سال گذشته خبرهایی از تصمیمات دولت درباره پلاک‌گذاری ملی برای خودروهای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد. این تصمیمات با هدف ایجاد نظم بیشتر در تردد خودروها و وارد کردن خودروهای مناطق آزاد به بازار داخلی اعلام شده بود. اما با گذشت زمان، این تصمیمات به دلیل ایرادات اجرایی به تعویق افتاد. اما امروز یعنی دهم دی ماه ۱۴۰۲ خبر آغاز پلک گذاری خودرو های مناطق آزاد تیتر یک تمام سایت‌های خبری شده است. پس با ما همراه باشید تا تمام جزئیات این ماجرا را مورد بررسی قرار دهیم.

جدیدترین خبر: امکان واردات یک خودرو به منطقه آزاد با پلاک کردن یک خودروی کارکرده

طبق تبصره ای که در ماده ۳ آیین نامه واردات خودروهای نو نوشته شده، افرادی که قادر باشند مجوز اخذ پلاک ملی خودروهای کارکرده مناطق آزادی خودشان را با توجه به قوانین مربوط به آن دریافت کنند، می توانند یک خودروی نو با موتور احتراقی به منطقه آزاد وارد کنند.

آیا خودرو های منطقه آزاد پلاک ملی می‌شوند؟

معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد که تصمیم به آزادسازی پلاک‌گذاری ملی خودروهای مناطق آزاد نهایی شده است. این اطلاعات بر اساس ابلاغیه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان ملی استاندارد ایران، سازمان حفاظت محیط‌زیست، گمرک جمهوری اسلامی، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اعلام شد.

در جلسه‌ای که در نوزدهم آذرماه امسال برگزار شد، آیین‌نامه زیر تصویب شد. متن این آیین‌نامه را در ادامه می‌توانید مطالعه کنید:

آیین نامه اجرایی بند (ث) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور

ماده ۱- خودروهایی که تا پیش از ابلاغ این آیین‌نامه مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی هستند، مشروط به پرداخت کلیه عوارض و بدهی‌های مربوط و حقوق ورودی (مشتمل بر حقوق گمرکی و سود بازرگانی مصوب) و دارا بودن معاینه فنی متصل سامانه سیمفا، با رعایت قوانین مجاز به پلاک‌گذاری ملی و واردات به سرزمین اصلی هستند.

خودروهای مستثنی شده از حکم بند (۱) تفاهم‌نامه مشترک شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی و گمرک جمهوری اسلامی ایران به شماره ۱۴۰۰۲/۱۰/۱۴۳۰ تاریخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ مشمول حکم این ماده نیست.

ماده ۲- مبنای تعیین ارزش خودرو و حقوق ورودی بر اساس تبصره (۶) اصلاحی ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین‌آلات راه‌سازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آن‌ها موضوع ماده (۱۲) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴٠٢ است.

ماده ۳- پلاک‌گذاری ملی و واردات خودرو موضوع این تصویب‌نامه به سرزمین اصلی، توسط اشخاص حقیقی و حقوقی منوط به اخذ تأییدیه آلایندگی ایمنی و خدمات پس از فروش از سازمان‌های حفاظت محیط‌زیست و ملی استاندارد ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت و رعایت ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو و با ثبت سفارش یا ثبت آماری بلامانع است.

منبع: ایسنا

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

آیا ثبت پلاک ملی برای خودرو های مناطق آزاد نهایی است؟

تصمیمات ابتدایی دولت به نظر می‌رسد با مشکلات اجرایی مواجه شدند که تا به امروز به طور کامل اجرا نشدند. اما این بار با اطلاع از تصمیمات نهایی، انتظار می‌رود که با گرفتن تدابیر لازم، مسائل گذشته حل شده و به اجرای کامل این طرح پرداخته شود.

تاثیر پلاک ملی شدن خودرو های منطقه آزاد بر بازار خودرو

با اجرای این تصمیمات جدید، اتفاقات بیشتری در بازار خودروهای داخلی و خارجی کشورمان قابل پیش‌بینی است. ممکن است تغییرات در قیمت‌ها، تقاضا، و حتی رقابت بین شرکت‌های خودروسازی به وجود بیاید. همچنین، نظارت بر کیفیت و ایمنی خودروها با افزایش پلاک‌گذاری ملی تشدید خواهد شد. از این رو، برخی افراد احتمالاً نگرانی‌هایی درباره افزایش قیمت‌ها یا کاهش کیفیت ممکن است داشته باشند.

در مجموع، تصمیمات جدید دولت نه تنها به تنظیم بازار خودروها کمک خواهد کرد بلکه ممکن است به چالش‌های جدیدی نیز منجر شود که در آینده با آنها باید مقابله شود. این اتفاقات می‌توانند در راستای توسعه صنعت خودرو و بهبود شرایط بازار این حوزه تأثیرگذار باشند.

آیتول یک سامانه جامع خدمات خودرو است که خدماتی مانند استعلام و پرداخت خلافی، نوبت دهی تعویض پلاک، استعلام عوارض آزادراهی،  پرداخت طرح ترافیک ، مالیات نقل و انتقال خودرو و صدها خدمت دیگر را ارائه می‌دهد.