانند دستور توقیف در رابطه با جرمی خاص
  • نداشتن بیمه‌نامه شخص ثالث
  • نپرداختن جریمه خودرو پس از ابلاغ به مالک
  • ارتکاب هم‌زمان دو تخلف با وسیله نقلیه مثل انجام حرکات نمایشی مانند تک‌چرخ زدن، تجاوز از سرعت بیش از ۵۰ کیلومتر بر ساعت نسبت به سرعت مجاز، سبقت غیرمجاز در راه‌های دو طرفه، عبور از چراغ قرمز، حرکت به‌صورت مارپیچ، تجاوز به چپ از محور راه، توقف در محل پارک ممنوع، توقف داخل پیاده‌رو
  • مستی راننده یا مصرف مواد مخدر و روان‌گردان از سوی راننده
  • استفاده از پلاکی که مجوز قانونی ندارد.
  • رانندگی با خودرو بدون همراه داشتن مدارک قانونی نظیر گواهینامه، کارت خودرو و بیمه‌نامه معتبر شخص ثالث
  • رانندگی در صورت نداشتن گواهینامه

به هریک از این دلایل ممکن است خودرو شما از سوی مامورین راهنمایی و رانندگی توقیف شود. در این‌صورت باید برای رفع توقیف خودرو خود اقدام کنید.

صدور دستور توقیف خودرو

یکی از موضوعاتی که درباره توقیف خودرو باید به آن توجه داشته باشید، این است که کدام مرجع یا نهاد، مجاز به صدور دستور توقیف خودرو است؟ پاسخ به این پرسش بستگی به شرایط و دلایل توقیف خودرو شما دارد. به عبارت دیگر، مرجع صادرکننده دستور توقیف و مراحل قانونی آن، وابسته به نوع موضوع توقیف است:

  • در موارد مالی و اجرایی: اگر خودرو به دلیل اجرای سند لازم‌الاجرا مانند عدم پرداخت مالیات توقیف شود، رئیس واحد ثبت که اجراییه را صادر کرده است، مسئول صدور دستور توقیف خواهد بود.
  • در دعاوی حقوقی: چنانچه خودرو به دلیل حکم حقوقی یا تامین خواسته توقیف شود، دادگاه حقوقی یا شورای حل اختلاف دستور توقیف را صادر می‌کند.
  • در پرونده‌های کیفری: اگر خودرو در جریان پرونده کیفری مانند تخلفات خاص مثل کشف حجاب در خودرو توقیف شود، دادگاه کیفری یا دادسرا دستور توقیف را صادر خواهد کرد.
  • در تخلفات رانندگی: در صورت وقوع تخلف رانندگی، پلیس راهنمایی و رانندگی مجاز به صدور دستور توقیف خودرو است.

در هر یک از این موارد، روال قانونی مشخصی برای اجرای دستور توقیف وجود دارد که با توجه به نوع تخلف یا جرم، متفاوت خواهد بود.

نحوه گرفتن حکم توقیف خودرو

مدارک لازم برای گرفتن حکم توقیف خودرو

در صورتی که قصد دارید برای گرفتن حکم توقیف خودرو اقدام کنید، نیاز است تا اطلاعات کاملی درباره مراحل انجام این کار داشته باشید. موضوعی که باید در نظر بگیرید، این است که فرایند درخواست توقیف خودرو به موضوع توقیف بستگی دارد. در همین راستا درباره نحوه گرفتن حکم توقیف خودرو بر اساس موضوع آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نحوه درخواست توقیف خودرو در اجرای ثبت

در مواردی که طلبکار برای اجرای سند لازم‌الاجرا اقدام می‌کند، پس از تشکیل پرونده و ارجاع آن به مامور ثبت، با ارائه شماره پلاک خودرو و تنظیم لایحه‌، درخواست توقیف خودرو را به اجرای ثبت ارائه می‌دهد. اگر امکان ارائه شماره پلاک برای متقاضی وجود نداشته باشد، او می‌تواند از پلیس راهور استعلام پلاک‌های متعلق به بدهکار را درخواست کند.

نحوه درخواست توقیف خودرو در دادگاه حقوقی

در دادگاه حقوقی، توقیف خودرو در دو حالت انجام می‌شود:

  • تامین خواسته
  • اجرای حکم

اگر خواهان قصد تامین خواسته و توقیف خودرو را داشته باشد، می‌تواند این درخواست را همراه با دادخواست اصلی یا از طریق لایحه جداگانه به دادگاه ارائه دهد. در صورتی‌که این درخواست با دادخواست اصلی ارائه شود، خواهان موظف است ظرف ۱۰ روز دادخواست اصلی را به دادگاه تسلیم کند؛ در غیر این صورت، توقیف خودرو لغو می‌شود.

اما اگر درخواست توقیف خودرو در مرحله اجرای حکم و برای اجرای رای باشد، خواهان باید درخواست خود را به قسمت اجرای احکام دادگاه ارائه دهد. در اینجا نیز اگر شماره پلاک مشخص نباشد، متقاضی می‌تواند استعلام پلاک‌های به نام بدهکار را از پلیس راهور درخواست کند.

توقیف خودرو در موارد کیفری و تخلفات رانندگی

حکم توقیف خودرو

در مواردی که توقیف خودرو به دلیل تخلفات رانندگی یا جرایم کیفری باشد، این اقدام از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی یا مقام قضایی انجام می‌شود و برای طی مراحل گرفتن حکم توقیف خودرو نیازی به درخواست توقیف از سوی شخص خاصی نیست. البته، اگر توقیف خودرو در مرجع کیفری برای تامین خواسته باشد، فرایند مشابه اجرای ثبت و دادگاه حقوقی از طریق تقدیم لایحه درخواست توقیف انجام می‌شود.

توقیف پلاک خودرو چیست؟

پلاک خودرو، شناسنامه‌ منحصربه‌فرد هر ماشین است. درست مثل اثر انگشت، هیچ دو خودرویی پلاک یکسانی ندارند و با داشتن پلاک می‌توانیم به تمام اطلاعات خودرو و صاحب آن دسترسی پیدا کنیم. در واقع، توقیف پلاک خودرو یکی از روش‌های رایج برای جلوگیری از نقل و انتقال خودرو به دلیل بدهی یا تخلفات رانندگی است.

باید به این موضوع توجه کنید که بین توقیف خودرو با توقیف پلاک خودرو تفاوت وجود دارد. دستور توقیف پلاک مانع فروش خودرو می‌شود؛ این در حالی است که توقیف خودرو، فیزیکی است و مانع فروش خودرو نمی‌شود؛ بلکه خودرو در پارکینگ قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که آیا خودرو شما توقیف شده یا پلاک آن، می‌توانید از روش استعلام توقیف خودرو با کد ملی استفاده کنید.

دلایل توقیف پلاک خودرو

دریافت حکم توقیف خودرو

از دلایل اصلی توقیف پلاک خودرو می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

بدهی مالی

داشتن بدهی مالی یکی از دلایلی است که باعث توقیف پلاک خودرو می‌شود. مهم‌ترین موارد بدهی مالی به شرح زیر هستند:

  • مهریه
  • چک برگشتی
  • قرض و دین

عدم تعویض پلاک خودرو

یکی دیگر از دلایل توقیف پلاک خودرو، تعویض نکردن پلاک است. بعد از اینکه معامله خودرو را انجام دادید، نیاز است برای تعویض پلاک اقدام کنید. در صورتی‌که خریدار برای تعویض پلاک اقدام نکند، فروشنده می‌تواند توقیف پلاک را انجام دهد.

شکایات قضایی

شکایت‌های قضایی و داشتن حکم قضایی نیز عامل دیگر توقیف خودرو است. از مهم‌ترین دلایل توقیف خودرو به دلیل شکایات قضایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مبالغ زیاد جریمه‌های رانندگی
  • عدم پرداخت عوارض شهرداری
  • سرقتی بودن اتومبیل
  • خودروهای مزاحم

چگونه توقیف پلاک خودرو بگیریم؟

برای توقیف خودرو می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • طرح دعوا در دادگاه: یکی از راه‌های اصلی برای توقیف پلاک، طرح دعوا در دادگاه است. در این روش، دادگاه قرار تامین خواسته یا دستور موقت را برای توقیف پلاک صادر می‌کند. پس از صدور این قرار باید به پلیس راهور مراجعه و درخواست خود را ثبت کنید. این درخواست در سامانه پلیس راهور ثبت می‌شود و از همان طریق قابل پیگیری و استعلام خواهد بود.
  • اجرای ثبت: روش دیگر، مراجعه به اداره ثبت اسناد است. در صورتی‌که سند لازم‌الاجرایی مانند چک از مالک خودرو در اختیار دارید، می‌توانید با مراجعه به اداره ثبت، اجرائیه‌ای دریافت کنید. این اجرائیه را باید به پلیس راهور ارائه دهید تا مانند روش دادگاه، درخواست شما در سامانه راهور ثبت و پیگیری شود.

در هر دو روش، برای توقیف پلاک خودرو نیاز به مراجعه حضوری است؛ اما پس از ثبت درخواست می‌توانید پیگیری را به‌صورت آنلاین انجام دهید.

حرف آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا هر آنچه را که باید درباره توقیف خودرو بدانید، به شما ارائه دهیم. شما با مطالعه این مطلب می‌توانید اطلاعات کاملی درباره دلایل توقیف خودرو، روش‌های گرفتن توقیف خودرو و نحوه استعلام آن به‌دست آورید.