قوانین طرح ترافیک در سال جدید تغییراتی کرده که اگر از آن ها اطلاع نداشته باشیم جریمه می شویم. در این مقاله قوانین و مقررات طرح ترافیک در سال جدید، زمان شروع و پایان طرح ترافیک، قوانین رزرو طرح ترافیک را توضیح داده و به سوالات متداول در این باره می‌پردازیم.

تاریخ شروع طرح ترافیک در سال جدید

شهروندان تهرانی برای ورود به محدوده طرح ترافیک از تاریخ ۱۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۰، می‌بایست نسبت به رزرو طرح ترافیک اقدام کنند.

ساعت شروع و پایان طرح ترافیک درسال ۱۴۰۰

با توجه به شیوع بیماری کرونا ساعت شروع طرح ترافیک و همچنین طرح کاهش آلودگی هوا از ۸:۳۰ صبح آغاز شده و تا ساعت ۱۶ ادامه خواهد داشت.

قوانین جدید طرح ترافیک

در سال قبل و با مدل محاسبه و اعمال عوارض طرح ترافیک قبلی تهران، شهروندان می‌توانستند ابتدا به طرح وارد شوند و سپس به صورت خودکار عوارض طرح ترافیک از حساب کیف پول‌شان کسر یا عوارض در بدهی حساب شهروندی اعمال می‌شد. اما در شرایط جدید شهروندان می‌بایست پیش از ورود به منطقه طرح ترافیک، روز مورد نظر خود را رزرو نمایند. در غیر این‌صورت محاسبه عوارض تردد خودرو با بیشینه ضرایب و به‌ازای هر روز تردد با نرخ ۷۸۷.۵۰۰ ریال (هفتاد و هشت هزار و هفتصد و پنجاه تومان) مستقل از ساعت تردد و نوع معاینه فنی خودرو اعمال خواهد شد. برای رزرو طرح ترافیک کافیست اپلیکیشن آیتول را نصب کرده و پس از ثبت اطلاعات خودرو نسبت به رزرو طرح ترافیک اقدام کنید.

شرایط رزرو طرح ترافیک در سال ۱۴۰۰

۱- امکان “رزرو مجوز روزانه طرح” از ظهر روز چهارشنبه هر هفته، برای هفتۀ آتی وجود خواهد شد. هم‏چنین امکان “رزرو مجوز روزانه طرح” برای روزهای هفته‌‏ای که در آن قرار داریم، در صورت عدم تکمیل ظرفیت روزانه، وجود دارد.

۲- امکان “رزرو مجوز روزانه طرح” برای هر روز تا پایان همان‏روز (ساعت ۲۴) در صورت عدم تکمیل ظرفیت مجاز روزانه، امکان‏‌پذیر است. لذا در صورتی‏‌که به هر دلیلی بدون رزرو، تردد انجام شده باشد، حتما تا پایان وقت همان‏‌روز می‏‌بایست نسبت به رزرو اقدام شود.

۳- در صورتی‌که ظرفیت مجاز روزانه به پایان برسد، امکان رزرو وجود نخواهد داشت و شما مجاز به تردد در محدودۀ طرح ترافیک نخواهید بود. در صورت تردد، بیشینۀ ضرایب عوارض برای خودروی شما اعمال و مبلغ ۷۸۷.۵۰۰ ریال از کیف پول شهروندی شما کسر و یا به حساب بدهی شما منظور خواهد شد.

۴- خودروهایی که بدون رزرو اقدام به ورود و تردد در محدودۀ طرح ترافیک نمایند، غیرمجاز تلقی شده و محاسبۀ عوارض آن‏‌ها براساس بیشینۀ ضرایب عوارض و به مبلغ ۷۸۷.۵۰۰ ریال خواهد بود.

۵- مبلغ پرداختی بابت ثبت “رزرو مجوز روزانه طرح” برای ورود به محدوده‌ی طرح ترافیک، در حساب شهروندی شما مسدود خواهد شد.

۶- مبلغ مسدودی بابت ثبت “رزرو مجوز روزانه طرح” به ازای تردد خودروی شما به‌شرح ذیل است:
مبلغ ۶۳۰.۰۰۰ ریال به‌ازای خودروی دارای معاینه فنی عادی
 مبلغ ۴۴۱.۰۰۰ ریال به‌ازای خودروی دارای معاینه فنی برتر
مبلغ ۷۰.۰۰۰ریال به‌ازای خودروی برقی یا هیبریدی

۷- مبلغ نهایی عوارض ورود به محدوده‌ی طرح ترافیک، پس از بررسی ترددهای خودروی شما حداکثر ده روز پس از تاریخ آن، از مبلغ مسدود شده کسر و مابقی آن به حساب کاربری شما عودت داده خواهد شد و در صورتی‏‌که خودروی شما تردد نکند و یا توسط دوربین‏‌ها رویت نشود، به میزان ۷۰.۰۰۰ ریال از مبلغ مسدودی شما کسر و مابقی به حساب کاربری شما مسترد خواهد شد.

۸- امکان لغو “رزرو مجوز روزانه طرح” برای هر روز تا ساعت ۶ صبح همان‌روز امکان‌پذیر است.

۹- به منظور ثبت “رزرو مجوز روزانه طرح” برای ورود به محدوده‌ی طرح ترافیک، شما می‏‌بایست حتما یک خودروی تحت پوشش دارای معاینه فنی معتبر در حساب کاربری “تهران من” خود داشته باشید.

۱۰- درخواست‏‌های ثبت‏‌شده برای “‏رزرو مجوز روزانه طرح” شما منحصر به پلاک خودروی مشخص است و در صورتی‏‌که شما دارای چندین خودرو در حساب کاربری خود هستید، می‏‌بایست برای تردد هر یک جداگانه اقدام به ثبت رزرو نمایید.

۱۱- امکان جابه‏‌جایی رزرو از یک خودرو به خودروی دیگر وجود ندارد و می‏‌بایست رزرو خودروی اول لغو و در صورت وجود ظرفیت برای خودروی دیگر ثبت رزرو انجام شود.

۱۲- برای ورود به محدودۀ کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) نیازی به رزرو نیست.

سوالات متداول طرح ترافیک جدید تهران

امکان تردد بدون رزرو طرح ترافیک وجود دارد یا خیر؟

امکان تردد وجود دارد ولی خودروهایی که بدون رزرو اقدام به ورود و تردد در محدودۀ طرح ترافیک نمایند، غیرمجاز تلقی شده و محاسبۀ عوارض آن‏‌ها براساس بیشینۀ ضرایب عوارض و به مبلغ ۷۸۷.۵۰۰ ریال خواهد بود.

برای رزرو طرح ترافیک چه مراحلی را باید طی کرد؟

ابتدا خودرو باید در سامانه تهران من ثبت شده باشد. سپس اپلیکیشن آیتول را نصب کرده و نسبت به رزرو طرح ترافیک اقدام نمایید.

امکان لغو رزرو طرح ترافیک وجود دارد یا خیر؟

امکان لغو “رزرو مجوز روزانه طرح” برای هر روز تا ساعت ۶ صبح همان‌روز امکان‌پذیر است. در صورتی‏‌که رزرو طرح ترافیک را انجام دادید ولی خودروی شما تردد نکند و یا توسط دوربین‏‌ها رویت نشود، به میزان ۷۰.۰۰۰ ریال از مبلغ مسدودی شما کسر و مابقی به حساب کاربری شما مسترد خواهد شد.

معاینه فنی در محاسبه قیمت طرح ترافیک چه تاثیری دارد؟

به منظور ثبت “رزرو مجوز روزانه طرح” برای ورود به محدوده‌ی طرح ترافیک، شما می‏‌بایست حتما یک خودروی تحت پوشش دارای معاینه فنی معتبر در حساب کاربری “تهران من” خود داشته باشید. مبلغ طرح ترافیک برای انواع معاینه فنی به شرح زیر محاسبه می‌شود.

مبلغ ۶۳۰.۰۰۰ ریال به‌ازای خودروی دارای معاینه فنی عادی
مبلغ ۴۴۱.۰۰۰ ریال به‌ازای خودروی دارای معاینه فنی برتر
مبلغ ۷۰.۰۰۰ ریال به‌ازای خودروی برقی یا هیبریدی

امروز در منطقه طرح ترافیک بدون رزرو از قبل تردد داشتم. چکار کنم؟

امکان “رزرو مجوز روزانه طرح” برای هر روز تا پایان همان‏روز (ساعت ۲۴) در صورت عدم تکمیل ظرفیت مجاز روزانه، امکان‏‌پذیر است. لذا در صورتی‏‌که به هر دلیلی بدون رزرو، تردد داشتید ، حتما تا پایان وقت همان‏‌روز نسبت به رزرو اقدام کنید.

مبلغ نهایی طرح ترافیک به چه عواملی بستگی دارد؟

مبلغ نهایی طرح ترافیک به نوع معاینه فنی خودرو و ساعت ورود و خروج که توسط دوربین‌های شهرداری ثبت می‌شود بستگی دارد.