با افزایش روزافزون نرخ تورم، امکان خرید یا نگه‌داری وسیله نقلیه سخت‌تر و دست‌ نیافتنی‌تر از قبل شده ‌است، همین مسئله باعث افزایش میزان جرائم مربوط به سرقت خودرو و … شده، از این رو مالکین وسایل نقلیه بیش از گذشته از روش‌های پیشگیرانه‌ای که ضامن سلامت خودروی آن‌ها است، استقبال می‌کنند. بیمه بدنه خودرو از جمله این روش‌ها بوده که با ارائه خدمات گوناگون خیال بیمه‌گذاران را از بابت طرح‌های حمایتی پس از خسارات و حوادث احتمالی راحت می‌کند.

حال سؤال این است که دامنه خدمات تحت پوشش بیمه بدنه خودرو چقدر است؟ و آیا بیمه بدنه شامل سرقت میشود؟ ما در این مطلب ضمن معرفی بیمه بدنه و خدمات آن، پاسخ جامع و کاملی را به سؤالات شما درباره پوشش‌دهی سطح بیمه بدنه هنگام سرقت خودرو ارائه داده‌ایم.

پوشش سرقت در بیمه بدنه

لزوم خرید بیمه بدنه خودرو چیست؟

بعد از بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه خودرو جزو پر متقاضی‌ترین بیمه‌های خودرو در ایران است. خرید بیمه بدنه خودرو برخلاف بیمه ثالث، جنبه اجباری ندارد. حتما می‌پرسید پس لزوم خرید بیمه بدنه خودرو چیست؟ جواب این سؤال را باید در خدمات متنوع و متعددی که این بیمه ارائه می‌دهد یافت. بیمه بدنه خودرو بیمه‌ای است که خودروی شما را در حوادث و خطرات گوناگون اعم از تصادف، برخی هزینه‌های تعمیراتی، سرقت و … تحت پوشش قرار داده و خسارات شما را پرداخت می‌کند، بنابراین تمامی مالکین خودرو می‌توانند با خرید بیمه بدنه ماشین و پرداخت مبلغ معینی در هر ماه از خدمات متعدد این بیمه استفاده کنند.

می‌دانید که هنگام تصادف با شخص یا خودروی دیگر، بیمه شخص ثالث خودرو تنها خسارات فرد زیان‌دیده را تقبل می‌کند، این در حالیست که با افزایش هزینه‌های تعمیرات و … پرداخت یکجای این مبلغ برای بسیاری از رانندگان خودرو که مقصر حادثه هستند عملا امکان‌پذیر نیست، اینجاست که بیمه بدنه خودرو می‌تواند راهگشا باشد و خسارات وارده به ماشین را طبق مفاد بیمه‌نامه پرداخت کند.

همچنین در مقاله آیا بیمه بدنه شامل سرقت میشود؟ ذکر این نکته نیز الزامی است که پس از دسته‌بندی خودروها به دو گروه متعارف و نامتعارف، خرید بیمه بدنه خودرو بیش از گذشته ضرورت پیدا کرده ‌است، در واقع اگرچه تهیه بیمه بدنه از نظر قانون اجباری نیست، اما وقتی به هزینه‌های سرسام‌آور تعمیرات و … نگاهی بیندازید متوجه می‌شوید که خرید این بیمه در عمل بسیار واجب و ضروری است. تعرفه بیمه بدنه برخلاف قیمت بیمه شخص ثالث خودرو با توجه به خدمات شرکت بیمه‌گر و میزان پرداختی بیمه‌گذار نرخ‌های متفاوتی دارد.

لزوم خرید بیمه بدنه در چیست؟

خدمات بیمه بدنه خودرو شامل چه مواردی است؟

برای پاسخ به این سؤال که: «آیا بیمه بدنه شامل سرقت میشود؟» ابتدا باید بدانید خدمات تحت پوشش بیمه بدنه خودرو به چه صورت است. خدمات بیمه بدنه خودرو شامل دو نوع کلی؛ پوشش اصلی و پوشش اضافی بیمه بدنه است که در زیر به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت.

پوشش اصلی بیمه بدنه خودرو

پوشش اصلی بیمه، آن دسته از خدمات بیمه بدنه است که کلیه مالکین خودرو، فارغ از نوع بیمه‌گر و میزان حق بیمه می‌توانند از آن بهره‌مند گردند. این خدمات موارد زیر را در برمی‌گیرد.

  • سرقت کلی خودرو
  • خسارت ماشین در اثر برخورد دو خودرو با یکدیگر یا با هر جسم ثابت و متحرک دیگری
  • خسارت ناشی از آتش‌سوزی، صاعقه، انفجار، سقوط یا واژگونی ماشین
  • آسیب‌ یا ضربات وارد شده به ماشین در اثر انتقال خودرو به محل مناسب یا هنگام نجات بیمه‌‌گذار
  • پرداخت تا ۵۰٪ هزینه باطری و لاستیک‌های خودرو در تصادف و خطراتی که شامل پوشش اصلی بیمه بدنه می‌شود

پوشش اضافی بیمه بدنه خودرو

هنگام خرید بیمه بدنه می‌توانید با پرداخت حق بیمه بیشتر و خدمات اضافی‌ای که بیمه‌گر به شما ارائه می‌دهد، از پوشش‌های اضافی بیمه بدنه خودرو که شامل سرقت قطعات و لوازم خودرو بیمه شده بدون سرقت کلی خودرو، خسارت ناشی از پاشیدن (رنگ، مواد شیمایی، اسید) بر بدنه خودرو، کشیدن میخ یا اجسام تیز روی بدنه خودرو، شکست شیشه بر اثر تغییر یا تراکم هوا و… هستند استفاده کنید.

حال که با انواع پوشش‌های بیمه بدنه خودرو آشنا شدید، در پاسخ به سؤال آیا بیمه بدنه شامل سرقت میشود؟ باید با قاطعیت گفت که «بله» بیمه سرقت تحت پوشش بیمه بدنه است. در واقع بیمه سرقت خودرو یکی از پوشش‌های اصلی بیمه بدنه خودرو بوده که شامل دو بخش سرقت کلی و سرقت جزئی است.

پوشش اضافی بیمه بدنه خودرو

خرید بیمه بدنه از طریق آیتول، تضمینی برای جبران سرقت خودرو!

همانطور که در توضیحات آیا بیمه بدنه شامل سرقت میشود؟ ذکر کردیم، بیمه بدنه دارای نرخی ثابت و واحد نیست، بنابراین انتخاب مناسب‌ترین بیمه از میان شرکت‌های بیمه‌گر متعدد، به چالشی جدی برای صاحبان خودرو تبدیل شده‌ است. با توجه به این سردرگمی، آیتول به عنوان سامانه هوشمند و آنلاین خدمات خودرویی، می‌تواند بهترین و مطمئن‌ترین راهگشا جهت خرید و تمدید بیمه بدنه خودرو برای شما باشد.

بدین ترتیب تمامی مالکین خودرو می‌توانند از آدرس itoll.ir وارد سایت شده و با ورود به بخش «تمدید و خرید بیمه بدنه» پس از وارد کردن اطلاعات مربوط به شماره پلاک خودرو و شماره ملی مالک، امکان استعلام سریع قیمت و خدمات متعدد شرکت‌های مختلف بیمه‌ای را دریافت نمایند. پس از بررسی‌های لازم، با انتخاب بهترین بیمه‌گر، بارگذاری مدارک و پرداخت وجه و… سایر روند صدور بیمه آغاز شده و در کمترین زمان بیمه بدنه خودرو از طریق آیتول برای شما صادر و ارسال می‌گردد.

توجه داشته ‌باشید که پس از صدور بیمه‌نامه، جهت اطمینان از اصالت آن، از طریق وارد کردن شماره   vin  یا شماره پلاک و سایر اطلاعات خودرو در سایت استعلام سنهاب بیمه مرکزی اقدام نمائید. اگر نمی‌دانید شماره  vin خودرو چیست؟ باید بگوئیم که شماره vin همان کد ۱۷ رقمی درج شده روی کارت ماشین است.

در صورت سرقت کلی خودرو چگونه از بیمه بدنه آن استفاده کنم؟

حال که پاسخ آیا بیمه بدنه شامل سرقت میشود؟ را به درستی دریافتید، احتمالا این چالش برایتان به وجود آمده ‌است که چگونه از پوشش سرقت کلی بیمه بدنه خود استفاده کنید؟ در جواب باید گفت؛ در صورتی که خودروی شما دارای بیمه بدنه بوده و بیش از ۹۰ روز از سرقت آن گذشته باشد و با وجود دوبار آگهی سرقت در روزنامه‌ها در بازه زمانی ۴۵ تا ۹۰ روزه، هنوز ماشین شما پیدا نشده ‌باشد، خودرو به مالکیت شرکت بیمه‌گر درآمده و این شرکت موظف است طبق مفاد بیمه‌نامه خسارت بیمه‌گذار را پرداخت نماید.

بنابراین ابتدا باید تمامی مدارک لازم را ارائه دهید تا مراحل انتقال سند مالکیت خودرو به نام شرکت بیمه‌گر انجام شود، سپس ملزم به تحویل سوئیچ خودرو هستید تا ارزش خودرو با حضور هم‌زمان کارشناس بیمه و شخص شما صورت گیرد. بد نیست بدانید که داشتن خلافی خودرو که شامل تسویه بدهی‌های ماشین اعم از عوارض سالیانه خودرو، جریمه ورود به محدوده طرح آلودگی هوا و … است، جزو مدارک لازم جهت انجام کارهای قانونی و اداری انتقال مالکیت خودرو است که از طریق آیتول می‌توانید نسبت به پرداخت آنی آن‌ها اقدام کنید.

پس از انجام موارد بالا؛ اگر طی مدت یکسال قبل از سرقت، از بیمه بدنه خودروی خود استفاده نکرده ‌باشید، بیمه‌گر موظف است تا  ۸۰ درصد ارزش برآورد شده خودرو در زمان عقد بیمه‌نامه را به عنوان خسارت پرداخت کند و ۲۰ درصد مانده را به عنوان حق فرانشیز در اختیار داشته ‌باشد، اما اگر طی یکسال قبل از سرقت خودرو، از خدمات بیمه بدنه آن استفاده کرده ‌باشید، مبلغ یاد شده به میزان ۷۰ درصد بیمه‌گذار و ۳۰ درصد بیمه‌گر با همان شرایط یاد شده هنگام عقد قرارداد تغییر خواهد کرد.