مالیات بر عایدی خودرو یکی از انواع مالیات جدید در کشور است که برای معاملات خودرو از سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته می‌شود. هدف از وضع این مالیات، کنترل سوداگری در بازار خودرو و ایجاد تعادل در قیمت‌هاست. با وضع این مالیات جدید سعی بر این بوده که از سوداگری در بازار خودرو جلوگیری شود و زمینه دلالی و افزایش قیمت بی‌رویه کاهش پیدا کند. در ادامه به بررسی مالیات بر عایدی خودرو و نحوه محاسبه آن خواهیم پرداخت.

مالیات بر عایدی خودرو چیست؟

مالیات بر عایدی خودرو نوعی مالیات جدید منتسب به معاملات خودرو است که با هدف حذف دلالی و سوداگری در بازار خودرو اعمال خواهد شد. نرخ پایه این مالیات ۱۰ درصد است و تا ۴۰ درصد افزایش می‌یابد. توجه داشته باشید که این نوع مالیات، متفاوت از مالیات نقل و انتقال خودرو است.

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

مالیات بر عایدی خودرو شامل چه کسانی میشود؟

اما باید دید که مالیات بر عایدی خودرو شامل چه کسانی میشود؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که این مالیات شامل اشخاص حقیقی و حقوقی زیر است:

  • اشخاص حقیقی که بیش از یک خودرو را در طول یک سال به فروش می‌رسانند.
  • اشخاص حقوقی که در زمینه خرید و فروش خودرو فعالیت می‌کنند.

مالیات بر عایدی خودرو از کی اجرا میشود؟

مالیات بر عایدی سرمایه خودرو در ایران از سال ۱۴۰۳ لازم‌الاجرا شده است. در واقع قانون مالیات بر عایدی سرمایه که شامل مالیات عایدی خودرو نیز خواهد بود، در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و از فروردین ماه ۱۴۰۳ لازم‌الاجرا شد. مشمولان این قانون موظف هستند که از فروردین ۱۴۰۳ به بعد، در صورت معامله مشمول، مالیات بر عایدی سرمایه را محاسبه و پرداخت کنند.

لازم به ذکر است که با صدور بخشنامه‌ای از سوی سازمان امور مالیاتی در آذر ماه ۱۴۰۳، مهلت سه ساله برای معاملات خودرو در نظر گرفته شد. بر اساس این بخشنامه، افرادی که تا پایان سال ۱۴۰۶ خودرو خود را به فروش برسانند، از پرداخت مالیات بر عایدی خودرو معاف هستند. البته این معافیت شامل همه معاملات نیست و فقط شامل اولین معامله در هر سال و معاملات خودروهای فرسوده و جایگزین خواهد بود.

موارد معاف از مالیات بر عایدی خودرو

نحوه محاسبه مالیات بر عایدی خودرو

مالیات بر عایدی خودرو در ایران از سال ۱۴۰۳ برای معاملات خودروهای سواری در نظر گرفته شده است؛ با این حال مواردی از این مالیات معاف هستند. در ادامه به موارد معافیت مالیات بر عایدی سرمایه خودرو اشاره می‌کنیم:

  • فروش اولین خودرو در هر سال

مطابق قانون مالیات بر عایدی سرمایه خودرو، فروش یک خودرو (اولین خودرو در سال) برای اشخاص حقیقی، بدون پرداخت این مالیات در نظر گرفته خواهد شد. به خاطر داشته باشید که این معافیت برای هر شخص حقیقی در هر سال یک بار اعمال می‌شود.

  • فروش خودروهای فرسوده

خودروهای فرسوده با سن بیش از ۱۳ سال، از پرداخت مالیات بر عایدی خودرو معاف هستند. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که مالک خودرو برای استفاده از این معافیت باید قبل از فروش، گواهی اسقاط را از مرکز اسقاط خودرو دریافت کند.

  • فروش خودروهای جایگزین

اشخاص حقیقی در صورت اسقاط خودرو قبلی، می‌توانند خودرو جایگزین خود را با تخفیف ۵۰ درصدی مالیات بر عایدی خودرو به فروش برسانند. برای استفاده از این معافیت، مالک خودرو باید مدارک مربوط به اسقاط خودرو قبلی را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهد.

  • سایر موارد معافیت از مالیات خودرو

دیگر موارد معاف از مالیات بر عایدی خودرو به شرح زیر هستند:

  • وراث قانونی می‌توانند خودرو متوفی را بدون پرداخت مالیات بر عایدی خودرو به فروش برسانند.
  • هدیه خودرو بین زوجین و فرزندان از مالیات بر عایدی خودرو معاف است.
  • معاملات خودرو در چارچوب اجرای قوانین و مقررات مربوط به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، از مالیات بر عایدی خودرو معاف هستند.

نکاتی که باید در مورد مالیات بر عایدی سرمایه خودرو بدانید.

در مورد قوانین مربوط به مالیات بر عایدی خوردو، نکات قابل توجهی وجود دارد که به شرح زیر هستند:

  • معافیت‌های مالیات بر عایدی خودرو فقط مربوط به خودروهای سواری است و شامل موتورسیکلت، کامیون، تریلی و سایر وسایل نقلیه نخواهد شد.
  • برای استفاده از معافیت‌های مالیات بر عایدی خودرو، مالکان خودرو باید مدارک لازم را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند.
  • قوانین و مقررات مربوط به مالیات بر عایدی خودرو ممکن است تغییر کنند؛ در این صورت قطعا اطلاعات جدید اعلام خواهند شد. به‌طور کلی قوانین مالیاتی حتی قوانین مربوط به مالیات خودرو صفر، امکان تغییر دارند.

نحوه محاسبه مالیات بر عایدی خودرو

معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه خودرو

در اینجا پرسشی شکل می‌گیرد که مالیات بر عایدی خودرو چگونه محاسبه میشود؟ مبنای محاسبه مالیات بر عایدی خودرو به شکل زیر است:

  • مبنای مالیات، تفاوت قیمت فروش خودرو با قیمت خرید آن است.
  • قیمت خرید بر اساس قیمت اصلی خودرو به همراه هزینه‌های جانبی مانند مالیات و عوارض محاسبه می‌شود.
  • قیمت فروش شامل قیمت نهایی معامله به همراه هزینه‌های جانبی مانند مالیات و عوارض است.

مثال:

فرض کنید که شما یک خودرو را در سال ۱۴۰۰ به قیمت ۱ میلیارد تومان خریده‌اید و در سال ۱۴۰۴ آن را به قیمت ۲.۵میلیارد تومان به فروش می‌رسانید.

قیمت خرید: ۱ میلیارد تومان

هزینه‌های جانبی: ۱۰۰ میلیون تومان (شامل مالیات و عوارض)

قیمت خرید نهایی: ۱.۱ میلیارد تومان

قیمت فروش: ۲.۵ میلیارد تومان

هزینه‌های جانبی: ۲۵۰ میلیون تومان (شامل مالیات و عوارض)

قیمت فروش نهایی: ۲.۷۵ میلیارد تومان

مبنای مالیات: ۲.۷۵ میلیارد تومان – ۱.۱ میلیارد تومان = ۱.۶۵ میلیارد تومان

در پایان باید گفت اطلاع از هزینه‌های مربوط به خرید و فروش خودرو مانند مالیات بر عایدی خودرو، مالیات خودرو لوکس و… برای همه افراد لازم است؛ زیرا این احتمال وجود دارد که زمانی قصد خرید یا فروش خودرو خود را داشته باشید. از این رو پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با دوستان و آشنایان خود نیز به اشتراک بگذارید تا آن‌ها نیز با موضوع مالیات بر عایدی خودرو و نحوه محاسبه آن آشنا شوند.