در ایران ۷ منطقه آزاد و ۶۴ منطقه ویژه فعالیت‌های اقتصادی وجود دارد. قوانین، مالیات، شرایط بیمه و هزینه‌ها با سایر مناطق به‌طور‌کامل متفاوت است. مناطق آزاد قشم، کیش، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو از جمله این مناطق هستند. پلاک ماشین‌های وارداتی که در این مناطق تردد دارند، با سایر پلاک‌ها متفاوت است. قیمت و پوشش بیمه، یکی دیگر از تفاوت‌های این خودرو‌ها محسوب می‌شود. اگر در منطقه آزاد، قصد خرید خودرو را دارید، این مقاله را به‌خوبی مطالعه کنید تا در‌خصوص هزینه بیمه شخص ثالث مناطق آزاد و شرایط خرید آن آگاه شوید.

تفاوت بیمه شخص ثالث در منطقه آزاد با عادی چیست؟

هزینه مالیات ماشین‌های خارجی در منطقه آزاد، به دلیل سهولت در تجارت و بازرگانی، بسیار پایین‌تر است. به‌همین دلیل، خرید و فروش ماشین‌های مدل بالای خارجی در این مناطق بسیار طرفدار دارد. با این حال، بیمه ماشین شخص ثالث، برای این ماشین‌ها نیز اجباری است و  نداشتن آن موجب جریمه‌های سنگین خواهد شد. ولی بیمه شخص ثالث در مناطق آزاد، تفاوت‌هایی نیز دارد. یکی از این موارد، سقف تعهدات، پوشش و قیمت آن است. در ادامه به بررسی کامل این موارد می‌پردازیم.

مالیات پایین در مناطق آزاد؛ خرید‌و‌فروش ساده خودرو‌های لوکس

سقف تعهدات بیمه شخص ثالث در منطقه آزاد

حداکثر و حداقل تعهدات بیمه شخص ثالث در همه شرکت‌ها یکسان است. زیرا اعداد و ارقام آن از سوی سازمان بیمه مرکزی ایران تعیین می‌شود. دقیقاً مانند قوانین تعویض پلاک که در شعبه‌های مختلف سراسر کشور از یک سیستم پیروی می‌کنند. از‌این‌رو، تعهدات بیمه شخص ثالث مناطق آزاد، تفاوتی با سایر شهر‌های ایران ندارد.

تفاوت پوشش بیمه شخص ثالث در منطقه آزاد

شرکت بیمه ارائه‌دهنده بیمه شخص ثالث مناطق آزاد و سایر شهر‌ها یکسان است. به‌همین دلیل، پوشش‌های آن با یکدیگر یکسان خواهد بود. به‌طور‌کلی، هنگام عقد قرارداد بیمه می‌توانید میزان پوشش را مشخص کنید. برای پوشش حداقلی بیمه هزینه کمتر و پوشش حداکثری، هزینه بیشتری پرداخت می‌شود. همین فاکتور، مهم‌ترین دلیل تفاوت قیمت بیمه است.

برای خرید بیمه در مناطق آزاد و سایر شهر‌ها، باید به تاییدیه سازمان بیمه مرکزی شرکت، دقت داشته باشید. برخی از بیمه‌های تایید‌شده، امکان ارائه خدمات در مناطق آزاد را نیز دارند. ولی بیمه آسماری، حافظ و امید، بیمه‌گر‌های تخصصی در زمینه خودرو‌های مناطق آزاد محسوب می‌شوند. هر شرکت بیمه‌ای که به‌طور قانونی فعالیت و از سوی سازمان بیمه مرکزی تاییدیه و مجوز داشته باشد، در آیتول وجود دارد. شما می‌توانید بیمه شخص ثالث خودرو خود را از هر شرکتی که مد‌نظر دارید، در سایت آیتول خریداری کنید. علاوه‌بر این، خدماتی مانند پیگیری کارت سوخت نیز در این سامانه ارائه می‌شود.

قیمت بیمه شخص ثالث در مناطق آزاد

قیمت بیمه شخص ثالث، مطابق با قیمت دیه در ماه حرام مشخص می‌شود. دیه در سال ۱۴۰۲، نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۲۵ درصد بیشتر شده و قیمت بیمه نیز ۲۱ درصد افزایش داشته است. در جدول زیر، هزینه بیمه شخص ثالث خودرو‌های مختلف در سال ۱۴۰۲ را مشاهده می‌کنید:

نوع خودرو

هزینه پایه بیمه شخص ثالث

ماشین‌های کمتر از ۴ سیلندر

۲۳۴۴۰۰۰

پیکان، پراید، سپند

۲۷۷۶۰۰۰

ماشین‌هایی با ۴ سیلندر

۳۲۶۳۰۰۰

ماشین‌هایی با بیش از ۴ سیلندر

۳۶۵۲۰۰۰

 از آن‌جایی که شرایط واردات خودرو در مناطق آزاد با سایر شهر‌ها تفاوت دارد؛ امکان خرید و فروش ماشین‌های به‌روز دنیا وجود دارد. در این خودرو‌ها به‌دلیل ضریب امنیت بالا، احتمال تصادف بسیار کاهش می‌یابد. علاوه‌بر این، قوانین رانندگی در مناطق آزاد سخت‌گیرانه‌تر است. به‌همین دلیل، هزینه بیمه پایه شخص ثالث مناطق آزاد و برای خودروهایی با پلاک آزاد، ۳۰ درصد کمتر از سایر خودرو‌ها محاسبه خواهد شد.

امنیت بالای خودرو‌های خارجی؛ کاهش هزینه بیمه شخص ثالث

آیا می‌توان با خودرو پلاک منطقه آزاد در سایر مناطق تردد کرد؟

هزینه خرید خودرو‌های لوکس خارجی در مناطق آزاد، به‌دلیل پایین بودن هزینه مالیات، بسیار ارزان‌تر است. پس از خرید، نوع پلاک با سایر خودرو‌ها متفاوت خواهد بود. یعنی، شما فقط می‌توانید در مناطق مشخص‌شده با ماشین خود تردد داشته باشید. عبور از این مناطق و تخطی از قانون باعث جریمه‌های سنگین خواهد شد. علاوه‌بر این، پلیس می‌تواند پلیس را توقیف و به پارکینگ منتقل کند. شعاع مجاز برای هر منطقه متفاوت خواهد بود. در ادامه می‌توانید این تفاوت را بررسی کنید:

  • منطقه آزاد انزلی تا شعاع ۵۰ کیلومتر
  • منطقه آزاد ماکو و چابهار تا شعاع ۳۰ کیلومتر
  • پلاک منطقه آزاد ارس تا مرکز استان ۱۳۰ کیلومتر
  • منطقه آزاد اروند تا مرکز استان ۱۲۰ کیلومتر

اگر خودرویی با پلاک منطقه آزاد از محدوده مشخص‌شده عبور کند، خودروی وارداتی قاچاق محسوب شده و حکم یک کالای وارداتی غیر‌قانونی را خواهد داشت.

قوانین پلاک منطقه آزاد؛ محدودیت در تردد خودرو‌های لوکس

بیمه شخص ثالث مناطق آزاد را از کجا می‌توان تهیه کرد؟

در این مقاله به بررسی شرایط بیمه شخص ثالث مناطق آزاد پرداختیم. بیمه شخص ثالث در مناطق آزاد تفاوت چندانی با بیمه سایر خودرو‌ها ندارد. ولی، به‌دلیل تکنولوژی بالای خودرو‌ها و قوانین سختگیرانه در مناطق آزاد، امکان تصادف بسیار کمتر است. به‌همین دلیل، قیمت قرارداد بیمه برای این خودرو‌ها، کمتر از ماشین با پلاک معمولی برآورد می‌شود. شرکت‌های بیمه مختلفی که سازمان بیمه مرکزی آن را تایید کرده باشد، برای فروش بیمه شخص ثالث مناطق آزاد مناسب هستند.

شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه‌روز، انواع بیمه خودرو با پلاک معمولی یا پلاک منطقه آزاد را از سایت آیتول خریداری کنید. اگر سوالی در‌مورد این نوع بیمه و نحوه خرید آن دارید، در بخش نظرات بنویسید تا کارشناسان آیتول شما را راهنمایی کنند.