باتری ماشین یکی از اصلی‌ترین قطعات هر خودرو است که بدون کارکرد درست آن نه‌تنها انرژی لازم برای حرکت خودرو تأمین نمی‌شود، بلکه قادر به روشن کردن  سیستم صوتی، چراغ‌ها و … نیز نخواهید بود! بنابراین باتوجه به نقش مهم باتری در مکانیسم خودرو، اطمینان از سلامت آن بسیار حائز اهمیت است.

بدیهی است که باتری خودرو نیز مانند هر قطعه مکانیکی و یا الکتریکی دیگری دارای تاریخ مصرف است که پس از به پایان رسیدن این تاریخ و یا حتی قبل از آن؛ به دلیل استفاده نادرست، شرایط نگه‌داری نامطلوب، ضربه و … ممکن است دچار خرابی یا نقص شود. این خرابی همراه با نشانه‌های مختلفی مانند؛ استارت نخوردن ماشین، عدم وجود جریان برق در پشت آمپر و … است.

در واقع درست همانند زمانیکه بدن انسان از طریق تب و علائمی از این دست به ما اعلام می‌کند که در شرایط نرمال نیستیم، خودرو نیز به همین منوال با آلارم‌های مختلف نشان می‌دهد که در وضعیت عادی نیست. از آنجائیکه خرابی باتری می‌تواند هزینه‌های سنگین ناشی از تعمیرات خودرو را روی دست‌تان بگذارد توصیه می‌کنیم قبل از اینکه دیر شود، از این مقاله به‌عنوان راهنمایی جامع برای تشخیص خرابی باتری ماشین  و بررسی دلایل آن استفاده نمائید.

عملکرد باتری در ماشین چگونه است؟

علی‌رغم باور عموم که تصور می‌کنند سیستم سوخت رسانی ماشین مهم‌ترین بخش عملکرد یک خودرو در حرکت آن است باید این‌ موضوع را شفاف سازی کنیم که؛ اتفاقا آنچه که قبل از سوخت، باعث آغاز این فعل و انفعال می‌شود سیستم برق خودرو است. در واقع قبل از هر چیز این مکانیزم استارت است که موجب ایجاد جرقه و اشتعال بنزین در خودرو می‌شود.

سیستم برق رسانی خودرو توسط  کارکرد درست مجموعه‌ای از قطعات؛ باتری، دینام، دلکو، کوئل، شمع، وایر و سایر مدارهای الکتریکی ماشین شکل می‌گیرد. در این بین باتری به‌عنوان اصلی‌ترین جزء، وظیفه تأمین نیروی لازم برای حرکت و استارت خوردن، روشن شدن چراغ‌ها، استفاده از سیستم صوتی، گرمایشی و برودتی خودرو را برعهده دارد، بنابراین در یک کلام می‌توان گفت؛ اگر باتری درست کار نکند ماشین روشن نخواهد شد.

از کجا بفهمیم باتری خراب است یا دینام

انواع باتری خودرو را بشناسید!

شناخت باتری‌های مختلف و آشنایی با سازوکار آن‌ها سبب می‌شود تا تشخیص خرابی باتری ماشین بسیار راحت‌تر شود. باتری‌ها بر اساس معیارهای مختلفی دسته بندی می‌شوند. در یک تقسیم بندی کلی دو نوع باتری؛ اتمی (خشک) و اسیدی (غیرخشک) وجود دارد که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند. هر دو این باتری‌ها دارای الکترولیت هستند و قابلیت شارژ (از طریق آلترناتور) دارند. توجه داشته‌باشید که شما باید باتری مناسب را متناسب با نوع و کارکرد خودرو خود خریداری نمائید. همچنین برای انتخاب باتری مناسب برای خودرو خود پیشنهاد می‌کنیم، مقاله راهنمای خرید بهترین باتری خودرو را مطالعه کنید. در ادامه به تعریف انواع باتری خودرو و مشخصات آن‌ها اشاره خواهیم کرد؛

  • باتری اتمی چیست؟ به زبانی ساده، باتری اتمی باتری‌ای است که الکترولیتی از جنس آلیاژ کلسیم یا سیلور دارد و از صفحات مخصوصی تشکیل شده‌است. به دلیل جنس خاص این صفحات و واکنش‌های آن‌ها، الکترولیت در آن کاهش نمی‌یابد و آلوگی کمتری دارد. این نوع باتری‌ها عمر بیشتری داشته، نیاز به مراقبت و اضافه کردن آب مقطر ندارند (به همین علت به این باتری خشک نیز گفته می‌شود) و در برابر شارژ زیاد یا دشارژ شدن مقاومت نسبتا بالاتری در مقایسه با باتری اسیدی دارند. باتری‌های اتمی دارای چشمی‌ای هستند که از طریق تغییر رنگ آن می‌توان میزان غلطت الکترولیت باتری را سنجید. رنگ سبز نشان از سلامت باتری دارد. رنگ قهوه‌ای یا مشکی یعنی باتری نیاز به شارژ داشته و رنگ سفید نیز خرابی باتری خودرو یا تخلیه کامل آن را نشان می‌دهد.
  • باتری اسیدی چیست؟ باتری اسیدی نیز از صفحات متعدد (۶ صفحه) تشکیل شده‌است که این صفحات جنسی از سرب داشته و در محلول آب و اسید سولفوریک (الکترولیت) غرق هستند، به همین دلیل هر چند وقت یکبار باید سطح این اسید مورد بررسی قرار گیرد که در صورت کم شدن سطح آن باید به باتری آب مقطر اضافه کرد. تست سلامت این باتری از طریق باز کردن شش درب (به‌ازاء هر صفحه یک درب) آن قابل بررسی است.

از کجا بفهمیم باتری ماشین خراب است؟ (۹ تا از مهم‌ترین علائم خرابی باتری ماشین)

فرقی نمی‌کند باتری خودرویتان از کدام نوع است، به‌طور کلی دو حالت برای تمام باتری‌ها وجود دارد؛ یا باتری خودرو تخلیه شده و نیاز است که آن را مجددا شارژ کنید، یا باتری خراب شده و نیاز به تعویض(تعمیر باتری خراب معمولا امکان‌پذیر نیست) دارد که  تشخیص خرابی باتری ماشین از طریق توجه به نشانه‌های اولیه آن به‌راحتی ممکن است. علائم خرابی باتری خودرو می‌تواند شامل؛ روشن نشدن خودرو، بد استارت خوردن ماشین، عدم روشن شدن چراغ‌ها، نرسیدن جریان برق به پشت آمپر، استفاده زیاد از اتصال‌ساز (باتری به باتری)، بد استارت خوردن در هوای سرد، اتمام تاریخ تولید باطری، تغییر شکل ظاهری و تغیبر رنگ نشانگر آن باشد که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد؛

۱- ماشین استارت نمی‌خورد و خودرو روشن نمی‌شود!

روشن نشدن یا استارت نخوردن خودرو می‌تواند دلایل مختلفی داشته‌باشد اما اولین و اصلی‌ترین علت آن، خرابی یا ضعیف شدن باطری است چرا که مهم‌ترین وظیفه باتری کمک به روشن شدن خودرو و استارت درست آن است. زمانیکه سوئیچ را می‌چرخانید اما ماشین استارت نمی‌خورد یعنی باتری نمی‌تواند قدرت لازم برای روشن شدن موتور را تأمین کند. معمولا در این شرایط با چرخاندن کلید و تلاش برای استارت زدن صدای تق تق یا کلیک را خواهید شنید.

علائم خرابی باتری ماشین

۲- ماشین به طور نامنظم استارت می‌خورد!

گاهی اوقات نیز خودرو با استارت‌های نامنظم و سنگین روشن می‌شود که این هم نشانه‌ای دیگر برای تشخیص خرابی باتری ماشین است. در حالت استارت نامنظم، ماشین یک روز خوب استارت می‌خورد و یک روز بد، که این مسئله می‌تواند ناشی از عدم نگه‌داری شارژ، فرسودگی، آهکی شدن، شکستگی باتری و یا شل بودن ترمینال‌های اتصالی آن باشد. سنگین استارت خوردن خودرو نیز معمولا به دلیل پائین آمدن ولتاژ باتری از حد استاندارد (۱۲ ولت) آن اتفاق می‌افتد. در شرایطی که دینام به درستی کار کند اما ماشین سنگین استارت بخورد باید سریعا ولتاژ باتری را با ابزارهای لازم اندازه‌گیری کنید. افت ولتاژ باتری از نشانه‌های خرابی آن است.

۳- ماشین به مرور و با تأخیر استارت می‌خورد!

معمولا خرابی و مستهلک شدن باتری خودرو روندی کند دارد و به مرور زمان اتفاق می‌افتد، نتیجه این امر کاهش سرعت استارت خودرو است، بنابراین اگر پس از هربار استفاده از خودروتان، متوجه شدید که سرعت استارت خوردن و روشن شدن ماشین در حال کم شدن است حتما باید صحت و سلامت باتری آن را تست نمائید.

۴- ماشین در هوای سرد با مشقت استارت می‌خورد!

شرایط جوی روی فعل و انفعالات مواد شیمیایی داخل باتری اثر می‌گذارد به همین علت است که  شرایط آب و هوا می‌تواند روی سرعت تخلیه شارژ باتری و طول عمر آن مؤثر باشد. در واقع استارت نخوردن یا روشن شدن خودرو با مشقت  در فصول سرد از جمله علائم تشخیص خرابی باتری ماشین است. هوای سرد باعث اختلال در کارکرد باتری ماشین می‌شود چرا که در اثر برودت و کاهش دما، بسیاری از قطعات خودرو و روغن موتور آن سفت و سخت می‌شوند در نتیجه خودرو برای روشن شدن نیاز به نیروی بیشتری دارد.

این افزایش فشار باعث کم شدن عمر باتری و آسیب به آن می‌شود. الیته دیر استارت خوردن و روشن شدن ماشین در سرما امری عادی است اما تکرار هر روزه آن قطعا غیر عادی بوده و باید سلامت باتری را چک کنید. روی تمامی باتری‌ها عبارت (Cold Cranking Amps) نشانگر میزان آمپر لازم برای استارت خوردن موتور در فصل سرد است.

۵- باتری ماشین هر روز می‌خوابد!

علاوه بر شرایط درست نگه‌داری باتری خودرو و توجه به تاریخ تولید آن، جلوگیری از خوابیدن ماشین و روشن کردن آن با فواصل کوتاه می‌تواند به عمر مفید باتری خودرو شما کمک کند. در واقع مکانیزم شارژ باطری به وسیله حرکت خودرو انجام می‌شود بنابراین اگر دیدید که با وجود شارژ شدن باتری در روز قبل، ماشین روشن نمی‌شود در کنار سایر احتمالات مانند خرابی دینام، بد یا بی‌کیفیت بودن رگولاتورها و … خرابی یا فرسودگی باتری را نیز مد نظر قرار دهید و حتما از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.

۶- چراغ‌های خودرو کم‌ نور هستند!

همانطور که گفتیم باتری و دینام دو عامل مهم تأمین برق ماشین هستند بنابراین کم نور شدن چراغ جلوی اتومبیل گاهی می‌تواند نشانه درست کار نکردن دینام باشد اما اگر این کم نور بودن یا سوسو زدن در حین حرکت ماشین بیشتر از قبل شود و یا با روشن نشدن موتور ماشین همراه باشد به احتمال بسیار قوی باید علت را در عملکرد باتری و خرابی آن جست.

علائم خالی شدن باتری ماشین

۷- ظاهر باتری تغییر کرده است!

شکل و ظاهر باتری دیگر نشانه بارز برای تشخیص خرابی باتری ماشین است. هرگونه تورم، استشمام بوی اسید ناشی از تجمع گازهای هیدروژن ( مانند بوی تخم مرغ فاسد)، سولفاته شدن، خوردگی و شکستگی باتری و مواردی از این دست باعث نقص و اختلال در سازوکار باتری می‌شود که این مسئله در مورد باتری‌های اسیدی نمود بیشتری دارد.

۸- نیروی برق در پشت آمپر جریان ندارد!

تمامی خودروها دارای چراغ‌هایی پشت آمپر هستند که نشان‌دهنده وضعیت؛ دمای موتور، سیستم شارژ خودرو، کاهش روغن موتور، روشن بودن ترمز دستی و … خودرو هستند. توجه به این علائم هشداردهنده که به منظور ایمنی بیشتر ماشین تعبیه شده‌اند بسیار مهم است. از جمله راه‌های تشخیص خرابی باطری ماشین، روشن نشدن همین چراغ‌ها است. در این شرایط نرسیدن جریان برق به پشت آمپر مانع از روشن شدن چراغ چک می‌شود که در صورت درست بودن سایر موارد مانند؛ سلامت مغزی سوئیچ، عدم اشکال در فیوزهای فرعی، متصل بودن سیم‌های آمپر و …، علت ناشی از خرابی، فرسودگی و یا عدم شارژ مناسب باطری ماشین است.

۹- عمر باتری به پایان رسیده‌است!

تمامی باطری‌ها دارای تاریخ بهینه مصرف هستند. این تاریخ معمولا روی بدنه باتری و یا کارت گارانتی آن درج شده‌است. از این‌رو اگر می‌خواهید کیفیت باتری اتومبیل شما کاهش پیدا نکند باید نهایتا ۲ تا ۴ ماه پس از تولید باتری‌ خودروهای ایرانی و بین ۶ ماه تا یکسال از باتری خودروهای خارجی آن را روی ماشین نصب کرده و استفاده کنید.

توجه داشته‌باشید که از خرید باتری‌هایی با مدت زمان گارانتی کمتر از ۶ تا ۱۲ ماه جدا خوددرای نمائید چرا که باتری باید در زمان بهینه خود روی خودرو نصب و شارژ شود در غیر اینصورت به سرعت خراب شده و کارآیی آن تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

بدین ترتیب؛ عدم توجه به تاریخ تولید و انقضاء باتری، تعویض نکردن به‌موقع آن ( باتری در شرایط نرمال پس از ۲ تا ۵ سال نیاز به تعویض دارد) و نگه‌داری نادرست بدون توجه به شرایط جوی می‌تواند نشانه‌هایی برای تشخیص خرابی باتری ماشین باشد.

عوامل مؤثر در خراب شدن باتری اتومبیل چیست؟

اکنون که با نشانه های خرابی باتری خودرو آشنا شدید وقت آن است که بدانید اصولا چه عواملی سبب از کارافتادگی و خراب شدن باتری ماشین می‌شوند‌، البته این مسئله می‌تواند ناشی از عوامل متعددی باشد که ما در این مقاله تنها به رایج‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

عدم استفاده از ماشین برای مدتی طولانی

همانطور که گفتیم یکی از وظایف باتری این است که نیروی برقی که در هنگام روشن بودن خودرو از طریق دینام یا آلترناتیو ذخیره کرده‌است را در هنگام خاموشی موتور برای انجام کارهایی نظیر؛ بالابردن شیشه، استفاده کردن از سیستم صوتی، زدن فلاشر و چراغ سقفی، سیستم قفل و … مصرف کند. حال اگر خودرو برای مدتی طولانی بلااستفاده مانده و روشن نشود تمام انرژی و شارژ باتری توسط قطعاتی که در حالت خاموشی ماشین برق مصرف می‌کنند تخلیه می‌شود.

این مسئله در دراز مدت باعث مستهلک شدن باتری خودرو می‌شود بنابراین بهترین راهکار این است که حداقل هفته‌ای یک تا دو بار به مدت ده تا سی دقیقه ماشین خود را روشن کنید. توجه داشته‌باشید که رانندگی در مسیرهای کوتاه نیز به دلیل شارژ نشدن کامل باتری توسط دینام می‌تواند منجر به کاهش عمر مفید باتری شود.

تشخیص خرابی باتری اتمی ماشین

۱- خراب شدن دینام

دینام همان قطعه‌ای است که وظیفه تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی را دارد تا برق لازم برای خودرو و نیروی کافی جهت شارژ مجدد باتری را فراهم کند، بنابراین خرابی یا اختلال در عملکرد دینام باعث عدم شارژ کامل باتری و تخلیه زودهنگام آن می‌شود.

۲- عدم سرویس به‌موقع

باتری نیز مانند هر قطعه الکتریکی یا مکانیکی دیگری نیاز به سرویس‌های دوره‌ای دارد. اگر باتری خودرو شما از نوع اسیدی است حتما باید در زمان‌های متوالی میزان مایع درون آن را چک کنید تا در صورت کم شدن مایع مجددا آن را تا حد استاندارد اضافه کنید. همچنین شما باید همواره به شرایط فیزیکی باتری خودرو خود دقت داشته‌باشید تا با مشاهده هرگونه آثار سولفاته شدن، خوردگی و … نسبت به تمیز کردن آن اقدام کنید. تست خرابی باتری خودرو از جمله روش‌هایی است که کمک می‌کند تا از معایب خودرو خود هروه زودتر مطلع شوید.

۳- عدم رعایت شرایط نگه‌داری استاندارد

باتری قطعه‌ای حساس است که در صورت نگه‌داری نادرست آسیب دیده و زودتر خراب می‌شود. نصب سیستم صوتی قوی، روشن گذاشتن ضبط یا رادیو، استفاده مداوم از بخاری یا کولر و… در حالت خاموشی خودرو فشار زیادی بر باتری وارد می‌کند، در نتیجه باتری با سرعت بیشتری تخلیه شده و دائما نیاز به شارژ مجدد خواهد داشت. شارژ شدن‌‌های متوالی باعث کاهش کارآیی باتری می‌شود‌.

از سوی دیگر چون محتویات داخل باتری ترکیبی از مواد شیمیایی است بدیهی است که در برابر تغییرات شدید دما از خود واکنش نشان می‌دهد. همانطور که در بررسی روش‌های تشخیص خرابی باتری ماشین ذکر کردیم، سرمای زیاد باعث سخت شدن روغن موتور و اختلال در کارکرد باتری می‌شود، گرمای زیاد نیز سرعت تبخیر را بالا برده و بازدهی باتری را کاهش می‌دهد. بنابراین حتی‌الامکان در تابستان از پارک ماشین در خیابان و زیر نور مستقیم خورشید خودداری نموده و در زمستان پس از روشن کردن خودرو ابتدا با سرعت متوسط حرکت کنید تا موتور و سایر اجزای خودرو فرصت بیشتری برای رسیدن به شرایط نرمال را داشته‌باشند. در هر صورت پارک کردن خودرو در پارکینگ اصولی‌ترین شیوه حفظ آن در برابر تغییرات دما است.

۴- ضربه یا فشار شدید

نصب اصولی باتری و محکم کردن آن روی خودرو بسیار مهم است زیرا تکان‌ و لرزشهای شدید باعث آسیب به باتری می‌شود. به‌طور کلی هرگونه فشار، ضربه و جابه‌جایی نادرست سلامت باتری ماشین‌تان را تهدید خواهد کرد.

۵- استفاده از باتری با آمپر پائین

انتخاب مناسب‌ترین ظرفیت آمپر باتری با توجه به مدل و برند خودرو، نکته‌ای است که باعث بهره‌وری بیشتر خودرو و عدم نیاز به تعویض مداوم باتری آن خواهد شد. باتری خودرو بر اساس؛ نوع ماشین، سطح کارکرد، میزان استفاده و … انتخاب می‌شود بنابراین کاربرد باتری با ظرفیتی بیش از حد استاندارد باعث ایجاد اتفاقاتی نظیر آتش سوزی و … شده و استفاده از باتری با ظرفیت کمتر از میزان قابل قبول نیز منجر به افت کارآیی و تعویض زود هنگام آن خواهد شد.

بدین ترتیب؛ اگر عادت دارید که سیستم تهویه خودرو خود دائما استفاده کنید و یا تمایل دارید سیستم‌ صوتی قوی‌تری را روی ماشینتان نصب کنید توصیه می‌کنیم به‌‌ جای استفاده از باتری فابریک خودرو باتری‌هایی با میزان آمپر بالاتر (با توجه به استانداردهای خودرو) بخرید، به‌طور مثال باتری پراید ۵۵ آمپر است اما شما می‌توانید به جای آن از باتری‌‌های ۶۰ تا ۶۶ آمپری استفاده کنید.

خرابی باتری ماشین

۶- شارژ کردن پی در پی و غیر اصولی باتری

بسیاری از افراد برای اطمینان خاطر بیشتر خود باتری خودرو را بیش از اندازه شارژ می‌کنند چرا که به اشتباه تصور می‌کنند که اینکار موجب کارکرد بهتر باتری می‌شود. در صورتیکه نمی‌دانند؛ شارژ بیش از ظرفیت استاندارد باتری ( ۱۲ ولت و ۶۰ آمپر) منجر به تجزیه الکترولیت اضافی و آزادسازی هیدروژن و اکسیژن می‌شود که در شرایط حاد این انفعالات حتی باعث انفجار باتری خواهد شد.

از سوی دیگر دشارژ نشدن باتری به میزان قابل قبول، باعث از کار افتادگی باتری می‌شود. زمانیکه باتری به دلایل گوناگون توان نگه‌داری شارژ استاندارد را ندارد شما ناچار خواهید شد که دائما آن را شارژ نمائید که همین مسئله باعث استهلاک زودتر باتری و آسیب به آن می‌شود.

۷- فرسودگی و مستهلک شدن

در بخش قبل که راه‌های تشخیص خرابی باتری ماشین را آموزش دادیم به این نکته اشاره کردیم که باتری قطعه‌ای مصرفی است که حداکثر به مدت ۲ تا ۴ ماه پس از تاریخ تولید باید از آن استفاده کرد. سن مفید باتری بازه‌ای ۲ تا ۵ ساله دارد که پس از آن منقضی شده و کیفیت باتری به دلیل خورندگی و سولفاته شدن به شدت کاهش یافته و به درستی شارژ نمی‌شود. پس  اولا قبل از به پایان رسیدن تاریخ انقضای باتری آن را تعویض کنید، دوما با تست منظم این قطعه، از سلامت آن مطمئن شوید‌.

باتری خودرو را از کجا بخرم؟

خرید باتری مناسب و استاندارد به عنوان منبع ذخیره انرژی برق در خودرو تأثیر به سزایی در عملکرد ماشین دارد. در واقع هر چقدر باتری کیفیت بالاتری داشته‌باشد عملکرد بهتری در نگه‌داری شارژ خواهد داشت. امروزه کمپانی‌ها و شرکت‌های بسیار زیادی در بازار حضور دارند که انواع و اقسام باتری‌های خودرو را تولید می‌کنند. اگرچه این مسئله باعث تنوع در تولید و رقابتی شدن قیمت‌ باتری شده‌است اما از سوی دیگر راه را برای برخی تولیدکنندگان متقلب با عرضه محصولات غیر متعبر باز گذاشته‌است.

بدین ترتیب؛ هنگام تهیه  باتری خودرو علاوه بر در نظر گرفتن نکات استاندارد، نام برند، تاریخ تولید و انقضاء باید به این نکته نیز توجه داشته‌باشید که باتری مورد نظر خود را تنها از مراکز معتبر فروش باتری، با محصولات دارای کارت گارانتی اورجینال خریداری نمائید.

از آنجائیکه در حال حاضر بسیاری از رانندگان و مالکین وسایل نقلیه به دلیل مشغله‌های کاری، دسترسی به اینترنت و … اقبال چندانی از شیوه‌های سنتی خرید مایحتاج خودرویی خود نمی‌کنند، بازار خریدهای اینترنتی بسیار گرم شده‌است.

آیتول به عنوان یکی از معتبرترین برندهای اینترنتی ارائه دهنده خدمات یکپارچه خودرویی و فروش لوازم اتومبیل، توانسته‌است از طریق عرضه محصولات اورجینال با امکان ضمانت بازگشت کالا در صورت مغایرت و یا خرابی آن و ارائه سرویس نصب و یا تعویض در محل، امکان خرید اینترنتی و پرداخت آنلاین، اعتماد بی‌شمار کاربران خود را جلب نموده و بستری امن جهت تأمین نیازهای خودرویی آن‌ها را فراهم نماید. همچنین تحویل فوری و نصب رایگان باتری خودرو در کنار تست رایگان برق و آمپر ماشین از دیگر مزایای خرید با آیتول است.

بدین منظور؛ شما می‌توانید برای خرید انواع باتری ماشین، صبا باتری و سپاهان باتری روغن موتور، فیلتر، لوازم جانبی، لوازم یدکی، ضد یخ و آب رادیاتور، لوازم نگه‌داری و نظافت خودرو به سامانه فروشگاه آنلاین آیتول مراجعه نموده و با وارد کردن برند و  مدل خودرو خود لوازم مورد نیازتان را جستجو کرده و سفارش خود را ثبت نمائید.

علاوه بر موارد یاد شده آیتول مجموعه‌ای کامل از تمامی نیازهای خودرویی شما اعم از؛ پرداخت خلافی خودرو، خرید اقساطی یا یکجای بیمه شخص ثالث، استعلام نمره منفی گواهینامه، تعویض پلاک و معاینه فنی غیر حضوری، تسویه جریمه دیرکرد طرح ترافیک، پرداخت عوارض سالیانه خودرو، تسویه مالیات نقل و انتقال خودرو و … را گرد هم آورده‌است تا کلیه کاربران عزیز از سرتاسر کشور بدون هیچ دغدغه و صرف وقت، امور خودرویی خود را در کمترین زمان در بستری امن و آنلاین انجام دهند.

 جمع بندی

از آنجابیکه باتری یک قطعه مهم و حیاتی در خودرو است، اطمینان از سلامت آن با انجام سرویس‌های منظم  در کنار توجه به علائم و نشانه‌های خرابی این قطعه باید مورد توجه ویژه رانندگان و مالکین خودرو قرار گیرد چرا که هرگونه اهمال در این مورد علاوه بر امکان روشن نشدن خودرو می‌تواند منجر به از کار افتادگی کامل آن شده و هزینه‌های سنگینی را روی دست رانندگان بگذارد. بدین منظور؛ ما در این مطلب رایج‌ترین روش‌های تشخیص خرابی باتری ماشین و محتمل‌ترین دلایل خرابی باتری ماشین را مورد بررسی قرار دادیم.