پرداخت عوارض شهرداری همه شهرهای ایران

بد نیست بدانید همین که پشت رل خودرو می‌نشینید و در سطح شهر تردد می‌کنید یعنی در حال استفاده از خدمات شهری، خیابان‌ها، بزرگ‌راه‌ها و … هستید. تمامی این خدمات توسط شهرداری و دیگر سازمان‌های مربوطه برای شهروندان مهیا و فراهم می‌شود. از آنجائیکه مدیریت، ساخت و نگه‌داری سیستم حمل و نقل عمومی، آسفالت خیابان‌ها و کوچه‌ها، احداث بزرگ‌راه‌ها و … بسیار هزینه‌بر است بودجه این سازمان به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی همه این هزینه‌ها باشد.

از این‌رو دولت به‌منظور کمک به  بهبود سطح کیفی خدمات شهری و افزایش درآمد شهرداری در سال ۱۳۶۹ قانون اخذ عوارض شهرداری خودرو را برای تمامی مالکان ماشین و وسایل نقلیه موتوری در کلیه شهرها و استان‌های کشور به تصویب رساند. با توجه به این قانون، تک‌تک افرادیکه دارای خودرو هستند موظف‌اند در هر سال عوارض شهرداری خودروی خود را تسویه و پرداخت نمایند.

این عوارض به شیوه‌ای خاص محاسبه شده و نهایتا مبلغ آن به صورت قبوض الکترونیکی برای صاحبان خودرو صادر می‌شود. اگر شما نیز با نحوه محاسبه و شیوه پرداخت عوارض شهرداری خودرو کرج ، استان البرز و یا سایر شهرهای ایران عزیز نا آشنا هستید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا راحت‌ترین و سریع‌ترین شیوه تسویه این عوارض را به‌ شما معرفی کنیم.

چرا پرداخت عوارض شهرداری خودرو مهم و ضروری است؟

همانطور که اشاره کردیم تأمین رفاه شهری جهت تردد خودروها و حمل‌ونقل عمومی و … مخارج سنگینی را روی دست شهرداری می‌گذارد. در واقع بواسطه زحمات مسئولین شهرداری است که ما می‌توانیم در خیابان‌ها به‌ راحتی رانندگی کنیم، جهت‌ها را از طریق تابلوهای راهنمایی و رانندگی تشخیص دهیم و … . به همین علت است که این سازمان به‌منظور ارائه بهتر خدمات خود، شهروندان دارای وسیله نقلیه شخصی را در تأمین بخشی از این هزینه‌ها تحت عنوان «عوارض شهرداری خودرو» مشارکت داده‌است.

عوارض شهرداری خودرو به‌طور سالیانه از دارندگان ماشین دریافت می‌شود. این عوارض شامل؛ عوارض سالیانه شهرداری خودرو و عوارض سالیانه آلایندگی هوا است. با توجه به اینکه عوارش شهرداری خودرو صرف نوسازی و به‌سازی شهر می‌شود عدم پرداخت به‌موقع آن موجب اختلال در ارائه این خدمات خواهد شد، در نتیجه در درازمدت مشکلات بسیاری را برای شهروندان بوجود می‌آورد. بدین ترتیب بر هر راننده مسئولی واجب است که علاوه بر خرید بیمه شخص ثالث خودرو، نسبت به پرداخت عوارض شهرداری خودرو کرج و … اقدام نماید.

آیا رانندگان کرجی باید عوارض سالیانه آلایندگی هوا پرداخت نمایند؟

آلودگی هوا از جمله بزرگ‌ترین چالش‌های دولت طی چند دهه اخیر است. اتومبیل‌های شخصی جزو منابع عمده تولیدکننده این آلودگی هستند، به همین علت قانون‌گذار برای کنترل آلودگی هوا توسط خودروها قوانینی مانند؛ خرید طرح ترافیک، پرداخت عوارض آلایندگی و … را به وضع کرده‌است. طبق این قانون مالکان خودرو ساکن در شهرهای آلوده موظف هستند که مالیاتی را تحت عنوان « عوارض سالیانه  آلایندگی هوا» پرداخت نمایند.

بدین ترتیب مطابق با بند (ب) ماده ۲۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۱ هشت شهر؛ تهران، کرج، اصفهان، تبریز، مشهد، اهواز، قم و اراک در لیست شهرهای آلوده کشور قرار گرفتند، بنابراین مالکان خودروی ساکن در استان البرز باید علاوه بر پرداخت عوارض شهرداری خودرو کرج و البرز عوارض آلایندگی هوا را نیز به‌صورت سالیانه پرداخت نمایند.

پرداخت عوارض شهرداری کرج

شیوه محاسبه و پرداخت عوارض سالیانه شهرداری خودرو در کرج چگونه است؟

پرداخت عوارض شهرداری خودرو برعهده مالک خودرو است بنابراین فرقی ندارد ساکن شهر کرج باشید یا سایر شهرهای ایران، در هر صورت اگر خودرویی را تحت مالکیت خود دارید باید عوارض آن را در زمان مقرر تسویه نمائید. نرخ عوارض شهرداری خودرو توسط سازمان امور مالیاتی کشور در دی ماه هر سال طی فرمولی پیچیده محاسبه می‌شود. نوع خودرو، محل سکونت مالک ماشین، سال ساخت، داخلی یا خارجی بودن خودرو و … از جمله فاکتورهایی هستند که در تعیین این مبلغ نقش دارند، بنابراین بر اساس موارد یادشده، مبلغ عوارض شهرداری خودرو  فردبه‌فرد و شهر به شهر متفاوت است. بدین ترتیب جهت استعلام و پرداخت عوارض شهرداری خودرو کرج و البرز می‌توانید از پورتال سریع و جامع آیتول استفاده کنید.

آیتول علاوه بر امکان پرداخت عوارض طرح ترافیک خودرو، استعلام نمره منفی گواهینامه و گواهی معاینه فنی و… دریافت مفاصاحساب و پرداخت عوارض شهرداری خودرو همه شهرها از جمله کرج را به ساده‌ترین و سریع‌ترین شیوه ممکن فراهم کرده‌است، بدین منظور برای تسویه این عوارض از طریق آیتول تنها کافی است طبق مراحل زیر عمل کنید.

  1. ابتدا وارد پنجره اصلی وبسایت آیتول شوید.
  2. از میان سرویس‌های متعدد، گزینه «استعلام سالیانه » را انتخاب کنید.
  3. شماره پلاک خودرو را وارد نموده سپس دکمه سبز رنگ را لمس کنید.
  4. کد VIN خودرو را همراه با سایر اطلاعات لازم وارد نمائید. (کد VIN همان شماره هفده رقمی پشت کارت ماشین است)
  5. در این مرحله جزئیات مبلغ عوارض سالیانه خودرویتان به نمایش در می‌آید.
  6. پس از مشاهده مبلغ عوارض، در صورت تمایل با انتخاب گزینه پرداخت آنلاین، در کمتر از ۳ دقیقه می‌توانید تمامی بدهی‌های عوارض شهرداری خودروی خود را به‌صورت آنی تسویه نمائید.

لازم به ذکر است که پورتال دولتی cars.karaj.ir  نیز امکان استعلام و پرداخت عوارض شهرداری خودرو کرج و البرز را فراهم کرده‌است. البته طبق اطلاع این وبسایت، شهروندان کرجی جهت ثبت فیش‌های سنوات گذشته خود در این سامانه باید از قبل جهت تشکیل پرونده (برای بار اول) به یکی از مناطق ده گانه شهرداری کرج مراجعه کرده‌باشند.

در زمان معامله خودرو پرداخت عوارض عوارض شهرداری ماشین به عهده چه کسی است؟

این سؤال اگرچه به اندازه پرسش؛ پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو برعهده فروشنده است یا خریدار؟ پرتکرار و چالش برانگیز نیست اما گاهی اوقات برای برخی رانندگان محل اختلاف و اشتباه می‌شود. این مورد معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که مالک خودرو ماشین خود را برای استفاده شخصی، کسب درآمد و … به‌طور ضمنی به‌ شخص دیگری می‌سپارد.

پرداخت عوارض شهرداری خودرو کرج و یا سایر شهرها به‌طور کامل بر عهده مالک خودرو است، بنابراین چه شهروند کرجی باشید، چه تهرانی و … این وظیفه شخص شما است که به‌عنوان مالک خودرو مالیات سالیانه ماشین خود را بپردازید. در مواردی که مثال زدیم نیز از نظر قانون تسویه عوارض سالیانه خودرو باید توسط مالک ماشین انجام شود مگر اینکه طرفین خود توافقات قبلی در این مورد انجام داده‌باشند.