پرداخت عوارض شهرداری همه شهرهای ایرانهموطنان ساکن در شهر سرسبز و تاریخی تبریز مستحضر هستند که یکی از الزامات تردد با خودرو در سطح شهر پرداخت عوارض شهرداری خودرو است. این دسته از عوارض به‌منظور کمک به شهرداری جهت ساخت و نگه‌داری معبرها، نوسازی شهر و مواردی از این دست دریافت می‌شود، بنابراین کوتاهی در تسویه به‌موقع و پرداخت عوارض شهرداری خودرو در شهر باستانی تبریز منجر به اختلال در ارائه خدمات شهری خواهد شد. باتوجه به این مهم، ما در این مطلب از سری مقالات آیتول قصد داریم تا به‌طور کامل و شفاف در مورد چگونگی انجام مراحل پرداخت عوارض شهرداری خودرو تبریز صحبت کنیم.

پرداخت عوارض شهرداری خودرو  در تبریز شامل چه مواردی است؟

مبلغ عوارض شهرداری خودرو توسط امور مالیاتی کشور در ابتدای هر سال تعیین می‌شود، بنابراین مالکان خودرو موظف هستند همانطور که بیمه شخص ثالث خودرو خود را به‌طور سالانه تمدید می‌کنند، نسبت به تسویه عوارض شهرداری خودرو در پایان هر سال نیز اقدام نمایند. مبلغ عوارض شهرداری خودرو طی فرمولی پیچیده و بر مبنای مواردی هم‌چون؛ محل سکونت، نوع، قیمت و سال ساخت اتومبیل تعیین می‌شود.

به‌طور کلی عوارض شهرداری که حکم مالیات خودرو را دارد تحت عناوین؛ عوارض سالیانه شهرداری خودرو و عوارض سالیانه آلایندگی هوا از صاحبان اتومبیل دریافت می‌شود. عوارض سالیانه آلایندگی خودرو تنها مختص شهرهای آلوده‌ای مانند؛ تهران، کرج، اصفهان، تبریز، مشهد، اهواز، قم و اراک است.

در واقع مطابق با بند (ب) ماده ۲۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۱ هشت شهر کشور در لیست شهرهای آلوده قرار گرفتند که نام شهر تبریز نیز در میان آن‌ها وجود دارد. بدین ترتیب طبق قانون یادشده شهروندان تبریزی برای پرداخت عوارض شهرداری خودرو تبریز باید علاوه بر عوارض سالیانه شهرداری خودرو، مبلغی را تحت عنوان «عوارض سالیانه آلایندگی وسایل نقلیه» نیز بپردازند.

آیا عدم پرداخت عوارض شهرداری خودرو منجر به جریمه دیرکرد خواهد شد؟

عدم تسویه به‌موقع پرداخت عوارض سالیانه خودرو  همانند بسیاری از جرائم رانندگی دیگر شامل جریمه دیرکرد است. این جریمه به ازای هر یک ماه تأخیر با تعرفه ۲ درصدی همراه خواهد بود، یعنی اگر یکسال در تسویه این عوارض تأخیر داشته‌باشید در پایان سال باید بدهی عوارض را با ۲۴ درصد جریمه دیرکرد آن پرداخت کنید. از آنجائیکه جریمه دیرکرد عوارض شهرداری خودرو بخشیده نخواهد شد توصیه می‌کنیم که در اولین فرصت نسبت به تسویه آن اقدام نمائید.

پرداخت عوارض سالیانه شهرداری خودرو

سریع ترین روش پرداخت عوارض شهرداری خودرو تبریز چیست؟

تا چند سال پیش مالکان خودرو مجبور بودند که عوارض شهرداری و مالیات خودرویی خود را به روش‌های سنتی پرداخت کنند. ایستادن در صف‌های طویل، پروسه طولانی و … از جمله مواردی بود که باعث می‌شد رانندگان نسبت به پرداخت به‌موقع عوارض سالیانه شهرداری خودروی خود کاهلی کنند اما اکنون دیگر خبری از این دردسرها نیست!

با وجود اینترنت و دسترسی اکثر مردم به تلفن‌های همراه، تقریبا تمامی ادارات و ارگان‌ها تلاش کرده‌اند تا روش‌های نوین را جایگزین شیوه‌های منسوخ کنند. از این‌رو کلیه هموطنان دارای خودروی ساکن در شهر تبریز می‌توانند از طریق سامانه دولتی daramad.tabriz.ir  نسبت به تسویه عوارض شهرداری خودرو اقدام نمایند. توجه داشته‌باشید که برای استفاده از تمامی خدمات این وبسایت دولتی نیاز به ثبت نام در سامانه و احراز هویت دارید.

اگر جزو آن دسته از رانندگانی هستید که تمایلی به انجام پروسه ثبت نام و دریافت کد کاربری در سامانه دولتی نام برده را ندارید، پیشنهاد ما به شما استفاده از آیتول به‌عنوان سریع‌ترین و بی‌دردسرترین شیوه دریافت مفاصاحساب و عوارض سالیانه شهرداری خودرو تبریز است. آیتول سامانه‌ای جامع و یکپارچه است که تنها با چند لحظه گذران وقت در آن متوجه خواهید شد که تمامی نیازهای خودرویی شما از طریق همین وبسایت به‌صورت آنی و فوری قابل انجام است.

یکی از بزرگ‌ترین مزایای آیتول این است که تمامی کاربران از هر جای ایران بزرگ می‌توانند به خدمات مختلف آن اعم از: خرید بیمه شخص ثالث، استعلام گواهی معاینه فنی، استعلام نمره منفی گواهینامه و … دسترسی داشته‌باشند، بنابراین حتی ساکنین شهر تبریز نیز می‌توانند بدون دغدغه و بی‌دردسر، از خدمات این وبسایت بهره‌منده شوند. برای پرداخت عوارض شهرداری خودرو از طریق آیتول تنها کافی است طبق مراحل زیر عمل کنید.

مراحل پرداخت عوارض سالیانه شهرداری خودرو

  1. ابتدا وارد پنجره اصلی وبسایت آیتول شوید.
  2. از میان سرویس‌های متعدد، گزینه «استعلام و پرداخت عوارض شهرداری خودرو» را انتخاب کنید.
  3. شماره پلاک خودرو را وارد نموده سپس دکمه سبز رنگ را لمس کنید.
  4. کد VIN خودرو را همراه با سایر اطلاعات لازم وارد نمائید. (کد VIN همان شماره هفده رقمی پشت کارت ماشین است)
  5. در این مرحله جزئیات مبلغ عوارض سالیانه خودرویتان به نمایش در می‌آید.
  6. در صورت تمایل می‌توانید با انتخاب گزینه پرداخت آنلاین، در کمتر از ۳ دقیقه تمامی بدهی‌های عوارض شهرداری خودروی خود را به‌صورت آنی تسویه نمائید.

چه کسی باید عوارض شهرداری خودرو را پرداخت کند؟

این سؤال اگرچه به اندازه پرسش؛ پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو برعهده فروشنده است یا خریدار؟ پرتکرار و چالش برانگیز نیست اما گاهی اوقات برای برخی رانندگان محل اختلاف و اشتباه می‌شود. این مورد معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که مالک خودرو ماشین خود را برای استفاده شخصی، کسب درآمد و … به‌طور ضمنی به‌ شخص دیگری می‌سپارد.

پرداخت عوارض شهرداری خودرو به‌طور کامل بر عهده مالک خودرو است، بنابراین چه شهروند تبریزی باشید چه تهرانی و … این وظیفه شخص شما است که به‌عنوان مالک خودرو مالیات سالیانه ماشین خود را بپردازید. در مواردی که مثال زدیم نیز از نظر قانون تسویه عوارض سالیانه خودرو باید توسط مالک ماشین انجام شود مگر اینکه طرفین خود توافقات قبلی در این مورد انجام داده‌باشند.

چگونه به مبلغ عوارض شهرداری خودرو اعتراض کنم؟

گاهی اوقات پیش می‌آید که مالک خودرو به مبلغ عوارض شهرداری ماشین خود اعتراض دارد. در این موارد قانون‌گذار حق اعتراض را برای صاحب خودرو محفوظ دانسته‌است، بنابراین جهت اعتراض به مبلغ پرداخت عوارض شهرداری خودرو تبریز می‌توانید به‌طور حضوری به شهرداری تبریز مراجعه نمائید. جهت پیگیری و اعتراض به عوارض سالیانه شهرداری ماشین باید مدارکی مانند؛ کارت ملی، سند مالکیت خودرو (برگ سبز) و اسناد پرداخت عوارض گذشته را همراه داشته‌باشید.