مالیات نقل و انتقال خودرو

عوارض خودرو ،خلافی خودرو ،بیمه

خلافی خودرو

استعلام و پرداخت خلافی خودرو

بیمه شخص ثالث خودرو

شخص ثالث ، بدنه ، شخص ثالث موتور سیکلت

باتری خودرو

خرید انواع باتری، نصب رایگان

قانون تصادف موتور سیکلت با ماشین؛ همه آنچه که باید حتما بدانید!

در تصادف ماشین با موتور مقصر اصلی کیست؟

این روزها تمایل به خرید موتورسیکلت بیشتر شده است. به این علت که هم بسیار ارزان‌تر و به‌صرفته‌تر از خودرو بوده و هم به دلیل ترافیک‌ زیاد مخصوصا در کلا‌ن شهرها می‌توانید کارهایتان را با سرعت بیشتر و بدون ساعت‌ها ماندن در شلوغی خیابان‌ها پیش ببرید. اما این را هم بدانید که در کنار این مزایا، خطراتی هم به همراه دارد. متاسفانه آمار تصادفات موتورسیکلت در ایران خیلی زیاد است و درصورت حادثه می‌تواند خطرات زیادی داشته باشد. اما در مورد اینکه اگر حادثه‌ای با موتورسیکلت پیش بیاید چه قوانینی دارد و مقصر حادثه چطور مشخص خواهد شد، ما در این مقاله به آن می‌پردازیم، پس با ما همراه باشید.

در تصادف موتور با ماشین با چه کسی مقصر است؟

در تصادف ماشین با موتور هم مثل تصادف ماشین با ماشین، مقصر حادثه بر طبق قوانین مشخص خواهد شد. دو حالت وجود دارد؛ اگر راننده موتور مقصر نباشد، در این حالت مهم نیست که موتورسوار، بیمه موتور سیکلت یا گواهینامه داشته باشد، درهرصورت راننده مقصر باید دیه راننده موتور و همچنین ترک نشینان موتورسیکلت را به‌طور کامل پرداخت کرده و پرداخت خسارت موتور هم برعهده راننده مقصر حادثه است.

حالت دیگر به این صورت است که راننده موتور سیکلت مقصر حادثه باشد که در این حالت پرداخت خسارت برعهده راننده موتور است و اگر گواهینامه نداشته باشد، به هیچ عنوان نمی‌تواند دیه‌‌ای دریافت کند و پرداخت خسارت و دیه دیگران هم برعهده وی است، ولی اگر گواهینامه و بیمه ثالث داشته باشد، می‌تواند دیه خود را به مقدار مشخص شده در تعهد راننده دریافت ‌کند، همچنین شرکت بیمه، دیه و خسارت بقیه را هم پرداخت می‌کند. این نکته را نیز درنظر داشته باشید که مقدار خسارت مالی پرداخت شده به وسیله شرکت بیمه موتور بستگی به سقف تعهدات مالی بیمه نامه موتورسیکلت دارد.

در ادامه به قانون تصادف ماشین با موتور بدون داشتن مدارک می‌پردازیم.

قانون تصادف ماشین با موتور در ایران

در تصادف با موتور بدون بیمه چه کسی مقصر است؟

اگر تصادف با موتور سیکلت بدون بیمه ثالث صورت بگیرد، مشابه قانونی است که در تصادف خودرو اعمال می‌شود. اگر راننده موتور در حادثه مقصر باشد، باید خسارت ترک نشینن و دیگر افراد آسیب دیده را خودش بپردازد. اگر توانایی پرداخت خسارت را نداشته باشد، صندوق تامین خسارات بدنی، دیه را می‌پردازد تا راننده موتور این خسارت را بعدا به صندوق پرداخت کند.

اگر راننده موتور مقصر حادثه نبود، تنها جریمه‌ای که می‌شود به خاطر نداشتن بیمه ثالث است و دیه کامل خودش و ترک نشین به همراه خسارت مالی موتور را می‌تواند از بیمه راننده مقصر حادثه بگیرد.

خلافی موتور سیکلت هم جزو مواردی است که درصورت پرداخت نکردن، طبق قانون با شما برخورد خواهد شد و جریمه می‌شوید.

قانون تصادف ماشین با موتور بدون گواهینامه چه مجازاتی دارد؟

همانطور که می‌دانید رانندگی بدون گواهینامه برای تمام وسایل نقلیه از جمله موتورسیکلت اجباری است. شاید سوال شما هم باشد که در ایران چه قانونی برای تصادف با موتور، درصورتی که راننده موتور گواهینامه نداشته باشد وجود دارد، آیا راننده موتور سیکلت می‌تواند خسارتی دریافت کند؟

طبق قانون، اگر موتورسوار در سانحه زیان دیده باشد و طرف مقابل مقصر حادثه شناخته شود، موتورسوار بدون گواهینامه می‌تواند از بیمه نامه مقصر حادثه، دیه کامل خود و ترک نشینان را بگیرد، حتی اگر مقصر تصادف با موتور، بیمه ثالث نداشته باشد، خودش باید همه خسارت را بپردازد و موتورسوار فقط به خاطر رانندگی بدون گواهینامه جریمه خواهد شد. ولی اگر موتورسوار مقصر حادثه بوده و گواهینامه هم نداشته باشد، طبق قانون هیچ حقی برای گرفتن دیه نخواهد داشت، همچنین باید خسارت سایر افراد زیان دیده را هم از جیب خودش بپردازد.

این نکته را نیز بدانید که شما می‌توانید پیگیری گواهینامه موتور خود را از طریق سامانه رهگیری مرسولات شرکت ملی پست انجام دهید.

نبود بیمه شخص ثالث در تصادف موتور با ماشین

 اگر موتورسیکلت با عابر پیاده برخورد کند، چه قانونی دارد؟

اگر موتور با عابر پیاده برخورد کند، در بیشتر مواقع کسی که مقصر شناخته می‌شود، راننده موتورسیکلت است و در این صورت باید دیه را به طور کامل بپردازد. مبلغ دیه نیز از بیمه شخص ثالث موتور پرداخت خواهد شد، ولی اگر راننده موتور بیمه نداشته باشد، صندوق تامین خسارات بدنی این مبلغ را به عابر پیاده می‌پردازد.

مجازات راننده فراری از صحنه تصادف چیست؟

تصادف‌ها در دو دسته جرحی و غیرجرحی جای می‌گیرند. اگر فردی در تصادف آسیب ببیند، در دسته تصادف جرحی جای گرفته و اگر خسارت فقط مالی بود، تصادف غیرجرحی محسوب خواهد شد.

اگر راننده مقصر، در تصادف‌های جرحی، از صحنه تصادف فرار کرد، به عنوان مجرم شناخته می‌شود و می‌توان برای او شکایت کیفری نیز به ثبت رساند. به همین علت بعد از تصادف با موتور بلافاصله باید از صحنه تصادف و مشخصات موتور مقصر عکس گرفت تا مدارک کافی جمع شود. مراحل شکایت از راننده موتور فراری به شرح زیر است:

  • ثبت شماره پلاک و مشخصات موتور
  • تماس گرفتن با پلیس ۱۱۰ و اعلام تصادف و فرار مقصر از صحنه تصادف
  • تهیه کردن صورت‌جلسه از وقوع تصادف با شهادت و امضای شاهدین حاضر در حادثه
  • دریافت گزارش اورژانس درصورت وقوع تصادف‌ جرحی
  • ارائه صورت‌جلسه و گزارش‌های مربوطه به شورای‌حل‌اختلاف برای شکایت کردن از راننده فراری از صحنه تصادف
تصادف موتور با عابر پیاده

بیمه شخص ثالث موتورسیکلت چه خساراتی را پوشش میدهد؟

به طورکلی پوشش خسارت‌های بیمه ثالث موتور سیکلت در سه دسته جای می‌گیرد:

پرداخت خسارت‌های جانی به اشخاص دیگر: بیمه هزینه خسارت‌های جانی که برای دیگران به غیر از راننده مقصر پیش آمده را می‌پردازد و مقدار پرداخت خسارت جانی به میزان دیه ماه‌های حرام در هر سال بستگی دارد. در سال ۱۴۰۲ تعهد جانی بیمه ثالث برای افراد ثالث، حداکثر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان درنظر گرفته شده است.

پرداخت خسارت مالی به اشخاص دیگر: بیمه خسارت‌های مالی که برای هر کسی غیر از راننده مقصر پیش بیاید را می‌پردازد. مقدار پرداخت این خسارت بستگی به سقف تعهدات بیمه دارد، که در سال ۱۴۰۲ حداقل ۳۰ میلیون تومان و حداکثر ۶۰۰ میلیون تومان است.

پرداخت خسارت جانی به شخص راننده: راننده موتور چه مقصر باشد و چه زیان دیده، ‌می‌تواند هزینه خسارت‌های جانی خود را از شرکت بیمه بگیرد. حداکثر این هزینه پرداختی به راننده موتور در سال ۱۴۰۲ برابر با ۹۰۰ میلیون تومان (دیه کامل انسان در ماه‌های عادی) است.

برای خرید بیمه شخص ثالث موتور می‌توانید از طریق وبسایت و یا اپلیکیشن آیتول به صورت آنلاین اقدام کنید. در ادامه به دیگر خدمات آیتول برای موتورسیکلت می‌پردازیم.

سریعترین روش استعلام و پرداخت خلافی موتور با آیتول

سامانه آیتول، امکان مشاهده کامل جزئیات خلافی موتور را برای کاربران فراهم کرده و شما تنها با وارد کردن شماره پلاک موتور، تلفن همراه و کدملی می‌توانید به صورت آنی خلافی موتور سیکلت خود را استعلام و پرداخت کنید. همچنین به ثبت نام در سامانه سخا نیازی ندارید و استعلام خلافی بدون نیاز به کد انجام خواهد شد. برای استعلام خلافی موتور با پلاک باید ۵۲۰۰ تومان بپردازید که از اعتبار شما کسر می‌شود و آیتول دخل و تصرفی در تعیین این هزینه ندارد.

01بیمه شخص ثالث موتورسیکلت چه خساراتی را پوشش میدهد؟

به طورکلی پوشش خسارت‌های بیمه ثالث موتور سیکلت در سه دسته جای می‌گیرد:

پرداخت خسارت‌های جانی به اشخاص دیگر

پرداخت خسارت مالی به اشخاص دیگر

پرداخت خسارت جانی به شخص راننده

02سریعترین روش استعلام و پرداخت خلافی موتور چیست؟

سامانه آیتول، امکان مشاهده کامل جزئیات خلافی موتور را برای کاربران فراهم کرده و شما تنها با وارد کردن شماره پلاک موتور، تلفن همراه و کدملی می‌توانید به صورت آنی خلافی موتور سیکلت خود را استعلام و پرداخت کنید. همچنین به ثبت نام در سامانه سخا نیازی ندارید و استعلام خلافی بدون نیاز به کد انجام خواهد شد. برای استعلام خلافی موتور با پلاک باید ۵۲۰۰ تومان بپردازید که از اعتبار شما کسر می‌شود و آیتول دخل و تصرفی در تعیین این هزینه ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و مربوط به شرکت کیان افق هیربد است.