اولین گواهینامه‌ای که می‌توان اقدام به دریافت آن کرد، گواهینامه پایه ۳ است. زمانی که ۱۸ سالگی را تمام کردید، می‌توانید برای گرفتن آن اقدام کنید. پرونده سلامت خود را تکمیل کرده و در کلاسها شرکت کنید تا بعد از انجام این مراحل گواهینامه پایه ۳ خود را بگیرید. اما داستان در مورد پایه ۲ کمی متفاوت است. در این مقاله قصد داریم تا درمورد تفاوت گواهی نامه پایه ۳ و ۲ بگوییم. پس با ما همراه باشید.

گواهینامه پایه سوم چیست؟

گواهینامه پایه ۳ همانطور که قبلتر اشاره کردیم، اولین گواهینامه‌ای است که وقتی فرد به سن قانونی ۱۸ سال برسد، می‌تواند برای دریافت آن اقدام کند. با گواهینامه پایه ۳، رانندگی با تمام ماشین‌های سواری شهری مثل تاکسی‌ها، وانت‌ها، سواری‌ها و شاسی‌ بلندها (به جز خودورهای وانت نیسان و ون) امکان‌پذیر است. گواهینامه پایه ۳ مجوز رانندگی با خودروهایی با حداکثر مجموع وزنی ۳٫۵ تن و حداکثر ۹ سرنشین است. در ادامه به شرایط و مدارک و همچنین استعلام و پیگیری گواهینامه می‌پردازیم.

شرایط و مدارک لازم برای گواهینامه پایه ۳

متقاضیان برای دریافت گواهینامه پایه ۳ باید دارای حداقل سن ۱۸ سال تمام باشند، گواهی سلامت جسمی، روحی و روانی داشته باشند، دوره‌های آموزش عملی و نظری را به درستی و طبق قوانین بگذرانند و در نهایت درآزمون آئین‌نامه و عملی با وسایل نقلیه مربوطه موفق بشوند. بعد از گرفتن گواهینامه، به این خاطر که در ابتدا هنوز در رانندگی حرفه‌ای نشدید، باید حواستان بیشتر به علائم راهنمایی و همچنین رانندگی با سرعت مناسب باشد تا نمره منفی گواهینامه برایتان ثبت نشود، به این علت که جریمه می‌شوید و اگر از حدی فراتر رود، گواهینامه شما ضبط خواهد شد.

مدارکی لازم برای ثبت نام گواهینامه پایه سه

مدارک موردنیاز برای گرفتن گواهینامه پایه ۳ نیز به شرح زیر است:

  • هشت قطعه عکس ۴×۳ جدید
  • اصل شناسنامه عکس‌دار به همراه کپی
  • اصل کارت ملی یا تاییدیه صادره از اداره ثبت احوال
  • گواهی اشتغال به تحصیل با مهر تائیدیه منطقه (برای دانشجویان شهرستان با تائیدیه راهور) به همراه انتخاب واحد یا کارت تحصیلی

برای آقایان بهتر است یکی از مدارک زیر درصورت لزوم همراه باشد:

  • اصل کارت پایان خدمت یا معافی به همراه کپی پشت و رو
  • گواهی اشتغال به خدمت عکس‌دار (به همراه دفترچه مرخصی یا فیش حقوقی)
  • برگه اعزام به خدمت کامپیوتری به همراه کپی عدم غیبت سنواتی
شرایط و مدارک موردنیاز گواهینامه پایه 3

گواهینامه پایه دو چیست؟

اول اینکه باید بدانید که برای گرفتن گواهینامه پایه دو، حتما باید گواهینامه پایه ۳ داشته باشید و دست کم حتما ۶ ماه از اعتبار آن باقی مانده باشد. همچنین برای گرفتن این گواهینامه باید حداقل ۲۳ سال تمام داشته باشید. با داشتن گواهینامه پایه ۳ می‌توانید با خودروهایی رانندگی کنید که ظرفیت نهایتا ۱۵ نفر و وزن حداکثر ۳۵۰ کیلوگرم داشته باشد. خودروهایی مانند آتش نشانی، آمبولانس، باربری، کامیونت، وانت و سواری با این  گواهینامه قابل راندن بوده که این از تفاوت گواهینامه پایه ۲ و ۳ است.

 مدارک مورد نیاز گواهینامه پایه ۲ چیست؟

  • شناسنامه و کارت ملی به همراه کپی آن
  • ۸ عدد عکس ۳ در ۴ (تمام رخ، زمینه روشن، بدون عینک، لباس نظامی و کلاه)
  • عکس برای بانوان باحجاب کامل باشد
  • برای اتباع خارجی داشتن کراوات در عکس بلامانع است.
  • لباس روحانیت برای روحانیون در عکس بلامانع است.
  • اصل مدرک گواهینامه پایه ۳ و گواهینامه پایه ۱ درصورتی که داشته باشید.
  • گواهینامه جرثقیل، موتور و .. درصورتی که داشته باشید.

شرایط انواع گواهینامه های رانندگی

همه گواهینامه های جدید الصدور در کل کشور به صورت هوشمند صادر می‌شوند و از جنس پلی کربنات هستند که ضریب ایمنی بالایی دارد. در این گواهینامه‌ها از میکروچیپ استفاده شده تا اطلاعات شخصی صاحب گواهینامه درصورت لزوم قابل بازخوانی باشد. در این میکروچیپ‌ها، تخلفات راننده و سوابق آن و همچنین رفتارهای پرخطر ثبت و به راحتی توسط پلیس قابل بازیابی است .اعتبار گواهینامه‌‌های رانندگی ۵ سال است. اما در سیستم جدید، برای افراد تا ۶۵ سال، سن گواهینامه‌ها با اعتبار ۱۰ ساله، بین ۶۵ تا ۷۰ سال با اعتبار ۵ ساله و بالای ۷۰ سال با اعتبار ۲ ساله صادر می‌شود.

شرایط گواهینامه پایه 3

تفاوت گواهینامه پایه ۳ و ۲ در چیست؟

تفاوت گواهینامه پایه ۲ و ۳ در سن دریافت آن است. برای گواهینامه پایه ۲ حتما باید ۲۳ سال تمام سن داشته باشید، درصورتی که گواهینامه پایه ۳ با ۱۸ سال تمام قابل گرفتن است. گواهینامه پایه ۳ برای رانندگی با خودروهای سواری معمولی است،اما گواهینامه پایه ۲ برای رانندگی با خودروهای نیمه سنگینی مثل وانت و ون بوده که درصورت داتن آن می‌توانید با خودروهای سواری معمولی هم رانندگی کنید. برای آشنایی با گواهی نامه پایه یک مقاله مرتبط را مطالعه کنید.

درصورت دریافت گواهینامه‌ پایه ۳، در یک سال اول اجازه تردد در جاده‌‌های برون شهری و تردد در شب را نخواهید داشت. همچنین برای دریافت گواهینامه رانندگی پایه ۲ باید حداقل ۲ سال از تاریخ صدور گواهینامه پایه سوم شما گذشته باشد.

این نکته را بدانید که بعد از گرفتن گواهینامه، اگر قصد خرید خودرو را دارید، اولین کاری که حتما باید انجام دهید، تهیه بیمه شخص ثالث خودرو است، به این خاطر که حتی یک روز نداشتن آن، جریمه دیرکرد بیمه برای شما به همراه خواهد داشت.

گواهینامه پایه سوم برای چه ماشین هایی است

گواهینامه خود را با آیتول پیگیری کنید

برای استعلام و پیگیری گواهینامه خود، تنها کافی‌ست تا با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل صاحب گواهینامه، از طریق سایت و یا اپلیکیشن آیتول به صورت آنلاین این کار را انجام دهید.آخرین اطلاعاتی که در سامانه آیتول مشاهده می‌کنید، بر اساس آخرین به‌روزرسانی‌های پلیس ناجی است. همچنین می‌توانید بقیه کارهای ماشین خود مثل  پرداخت خلافی خودرو، معاینه فنی، تعویض پلاک، خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه و تعویض باتری را نیز از طریق آیتول انجام دهید. برای دریافت خدمات بیشتر می‌توانید به سایت ما سر بزنید و با پشتیبانی آیتول در تماس باشید.

کدام گواهینامه را داشته باشیم، بهتر است؟

اگر به فکر درآمدزایی با خودرو هستید و می‌توانید تاکسی و ون اجاره کرده یا بخرید، می‌توانید اقدام به دریافت گواهینامه پایه ۲ کنید، البته همانطور که قبلتر اشاره کردیم برای دریافت گواهینامه پایه ۲، حتما باید پایه ۳ داشته باشید و سه مرحله آزمون را نیز گذرانده باشید. اما اگر فقط رانندگی در جاده و خیابان را دوست دارید و به فکر درآمدزایی از طریق رانندگی نیستید، گواهینامه پایه ۳ برای شما کافی‌ست.