طبق جدیدترین اخبار بیمه‌ای کشور، معاون کل بیمه مرکزی با صدور بخشنامه‌ای جدید از الزامی شدن تسویه حساب عوارض آزادراهی و بزرگ‌راهی به‌عنوان پیش شرط صدور کد یکتای بیمه شخص ثالث خبر داد. طبق این بخشنامه مجید مشعلچی فیروزآبادی اعلام و تأکید کرد؛ از تاریخ ۱۷/۴/۱۴۰۲  صدور کد یکتای بیمه‌نامه شخص ثالث منوط به مفاصاحساب عوارض آزادراهی و بزرگ‌راهی خواهد بود و در صورت بدهی بیمه‌گذار، سامانه سنهاب کد یکتا صادر نخواهد کرد.

بر این اساس بیمه مرکزی و نیروی انتظامی موظف هستند قبل از اقدامات لازم جهت صدور بیمه نامه شخص ثالث و تعویض پلاک، وضعیت پرداختی عوارض آزادراهی و بزرگ‌راهی خودرو را بررسی کنند. این قانون بر اساس بند ک تبصره ۱۱ قانون بودجه ۱۴۰۲ وضع گردیده و از تاریخ ۱۷ تیرماه سال جاری لازم‌الاجرا است.

 

آیا عدم تسویه خلافی خودرو مانع از صدور کد یکتا شخص ثالث خواهد شد؟

با توجه به قانون جدید بیمه مرکزی درباره لزوم پرداخت عوارض آزادراهی و بزرگ‌راهی به‌منظور دریافت کد یکتا، بسیاری از رانندگان با این چالش مواجه شده‌اند که؛ آیا این قانون شامل بدهی ناشی از جرایم رانندگی نیز هست؟  در پاسخ باید بگوئیم؛ «خیر»، صدور کد یکتا شخص ثالث در سامانه سنهاب منوط به تسویه جرائم رانندگی نیست و تنها مشمول عوارض آزاد راه و اتوبان‌ها است.

اگرچه صدور کد یکتا در گرو تسویه حساب جرایم رانندگی خودرو نیست اما از آنجائیکه برخی از این جرایم قابلیت دو برابر شوندگی دارند توصیه ما به آن دسته از رانندگان قانون‌مدار این است که  در زمان مقرر نسبت به تسویه بدهی‌های خودروی خود اقدام نمایند تا در آینده ناچار به پرداخت جریمه دیرکرد خلافی ماشین نشوند.

مهلت پرداخت عوارض آزادراهی چقدر است؟

عوارض آزادراهی به‌منظور ارائه بهتر خدمات جاده‌ای، کمک به ساخت و احداث بزرگ‌راه‌ و اتوبان‌ها و … از کلیه مالکین وسایل نقلیه‌ای که در سطح جاده‌ها و آزادراه‌ها گذر می‌کنند دریافت می‌شود. نرخ عوارض جاده‌ای بسته به کاربری وسیله نقلیه، ساعت تردد و نوع مسیر متفاوت است‌. تعرفه عوارض آزادراهی در ابتدای هر سال اعلام می‌شود که طبق تجارب گذشته معمولا در هر سال نسبت به سال‌ قبل با افزایش قیمت روبه‌رو است.

در گذشته حداکثر زمان پرداخت عوارض آزادراهی کمتر از یک هفته بود که باتوجه به تمهیدات قانونی جدید، این مدت به ۱۵ روز افزایش یافته‌است. بدین ترتیب برای کلیه مالکان خودروهایی که از گیت‌های الکترونیک جاده‌ای عبور می‌کنند پیامکی حاوی مبلغ عوارض ارسال می‌شود. این رانندگان محترم ۱۵ روز فرصت دارند تا از طریق روش‌های گوناگون موجود، نسبت به تسویه بدهی عوارض آزادراهی خودرو خود اقدام نمایند.

عدم تسویه به‌موقع عوارض آزادراهی مشمول جریمه دیرکرد این عوارض خواهد شد. لازم به ذکر است که نحوه محاسبه جریمه دیرکرد عوارض جاده‌ای به‌صورت پلکانی است، بنابراین هرگونه غفلت در پرداخت این عوارض، منجر به جریمه‌ای قابل توجه به ازای هر ماه خواهد شد!

پرداخت آنلاین عوارض آزادراهی

 

سریع ترین روش پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی چیست؟

برخلاف گذشته که برای پرداخت عوارض جاده‌ای باید در صف‌های طولانی گیت‌های آزادراهی معطل می‌شدید امروزه دیگر خبری از صف و پیدا کردن پول خرد و … نیست! اکنون با الکترونیکی شدن جایگاه‌های عوارضی، این دوربین‌های هوشمند هستند که به محض عبور خودرو از گیت، اطلاعات پلاک را ثبت و به پایانه اصلی مخابره می‌کنند تا به‌طور آنی پیامک عوارضی برای مالک خودرو ارسال گردد.

باتوجه به اهمیت عوارض جاده‌ای در ساخت، نگه‌داری و نوسازی بزرگ‌راه‌ها و جاده‌ها این دسته از عوارض خودرویی به‌هیچ عنوان مشمول قانون بخشودگی جرایم رانندگی نخواهند شد. از سوی دیگر همانطور که اشاره کردیم، جریمه دیرکرد عوارض آزادراهی به‌صورت پلکانی محاسبه می‌شود، بنابراین با در نظر گرفتن مجموع موارد ذکرشده بهترین کار اقدام به پرداخت سریع و فوری این دسته از عوارض است.

بدین منظور توصیه ما استفاده از خدمات پرداخت آنی و لحظه‌ای عوارض آزادراهی با آیتول است. این سامانه جامع خودرویی سریع‌ترین راه پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی را پیش رویتان خواهد گذاشت . برای انجام اینکار تنها کافی است با ورود به پنجره اصلی آیتول، از منوی دسترسی سرویس «استعلام و پرداخت عوارض آزادراهی» را انتخاب کنید. پس از آن با وارد کردن اطلاعات خودرو در چند مرحله ساده و در کمتر از ۳ دقیقه لذت پرداخت بدون توقف و آنی عوارض جاده‌ای خودرویتان را تجربه خواهید کرد.

برای آشنایی با نحوه شارژ  برچسب عوارض آزادراهی و استعلام موجودی  بر روی این لینک کلیک نمائید