اگر قصد انتقال پلاک خودرو به فرزند خود را دارید، باید فرزند شما حتما بالغ باشد و داشتن اهلیت لازم است. زیرا در قانون‌ برای انجام امور مالی و حتی غیرمالی این را مهم می‌دانند. اهلیت به معنای بالغ، عاقل و رشید بودن است. افراد فاقد موارد گفته شده، محجور به حساب می‌آیند. بالغ بودن برای پسران در ایران ۱۵ سال تمام قمری و برای دختران ۹ سال قمری در نظر گرفته شده است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید، تا در مورد انتقال سند و تعویض پلاک به نام فرزند، موارد قانونی و مدارک لازم برای تعویض پلاک به نام فرزند بیشتر بدانید.

انتقال پلاک از پدر به پسر

مدارک لازم برای تعویض پلاک به نام فرزند

  • اصل شناسنامه و کارت ملی پدر یا قیم
  • اصل شناسنامه و کارت ملی فرزند
  • کارت خودرو
  • بیمه شخص ثالث
  • برگه شناسایی خودرو، برگ سبز یا سند مالکیت
  • کارت معاینه فنی معتبر خودرو (برای استعلام معاینه فنی به آیتول مراجعه کنید.)
  • برگه عدم داشتن خلافی خودرو
  • کارت عابربانک برای پرداخت هزینه‌ها

قانون ایران برای انتقال سند و تعویض پلاک به نام فرزند

در قانون ایران برای معاملات باید به سن رشد یعنی ۱۸ سالگی رسیده باشید. پس افراد قبل از این سن می‌توانند با اجازه پدر یا قیم خود معامله‌ای انجام دهند و پس از این سن در امور مالی استقلال خواهند داشت. اگر کسی بخواهد خودروی خود را بفروشد ولی هنوز به سن بلوغ نرسیده باشد، نماینده او با حفظ مصلحت وی این کار را انجام خواهد داد. در مرحله بعد از آن، اینکه تعویض پلاک چقدر زمان میبرد هم باید بگوییم که خیلی از وقت شما را نخواهد گرفت و حدود ۳ الی ۴ ساعت بیشتر طول نمی‌کشد.

برای خرید و فروش وسایل نقلیه درصورت نداشتن سن قانونی چه کنیم؟

اگر فردی ۱۵ ساله بوده یا اینکه قیم او بخواهد خودرو یا موتورسیکلتی را برای او خریداری کند، خود فرد نمی‌تواند معامله را انجام دهد و قیم او از جانب وی باید معامله را انجام دهد. حالا اگر همین فرد که هنوز به ۱۸ سال نرسیده بخواهد خودروی خود را بفروشد باز هم پدر یا قیم او باید این معامله را انجام داده و سند را به نام خریدار انتقال بدهد. در مورد قانون تعویض پلاک هم می‌توانید به بخش اخبار و مقالات وبسایت آیتول مراجعه کنید. در ادامه درمورد تعویض پلاک غیرحضوری آیتول می‌گوییم.

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

تعویض پلاک خود را به سفیران آیتول بسپارید

فرایند تعویض پلاک به دلیل شلوغی مراکز کاری زمان‌بر است. جهت رفع این دغدغه سفیران آیتول به عنوان دستیار و نماینده شما در انجام امور اداری و قانونی خودرو به جای شما به مراکز تعویض پلاک مراجعه می‌کنند و دیگر نیازی نیست نگران عدم آگاهی از فرایندها، اتلاف وقت، ترافیک و ازدحام صف‌های مراکز تعویض پلاک باشید. کل فرایند تعویض پلاک تحت پوشش بیمه بدنه، شخص ثالث، مسئولیت راننده و حتی افت قیمت خودرو انجام می‌شود.
همچنین شما با نصب اپلیکیشن آیتول می‌توانید تمام بدهی‌های خودرو مثل پرداخت خلافی خودرو، عوارض سالیانه، آزادراهی و… را انجام دهید. برای دیدن خدمات دیگر می‌توانید به وبسایت آیتول به آدرس iToll.ir مراجعه کنید.

در صورت هدیه دادن خودرو، معامله به چه صورت است؟

در صورتی که فرد دیگری به رایگان موتورسیکلت و یا ماشینی را به شخصی که به سن قانونی نرسیده هدیه بدهد و یا ببخشد، این امر صحیح است و می‌تواند سند آن را به نام او بزند، اگرچه هنوز به سن رشد نرسیده است. برای مثال فردی برای برادر کوچکتر از خودش یک دستگاه موتورسیکلت و یا خودرویی برای سالهای بعدش می‌خرد و به او هدیه می‌دهد، در این حالت چون رایگان است و ضرری متوجه شخص محجور نبوده، باید گفت که معامله مشکلی ندارد و صحیح است‌.

انتقال پلاک خودرو به فرزند زیر ۱۸ سال

پس سن قانونی برای معامله از جمله معامله موتور سیکلت و ماشین ۱۸ سالگی است و در نتیجه اینکه سند یک دستگاه موتورسیکلت و یا ماشین را پدر می‌تواند به نام فرزند خود بزند، ولی برای معامله کردن شخص صغیر یا کسی که زیر ۱۸ سال باشد، باید حتما اجازه ولی یا قیم فرد وجود داشته باشد وگرنه معامله او غیرنافذ باقی می‌ماند، مگر اینکه فرد بالغ زیر ۱۸ سال که می‌توان گفت صغیر ممیز است و توان تشخیص ضرر و زیان را دارد، قبل از انعقاد معامله از ولی خود اجازه بگیرد. کارهای تعویض پلاک را نیز باید قیم انجام دهد. البته قیم برای اینکار می‌تواند از دریافت نوبت اینترنتی تعویض پلاک استفاده کند تا کارها سریعتر پیش برود.

تعویض پلاک به نام فرزند صغیر

هزینه انتقال سند و تعویض پلاک به نام فرزند به چه صورت است؟

خیلی از افراد تمایل دارند خودرویی که می‌‎خرند را به نام فرزندشان انتقال قطعی بدهند. در این میان نکاتی وجود دارد که اگر رعایت نشود، سبب هزینه‌های دو برابر برای انتقال سند خواهد شد.

زمانیکه شما با فروشنده به مرکز تعویض پلاک خودرو برای تعویض پلاک مراجعه کرده و بعد از آن به دفاتر اسناد رسمی می‌روید و با ولایتی که از سمت فرزندتان دارید، می‌خواهید انتقال قطعی را انجام دهید، باید مبلغی را بابت سندتان پرداخت کرده و سند را به‌نام فروشنده انتقال دهید. در این بین ممکن است به هر دلیلی شما و یا فروشنده فرصت نداشته باشید تا به‌طور همزمان وقت تعویض پلاک را گرفته و به مرکز مورد نظر مراجعه و سپس به دفاتر اسناد رسمی بروید، پس یک وکالت فروش از فروشنده مبنی بر اینکه اقدام به تعویض پلاک دارید دریافت ‌کنید و سپس به نام فرزندتان انتقال قطعی بدهید. وقتی چنین کاری را انجام می‌دهید، حتما باید به دفتر اسناد رسمی مورد نظرتان اطلاع بدهید که قصد خرید خودرو را برای فرزندتان که به سن قانونی نرسیده دارید، تا دفتر اسناد رسمی شما را به عنوان وکیل انتخاب کرده و در متن سند این عبارت را حتما قید کند: انتقال سند به‌نام فرزند صغیر و یا هر شخص حقیقی و حقوقی دیگر.

در زمان انتقال سند به نام فرزند نیاز به هزینه مجدد داریم؟

عبارتی که قبلتر به آن اشاره کردیم، اگر در سند قید نشود، مثل این می‌ماند که شما خودرو را برای خودتان خریدید و می‌خواهید دوباره به یک نفر سومی آن را انتقال دهید، حالا چه فرزندتان باشد و یا هر شخص سوم دیگر! پس مجبور به دادن هزینه دوباره برای محضر هستید. در صورتیکه طبق بخشنامه سازمان امور مالیاتی، نام فرزند همراه با آن عبارت در متن سند قید شود، نیاز به هزینه مجدد و مالیات نقل و انتقال خودرو نیست.