تا به حال برای شما هم پیش آمده که در گواهینامه خود نمره منفی داشته باشید؟ اصلا در مورد نمره منفی گواهینامه چیزی به گوشتان خورده؟ اگر می‌خواهید در این رابطه بیشتر بدانید، در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد نحوه محاسبه نمره منفی گواهینامه و هر چه که به آن مربوط است بیشتر بدانید.

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

نمره منفی گواهینامه شامل چیست؟

نمره منفی گواهینامه درواقع برای این در نظر گرفته شده است تا جلوی خطاهای رانندگی را بگیرد و این خطاها اگر از یک حدی فراتر برود منجر به توقیف گواهینامه رانندگی خواهد شد و در آن صورت است که باید دوباره در آزمون‌های دریافت گواهینامه شرکت کنید.

این نکته هم بدانید که هر خطایی باعث دریافت نمره منفی نمی‌شود؛ خطاهایی که جان و همچنین مال راننده و دیگران را مورد تهدید قرار بدهند مشمول نمره منفی خواهند شد و با پرداخت جریمه نقدی هم رفع نمی‌شوند. پس بدانید گرفتن نمرات منفی عواقب بدی را برایتان به همراه خواهد داشت و اگر گرفتار نمره منفی بشوید، بهتر است تا زودتر نسبت به پرداخت جریمه آن اقدام کنید. برای گرفتن رایگان خلافی خودرو با پلاک می‌توانید از طریق وبسایت و یا اپلیکیشن آیتول اقدام کنید. در ادامه در مورد جریمه‌هایی که در نظر گرفته شده بیشتر می‌گوییم.

نمره منفی گواهینامه چیست؟

چند نمره منفی باعث محرومیت از رانندگی می شود؟

برای نمرات منفی گواهینامه سطوحی مشخص شده که در سه مرحله قابل اجراست:

مرحله اول، با گرفتن ۳۰ امتیاز منفی، خودروی شما توقیف شده و به مدت ۳ ماه نیز نمی‌توانید رانندگی کنید. بعد از اینکه این دوره ۳ ماهه گذشت، برای اینکه دوباره بتوانید پشت خودروی خود بنشینید باید مبلغ ۶۰ هزار تومان جریمه بابت دریافت مجدد گواهینامه بپردازید.

در مرحله دوم اگر دوباره تخلف کنید و امتیاز نمره منفی شما بیشتر از ۲۵ باشد، گواهینامه‎تان به مدت ۶ ماه توقیف خواهد شد و اجازه رانندگی هم ندارید و در آخر بعد از گذشت این مدت زمان، باید ۹۰ هزار تومان بپردازید تا بتوانید مثل قبل با خودروی خود تردد کنید.

در مرحله سوم اگر مجدد خطایی صورت گرفت و امتیاز منفی شما از ۲۰ بیشتر شد، این بار گواهینامه به مدت یک سال توقیف خواهد شد و متاسفانه باید بگوییم که گواهینامه شما نیز باطل می‌شود. در این صورت مجبور هستید تا مجددا در دوره‌های آموزشی شرکت کرده تا بتوانید گواهینامه جدید دریافت کنید. همچنین به غیر از این باید مبلغ باید یک میلیون و پانصد هزار تومان جریمه نیز بپردازید.

در این مدت به هیچ‌وجه نمی‌توانید در جاده و خیابان تردد کنید ولی نیازی نیست نگران کارهای عقب مانده خودروی خود باشید، چون می‌توانید تمام این کارها را به‌صورت آنلاین پیش ببرید. با آیتول می‌توانید پرداخت بدون توقف را تجربه کنید! و خیلی سریع و راحت نسبت به پرداخت عوارض بزرگراه، جاده و اتوبان اقدام کنید.

این نکته را نیز در نظر بگیرید که اگر در هر کدام از این مراحل به هر دلیلی پشت ماشین بنشینید و تصادفی صورت بگیرد، بیمه شخص ثالث به هیچ وجه خسارتی را به شما پرداخت نخواهد کرد.

چگونه به نمره منفی گواهینامه اعتراض و آن را پاک کنیم؟

اگر به هر دلیلی به نمره منفی اعتراض دارید و فکر می‌کنید نباید برای شما ثبت می‌شد، برای ثبت این اعتراض و پاک شدن آن همراه با مدارکی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، باید به واحدهای اجرائیات تخلفات مراجعه کنید. کارشناسان پس از بررسی کردن اعتراض شما و رسیدگی به آن، رای نهایی را صادر کرده و در صورت تائید، نمره منفی شما پاک خواهد شد.

مدارک لازم برای اعتراض به نمره منفی گواهینامه

  • اصل گواهینامه
  • وکالت نامه یا قولنامه
  • کارت مالکیت خودرو
  • فرم درخواست اعتراض به نمره منفی

استعلام عوارض شهرداری خودرو نیز یکی مواردی است که مانند نمره منفی گواهینامه، برای هر خودرو محاسبه و دریافت می‌شود. این مبلغ صرف نوسازی، نگهداری و ارائه خدمات شهری خواهد شد.

توقیف گواهینامه به علت نمره منفی گواهینامه

جدول تخلفات نمره منفی گواهینامه رانندگی سال ۱۴۰۲

همانطور که قبل‌تر هم در مورد آن صحبت کردیم، همه تخلفات رانندگی نمره منفی ندارند، بلکه فقط تعدادی از این تخلفات مشمول جریمه می‌شوند که در زیر، جدول تخلفات رانندگی حادثه ساز و میزان امتیاز منفی آنها را برای شما آورده‎ایم تا بیشتر در این مورد بدانید و آگاه باشید.

نوع تخلف نمره منفی وسایل نقلیه شخصی

نمره منفی وسایل نقلیه عمومی و سنگین

انجام حرکات نمایشی مانند حرکت موتور سیکلت روی یک چرخ ۸ ۱۰
عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی ۵ ۱۰
سبقت غیر مجاز در راه‌های دو طرفه ۵ ۱۰
م‍صرف روان‌گردان‌ها و رانندگی در مستی ۱۰ ۲۰
ح‍رکت دنده عقب در آزادراه و بزرگراه‌ها ۵ ۷
ت‍جاوز از سرعت مجاز (بیش از ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت) ۵ ۱۰
ت‍جاوز از سرعت مجاز (بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت)‍ ۱۰ ۱۵
حرکت به طور مارپیچ ۳ ۵
ع‍بور از محل ممنوع ۴ ۶
ت‍جاوز به چپ از محور راه ۵ ۹
ع‍بور وسایل نقلیه از پیاده‌رو ۵ ۷
د‍ور زدن در محل ممنوع ۳ ۵
ع‍دم رعایت حق تقدم عبور ۴ ۶
ا‍ستفاده از تلفن همراه و وسایل مشابه در سرعت بالای ۶۰ کیلومتر بر ساعت ۳ ۵
نقص فنی موثر یا نقص در سامانه روشنایی در شب ۳ ۶
عدم رعایت مقررات ایمنی حمل و نقل جاده‌ای مواد خطرناک ۸ ۸
رانندگی با وسایل نقلیه عمومی  بیشتر از زمان مجاز ۷
عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه مانند استفاده از عینک و … ۳ ۷
عدم توجه به فرمان ایست یا پرچم مراقبین عبور و مرور محصلین یا پلیس مدرسه ۳ ۵
عدم رعایت مقررات حمل بار ۵ ۸

نمره منفی به مالک تعلق می‌گیرد یا راننده؟

اگر پلیس، راننده متخلف را متوقف کند و راننده در زمان اعمال جریمه حضور داشته باشد، نمره منفی با مشخصات راننده و گواهینامه او اعمال خواهد شد، ولی در صورتی که راننده حضور نداشته باشد، جریمه نمره منفی برای گواهینامه مالک خودرو ثبت می‌شود. انتقال نمره منفی از پلاک خودرو به راننده متخلف نیز با مراجعه به واحدهای رسیدگی به تخلفات رانندگی امکان‌پذیر است. این نکته را نیز بدانید که در صورت نداشتن معاینه فنی خودرو هم جریمه خواهید شد و حتی ممکن است درصورت طولانی شدن جرایم، خودرو توقیف شود.

نمره منفی گواهینامه چگونه ثبت می‌شود؟

اگر تخلف از طریق دوربین ثبت شود، پلاک خودرو وارد سامانه شده و پس از آن نمره منفی برای گواهینامه مالک خودرو، ثبت می‌شود. پلیس راهور نیز در بعضی مواقع شماره گواهینامه را وارد سیستم می‌کند، که در این مورد جریمه نمره منفی به شخص خاطی به‌صورت مستقیم تعلق می‌گیرد. درصورت ثابت کردن اینکه تخلف به راننده مربوط نیست، می‌توان به واحد اجرائیات راهنمایی و رانندگی رجوع و نمره منفی را به متخلف واقعی منتقل کرد. اگر راننده تا ۶ ماه تخلفی نکرده و نمره منفی جدیدی برایش ثبت نشود، نمره منفی‌های قبلی او پاک می‌شود. همچنین اگر گواهینامه شخصی به علت نمره منفی دوبار توقیف شود؛ چیزی هم تا ابطال گواهینامه‌اش نمانده باشد و تا یک سال هیچ تخلفی برایش ثبت نشود، نمره منفی گواهینامه او پاک می‌شود .

پاک شدن نمره منفی گواهینامه به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. اما هیچ وقت به امید اینکه روزی نمره منفی شما پاک می‌شود، دست به خلاف‌های حادثه ساز نزنید! چون همیشه برگشت پذیر نیستند و شما را گرفتار خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری خواهد کرد. در کنار بیمه شخص ثالث که بیمه‌ای اجباری است، بهتر است تا حتما برای جبران خسارات مالی خود بیمه بدنه هم تهیه کنید. شما می‌توانید قیمت بیمه بدنه و ثالث را در اپلیکیشن یا وبسایت آیتول ببینید و با مقایسه آنها با هم، مناسب‌ترین و بهترین بیمه را برای خودروی خود انتخاب کنید.

مراجعه به واحدهای اجرائیات تخلفات برای محاسبه نمره منفی گواهینامه

آیتول سامانه خدمات آنلاین خودرویی

آیتول یکی از معتبرترین سایت‌هایی است که خدمات متعددی چون پرداخت خلافی خودرو، عوارض بین شهری، استعلام و خرید انواع بیمه‌ها، تعویض پلاک و معاینه فنی غیرحضوری و هر سرویس‌ دیگری که در رابطه با خودرو فکر کنید را ارائه می‌دهد. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری راجع‌به این خدمات گسترده کسب کنید، فقط کافی است تا با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی با شماره  ۰۲۱-۸۹۵۱۸۰۱۰ در تماس باشید.