مالیات نقل و انتقال خودرو

عوارض خودرو ،خلافی خودرو ،بیمه

خلافی خودرو

استعلام و پرداخت خلافی خودرو

بیمه شخص ثالث خودرو

شخص ثالث ، بدنه ، شخص ثالث موتور سیکلت

باتری خودرو

خرید انواع باتری، نصب رایگان

جریمه شیشه دودی و درصد مجاز شیشه دودی چقدر است؟

جریمه شیشه دودی و درصد مجاز شیشه دودی سال ۱۴۰۲

دودی کردن شیشه ماشین، هم به زیبایی و جذابیت خودرو اضافه کرده و هم باعث می‌شود تا از تابش شدید نور خورشید به داخل کابین خودرو جلوگیری شود. این کار راحتی و آسایش بیشتری برای افراد داخل خودرو، به ویژه راننده و سرنشین کناری، به همراه خواهد داشت. اما در خصوص دودی کردن شیشه خودرو، قوانینی وجود دارد که باید رعایت شوند و در صورت عدم رعایت، پلاک خودرو مشمول جریمه شیشه دودی خواهد شد.

در این مطلب با ما همراه شوید تا ببنیم درصد مجاز شیشه دودی برای تعویض پلاک چقدر است و مبلغ جریمه شیشه دودی، چه میزان خواهد شد.

دودی کردن شیشه ماشین

همان طور که در ابتدا نیز اشاره کوتاهی داشتیم، دودی کردن شیشه ماشین‌ها، به چند دلیل انجام می‌شود. یکی از دلایل معقول و قابل قبول، کاهش گرمای داخل کابین خودرو در فصول گرم و موقع تابش نور خورشید است. به علاوه با دودی کردن شیشه‌ها، از تابش مستقیم نور خورشید به داخل خودرو جلوگیری شده و در صورتی که برچسب دودی از ضدUV هم باشد، اثرات مضر اشعه‌های UVA و UVB نیز برای سرنشینان خودرو، کاهش پیدا می‌کند.

همچنین از لحاظ زیبایی‌شناسی نیز بسیاری از افراد معتقد هستند که شیشه‌های دودی شده، جذابیت بیشتری برای خودروی آن‌ها دارد و به شکلی خودرو را با استایل اسپرت‌ همراه می‌کند.

در نظر داشته باشید که در قانون، موضوع مستقیم بابت دودی کردن شیشه ماشین وجود ندارد، اما طبق قانون، لازم است که حتما داخل ماشین و سرنشینان آن، از بیرون قابل رویت باشند. از این روی اگر درصد دودی کردن شیشه‌های ماشین، بیشتر از حدی شود که بتوان به راحتی داخل خودرو را مشاهده کرد؛ این برخلاف قانون، تلقی شده و مشمول جریمه شیشه دودی خواهد شد. مطابق استاندارد، باید درصد دودی بودن شیشه‌ها، به حدی باشد که بتوان داخل خودرو را از فاصله ۳ متری، مشاهده کرد.

شیشه دودی مجاز

دریافت معاینه فنی با شیشه دودی ماشین

جالب است بدانید زمانی که شما برای دریافت معاینه فنی خودروی خود به یکی از مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنید، ممکن است دودی بودن شیشه‌های خودرو، مشکل‌ساز شود. در مراکز معاینه فنی، دید صحیح راننده، بررسی شده و در صورتی که درصد دودی بودن شیشه‌ها، به ویژه شیشه جلو و عقب، به حدی باشد که دید راننده را مختل سازد؛ قطعا برگه معاینه فنی برای آن خودرو صادر نخواهد شد.

نکته: البته در صورتی که شیشه دودی، فابریک کارخانه باشد؛ قطعا با استانداردها همخوانی داشته و مشکلی برای گرفتن برگه معاینه فنی پیش نمی‌آید. در واقع مساله زمانی است که درصد دودی بودن شیشه‌ها زیاد بوده و دید را مختل کند.

تعویض پلاک با شیشه دودی خودرو

درصد مجاز شیشه دودی برای تعویض پلاک، حداکثر ۳۰ تا ۴۰ درصد خواهد بود. دقت داشته باشید که باتوجه به نوع برچسب دودی کردن شیشه‌ها، شدت تاریکی و سیاهی آن کم و زیاد بوده و از این جهت نمی‌توان یک درصد قطعی و کلی عنوان کرد. مطابق چیزی که در بالا گفتیم فارغ از درصد دودی بودن، باید وضعیت تیرگی شیشه‌های خودرو به شکلی باشد که بتوان از فاصله ۳ متری، داخل خودرو یعنی هم دو صندلی جلو و هم صندلی‌های عقب را بتوان مشاهده کرد.

از این روی در صورتی که خودروی شما دارای شیشه دودی با درصدی بیش از این مقدار است، پیش از مراجعه برای تعویض پلاک، لازم است که حتما در این مورد فکری کرده و وضعیت دودی بودن شیشه‌ها را به شکلی تغییر دهید که مطابق با استاندارد اعلام شده باشد. در غیر این صورت حتما در مرکز تعویض پلاک، با مشکل روبرو شده و فرایند کار شما مختل خواهد شد.

جریمه شیشه دودی چقدر است؟

مبلغ جریمه شیشه دودی در سال ۱۴۰۳، برای شیشه جلو ۵۰۰ هزار تومان،‌برای شیشه‌های بغل جلو ۲۰۰ هزار تومان و برای شیشه عقب و شیشه‌های بغل عقب ۱۰۰ هزار تومان است. است. بدیهی است که در سال‌های آینده، احتمال دارد که این مقادیر نیز مانند جریمه سرعت غیر مجاز و دیگر جرایم رانندگی، تغییر کرده و حتی برای بازدارندگی بیشتر، افزایش یابد.

لازم به ذکر است که در صورت مشاهده خودرویی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی که شیشه دودی بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد دارد، خودرو متوقف خواهد شد. به علاوه از لحاظ امنیتی نیز ممکن است چنین خودرویی که درصد بالایی از دودی شدن شیشه‌ها را داشته باشد، به وسیله پلیس نیروی انتظامی متوقف شود. همان طور که گفتیم طبق قانون، باید داخل خودرو، کاملا قابل رویت بوده و این موضوع چه از نظر پلیس راهنمایی و رانندگی و چه از نظر پلیس نیروی انتظامی، قابل پیگیری و مداخله است.

ذکر یک نکته: در نظر داشته باشید که دودی کردن شیشه ماشین با درصدهای بالاتر از ۳۰ تا ۴۰ درصد، فقط برای مقامات امنیتی، دولتی، مقامات کشورهای خارجی مهمان ایران و حکومتی امکان‌پذیر بوده و خودروی این افراد، دارای مجوز مخصوص دودی بودن شیشه‌ها است. به جز این، در برخی موارد خاص نیز ممکن است مجوز برای خودروهای دیگر صادر شود که تنها در آن صورت، دودی کردن با درصدی بالاتر از این مقادیر، طبق مجوز صادر شده، مجاز خواهد بود.

برای اطلاع از نرخ جدید‌ترین قیمت انواع جریمه‌های راهنمایی رانندگی ، مطلب جدول نرخ جریمه های رانندگی ۱۴۰۲ را مطالعه کنید.

سخن آخر

در این مطلب به این سوال پاسخ دادیم که جریمه شیشه دودی چقدر است؟  قطعا دودی کردن شیشه‌های خودرو، با مزایای مختلفی همراه است و اولین نتیجه آن، کاهش گرمای داخل کابین خودرو در فصل تابستان است. اما باید این نکته را در نظر داشت که تیرگی زیاد از حد شیشه‌ها، هم برای رانندگی، خطرآفرین بوده و دید راننده را کاهش می‌دهد و هم این که پلاک خودرو را مشمول جریمه شیشه دودی خواهد کرد.

شما چه نظری در این باره دارید؟ تا چه حد دودی کردن شیشه‌های خودرو، ضرورت دارد و چه مزایا و معایبی با آن همراه است؟ پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با دوستان و آشنایان خود نیز به اشتراک بگذارید تا آن‌ها هم در مورد جریمه شیشه دودی و مسائل مربوط به آن، اطلاعات بیشتری کسب کنند.
 استعلام پلاک فعال با کد ملی

01درصد مجاز شیشه دودی سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

بر اساس قوانین موجود، درصد شیشه دودی خودرو نباید از ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر باشد. همچنین باید بتوانند از فاصله ۳ متری داخل خودرو قابل مشاهده باشد. در غیر این صورت پلیس می‌تواند خودرو را جریمه کند.

02جریمه شیشه دودی ۱۴۰۲ چقدر است؟

بسته به منطقه‌ای که در آن جریمه شده‌اید، بین ۱۰,۰۰۰ تا ۵۰,۰۰۰ تومان است. جدول دقیق نرخ جریمه شیشه دودی در این مطلب قرار داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و مربوط به شرکت کیان افق هیربد است.