اگر راننده یک وسیله نقلیه هستید و یا عابری ساده که دچار سانحه تصادف با خودرو و … شده‌است، برای دریافت اطلاعات مربوط به تصادفات رانندگی می‌توانید از سریع‌ترین روش‌ها یعنی، مراجعه به یکی از دو سامانه آنلاین؛ پلیس راهور و یا وبسایت جامع مدیریت سوانح و حوادث حمل و نقل کشور استفاده کنید. استعلام تصادفات رانندگی با شماره پلاک نیز تنها از طریق تلفن گویای پلیس راهور ناجا امکان‌پذیر است.

دیدن تصافات رانندگی چه زمانیکه شخص ما خسارت دیده این حادثه باشیم و چه هنگامیکه سانحه برای فرد دیگری اتفاق افتاده‌باشد، بسیار دردناک و ناراحت کننده است. در این مواقع اکثر افراد به دلیل فشار روانی بالا و استرس ناشی از حادثه، نمی‌دانند که چه بلایی برسرشان آمده‌ و عنان کار را از دست می‌دهند. به همین علت، معمولا پس از اتفاق، تازه به دریافت جزئیات سانحه و اطلاعات صحنه تصادف نیاز پیدا می‌کنند. در این هنگام اولین سؤال این است که؛ برای استعلام تصادفات رانندگی خودرو باید به کجا مراجعه کرد؟!
در صورت تجربه چنین شرایطی جای هیچ نگرانی نیست! ما در این مقاله صفر تا صد سریع‌ ترین روش‌های استعلام آنلاین تصادفات رانندگی با ماشین و چگونگی دریافت اطلاعات حادثه با شماره پلاک خودرو، نحوه پیگیری آن و … را به‌طور کامل برایتان شرح خواهیم داد.

معرفی سامانه‌های استعلام تصادفات رانندگی

تجربه تصادف همان شتری است که معمولا درب خودرو هر راننده‌ای می‌نشیند! به همین علت است که همواره قانون، اصرار بر خرید بیمه ثالث وسایل نقلیه زمینی دارد. در واقع این اجبار برای خرید بیمه شخص ثالث، با هدف برخورداری از حمایت‌های بیمه‌ای در زمان
وقوع انواع حوادث رانندگی اعمم از؛ آسیب‌های جزئی تا سوانح منجر به قتل است.
به هر ترتیب؛ اگر دچار حوادث و تصادفات رانندگی شهری و یا جاده‌ای شده‌اید بهترین راه برای دریافت جزئیات حادثه، استفاده از سامانه‌های آنلاین به شرح زیر است، چرا که استعلام حضوری معمولا بسیار وقت‌گیر و زمان‌بر است.

 نحوه استعلام آنلاین تصادفات رانندگی

سامانه راهور ۱۲۰ وبسایتی دولتی است که توسط پلیس راهنمایی و رانندگی، به منظور ارائه خدمات آنلاین و برخط به کلیه رانندگان و متقاضیان داخل کشور راه‌اندازی شده‌است. در این سامانه خدمات متعددی هم‌چون؛ نوبت‌دهی تعویض پلاک، صدور گواهینامه، استعلام وضعیت پلاک فک شده و … ارائه می‌شود که استعلام آنلاین تصادفات رانندگی نیز از جمله آن‌ها است‌. توجه داشته باشید که برای دریافت تمامی این سرویس‌ها نیاز به ثبت‌ نام در سایت راهور۱۲۰ خواهید داشت.
برای پیگیری تصادفات رانندگی ماشین از این طریق، ابتدا باید به سایت راهور۱۲۰ مراجعه کنید. پس از باز شدن پنجره اصلی، صفحه را به پائین کشیده و در میانه آن، گزینه «استعلام تصادفات رانندگی» را انتخاب کنید.‌ با لمس این گزینه، پنجره واحد خدمات فراجا برویتان باز خواهد شد.

اگر قبلا در سامانه راهور ۱۲۰ ثبت نام کرده‌باشید تنها کافی است نام کاربری، رمز عبور و کد امنیتی را در کادرهای مربوطه تایپ کرده و گزینه ورود را انتخاب کنید، در غیر اینصورت برای ثبت نام در این وبسایت نیاز به احراز هویت خواهید داشت که اینکار از طریق سامانه سخا پلیس انجام خواهد شد، بدین منظور؛ گزینه ثبت نام را لمس کرده و مطابق با دستورالعمل، اطلاعات مورد نیاز را وارد نمائید.

پس از انجام مراحل ثبت نام در سامانه سخا، مجددا به وبسایت راهور ۱۲۰ ارجاع داده می‌شوید، در این مرحله می‌توانید با وارد کردن شماره VIN خودرو که روی کارت ماشین درج شده‌است به همراه تایپ کد امنیتی و لمس گزینه جستجو، به کلیه اطلاعات و جزئیات تصادفات رانندگی ماشین خود به‌شکل رایگان و بدون پرداخت هزینه دسترسی داشته‌باشید.

همانطور که اشاره کردیم؛ سایت راهور ۱۲۰ خدمات متنوعی را در حوزه مسائل راهنمایی و رانندگی ارائه می‌دهد، اما گاهی استفاده از این وبسایت دولتی، متقاضیان را با مشکلاتی نظیر؛ الزام ثبت نام و احراز هویت، از دسترس خارج شدن به‌دلیل ترافیک بالا، زمان‌بر بودن بعضی از سرویس‌ها مانند صدور برگه تسویه عوارض خودرو و … روبه‌رو می‌کند. از این‌رو؛ پیشنهاد می‌کنیم که از راهور ۱۲۰ تنها برای امور ضروری مانند استعلام تصادفات رانندگی استفاده نموده و برای دریافت سریع، راحت و برخط سرویس‌هایی چون؛ گرفتن خلافی ماشین، استعلام نمره منفی گواهینامه، پرداخت سریع عوارض سالیانه خودرو، تعویض پلاک غیر حضوری و … از مزایای سامانه یا اپ جامع و چندمنظوره آیتول بهره‌مند گردید.

صفر تا صد استعلام آنلاین تصادفات رانندگی با سامانه جامع مدیریت سوانح و حوادث حمل و نقل کشور

سامانه جامع مدیریت سوانح و حوادث حمل و نقل کشور توسط وزارت راه و شهرسازی به منظور تسهیل در امر خدمت رسانی الکترونیک به شهروندان عزیز راه‌اندازی و تأسیس شده‌است. این سامانه با اتصال به مرکز پلیس، مرکز فوریت‌های پزشکی، وزارت بهداشت و درمان، مرکز امداد و نجات هلال احمر، پزشکی قانونی، سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان هواپیمانی و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی می‌تواند اطلاعات دقیق و جامعی را درباره تصادفات رانندگی شهری و حوادث جاده‌ای ارائه دهد.
برای استعلام تصادفات رانندگی از طریق سامانه حوادث و سوانح حمل و نقل کشور، ابتدا به نشانی اینترنتی havades.mrud.ir مراجعه کنید. با وارد شدن به پنجره اصلی این وبسایت دولتی، باید اطلاعات مربوط به عنوان حادثه، نوع حادثه، نوع وسیله درگیر، استان محل حادثه و تاریخ تصادف را به‌طور دقیق در کادرهای مربوطه وارد نموده و در آخر روی گزینه جستجو کلیک کنید تا پس از چند ثانیه جزئیات استعلام برای شما به نمایش دربیاید.

چگونگی استعلام تصادفات رانندگی با شماره پلاک ماشین

استعلام تصادفات رانندگی با شماره پلاک به هیچ‌وجه از طریق سامانه‌های راهور ۱۲۰ و مدیریت سوانح حمل و نقل کشور امکان‌پذیر نیست، بنابراین برای پیگیری تصادفات و سوانح رانندگی با شماره پلاک خودرو، تنها می‌توانید از شماره تلفن گویای پلیس راهور ناجا و شماره‌گیری عدد ۶  و با ارائه اطلاعات مربوط به پلاک خودرو به اپراتور، از جزئیات تصادف وسیله نقلیه خود مطلع شوید.

نکات لازم برای استعلام تصادفات رانندگی از روش‌های گوناگون

اگر تا اینجای مقاله را به دقت مطالعه کرده‌باشید حتما متوجه شده‌اید که استعلام تصادفات رانندگی همانند؛ استعلام بیمه بدنه، نمره منفی گواهینامه و … کاری راحت و آسان است که تنها نیاز به کمی تمرکز و توجه دارد، بنابراین برای انجام بهتر اینکار توصیه می‌کنیم که نکات زیر را مد نظر قرار دهید.
برای استعلام آنلاین سوانح و تصادفات رانندگی از طریق سایت راهور ۱۲۰ و سامانه جامع سوانح حمل و نقل کشوری، حتما از مرورگرهای  یا  استفاده کنید.

استفاده از تمامی روش‌های استعلام تصادفات و سوانح رانندگی رایگان بوده و نیازی به پرداخت هزینه نیست.
استفاده از سرویس تلفن گویای پلیس راهور، مناسب آن دسته از متقاضیانی است که یا به اینترنت و تلفن‌های هوشمند دسترسی ندارند و یا قصد استعلام تصادفات رانندگی با شماره پلاک ماشین را دارند.
لازم به ذکر است که تنها تصادفات رانندگی‌ای که کروکی آن توسط مأمور پلیس راهنمایی و رانندگی ترسیم شده و خودرو نیز دارای پلاک ملی است از طریق سایت راهور ۱۲۰ قابل استعلام‌ است.

جمع بندی

از آنجائیکه تصادفات رانندگی و سوانح جاده‌ای امری اجتناب ناپذیر است و اکثر رانندگان در این مواقع دچار سردرگمی می‌شوند، ما در این مطلب به‌منظور آگاهی هرچه بیشتر شما، تمامی روش‌های پیگیری و استعلام تصادفات رانندگی که شامل؛ استعلام از طریق وبسایت برخط راهور ۱۲۰، سامانه جامع مدیریت سوانح و حوادث حمل و نقل کشور و استفاده از تلفن گویای پلیس ناجا است را به تفضیل معرفی کردیم.