خلافی خودرو جزو آن دست از هزینه‌های خودرو است که در صورت ارتکاب، راهی جز پرداخت به‌موقع آن ندارید، پس اگر به این خیال سر می‌کنید که عدم پرداخت خلافی‌های خودرو مشکل خاصی برایتان به‌وجود نخواهد آورد، سخت در اشتباه هستید! چرا که هرگونه غفلت در پرداخت جریمه‌های خودرو از یک سو منجر به «جریمه دیرکرد» خواهد شد و از سوی دیگر امکان توقیف ماشین برای خلافی‌های بالای سه میلیون تومان را در پی خواهد داشت.

اگرچه بسیاری از مالکین خودرو، خود به عواقب عدم تسویه به‌موقع خلافی خودرو آگاه هستند اما آنچه آن‌ها را سردرگم می‌کند ناآشنایی با شیوه‌های نوین پرداخت و استعلام خلافی خودرو است. این مشکل زمانی جدی‌تر می‌شود که مالک، ساکن مناطق خاص مانند کیش یا نقاط دورافتاده کشور باشد. به همین جهت ما در این مطلب به منظور آگاه‌سازی آن دسته از مالکین خودرو ساکن در منطقه آزاد که با این دست مشکلات روبه‌رو هستند، شیوه استعلام و پرداخت خلافی خودرو کیش را  آموزش خواهیم داد.

قوانین راهنمایی و رانندگی در کیش به چه صورت است؟

رانندگی در خیابان‌های جذاب، تمیز و خلوت جزیره زیبای کیش  لذتی وصف ناشدنی دارد، چرا که از یک سو خیابان‌ها و جاده‌های چشم‌نواز این جزیره توریستی خالی از هرگونه ترافیک و هرج‌و‌مرج است و از دیگر سو شرایط رانندگی در کیش همراه با قوانین و شرایط رانندگی در کشورهای توسعه‌یافته اروپایی است.

خلافی خودرو کیش

اگر برای اولین بار به جزیره دیدنی کیش سفر کنید، قطعا از اینکه در مسیرتان هیچ چراغ قرمز یا سرعت ‌گیری نمی‌بینید کاملا تعجب خواهید کرد! دلیل این امر را باید در پای‌بندی اهالی این جزیره زیبا به قوانین راهنمایی و رانندگی و سختگیری پلیس در رعایت آن‌ها دانست. در این جزیره، عملکرد رانندگان توسط دوربین‌های متعدد مورد رصد قرار می‌گیرد، با این حساب شاید با خود بگوئید؛ با وجود این حد از قانون‌مداری مردم و مسئولیت پذیری پلیس آیا استعلام خلافی خودرو منطقه آزاد و پرداخت آن معنایی دارد؟

در پاسخ باید بگوئیم؛ بله، طبیعتا با وجود تمام تمهیدات، همواره احتمال خطا وجود دارد، به خصوص اینکه کیش دارای برخی قوانین راهنمایی و رانندگی مختص به خود به شرح زیر است که عدم آگاهی رانندگان غیر بومی از این قوانین منجر به جریمه و پرداخت خلافی خودرو کیش خواهد شد.

  • در جزیره کیش تنها موتورهای برقی حق تردد دارند.
  • در کیش به هیچ عنوان امکان رانندگی در فضای سبز، کنار سواحل، پیست دوچرخه سواری و… وجود ندارد.
  • دنده عقب گرفتن غیر ضروری در خیابان‌های کیش جریمه سنگین خواهد داشت.
  • در تمامی نقاط کیش راننده حق بوق زدن ندارد.
  • در کیش چهارراه وجود ندارد بنابراین قبل از رسیدن به هر میدان باید توقف کامل داشت.
  • ماشین‌های کثیف و با ظاهری نامناسب مشمول جریمه خواهند شد.
  • در صورت توقیف خودرو در این جزیره، به منظور ترخیص آن از پارکینگ، حتما باید تسویه و پرداخت خلافی خودرو کیش صورت گیرد.

نحوه استعلام و پرداخت خلافی ماشین در کیش

از آنجائیکه تمامی خیابان‌ها و مسیرهای تردد در جزیره کیش دارای دوربین‌های متعدد راهنمایی و رانندگی هستند و پلیس نیز دارای گشت فعال در این منطقه است، بهتر است که پرداخت خلافی خودرو کیش را جدی بگیرید. بدین منظور می‌توانید با مراجعه حضوری به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ جزیره و یا به شکل غیر حضوری از طریق سامانه خدمات الکترونیک راهنمایی و رانندگی کیش جهت گرفتن خلافی خودرو با موبایل در این منطقه، اقدامات آنلاین و سریع را انجام دهید.

نحوه استعلام و خلافی کیش

همانطور که ذکر کردیم گرفتن خلافی خودرو کیش از طریق سـامانه خدمات الکترونیـک راهنمایی و رانندگی جزیره کیش و برای سایر نقاط از طریق سامانه جامع و چند منظوره آیتول قابل انجام است. در آیتول علاوه بر اطلاع از ریز جزئیات خلافی ماشین، امکان تمدید یا خرید بیمه شخص ثالث، استعلام بیمه بدنه، پرداخت عوارض شهرداری و استعلام نمره منفی گواهینامه رایگان نیز برای کلیه مالکین خودرو از جای‌جای ایران فراهم شده‌است.

برای پرداخت خلافی خودرو کیش، ابتدا باید وارد سایت «ترافیک کیش» شده سپس بر اساس نوع پلاک، نسبت به دریافت ریز جزئیات جریمه‌های خودرو خود اقدام کنید. در جزیره کیش دو نوع پلاک عمومی و شخصی وجود دارد، بنابراین برای گرفتن ریزخلافی خودرو تنها به اطلاعات؛ شماره پلاک خودرو و کد شناسایی یا شماره شاسی موتور وسیله نقلیه خود نیاز خواهید داشت.

پرداخت خلافی خودرو در کیش با پلاک شخصی

در سامانه آنلاین رهگیری خلافی خودرو در کیش، با کلیک روی «گزینه پلاک ملی شخصی منطقه آزاد کیش» امکان استعلام جریمه‌های پرداخت نشده خودروهای شخصی برای کاربر فعال می‌شود. در این قسمت لازم است اطلاعاتی همچون؛ شماره پلاک و شش کاراکتر آخر شماره موتور یا شماره شاسی ماشین را در کادر مربوطه وارد کنید. پس از وارد کردن اطلاعات ذکرشده، باید گزینه استعلام جریمه‌های پرداخت نشده را انتخاب کنید تا جزئیات خلافی خودروی شما در کیش به نمایش دربیاید. در این بخش پس از مشاهده ریز جریمه‌ها، امکان پرداخت آنلاین از طریق درگاه‌های امن این سامانه امکان‌پذیر خواهد بود.

پرداخت خلافی خودرو کیش

پرداخت خلافی خودرو در کیش با پلاک عمومی

آن دسته از خودروهایی که در کیش دارای پلاک عمومی هستند نیز می‌توانند از طریق سایت خدمات الکترونیک راهنمایی و رانندگی کیش، به صورت آنلاین و بی‌هیچ دردسر نسبت به تسویه خلافی خودرو خود اقدام کنند. بدین منظور پس از ورود به وبسایت مذکور، لازم است روی گزینه پلاک ملی عمومی منطقه آزاد کیش  کلیک نموده، سپس مطابق با مراحل گفته‌شده در قسمت قبل عمل نمائید، در نهایت نیز کاربران با هدایت به صفحه پرداخت آنلاین می‌توانند خلافی خودرو خود در کیش را صفر نمایند.

توجه داشته‌باشید؛ در صورتی‌که در جزیره کیش اقدام به اجاره( رنت) خودرویی نمائید، ملزم به پرداخت مبالغ خلافی خودرو در منطقه، طی مدت زمانی‌که خودرو در اختیار شما بوده‌است خواهید شد. با توجه به این قانون، معمولا شرکت‌هایی که در جزیره کیش خودرو اجاره می‌دهند، پیشاپیش مبلغی را جهت خلافی احتمالی خودرو از شما دریافت می‌کنند، پس از گذشت یک ماه اگر از عدم خلافی خودرو شما اطمینان حاصل شد، مبلغ خلافی به حسابتان واریز خواهد شد.

جمع بندی

در دنیای دیجیتالی امروز که برخلاف گذشته حتی صدور اینترنتی بیمه ماشین در دورترین نقاط ایران به امری فراگیر و عادی تبدیل شده‌است، پرداخت خلافی خودرو به شکل آنلاین و سریع دیگر مسئله‌ای پیچیده و زمان‌بر نیست. البته پرداخت خلافی در برخی مناطق مانند جزیره کیش کمی با دیگر نقاط ایران متفاوت است.

بدین ترتیب به منظور رفاه حال شهروندان این جزیره زیبا، سامانه خدمات الکترونیک راهنمایی و رانندگی جزیره کیش، راه‌اندازی شده‌است تا کلیه ساکنین این منطقه بتوانند به‌راحتی و در کمترین زمان، نسبت به تسویه آنلاین خلافی خودروهای خود اقدام نمایند، از این‌رو ما در این مقاله نحوه پرداخت و استعلام خلافی خودرو کیش را به‌طور کامل و جامع شرح دادیم.