خرید لاستیک، برای هر خودرویی، به عنوان یک کالای مصرفی، هر از گاهی، ضرورت دارد. گاهی اوقات لاستیک‌های خودرو، به دلیل کارکرد بالا و گاهی اوقات دیگر، به دلیل تمام شدن تاریخ مصرف، نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. در چنین شرایطی، برای خرید لاستیک ارزان قیمت و پرداخت مبلغی کمتر، می‌توانید از روش ثبت نام لاستیک دولتی، استفاده کنید. به این شکل هزینه خرید لاستیک خودرو، برای شما، به مراتب کمتر خواهد شد.

در این مطلب قصد داریم نگاهی به فرایند ثبت نام لاستیک خودرو، هزینه و مزایای خرید آن، بیندازیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

لاستیک دولتی

جدیدترین اخبار ثبت نام لاستیک

طبق اعلام سامانه جامع تجارت:

  • از ۲۶ دی ماه شرایط فروش لاستیک تغییر کرده و پس از این تاریخ، ثبت اسناد تنها از طریق منوی انتقال مالکیت و مکان و نرم افزار تلفن همراه با درج شماره شاسی و موتور امکان پذیر خواهد بود.
  • پیرو ابلاغ دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری، امکان ثبت فروش به مصرف کننده از طریق فایل اکسل بدون درج شماره شاسی و موتور برای اسناد قبل از تاریخ دهم آذرماه فراهم شده است.
  • فعالان تا تاریخ ۲۵ دی ماه امکان ثبت اسناد با شرایط فوق را خواهند داشت و پس از این تاریخ، ثبت اسناد تنها از طریق منوی انتقال مالکیت و مکان و نرم افزار تلفن همراه با درج شماره شاسی و موتور امکان پذیر خواهد بود.

طبق آخرین اخبار در تاریخ ۶ دی، فروش اینترنتی لاستیک از سر گرفته خواهد شد و همچنین محدودیت فروش ۲ حلقه نیز بزودی لغو می‌گردد. در رابطه دستیار وزیر صمت لطفی زاده عنوان کرد:

مشکلات به‌وجود آمده در بازار لاستیک ناشی از عدم تناسب عرضه و تقاضا است. بر این اساس تلاش داریم «عرضه» را به صورت گسترده از طریق کاسبان محلی و سکو‌های فروش مجازی انجام دهیم.

نباید اجازه دهیم افراد قلیلی با نیت سودجویی در لباس عمده فروش و یا خرده فروش وارد صحنه می‌شوند و به مردم اجحاف کنند.

به مرور کسری بازار در حال جبران شدن است و در ادامه محدودیت عرضه دو حلقه‌ای لاستیک را هم برمی‌داریم تا آرامش بیشتری در بازار حاکم شود.

سامانه ثبت نام لاستیک دولتی

مراحل ثبت نام تایر دولتی، به شرح زیر هستند:

  • گام اول: برای خرید و ثبت نام لاستیک دولتی، باید به سامانه ثبت نام لاستیک دولتی سواری، به آدرس https://kala.ntws.ir/Account/Login ، مراجعه کرده و اطلاعات خواسته شده را وارد کنید. سپس یک کد اعتبارسنجی، به شماره تلفن همراه شما که در مرحله قبل ثبت کرده‌اید، ارسال خواهد شد. لازم است که این کد اعتبارسنجی را به درستی، در سامانه و وب سایت ثبت نام لاستیک دولتی، ثبت کنید.
  • گام دوم: پس از آنکه کد اعتبارسنجی شما در سایت ثبت نام لاستیک دولتی ثبت شد، باید اطلاعات خودرو، از جمله شماره موتور و شماره شاسی، در بخش‌های خواسته شده، وارد شود.
  • گام سوم: در گام بعدی، نوبت به انتخاب نوع لاستیک دولتی می‌رسد. در این مرحله شما باید اندازه فاق و پهنای لاستیک مناسب خودروی خود را انتخاب کنید. برای بیشتر خودروها، شما می‌توانید از لاستیک‌هایی با پهنای مختلف، استفاده کنید. در این مرحله باید استان و شهر محل سکونت خود و همچنین تعداد حلقه لاستیک را نیز ثبت کنید. مثلا ممکن است که شما دو حلقه لاستیک نیاز داشته باشید یا اینکه بخواهید هر چهار حلقه لاستیک خودروی خود را تعویض کنید.
  • گام چهارم: در گام آخر، با به پایان رسیدن مراحل ثبت نام، حواله خرید لاستیک دولتی، صادر شده و می‌توانید آن را پرینت بگیرید. در نظر داشته باشید که اگرچه ثبت نام شما، به صورت سیستمی درج شده است؛ اما همراه داشتن نسخه چاپی آن، هنگام مراجعه به نمایندگی‌های مجاز فروش لاستیک دولتی، باعث جلو افتادن و تسریع کارها خواهد شد.
  • گام پنجم: در نهایت در زمان مناسب، با همراه داشتن حواله چاپ شده خرید لاستیک دولتی، کارت ملی مالک خودرو، کارت ماشین و برگ سبز به یکی از نمایندگی‌های مجاز فروش لاستیک دولتی مراجعه کرده و لاستیک ثبت نام شده خود را با قیمت پایین‌تر، دریافت کنید. به خاطر داشته باشید که به دلیل تعداد بالای متقاضیان، معمولا این مراکز شلوغ هستند و بهتر است که در ساعات اولیه روز، به آن‌ها مراجعه کنید تا در صف‌های طولانی منتظر نمانید.
قیمت لاستیک دولتی

قیمت لاستیک دولتی

مطابق چیزی که انتظار می‌رود، قیمت لاستیک دولتی در مقایسه با بازار آزاد، ارزان‌تر است و این تفاوت چیزی بین ۱۰ تا ۳۵ درصد، بسته به نوع لاستیک خودرو، متفاوت خواهد بود. البته در نظر داشته باشید که ۱۰ تا ۳۵ درصد روی هر حلقه لاستیک را زمانی که در چهار حلقه لاستیک یک خودرو ضرب کنیم، عدد قابل توجهی خواهد شد. به این ترتیب اگر قصد تعویض هر چهار حلقه لاستیک خودروی خود را داشته باشید که در اکثر مواقع نیز همین طور است؛ ۳۵ درصد مبلغ خرید چهار حلقه لاستیک با نرخ آزاد صرفه‌جویی خواهید شد.

نکته: روی قیمت تایر دولتی، به اندازه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز لحاظ خواهد شد. اما خبر خوب این است که نرخ لاستیک دولتی کاملا مصوب بوده و مطابق چیزی که در وب سایت مشاهده می‌کنید، به فروش رفته و امکان دستکاری عدد و رقم فروش، وجود ندارد. این یک امکان عالی است که به مالک خودرو نسبت به قیمت خرید تایر دولتی، اطمینان خاطر می‌دهد.

تفاوت قیمت لاستیک دولتی و آزاد

تفاوت قیمت لاستیک دولتی و آزاد، با توجه به نرخ ارزان‌تر ۱۰ تا ۳۵ درصدی، قابل ملاحظه بوده و برای مالک خودرو به صرفه است، به ویژه اگر قصد تعویض هر چهار حلقه لاستیک ماشین خود را داشته باشد. البته موجود بودن لاستیک خودروهای مختلف در این سامانه، یکی از چالش‌ها است. از این روی شما باید به طور مداوم به وب سایت سر زده و به محض موجود شدن لاستیک، ثبت نام آن را انجام دهید.

قیمت لاستیک دولتی

سهمیه لاستیک دولتی

هر مالک خودرو، در سال، یک بار می‌تواند از سهمیه لاستیک و تایر دولتی استفاده کرده و چهار حلقه را به صورت اینترنتی خریداری کند. معمولا بعید است که شما برای خودروی خود در سال بیش از یک بار، نیاز به تعویض لاستیک داشته باشید. این مورد حتی در خصوص خودروهایی که در خطوط تاکسی و مسافربری فعالیت می‌کنند، صدق کرده و معمولا زودتر از یک سال، نیاز به تعویض لاستیک نخواهند داشت.

در خصوص خودروهای سواری عادی و شخصی، این آمار باز هم بهتر بوده و معمولا پس از گذشت ۲ تا ۳ سال، به تعویض لاستیک نیاز دارند. با این حساب، خرید لاستیک دولتی، کاملا جوابگوی نیاز خودروها بوده و در صورتی که به موقع برای ثبت نام و خرید از سامانه تخصیص تایر و روغن موتور به نشانی Kala.ntsr.ir، اقدام شود؛ نیاز خودرو شما به خوبی تامین خواهد شد.

کلام آخر

در این مطلب دیدیم که ثبت نام لاستیک دولتی به چه شکلی انجام شده و مراحل پیشبرد آن، چگونه است. به این ترتیب، شما می‌توانید به راحتی هر سال، چهار حلقه لاستیک دولتی را خریداری کرده و از تفاوت قیمت فاحش آن با بازار آزاد، صرفه اقتصادی ببرید. شما چه تجربه‌ای از خرید لاستیک دولتی دارید و تا چه اندازه فرایند خرید و تحویل گرفتن آن را بهینه می‌دانید. پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب در خصوص ثبت نام و خرید تایر دولتی را با دوستان و آشنایان خود نیز به اشتراک بگذارید. آیتول سامانه جامع خدمات یکپارچه خودرو (نوبت دهی تعویض پلاک ، خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه ، پرداخت عوارض آزادراهی و عوارض شهرداری خودرو) است.