در صورتی که قصد خرید و فروش خودرو را دارید، بر اساس قوانین و مقررات جاری، یکی از مهم‌ترین اقدامات این است که جهت احراز محل سکونت برای تعویض پلاک اقدام کنید. در واقع، هنگام تعویض پلاک و ثبت مالکیت جدید، ارائه مدارک اثبات محل سکونت ضروری است.

از این رو، یکی از پرسش‌های مهمی که افراد مطرح می‌کنند، این است که برای انجام این کار چه مدارکی نیاز است و فرایند ارسال مدارک به چه صورت است؟ به همین دلیل، در ادامه قصد داریم تا به بررسی دقیق این موضوع بپردازیم؛ پس با همراه باشید.

احراز محل سکونت به چه معناست؟

در فرایند تعویض پلاک خودرو، پلیس راهور باید اطمینان حاصل کند که محل سکونت مالک خودرو با کد پلاک خودرو هماهنگی دارد. به این منظور نیاز است تا خریدار خودرو جهت احراز سکونت مالک برای تعویض پلاک اقدام کند. به بیان ساده، با ارائه این مدارک، پلیس راهور اطمینان می‌یابد که اطلاعات سکونتی مالک به درستی در سامانه شماره‌گذاری به‌روزرسانی شده است و پلاک جدید متناسب با محل زندگی مالک خودرو صادر می‌شود.

در چه مواردی احراز آدرس محل سکونت الزامی است؟

راهنمای احراز محل سکونت برای تعویض پلاک

احراز آدرس محل سکونت به دلایل مختلفی ممکن است نیاز شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرید خودرو صفر از طریق سامانه یکپارچه

افرادی که از روش هایی همچون استفاده از سامانه یکپارچه خودرو، قصد خرید خودرو صفر از خودروسازانی مانند سایپا و ایران خودرو را دارند، در کنار استعلام پلاک فعال باید آدرس محل سکونت خود را در سامانه احراز نشانی منزل ثبت کنند یا در صورت نیاز، به‌روزرسانی آن را انجام دهند.

در گذشته، خریداران با مدارک هویتی به نمایندگی‌های خودروسازان مراجعه می‌کردند تا اطلاعات لازم به مراکز شماره‌گذاری ارسال شود. این در حالی است که در حال حاضر، این فرایند تغییر کرده و نیازی به مراجعه حضوری نیست. برای این منظور فقط کافی است با ورود به سامانه سخا، آدرس محل سکونت خود را ثبت یا به‌روزرسانی کنید. لازم به ذکر است که در صورت تایید نشدن آدرس، امکان شماره‌گذاری خودرو وجود نخواهد داشت.

  • تعویض پلاک

یکی دیگر از خدماتی که به احراز آدرس محل سکونت نیاز دارد، تعویض پلاک خودرو است. در واقع، احراز آدرس محل سکونت یکی از مدارک لازم برای تعویض پلاک به‌شمار می‌آید. پلیس راهور باید مطمئن شود که محل سکونت مالک خودرو با شماره پلاک خودرو مطابقت دارد. اگر اطلاعات سکونتی صحیح نباشد، تعویض پلاک امکان‌‌پذیر نیست و ممکن است با تخلف مواجه شوید. به همین دلیل، تایید آدرس در سامانه سخا ضروری است و در صورت عدم تایید، امکان دریافت نوبت تعویض پلاک نیز وجود نخواهد داشت.

نحوه احراز آدرس محل سکونت در سامانه سخا

نحوه احراز محل سکونت برای تعویض پلاک

پیش از این، احراز محل سکونت خریدار خودرو با ارائه مدارکی که نشان‌دهنده سکونت فرد در آدرس اعلام‌شده بود، انجام می‌گرفت؛ اما از تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ این فرایند به‌صورت آنلاین و از طریق سامانه سخا به‌عنوان سایت احراز محل سکونت تعویض پلاک صورت می‌گیرد و باید قبل از تعویض پلاک در سیستم ثبت شده باشد. برای انجام این کار نیاز است که مراحل زیر را طی کنید:

  • برای ثبت و تایید آدرس، ابتدا وارد سامانه سخا شوید.
  • به بخش «احراز اطلاعات فردی و آدرس» بروید.
  • در بخش «اطلاعات فردی» می‌توانید مشخصات و نشانی محل سکونت خود را مشاهده کنید.
  • در صورتی‌که آدرس شما ثبت نشده بود، با کلیک بر روی گزینه ویرایش، نسبت به ثبت یا تغییر آدرس خود اقدام کنید.

برای اینکه آدرس شما به‌صورت سیستمی تایید شود، سطح تایید آدرس باید به «تایید توسط پست» برسد. برای این منظور، با انتخاب گزینه «احراز نشانی از طریق پست» وارد سامانه احراز نشانی پست شوید. سپس مراحل زیر را طی کنید:

  • ورود به بخش احراز نشانی مشتریان
  • ثبت مشخصات و کدپستی
  • ثبت درخواست و پرداخت آنلاین هزینه
  • دریافت کد رهگیری

پس از تکمیل این مراحل، طی ۴۸ ساعت مامور پست به آدرس شما مراجعه می‌کند و با دریافت کد رهگیری، نشانی شما را تایید خواهد کرد. پس از تایید آدرس توسط پست، با مراجعه مجدد به سامانه سخا و استعلام وضعیت آدرس مشاهده خواهید کرد که آدرس شما به رنگ سبز و با وضعیت «تاییدشده توسط پست» نمایش داده می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای احراز محل سکونت

بر اساس اعلام پلیس راهور ناجا، برای احراز محل سکونت خودرو صفر و دریافت پلاک، ارائه یکی از مدارک زیر کافی است:

  • سند مالکیت منزل مسکونی به نام مالک خودرو (در صورتی‌که سند به نام همسر شماست، باید همراه با سند ازدواج ارائه شود)
  • اجاره‌نامه منزل مسکونی به نام مالک خودرو (در صورت زندگی با والدین، ارائه سند یا اجاره‌نامه به نام یکی از والدین الزامی است)
  • جواز کسب معتبر به نام مالک خودرو
  • گواهی اشتغال به تحصیل فرزندان به همراه آدرس محل سکونت والدین که به تایید آموزش و پرورش منطقه رسیده باشد.
  • معرفی‌نامه از محل خدمت همراه با آدرس محل سکونت برای کارکنان دولت و نیروهای مسلح
  • دفترچه تامین اجتماعی معتبر همراه با مدارک تکمیلی مثل قبض برق یا قبض گاز جدید
  • تاییدیه مهرشده شورای محل یا روستا برای افرادی که در زمان جنگ مهاجرت کرده‌اند.
  • نامه رسمی از اداره عشایر و امور روستایی سازمان جهاد کشاورزی برای عشایر
  • سند فروش منزل مسکونی مربوط به زمین‌های اوقافی روستایی که توسط شورای اسلامی محل تایید شده باشد.
استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

اهمیت اعلام آدرس جدید محل سکونت

به‌روزرسانی آدرس محل سکونت برای مالکان وسایل نقلیه بسیار ضروری است. در صورتی‌که آدرس محل سکونت یا شماره تماس مالک تغییر کرده باشد، باید فورا در سامانه پلیس راهور برای تغییر آدرس اقدام شود؛ در غیر این‌صورت، مکاتبات پلیس مانند ارسال پیامک‌های جریمه رانندگی به دست مالک نخواهد رسید.

علاوه بر این، اگر تخلف رانندگی صورت گیرد و آدرس جدید در سامانه راهور ثبت نشده باشد، مالک خودرو به‌عنوان مجرم شناخته می‌شود و باید در مراجع قضایی پاسخ‌گو باشد. به همین دلیل در صورت تغییر آدرس باید حتما برای ارائه آدرس جدید در سایت احراز محل سکونت برای تعویض پلاک اقدام کنید.

حرف آخر

در این مطلب از آیتول شما را با اهمیت احراز محل سکونت برای تعویض پلاک آشنا کردیم و به بررسی اهمیت به‌روزرسانی آدرس سکونت مالک خودرو پرداختیم. همان‌طور که مشاهده کردید، حتی اگر قصد خرید خودرو دست دوم را دارید، نیاز است تا از طریق سایت احراز محل سکونت تعویض پلاک جهت احراز سکونت مالک خودرو اقدام کنید.