به منظور برقراری عدالت بیشتر در پرداخت مبلغ عوارض آزادراهی از سوی مالکان خودرو، به جای پرداخت کل مبلغ عوارض، عوارض آزادراهی پیمایشی شد. بدین معنا که راننده‌ها به اندازه‌ای که در مسیر آزادراه پیش بروند، معادل آن عوارض آزادراهی پرداخت خواهند کرد. به این ترتیب با پیاده‌سازی زیرساخت‌های الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی، پیمایشی شدن آن‌ها نیز اجرایی شده است.

در این راستا مدتی پیش معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، درخصوص پیمایشی شدن عوارض آزادراهی در تمام آزادراه‌های کشور اعلام کرده بود: «پیمایشی شدن عوارض آزادراهی طرحی است که در زمینه عدالت اجتماعی اثرگذار است و باید اجرایی شود؛ زیرا پیش از این هرکس که وارد آزادراه‌ها می‌شد، باید کل عوارض آن مسیر را پرداخت می‌کرد، اما عدالت اجتماعی می‌گوید رانندگان به اندازه‌ای که از آزادراه‌ها استفاده می‌کنند، باید عوارض پرداخت کنند».

عوارض آزادراهی کیلومتری

برای اجرای پیمایشی شدن عوارض آزادراهی، دوربین‌های متعددی در طول مسیر هریک از آزادراه‌ها نصب شده است تا بتوان درخصوص هر خودرویی که وارد آزادراه شده تا زمان خروج از آن، میزان پیمایش آن را به صورت سیستمی محاسبه کرد تا مبلغ عوارض آزادراه، مطابق با آن محاسبه شود. در گام اول هریک از آزادراه‌های مسیر تهران به قم، تهران به ساوه، تهران به قزوین و مسیر آزادراه قزوین به زنجان، در این طرح قرار گرفتند و در پی آن‎‌ها نیز دیگر آزادراه‌های کشور با تجهیز به سیستم‌های هوشمند، به سیستم اخذ عوارض آزادراهی پیمایشی، اضافه و وارد شدند.

عوارض آزادراهی پیمایشی در لایحه بودجه ۱۴۰۳

مطابق آنچه که در بند چ تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ آمده است، وزارت راه و شهرسازی باید با استفاده از دوربین‌ها و دیگر تجهیزات هوشمند، از هر خودرویی که وارد آزادراه‌های مشمول عوارض می‌شود، مطابق با میزان پیمایش آن در طول آزادراه، نرخ عوارض آزادراهی دریافت کند. لازم به ذکر است که مبالغ عوارض آزادراهی پیمایشی از خودروها، به حساب سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خزانه‌داری کل کشور واریز خواهد شد.

این مبلغ عوارض واریزی به حساب سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، برای ایمن‌سازی آزادراه‌ها و جاده‌ها، همین‌طور توسعه هوشمندسازی صرف خواهد شد. به این ترتیب انتظار می‌رود که با صرف این مبالغ، وضعیت آزادراه‌ها و جاده‌های کشور بهتر شود و در سال‌های آینده، برای تردد خودروها در این مسیرهای برون‌شهری، شرایط ایمن‌تری داشته باشیم.

عوارض آزادراهی پیمایشی میشود

لزوم تسویه عوارض آزادراهی برای تعویض پلاک یا ترخیص خودرو

در نظر داشته باشید که عوارض آزادراهی در شمار بدهی‌های خودرو قرار دارد و برای تعویض پلاک یا ترخیص خودرو توقیفی، باید مبالغ مربوط به آن به‌طور کامل پرداخت شوند. همین‌طور در صورتی که مالک خودرو برای تسویه عوارض آزادراهی دیر اقدام کند، این مبالغ مشمول جریمه خواهند شد و باید علاوه بر عوارض آزادراهی، جرایم مربوط به دیرکرد آن را نیز پرداخت کنند. از این رو توصیه می‌شود که به‌موقع نسبت به پرداخت عوارض آزادراهی اقدام کنید تا مانع از آن شوید که این مبالغ، تجمیع و مشمول جریمه دیرکرد در پرداخت شوند.