انتقال پلاک خودرو به همسر در ایران، فرایندی قانونی است که می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله راحتی در استفاده از خودرو توسط همسر، جلوگیری از مشکلات حقوقی یا تسهیل امور مربوط به بیمه و مسئولیت‌ها انجام شود. در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا شما را با نحوه انتقال پلاک خودرو به همسر آشنا کنیم و درباره آن اطلاعات جامع و کاملی را ارائه دهیم.

قانون انتقال پلاک خودرو به همسر

انتقال پلاک به همسر

طبق قوانین جاری تعویض پلاک در ایران، انتقال پلاک خودرو به همسر تنها در صورتی امکان‌پذیر است که ابتدا سند خودرو به نام فرد مورد نظر ثبت شود. به عبارت دیگر، بدون تغییر مالکیت قانونی خودرو نمی‌توانید برای تعویض پلاک اقدام کنید.

برای اینکه پلاک خودرو به نام همسر ثبت شود، ابتدا باید خودرو به نام او انتقال داده شود. پس از تکمیل این انتقال و ثبت سند به نام شخص جدید، باید به مرکز تعویض پلاک مراجعه کنید تا پلاک قبلی فک شود و صدور پلاک به نام مالک جدید انجام گیرد.

بنابراین، فرایند انتقال پلاک خودرو به اعضاء خانواده مستلزم طی مراحل قانونی انتقال مالکیت خودرو است و تنها با تغییر نام در سند خودرو می‌توانید پلاک جدید را به نام فرد مورد نظر ثبت کنید.

مدارک لازم برای تعویض پلاک به نام همسر

مدارک لازم برای انتقال پلاک به نام همسر

یکی از دغدغه‌های رایج هنگام تعویض پلاک خودرو به نام همسر، جمع‌آوری و همراه داشتن مدارک لازم است. اگر بخواهیم شما را با مدارک لازم برای تعویض پلاک به نام همسر آشنا کنیم، می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

همانند تعویض پلاک به نام فرزند برای این کار نیز شما به مدارکی نیاز دارید که باید برای تعویض پلاک ارائه دهید:

  • اصل سند فروش کارخانه سازنده برای خودروهای تولید داخل
  • اصل کارت خودرو
  • اصل سند مالکیت خودرو صادرشده از سوی ناجا
  • اصل شناسنامه و کارت ملی فروشنده یا نماینده قانونی وی
  • بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر
  • برگه عدم خلافی
  • اصل فیش پرداخت هزینه پلاک بر اساس تعرفه
  • اصل کارت معاینه فنی معتبر برای خودروهای شخصی و دولتی با بیشتر از ۴ سال کارکرد و خودروهای عمومی با بیشتر از یک سال کارکرد

&استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو
لازم به ذکر است با وجود اینکه خرید و فروشی صورت نگرفته است، ولی شما برای تعویض پلاک به مواردی همچون استعلام سوابق خودرو و خلافی آن احتیاج خواهید داشت.

همسر شما نیز برای تعویض پلاک باید مدارک زیر را به همراه داشته باشد:

  • شناسنامه و کارت ملی
  • مدرکی که محل سکونت همسر را نشان می‌دهد.

داشتن این مدارک برای تسریع فرایند تعویض پلاک الزامی خواهد بود. بنابراین، بهتر است که این مدارک را پیش از مراجعه به مراکز تعویض پلاک به دقت بررسی کنید و از کامل بودن آن‌ها مطمئن شوید.

مراحل انتقال پلاک خودرو به همسر

مراحل انتقال پلاک به همسر

در صورتی‌که قصد انتقال پلاک خودرو به همسر خود را دارید، برای این منظور نیاز است تا مراحل مختلفی را طی کنید. اولا، حضور شما و همسرتان به همراه مدارک ضروری است. البته همسرتان می‌تواند به شما وکالت دهد تا شما به تنهایی مراحل تعویض پلاک را انجام دهید.

در حال حاضر بسیاری از خدمات به‌صورت اینترنتی انجام می‌شوند و تعویض پلاک نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای این منظور باید به سامانه نوبت دهی تعویض پلاک (www.nobatdehi.epolice.ir) سر بزنید و پس از ثبت‌نام، نوبت خود را رزرو کنید. بدون دریافت نوبت اینترنتی، امکان مراجعه به مراکز تعویض پلاک وجود ندارد.

پس از ثبت‌نام در این سامانه باید شهر، نوع خودرو و نوع خدمت را انتخاب کنید. سپس مراکز فعال تعویض پلاک نمایش داده می‌شوند و شما می‌توانید مرکز مناسب را برای مراجعه حضوری در نظر بگیرید. پس از انتخاب زمان و تاریخ، ثبت نوبت انجام می‌شود و شما باید در زمان تعیین‌شده به‌صورت حضوری به مرکز مورد نظر بروید.

در این مرحله، در روز و ساعت تعیین‌شده به مرکز تعویض پلاک مراجعه کنید. رسیدی که در سامانه دریافت کرده‌اید، باید به همراه مدارک لازم به مسئولان مرکز ارائه شود. در این مرحله باید فرم بازدید فنی خودرو را نیز تکمیل کنید.

کارشناسان مرکز تعویض پلاک از خودرو بازدید به عمل می‌آورند و اصالت آن را با سند خودرو مطابقت می‌دهند. این مرحله برای اطمینان از صحت اطلاعات ارائه‌شده بسیار مهم است. در این فرایند استعلام تاریخچه پلاک انجام می‌شود تا اگر خودرو خلافی داشته باشد، مالک موظف شود که آن را تسویه کند.

در صورتی که خلافی قبلا تسویه شده باشد، باید گواهی عدم خلافی را ارائه دهید. پس از طی این مراحل و انجام فرایند فک پلاک، برگه سبز خودرو به همسر شما تحویل داده می‌شود که به منزله سند رسمی خودرو است.

هزینه‌های انتقال پلاک خودرو به نام همسر

در سال ۱۴۰۳، هزینه تعویض پلاک خودرو بر عهده خریدار است. با این حال، برخی هزینه‌های دیگر مرتبط مانند مالیات نقل و انتقال خودرو، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض شهرداری معمولا بر عهده فروشنده قرار می‌گیرند.

این تقسیم‌بندی هزینه‌ها به منظور ایجاد تعادل در فرایند نقل و انتقال خودرو انجام می‌شود. البته از آن جایی که شما قصد انتقال پلاک خودرو به نام همسر خود را دارید، این هزینه‌ها می‌توانند از سوی شما پرداخت شوند. طبق اعلام رسمی، هزینه تعویض پلاک برای تمام خودروها در سال ۱۴۰۳ به مبلغ  ۳۷۵ هزار تومان تعیین شده که شامل تمامی مراحل مرتبط با تعویض پلاک است و برای همه خودروها ثابت خواهد بود.

حرف آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با انتقال پلاک خودرو به همسر آشنا کنیم. همان‌طور که گفتیم، به منظور انتقال پلاک خودرو به همسرتان نیاز است تا مراحل آن را طی کنید و در واقع، تنها پس از انجام این فرایند است که می‌توانید اقدامات لازم برای انتقال پلاک خودرو به همسر خود را انجام دهید.