بیمه شخص ثالث یک بیمه‌ اجباری است و در صورت عدم تمدید آن، مالک موظف به پرداخت جریمه دیرکرد خواهد بود. بیمه شخص ثالث خسارات ناشی از تصادف بیمه شده با شخص یا اموال دیگر را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. تقاوتی ندارد برای تردد از موتور استفاده می‌کنید یا یک خودروی گران قیمت! طبق قانون کلیه مالکین وسیله نقلیه باید پس از اتمام تاریخ بیمه شخص ثالث خود در اولین فرصت برای تمدید آن اقدام کنند.

بیمه موتورسیکلت نیز از جمله بیمه‌های ضروری و اجباری راهنمایی‌ورانندگی است. این بیمه به فرد بیمه‌گزار کمک می‌کند تا در صورت وقوع حادثه، برای پرداخت خسارت به فرد زیان‌دیده از بیمه شخص ثالث خود استفاده کند. اگر قصد دارید با میزان جریمه دیرکرد تمدید بیمه موتور و راه‌های بخشودگی جریمه بیمه موتورسیکلت ۱۴۰۰ آشنا شوید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید. در این مقاله شما را با قوانین دیرکرد تمدید بیمه موتورسیکلت در سال جدید به طور کامل آشنا خواهیم کرد.

بیمه شخص ثالث موتورسیکلت چیست؟

بیمه موتور سیکلت، خطرات مالی و جانی وارد شده به شخص ثالث را تا سقف تعهدات بیمه جبران می‌کند. شخص ثالث می‌تواند هر شخص سومی مانند ترک نشین یا عابر پیاده باشد. بیمه شخص ثالث موتور سیکلت برای موتورسواران کاملا اجباری است.

بیمه موتورسیکلت چیست؟

جریمه دیرکرد بیمه موتور سیکلت چگونه محاسبه می‌شود؟

در صورتی که موتورسوان بیمه موتورسیکلت را با تاخیر خریداری کنند، علاوه‌بر هزینه معمول پرداختی برای بیمه، باید مبلغی را به عنوان “جریمه دیرکرد” بپردازند. نحوه جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث با سایر جرایم دیرکرد راهنمایی و رانندگی مانند جریمه دیرکرد پرداخت خلافی خودرو تفاوت‌های اساسی دارد. این جریمه به صورت روز شمار محاسبه می‌شود. در صورتی که دیرکرد بیش از یک سال باشد، بیمه‌گزار ملزم به پرداخت جریمه ۳۶۵ روز است.

جدول نرخ جریمه دیرکرد تمدید بیمه شخص ثالث موتور در سال ۱۴۰۰

موتورسورارانی که از بیمه خود استفاده نکرده‌ باشند، تخفیف‌هایی در نرخ بیمه‌نامه پرداختی شامل حال آن‌ها می‌شود. این نوع تخفیف اصطلاحا با عنوان تخفیف عدم خسارت شناخته شده و در بیمه نامه با حروف “ت.ع.خ” به صورت مخفف ذکر می‌شود. در جدول زیر می‌توانید میزان تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث از سال اول تا سال چهاردهم را مشاهده کنید:

 

تخفیف عدم خسارت درصد
سال اول (سال دوم بیمه‌نامه) ۵ %
سال دوم (سال سوم بیمه‌نامه) ۱۰ %
سال سوم (سال چهارم بیمه‌نامه) ۱۵ %
سال چهارم (سال پنجم بیمه‌نامه) ۲۰ %
سال پنجم (سال ششم بیمه‌نامه) ۲۵ %
سال ششم (سال هفتم بیمه‌نامه) ۳۰ %
سال هفتم (سال هشتم بیمه‌نامه) ۳۵ %
سال هشتم (سال نهم بیمه‌نامه) ۴۰ %
سال نهم (سال دهم بیمه‌نامه) ۴۵ %
سال دهم (سال یازدهم بیمه نامه) ۵۰ %
سال یازدهم (سال دوازدهم بیمه‌نامه) ۵۵ %
سال دوازدهم (سال سیزدهم بیمه‌نامه) ۶۰ %
سال سیزدهم (سال چهاردهم بیمه‌نامه) ۶۵ %
سال چهاردهم (سال پانزدهم بیمه‌نامه) ۷۰ %

 

بخشودگی جرایم دیرکرد بیمه موتور سیکلت ۱۴۰۰

معمولا در شرایطی مشخص، دیرکرد بیمه موتورسیکلت بخشوده خواهد شد. در شرایطی که موتورسیکلت هنگام اتمام اعتبار بیمه‌نامه در پارکینگ نیروی انتظامی باشد، جریمه دیرکرد بیمه‌گزار بخشیده می‌شود. علاوه‌بر این، مسئولین طرح‌هایی با عنوان طرح بخشودگی جریمه دیرکرد موتورسیکلت را اعلام می‌کنند که این فرصت زمان مناسبی برای موتورسواران است که بدون پرداخت جریمه دیرکرد موتورسیکلت، بیمه شخص ثالث را برای وسیله نقلیه خود تهیه کنند.

سامانه‌های هوشمندی برای اکثر مدارک اجباری راهنمایی رانندگی مانند سامانه‌های استعلام معاینه فنی پیاده سازی شده‌اند که بیمه‌گذاران در صورت فراموشی سابقه بیمه خود از آن می‌توانند از آن استفاده کنند.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت چیست؟

تاثیر دیرکرد بیمه موتور بر تعداد سال تخفیف بیمه‌نامه

میزان دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت هیچ ارتباطی با تعداد سال تخفیف بیمه‌نامه ندارد. به‌طور مثال اگر موتور سیکلت مدل سال ۹۴  تا سال ۹۷ از بیمه شخص ثالث آن استفاده نشده باشد، ۴ سال تخفیف عدم خسارت را دارد. حال اگر در سال ۱۴۰۰ تمدید بیمه موتور در سال ۱۴۰۰ انجام نشود، این موتورسیکلت همچنان ۴ سال تخفیف عدم خسارت را دارد؛ اما هنگامی که موتورسوار قصد تمدید بیمه این موتور سیکلت را داشته باشد، باید جریمه معادل یک سال دیرکرد بیمه شخص ثالث را پرداخت کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بخشودگی جرایم رانندگی پیشنهاد می‌کنیم همین حالا به صفحه اخبار سایت آیتول مراجعه کنید. در سامانه آیتول علاوه‌بر آشنایی با سایر قوانین رانندگی، استعلام معاینه فنی خودرو و استعلام بیمه شخص ثالث را نیز می‌توانید با چند کلیک دریافت کنید.

خرید اینترنتی بیمه شخص ثالث موتورسیکلت

تمدید بیمه شخص ثالث موتور با چند کلیک در سامانه آیتول

در این مقاله به صورت کامل شما را با بیمه شخص ثالث موتورسیکلت و راه‌های بخشودگی جریمه بیمه موتورسیکلت ۱۴۰۰ آشنا کردیم. همان‌طور که مطالعه کردید، این بیمه نقش بسیار تاثیرگذاری در پرداخت خسارت‌های واردشده به طرف مقابل در حوادث دارد. برای تمدید بیمه شخص ثالث موتور به راحتی و در کمترین زمان می‌توانید وارد سامانه آیتول شده و تنها با چند کلیک بیمه خود را تمدید کنید.

در سامانه آیتول می‌توانید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه را از شرکت‌های معتبر بیمه در سرتاسر کشور تهیه کنید. چنانچه سوال یا ابهامی در زمینه تهیه بیمه موتورسیکلت دارید در بخش نظرات این صفحه سوالات خود را با ما در میان بگذارید. کارشناسان ما در کمترین زمان پاسخگوی سوالات شما عزیزان هستند.