بر‌اساس اعلام پلیس راهور، ۱۸‌درصد از فوتی‌های تصادفات رانندگی ناشی از تصادف با خودرو سنگین است. تصادف با وسایل‌ نقلیه سنگین مانند انواع تریلر، کامیون یا اتوبوس، معمولا در جاده‌ها و آزادراه‌ها رخ می‌دهد و خسارت‌های شدیدی به‌بار می‌آورد. اکنون سوال بسیاری از رانندگان محترم کشور این است که شرایط خسارت تصادف با ماشین‌های سنگین چیست و آیا قوانین آن متفاوت است؟ در این مقاله تلاش کرده‌ایم به برخی از سوال‌هایتان در این‌باره پاسخ دهیم.

راهنمای پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث در تصادف ماشین سنگین با سواری

دانستن قوانین مربوط به بیمه و دریافت خسارت برای همه رانندگان لازم و ضروری است. پس از وقوع حادثه، باید نسبت به گرفتن خسارت از مقصر و شرکت بیمه اقدام کنید. به‌طور‌کلی، شرایط پرداخت خسارت تصادف با ماشین سنگین، با خودروهای سواری معمولی یکسان است؛ البته با برخی تفاوت‌هایی جزئی. این شرایط در بیمه شخص ثالث به نوع تصادف (جانی یا مالی بودن حادثه) و میزان خسارت وارد‌ شده بستگی دارد. به همین دلیل، برای اینکه بدانید بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه چند درصد خسارت را میدهد، باید ابتدا با خسارت‌های جانی و مالی در حوادث آشنا شوید.

پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث در تصادف با ماشین سنگین

۱.      خسارت تصادف با خودرو سنگین در تصادفات غیر‌جرحی (مالی)

تصادف غیر‌جرحی، تصادفی است که در آن صدمات بدنی و جانی به افراد وارد نمی‌شود. در این نوع حوادث فقط با خسارت‌های مالی مواجه‌ایم که جبران آن‌ها نیز از طریق بیمه شخص ثالث قابل پیگیری است. داشتن این بیمه اجباری بوده و کلیه دارندگان خودروهای سنگین باید نسبت به دریافت آن در اسرع‌ وقت اقدام کنند. امروزه می‌توان قیمت بیمه شخص ثالث را به‌راحتی از سامانه‌های هوشمندی مانند آیتول استعلام گرفت.

۲.      دریافت خسارت تصادف با ماشین سنگین در تصادفات جرحی

به تصادفاتی که در آن‌ها به افراد صدمه وارد شود (مثلا فوت، نقص عضو یا از کارافتادگی)، تصادف جرحی می‌گویند. خوشبختانه بیمه شخص ثالث جبران هزینه‌های درمان و دیه افراد سوم در این نوع از حوادث را نیز برعهده می‌گیرد. البته شرایط دریافت خسارت در تصادف با خودرو سنگین با‌ توجه‌ به نوع و شدت حادثه، داشتن یا نداشتن مدارک و گواهینامه و موارد دیگر متفاوت خواهد بود؛ بنابراین اگر هنوز گواهینامه رانندگی خود را دریافت نکرده‌اید، همین حالا نسبت به  استعلام گواهینامه خود از آیتول اقدام کنید.

شرایط دریافت خسارت از بیمه در تصادف جرحی و غیر‌جرحی

خودروهای سنگین و بیمه‌های ضروری؛ آیا شرایط بیمه ماشین سنگین و سواری متفاوت است؟

تناژ و ظرفیت دریافت بار خودروهای سنگین، در تعیین میزان حق انواع بیمه این نوع از وسایل نقلیه تاثیر دارند. در‌واقع همین موضوع یکی از عواملی است که باعث تغییر در شرایط بیمه ماشین سنگین و خودروهای سواری می‌شود. چیزی که در میان همه وسایل نقلیه مشترک است، تهیه بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث است؛ درست مانند خودروهای سواری، ماشین‌های سنگین هم باید بیمه شخص ثالث را دریافت کرده تا در زمان حوادث رانندگی از آن استفاده کنند.

امروزه شرکت‌هایی مانند بیمه ایران، آسیا، البرز و چند شرکت محدود دیگر بیمه‌ خودروهای سنگین را ارائه می‌کنند. نکته مهم اینجاست که قیمت بیمه شخص ثالث در ماشین‌های سنگین با وزن کمتر از ۱ تن، از ۱ تا ۳ تن، از ۳ تا ۵ تن، از ۵ تا ۱۰ تن، از ۱۰ تا ۲۰ تن و بالای بیست تن با یکدیگر تفاوت دارد. البته برای استعلام قیمت کار سختی در پیش نخواهید داشت. این‌روزها می‌توانید در زمانی اندک مواردی مانند بررسی قیمت انواع بیمه، استعلام پلاک فعال یا خلافی را به‌صورت کاملا آنلاین انجام دهید.

مدارک لازم برای دریافت خسارت مالی از بیمه در تصادف ماشین سنگین در ایران

در تصادفات غیر‌جرحی، دریافت خسارت مالی بسته به نوع تصادف شرایط متفاوتی دارد. قوانین دریافت خسارت از بیمه شخص ثالث در تصادف با خودرو سنگین با کروکی پلیس راهنمایی و رانندگی با تصادف بدون کروکی متفاوت است. به همین دلیل، در این بخش از مقاله هر دو نوع را بررسی خواهیم کرد.

مدارک لازم برای دریافت خسارت در تصادف با خودرو سنگین

بررسی شرایط پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث بدون کروکی در تصادف با ماشین سنگین

به‌طور‌کلی، پیشنهاد می‌کنیم که در تصادف با ماشین سنگین ابتدا تلاش کنید با راننده زیان‌ دیده سازش و توافق کنید. اما اگر توافق حاصل نشد نیز نگران نباشید؛ شرکت بیمه در‌صورت داشتن شرایط زیر خسارت مالی را پرداخت خواهد کرد:

  • زیان وارده باید حداکثر تا سقف تعهدات شرکت بیمه‌ کننده باشد.
  • مقصر و زیان‌ دیده باید بیمه شخص ثالث معتبر داشته باشند.
  • اختلاف و درگیری بین رانندگان وجود نداشته باشد.
  • خسارت جانی یا صدمه به کسی وارد نشده باشد.
  • هر دو راننده گواهینامه داشته باشند.

توجه داشته باشید که باید حتما در هنگام تصادفات، مدارک کامل ماشین مانند کارت خودرو و بیمه‌نامه را همراه داشته باشید. اگر همین امروز پیگیری کارت ماشین یا بیمه را انجام دهید، بهتر از آن است که در هنگام وقوع حوادث این مدارک را به‌همراه نداشته باشید.

بررسی شرایط دریافت خسارت از بیمه با ارائه کروکی

اگر در تصادف با خودرو سنگین، کروکی پلیس راهور را دریافت کرده‌اید، با ارائه مدارک زیر می‌توانید نسبت به دریافت خسارت از شرکت بیمه اقدام کنید:

  • مراجعه اتومبیل زیان‌دیده به مراکز بیمه برای کارشناسی
  • ارائه برگ کروکی
  • اصل و کپی مدارک شخصی مانند کارت ملی و گواهینامه زیان‌ دیده
  • اصل و کپی بیمه‌نامه و کارت ماشین زیان دیده
  • یک کوپن از بیمه شخص ثالث راننده مقصر
  • کپی کارت ماشین، بیمه‌نامه و گواهینامه مقصر

امروزه حضور راننده مقصر در مرکز بیمه برای پرداخت خسارت لازم نیست و ارائه مدارک وی به بیمه‌گذار کافی خواهد بود.

خرید و تمدید آنلاین بیمه شخص ثالث خودروهای سنگین با آیتول

در این مقاله از صفر تا صد خسارت تصادف با خودرو سنگین را بررسی کردیم. اگر هنوز نسبت به خرید یا تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث یا بیمه بدنه خود اقدام نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که این کار را در کمترین زمان ممکن از طریق سامانه یا اپلیکیشن آیتول انجام دهید. در این سامانه می‌توانید بیمه انواع شرکت‌های مختلف را با یکدیگر بررسی کرده و بهترین گزینه را برای وسیله نقلیه خود انتخاب کنید.