در سال‌های اخیر با توجه به افزایش استفاده از دوربین‌های نظارتی در معابر و خودروها، جریمه‌های مربوط به عدم رعایت حجاب در خودرو نیز به یکی از تخلفات رانندگی تبدیل شده است. این موضوع برای بسیاری از رانندگان پرسش‌هایی از جمله نحوه استعلام خلافی کشف حجاب، میزان جریمه و نحوه اعتراض به آن را ایجاد کرده است. در این مقاله قصد داریم به‌طور جامع به بررسی این موضوعات بپردازیم.

نحوه استعلام خلافی کشف حجاب

rahvar120.ir استعلام کشف حجاب

برای استعلام خلافی کشف حجاب، مانند استعلام سوابق خودرو، روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

استعلام خلافی خودرو

برای استعلام خلافی کشف حجاب سه روش کلی وجود دارد:

۱. استعلام خلافی کشف حجاب با آیتول

شما می‌توانید برای استعلام توقیف خودرو امنیت اخلاقی از طریق صفحه استعلام توقیف خودرو آیتول اقدام کنید. برای این منظور کافی است که مشخصات پلاک خودرو و کد ملی مالک را در محل مربوطه بنویسید و ببینید که آیا خودرو شما مشمول توقیفی شده است یا خیر.

امکان استعلام توقیفی خودرو با کد ملی در پلتفرم جامع آیتول، روشی عالی، راحت و کاملا رایگان است که خیلی سریع وضعیت توقیف یا عدم توقیف خودرو را به شما نشان خواهد داد.

۲. مراجعه حضوری برای استعلام توقیف خودرو کشف حجاب

در نهایت می‌توانید با مراجعه حضوری به مراکز پلیس +۱۰ از خلافی‌های خودرو خود، از جمله جریمه‌های مربوط به کشف حجاب، مطلع شوید که البته این روش کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.

تا اینجا دیدیم که وب‌سایت راهور ۱۲۰ و آیتول، دو سامانه استعلام خلافی کشف حجاب به‌شمار می‌آیند که امکان پیگیری این مورد را فراهم کرده‌اند. البته شما این امکان را نیز دارید که با استعلام شکایت پلاک خودرو از طریق پیامک، نسبت به وضعیت توقیفی وسیله‌نقلیه خود اطلاع پیدا کنید تا برای تردد یا خرید و فروش آن با مشکلی مواجه نشوید.

۳. استعلام استعلام کشف حجاب با راهور ۱۲۰

برای استعلام کشف حجاب rahvar120.ir مراحل زیر را انجام دهید:

  • به آدرس https://service.rahvar120.ir/ که سامانه استعلام خلافی کشف حجاب خودرو است، بروید.
  • به بخش ترخیص اینترنتی خودروهای توقیفی مراجعه کنید.
  • در صفحه بازشده، کد ملی مالک و شماره پلاک خودرو  را وارد کرده و در نهایت وضعیت توقیفی خودروی خود را استعلام بگیرید.
  • در این صفحه می‌توانید استعلام خلافی کشف حجاب در خودرو را دنبال کنید.

قوانین تخلف کشف حجاب در خودرو

راهور ۱۲۰ کشف حجاب

تا اینجا نحوه استعلام تخلف کشف حجاب را مرور کردیم. حالا پرسشی که وجود دارد، این است که جریمه کشف حجاب در خودرو چقدر است؟ در حال حاضر جریمه کشف حجاب معادل ۱.۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده؛ البته اگر تخلف کشف حجاب مجددا صورت بگیرد، جریمه ۳ میلیون تومانی نیز به آن اضافه خواهد شد؛ با این حساب کل جریمه معادل ۴.۵ میلیون تومان است.

پیش از این قرار بود که این مبلغ جریمه از حساب اشخاص کسر و دریافت شود؛ اما شورای نگهبان با این موضوع مخالفت کرد. در حال حاضر یک هفته زمان برای پرداخت جریمه خلافی کشف حجاب در نظر گرفته شده است و پس از آن در صورت عدم پرداخت، محدودیت‌هایی برای فرد متخلف اعمال خواهد شد.

در نظر داشته باشید که کشف حجاب در خودرو به وسیله دوربین‌های هوشمند راهنمایی و رانندگی رصد می‌شود و ماموران راهنمایی و رانندگی یا پلیس فراجا نیز این موضوع را در خیابان‌ها پیگیری می‌کنند. با مشاهده هرگونه کشف حجاب در خودرو، پلاک ماشین از سوی دوربین یا ماموران ثبت می‌شود و پیامک کشف حجاب برای مالک خودرو ارسال خواهد شد.

توقیف خودرو به علت کشف حجاب

از آن جایی که خودرو حریم شخصی به حساب نمی‌آید، بروز تخلفاتی چون کشف حجاب در خودرو امکان توقیف را برای افسر و مامور راهنمایی و رانندگی به وجود خواهد آورد. مطابق قانون فعلی در صورتی‌که پیامک کشف حجاب برای بار دوم به مالک خودرو ارسال شود، او باید برای مدت ۱۵ روز خودرو خود را در توقیف پارکینگ راهنمایی و رانندگی قرار دهد.

در اینجا با دو حالت روبه‌رو هستیم؛ اگر خودرو از سوی پلیس در محل متوقف شده باشد، بلافاصله به پارکینگ راهنمایی منتقل خواهد شد؛ در غیر این‌صورت توقیف سیستمی کشف حجاب صورت می‌گیرد و مالک خودرو باید شخصا خودرو را برای توقیف به پارکینگ انتقال دهد.

کدهای تخلف پلیس امنیت اخلافی

زمانی که پیامک کشف حجاب و تخلفات امنیت اخلاقی برای مالک خودرو ارسال می‌شود، یکی از کدهای زیر را دریافت خواهد کرد:

کد تخلف پلیس امنیت اخلافی

توضیح تخلف

کد تخلف ۱۴ و ۱۵

بدحجابی و بی‌حجابی

کد تخلف ۱۶

پوشش نامناسب و روابط نامشروع داخل ماشین

کد تخلف ۱۷

همراه داشتن حیوانات خانگی در خودرو + آلودگی صوتی

کد تخلف ۱۸

دور دور کردن در خیابان‌ها با وضعیت نامناسب

کد تخلف ۳۳ و ۳۵

روزه‌خواری در خودرو و استعمال دخانیات در ماه رمضان

برای رفع شکایت کشف حجاب، اطلاع داشتن نسبت به این کدهای تخلف کمک‌کننده خواهد بود.

اعتراض به پیامک کشف حجاب

درخواست رفع توقیف خودرو از دادگاه

مطابق آنچه که اعلام شده است، اعتراض به پیامک کشف حجاب در خودرو در مرتبه اول امکان‌پذیر است. در واقع در همان پیامکی که برای شما ارسال می‌شود، لینکی برای ثبت اعتراض وجود دارد.

لازم به ذکر است که مطابق قوانین فعلی، تنها در مرتبه اول ارسال پیامک تخلف کشف حجاب در خودرو امکان اعتراض وجود دارد و چنین امکانی برای دفعات بعدی پیش‌بینی نشده است. البته اگر پرونده کشف حجاب وارد رسیدگی قضایی شده باشد، در شرایطی شما می‌توانید درخواست رفع توقیف خودرو از دادگاه را داشته باشید.

عدم توجه به پیامک کشف حجاب از سوی مالک خودرو

توجه به این نکته ضروری است که در صورت عدم توجه مالک خودرو به پیامک کشف حجاب، در صورتی‌که خودرو در خیابان از سوی افسر راهنمایی و رانندگی متوقف شود، با گرفتن استعلام متوجه توقیف سیستمی شده و ماشین را به پارکینگ انتقال خواهد داد.

در غیر این‌صورت نیز موقع نقل و انتقال خودرو، قطعا فروشنده و خریدار با مشکل روبه‌رو می‌شوند و امکان انتقال سند وجود نخواهد داشت. از این رو لازم است که حتما نسبت به پیامک توقیف خودرو بابت کشف حجاب توجه لازم را داشته باشید و موضوع را تا رفع کامل آن پیگیری کنید.