اکثر افراد تصور می‌کنند جریمه پلاک مخدوش و دستکاری‌شده، فقط جریمه نقدی است؛ اما باید بگوییم طبق ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی، اگر فردی پلاک خودرو را دست‌کاری کند، ممکن است بین ۶ ماه تا یک سال حبس در انتظارش باشد. بارها پیش‌آمده که در حین رانندگی متوجه خودرو یا موتور سیکلت‌هایی شدیم که با روش‌های خلاقانه، بخشی از پلاک خودرو را دست‌کاری یا مخدوش کرده‌اند. در خوش‌بینانه‌ترین حالت، این کار بیشتر توسط کسانی انجام می‌شود که باید روزانه بارها وارد محدوده طرح ترافیک شوند. متأسفانه در روی بد و واقع‌بینانه‌تر این موضوع، کسانی قرار دارند که علاقه‌ای به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی ندارند یا خلاف‌کارانی هستند که رد کردن چراغ‌قرمز و سرعت‌بالا، ساده‌ترین تخلف آن‌ها محسوب می‌شود.

اگر گاهی شیطان در گوشتان زمزمه کرده که به‌جای پرداخت هزینه و خرید طرح ترافیک، کمی پلاک خودرو را دست‌کاری کنید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید. این کار به شما کمک می‌کند به حرف فرشته‌ای که روی شانه سمت راستتان نشسته گوش کنید و خود را از پرداخت جریمه‌های سنگین یا حتی حبس نجات دهید.

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

جریمه پوشاندن پلاک خودرو چیست؟

حتی اگر فردی خلافکار هم نباشد با دست‌کاری کردن پلاک خودرو یا موتورسیکلت، خود را به‌عنوان یک فرد خلافکار به جامعه معرفی می‌کند. به همین خاطر وقتی راننده خودرویی با پلاک مخدوش را می‌بینیم، بعید است که در موردش مثبت فکر کنیم. بسیاری از رانندگان خودرو یا موتور سیکلت برای ورود به محدوده طرح ترافیک یا فرار از جریمه‌هایی که توسط دوربین‌های هوشمند ثبت می‌شوند، تصمیم می‌گیرند کمی پلاک خودرو را دست‌کاری کنند.

جریمه پلاک مخدوش، ۷۲۰ هزار تومان است، البته به شرطی که جدول تخلفات رانندگی را تنها منبع برای تعیین جریمه پلاک مخدوش در نظر بگیریم. طبق ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی، هرکسی که مشخصات و ارقام خودرو یا هر وسیله نقلیه‌ای را مخدوش کند یا از پلاک تقلبی استفاده کند، باید به ۶ ماه تا یک سال حبس محکوم شود. این موضوع زمانی مهم‌تر می‌شود که خودرویی را معامله کرده باشید، اما مراحل تعویض و فک پلاک را انجام نداده باشید. در این حالت، مالک جدید مسئول تخلفات غیر تسلیمی خودرو نیست. برای پیشگیری از سوءاستفاده از هویت فروشنده یا خریدار، کافی است هردو بعد از پایان معامله به سایت آیتول و بخش استعلام پلاک های به نام مراجعه کنند و از وضعیت پلاک خودروی منتقل‌شده باخبر شوند.

پیامک پوشش پلاک خودرو

چه مواردی شامل مخدوش کردن پلاک می‌شود؟

به‌طورمعمول رایج‌ترین حالت پلاک مخدوش کردن پلاک، دست‌کاری کردن ارقام و مشخصات یا مخفی کردن آن‌ها با چسباندن آدامس، دستمال یا حتی ماسک‌های صورت در دوران بعد از کرونا است. برای افسران راهنمایی و رانندگی، مصادیق پلاک دست‌کاری شده برای جریمه پلاک مخدوش، شامل موارد زیر می‌شود:

  • قرار دادن پلاک پشت شیشه یا زیر سپر
  • استفاده از پارچه، دستمال یا طلق روی پلاک
  • تغییر شکل و ناخوانا کردن ارقام پلاک
  • استفاده از پلاک‌های غیرمجاز

اگر بعد از خرید و فروش خودرو، مراحل تعویض و فک پلاک را انجام نداده‌اید، می‌توانید بدون صرف زمان برای مراجعه حضوری، با گرفتن رایگان خلافی خودرو با پلاک، از آخرین وضعیت خلافی آن باخبر شوید.

مخدوشی پلاک

مبلغ جریمه پوشاندن پلاک موتور سیکلت چقدر است؟

براساس قانون هیچ گونه تفاوتی در مخدوش کردن پلاک موتور سیکلت با خودرو وجود ندارد. مبلغ جریمه برای جریمه قاب پلاک دودی موتور یا هر نوع پوشاندن پلاک موتور سیکلت جریمه پوشاندن پلاک خودرو (۷۰۰ هزار تومان) محاسبه می‌شود. در صورتی که موتور سیکلت شما دارای پلاک مخدوش باشد و توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی ثبت شده باشد، لازم است مبلغ جریمه برای پوشاندن پلاک موتور سیکلت را پرداخت کنید.

مخدوش کردن پلاک هر وسیله نقلیه‌ای، چه خودرو و چه موتورسیکلت و تردد با آن‌ها غیرقانونی است. هرکسی که پلاک این وسایل نقلیه را مخدوش کند باید منتظر جریمه نقدی و ارجاع به مقامات قضایی باشد. دست‌کاری در پلاک خودرو، یک عمل عمدی است و به همین خاطر قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای آن وجود دارد. برای آشنایی با پلاک‌های مختلف وسایل نقلیه، مقاله جدول پلاک ماشین را مطالعه کنید.

اگر تخلفات رانندگی با دوربین هوشمند ثبت شده باشند، پیامک خلافی و جریمه به مالک خودرو ارسال می‌شود و گواهینامه او نمره منفی می‌گیرد؛ بنابراین اگر خودروی شما به سرقت رفت یا بعد از خرید و فروش خودرو هنوز پلاک آن را منتقل نکرده‌اید، استعلام نمره منفی گواهینامه را فراموش نکنید.

جریمه مخدوش بودن پلاک

فقط جریمه مخدوش کردن پلاک شامل حبس می‌شود؟

باید بگوییم فقط جریمه پلاک مخدوش نیست که مشمول حبس می‌شود. اگر راننده خودرویی گواهینامه نداشته باشد و تخلفی که انجام می‌دهد باعث بروز حادثه جبران‌ناپذیر مانند: تصادف‌های مرگ‌بار شود، ممکن است به ۲ تا ۶ ماه حبس محکوم شود. گواهینامه رانندگی یکی از مدارک ضروری برای راننده هر وسیله نقلیه است؛ بنابراین اگر مراحل صدور گواهینامه را انجام داده‌اید اما هنوز کارت آن به دستتان نرسیده، می‌توانید به‌جای مراجعه حضوری به دفاتر پلیس+۱۰ یا منتظر مأمور پست ماندن، از سامانه آیتول استفاده کنید و در بخش پیگیری گواهینامه رانندگی، کد ملی خود را وارد کنید تا از آخرین وضعیت صدور آن باخبر شوید.

در صورت مخدوش شدن پلاک چه باید کرد

چرا باید برای پرداخت جریمه پلاک مخدوش از آیتول کمک بگیرید؟

در این مقاله در مورد مصادیق پلاک دست‌کاری شده وسیله نقلیه و جریمه پلاک مخدوش خواندید. همچنین متوجه شدید که در زمان خرید و فروش خودرو یا موتورسیکلت، تعویض و فک پلاک اهمیت زیادی دارد. کندی روند انجام امور اداری در مراجعه‌های حضوری، باعث شده که بسیاری از مالکان وسایل نقلیه و رانندگان، به سامانه‌های خدمات اینترنتی روی بیاورند. سایت آیتول به شما کمک می‌کند تا برای انجام بسیاری از امور مربوط به خودرو یا موتورسیکلت، در زمان و هزینه صرفه‌جویی کنید.

خرید و تمدید بیمه بدنه، بیمه شخص ثالث، پیگیری گواهینامه، استعلام نمره منفی، پرداخت عوارض و چندین مورد دیگر، تنها نمونه‌ای از خدمات آیتول هستند که می‌توانید با صرف حداقل زمان از آن‌ها استفاده کنید.