وقوع حوادثی مانند تصادف حتی اگر خسارتی هم نداشته باشند، افراد را دچار استرس می‌کنند. ممکن است در چنین شرایطی نتوانیم به‌درستی فکر کنیم و تصمیم‌ بگیریم. بنابراین لازم است با حفظ خونسردی، شرایط را کنترل کنیم. به این خاطر که هر چقدر هم قانونمند باشیم و مقررات را رعایت کنیم، باز هم احتمال تصادف وجود دارد. پس باید بدانیم که بعد از تصادف باید چه کنیم؟ در مراحل اعلام تصادف به پلیس ، رد و بدل مدارک در تصادف و… نیاز به طی کردن چه مراحلی داریم و با چه شماره هایی باید تماس بگیریم؟ در این مقاله به تمام سوالات شما در این رابطه توضیح داده‌ایم. پس با ما همراه باشید تا درمورد این موضوع بیشتر بدانید.

خرید قسطی بیمه شخص ثالث

برای کنترل اوضاع وقتی تصادف کردیم چه کنیم؟

متأسفانه تصادفات جاده‌ای از شایع‌ترین حوادثی هستند که در کشور رخ می‌دهند. بنابراین لازم است پس از وقوع سوانح رانندگی، از یک‌سری نکات ضروری مطلع باشید. حتی اگر تصادف منجر به هیچ‌گونه خسارتی نشود، راننده و سرنشینان ترس و اضطراب بسیاری را تحمل می‌کنند. بنابراین باید در وهله اول در حفظ خونسردی خود بکوشید و بیش از حد هیجان‌زده نشوید. اگر در آن حوالی سوپرمارکت یا مغازه‌ای وجود داشت، برای خود و راننده دیگر آب معدنی و خوراکی شیرین بخرید. درصورتی‌که سانحه باعث ایجاد خسارت‌های بزرگی شده است می‌توانید از بیمه شخص ثالث خود درخواست غرامت کنید.

تماس با افسر راهنمایی رانندگی

بعد از وقوع تصادف با عابر چه کنیم؟ آیا لازم است او را جابه‌جا کنیم؟

هنگامی که با یک عابر پیاده تصادف کردید، به‌هیچ‌وجه نباید از صحنه حادثه خارج شوید. شما اولین راننده‌ای نیستید که دچار این اتفاق شده‌اید. پس با حفظ آرامش و خونسردی و دوری از هیجان، خودرو را پارک کنید. برای پاسخ به سؤال «بعد از تصادف چکار کنیم» اول باید به سمت عابرپیاده بروید و وضعیت سلامت او را چک کنید. اگر فرد هشیار و قادر به تکلم بود، از او درباره شرایطش سؤال کرده و او را به آرامش دعوت کنید. تحت هیچ شرایطی نباید فرد را جابه‌جا کنید، بلکه باید با نیروی امداد ۱۱۵ تماس بگیرید و درخواست کمک کنید. کوچک‌ترین حرکت باعث آسیب‌دیدگی به اندام‌های حساس فرد مضروب خواهد شد. پس از درخواست امداد، با نزدیکان و آشنایان عابر تماس بگیرید و با دعوت او به آرامش، ماجرا را توضیح دهید.

اعلام تصادف به پلیس چگونه است؟ با کجا تماس بگیریم؟

در ایام عید و تعطیلات، حوادث جاده‌ای بیشتر از مواقع دیگر سال رخ می‌دهند. این اتفاق در عین بروز صدمات مالی و جانی، امری طبیعی و شایع است. پس در اولین فرصت برای جلوگیری از بروز ترافیک، خودرو را از جاده خارج کنید. سپس طرف مقابل را به آرامش دعوت کرده و شرایط را کنترل کنید. ارتباط با پلیس ناجا و تماس با شماره ۱۱۰ ضروری‌ترین کار است. در صورت شدید بودن سانحه، با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید و درخواست امداد کنید. هنگامی که پلیس به صحنه تصادف می‌رسد، خلافی خودروها را استعلام می‌کند و با در نظر گرفتن شواهد و جزئیات، سوالاتی از شما و راننده دیگر می‌پرسد. در این شرایط موظفید همکاری لازم را با راهور داشته باشید و به کلیه سؤالات به‌درستی پاسخ دهید. هرگونه مدارکی که از شما درخواست می‌شود باید بدون کاستی ارائه دهید.

تماس با افسر راهنمایی رانندگی

برای اعلام تصادف به پلیس، علاوه بر ۱۱۰ می‌توانید با شماره ۱۲۰ تماس بگیرید. این سامانه فقط برای دریافت گزارش‌های مربوط به راهنمایی و رانندگی و تصادفات راه اندازی شده است. پس اگر به جای تماس با ۱۱۰ ترجیح می‌دهید شماره افسر برای تصادف را بگیرید، با سامانه ۱۲۰ تماس بگیرید.

سایت راهور ۱۲۰ برای ارائه خدمات به شهروندان راه‌اندازی شد تا شهروندان بتوانند از میزان خلافی خودرو، نمره منفی و سایر مسائل مربوط به راهنمایی و رانندگی اطلاع پیدا کنند. فرمانده ناجا با بیان اینکه حجم زیادی از تماس‌ های مردم با فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ را مسائل مربوط به راهنمایی و رانندگی و تصادفات تشکیل می ‌داد، گفت: به همین علت سامانه ۱۲۰ برای ارائه گزارشهای مربوط به راهنمایی و رانندگی و تصادفات راه ‌اندازی شد.
وی تأکید کرد: البته این به آن معنا نیست که سامانه ۱۱۰ گزارشات تصادفات را دریافت نکند بلکه این دو سامانه در کنار هم فعالیت‌ می کنند و با هم در ارتباط هستند.

در هنگام تصادف چه مدارکی بگیریم؟

کارشناسان نیروی انتظامی با رسیدن به صحنه تصادف موظف به کشیدن کروکی هستند. زیرا فقط در این صورت انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث و کلیه تخفیف‌های بیمه برای خودرو لحاظ می‌شود. از مدارکی که پس از اعلام تصادف به پلیس باید همراه داشته باشید به موارد زیر می‌توانیم اشاره کنیم:

  • کارت ماشین
  • گواهینامه
  • کارت شناسایی معتبر
  • کارت بیمه

ضمناً فراموش نکنید پیش از حرکت دادن خودرو یا رد و بدل مدارک در تصادف، از صحنه تصادف عکس بگیرید و آن را به پلیس نشان دهید. برای استعلام بیمه شخص ثالث از سامانه آیتول استفاده کنید.

رد و بدل مدارک در تصادف

شرایط مراجعه به بیمه پس از تصادف چگونه است؟

حتماً پس از حادثه جاده‌ای برای خودروی شما، سؤال «بعد از تصادف چکار کنیم و چطور از بیمه خسارت بگیریم» ذهنتان را مشغول کرده‌ است. افرادی که با عابر پیاده تصادف کرده‌اند باید مراحل و شرایط پرداخت دیه کامل انسان را از بیمه‌گر خود سؤال کنند. کارشناسان پس از مراجعه به صحنه حادثه، کروکی آن را می‌کشند و فقط در این صورت است که بیمه تصادف به‌شما تعلق خواهد گرفت. در ادامه به مراحل انجام این کار اشاره کرده‌ایم:

  • کروکی خود را از نیروی انتظامی بگیرید
  • ظرف ۵ روز به شرکت بیمه اعلام خسارت کنید
  • به شرکت بیمه مراجعه کنید و تشکیل پرونده بدهید
  • خودرو را به پارکینگ شرکت بیمه یا تعمیرگاه‌های مجاز انتقال دهید

کارشناسان بیمه پس از بازدید از خودرو و ارزیابی خسارت، در جهت تعمیر ماشین شما اقدام می‌کنند. هنگامی که سلامت وسیله نقلیه توسط بیمه‌گران تأیید شد، می‌توانید چک خسارت را از آن‌ها دریافت کنید.

در صورت تصادف چه کنیم

مهلت مراجعه به بیمه بعد از تصادف؛ مدارک دریافت خسارت بیمه بدنه

از روزی که تصادف کرده‌اید فقط ۵ روز زمان دارید تا برای تشکیل پرونده به شرکت بیمه خود مراجعه کنید. برای گرفتن خسارت بیمه شخص ثالث لازم است مدارکی را به بیمه‌گذار تحویل دهید. این مدارک شامل موارد زیر است که باید به‌صورت جامع و کامل ارائه شوند :

  • اصل و کپی کارت ملی راننده
  • اصل و کپی اسناد مالکیت ماشین
  • اصل و کپی و مشخصات مالک خودرو
  • اصل و کپی گواهینامه راننده
  • اصل و کپی بیمه‌نامه شخص ثالث
  • ارائه کروکی که توسط کارشناسان نیروی انتظامی کشیده شده

برای دانستن هزینه پارکینگ خودرو توقیفی، پس از انتقال خودرو به پارکینگ توسط بیمه‌گذار و کلیه سؤالات احتمالی، از مأمورین حاضر در شرکت بیمه سؤال کنید.

چه کسانی پس از وقوع تصادف ملزم به حضور در دادگاه هستند؟

اگر شدت حادثه زیاد باشد، باید بدانیم بعد از تصادف چکار کنیم و به‌ چه صورت اقدام کنیم. در مرحله اول توصیه می‌شود با حفظ آرامش و دوری از هیجان، با راننده دیگر به توافق برسید. اما اگر خسارت وارده زیاد باشد و فرد یا افرادی طی این سانحه مجروح شده باشند، توافق امکان‌پذیر نیست. بنابراین پس از تشکیل پرونده‌ در دادگاه شما موظفید در تاریخ موردنظر مراجعه کنید. مراحل گرفتن دیه بعد از رای دادگاه و پس از صدور حکم قاضی باید در اسرع وقت انجام شوند.

با خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خودرو خیال خود را راحت کنید

در این مقاله به سؤال بعد از تصادف چه کار کنیم پاسخ دادیم. با توجه به این که حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌کند، بهتر است برای پوشش خسارت‌های احتمالی از همین حالا به فکر چاره باشید. شما می‌توانید با خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خودرو تا حد زیادی خیال خود را از هزینه‌های تصادفات رانندگی راحت کنید. در سامانه و اپلیکیشن آیتول این فرصت برای شما فراهم شده است، تا با مقایسه شرکت‌های بیمه‌ای مختلف، به راحتی بهترین بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خودرو را خریداری کنید.