یکی از خودروهای محبوبی که بسیاری از مصرف‌کنندگان در طرح ثبت نام سایپا در قالب سامانه یکپارچه وزارت صمت آن را انتخاب کردند، ماشین سهند بود که در بسیاری از آپشن‌ها، ویژگی‌ها و مشخصه‌های فنی  نسبت به خودروهایی مثل کوییک یا ساینا ارتقاء یافته است.

ما برای بررسی سهند در این مطلب، در مورد مشخصات این خودرو، مزایا و معایب آن با شما صحبت خواهیم کرد؛ برخی از شاخص‌ترین امکانات و آپشن‌های  آن را را ذکر می‌کنیم؛ به مقایسه این محصول سایپا با اطلس می‌پردازیم و درنهایت در مورد قیمت سهند سایپا توضیحاتی را خواهیم داد.

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

مشخصات خودرو سهند

یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت سایپا سهند مشخصه‌های فنی آن است که در ادامه این بخش به بررسی طراحی بدنه این خودرو و طراحی داخلی آن خواهیم پرداخت و برخی از مشخصات فنی سهند را در قالب جدول بیان می‌کنیم.

بررسی طراحی بدنه خودرو سهند

خودرو سهند سایپا در قالب پلتفرم x200 طراحی شده است و از لحاظ طراحی بدنه شباهت بسیار زیادی به ساینا s دارد؛ ولی طراحی نمای جلو و عقب آن کمی نسبت به ساینا s بهبود یافته است.

جلوپنجره مشکی سهند سایپا طراحی بسیار زیبایی دارد که تا کنار چراغ‌های جلو آن کشیده شده است. به‌علاوه سپر نیز طراحی خوبی دارد که داخل آن دو چراغ مه‌شکن تعبیه شده‌اند و کاپوت با طراحی دلنشین و منحصربه‌فرد، نمایی زیبا، اسپرت و جوان‌پسند به بخش جلویی سایپا سهند داده است.

نمای عقبی این خودرو محبوب سایپا با چراغ‌های باریک دو رنگ و صندوق با طراحی اسپرت هم نسبتا زیبا و جوان‌پسند است؛ با این حال بخش کناری سایپا سهند تفاوت چندانی با ساینا و تیبا ندارد.

بررسی طراحی داخلی ماشین سهند

طراحی داخلی سایپا سهند نسبت به سایر محصولات سایپا مثل کوییک و ساینا، تغییرات بسیار زیادی کرده است. در بخش وسط داشبورد جلویی دو دریچه تهویه دایره‌ای شکل قرار گرفته‌اند و یک مانیتور ۷ اینچی هم در روی آن تعبیه شده است.

خودرو سهند

طراحی داشبورد ماشین سهند با طراحی تریم و دو رنگ، حالتی بسیار جذاب و جوان‌پسند دارد. به‌علاوه کیلومترشمار این خودرو هم با جلوه بسیار زیبایی طراحی شده که جذابیت آن را بیشتر کرده است.

مشخصات فنی سایپا سهند

خودرو سهند سایپا به دلیل مشخصات فنی جذابی که دارد، مورد توجه بسیاری از مصرف‌کنندگان قرار گرفته است که در جدول زیر می‌توانید برخی از مهم‌ترین مشخصات آن را مشاهده کنید.

نوع موتور خودرو خطی بنزینی
حجم موتور ۱.۵ لیتر
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۸
تنفس موتور طبیعی
قدرت موتور ۹۰ اسب‌بخار
حداکثر گشتاور ۱۳۷ نیوتن‌متر
جعبه دنده دستی ۵ سرعته
محور محرک دیفرانسیل جلو
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۲ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۵
فرمان هیدرولیک
نوع طراحی بدنه سدان کوچک
نوع رینگ فولادی / آلومینیومی
طول ۴۲۱۵ میلی‌متر
عرض ۱۶۷۷ میلی‌متر
ارتفاع ۱۴۸۵ میلی‌متر
فاصله محورها ۲۴۱۰ میلی‌متر
وزن خالص ۱۱۰۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۳۷۰ لیتر
حجم مخزن سوخت ۴۱ لیتر
قطر رینگ ۱۴ اینچ

مزایای سایپا سهند

خودرو سهند نسبت به برخی از محصولات مشابه و هم‌رده، مزایای بسیار جذابی دارد و به همین دلیل هم بسیاری از افراد به جای ثبت نام ساینا یا برخی دیگر از محصولات مشابه، خودرو سهند را انتخاب کرده‌اند. از جمله مهم‌ترین مزایای ماشین سهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی بدنه مدرن‌تر و جذاب‌تر نسبت به سایر خودروهای هم‌رده
  • کابین و اتاق داخلی زیباتر نسبت به محصولات مشابه مثل ساینا یا تیبا
  • آپشن‌ها و امکانات بیشتر نسبت به سایر خودروهای هم‌رده
  • تقویت قدرت موتور و گشتاور آن

معایب خودرو سهند

خودرو سهند در کنار مزایای جذابی که دارد، دارای برخی از معایب هم است که از جمله این معایب می‌توان به پیشرانه ۸ سوپاپ اشاره کرد که نسبت به خودروهای ۱۶ سوپاپ عملکرد ضعیف‌تری خواهد داشت.

امکانات و آپشن‌های سهند

یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت ماشین سهند در بین مصرف‌کنندگان، آپشن‌ها و امکانات جذاب آن است. در جدول زیر می‌توانید برخی از شاخص‌ترین امکانات ماشین سهند را مشاهده کنید.

کنترل ایستایی در سربالایی

کنترل کشش

دارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
سنسور دنده عقب دارد
ترمز ضدقفل دارد
توزیع نیروی ترمز دارد
ترمز کمکی دارد
اتولایت دارد
چراغ روز یا دیلایت دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد (تیپ ۲)
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد (تیپ ۲)
دوربین دنده عقب دارد (تیپ ۲)
ایربگ یا کیسه هوا دارد
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل دارد (تیپ ۲)
سانروف دارد (تیپ ۲)

مقایسه سایپا سهند با اطلس

یکی از خودروهای هم‌رده ماشین سهند که به نوعی رقیب آن محسوب می‌شود، اطلس است که در برخی از آیتم‌ها مشابه یکدیگر هستند. از جمله شباهت‌های این دو محصول سایپا از لحاظ طراحی داخلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از متریال مرغوب برای طراحی بدنه داخلی
  • صندلی با طراحی ارگونومی و زیبا
  • فرمان اسپرت با دکمه‌های کنترلی روی آن
  • صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی
  • سیستم تهویه از نوع اتوماتیک
  • تریم داخلی دو رنگ و زیبا

در جدول زیر می‌توانید مقایسه برخی دیگر از مشخصات فنی سهند و اطلس به‌عنوان دو محصول جدید سایپا را مشاهده کنید:

مشخصه فنی

سهند

اطلس

حجم موتور ۱.۵ لیتر ۱.۵ لیتر
تعداد سوپاپ ۸ ۸
حداکثر قدرت موتور ۸۷ اسب‌بخار ۸۷ اسب‌بخار
حداکثر گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر ۱۲۸ نیوتن‌متر
جعبه دنده دستی ۵ سرعته دستی ۵ سرعته
مصرف سوخت در ۱۰۰ کیلومتر ۷.۱ لیتر ۷.۱ لیتر
استاندارد آلایندگی یورو ۵ یورو ۵
فرمان برقی دارد دارد
سانروف دارد دارد
کروز کنترل دارد دارد
سیستم تهویه اتوماتیک دارد دارد
نمایشگر لمسی ۷ اینچی دارد دارد
دوربین دنده عقب دارد دارد
سنسور پارک دارد دارد
رینگ‌های آلومینیومی دارد دارد
آینه‌های برقی ندارد دارد
سیستم مولتی‌مدیا ندارد دارد
دیلایت یا سیستم روشنایی روز ندارد دارد

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، سهند و اطلس به‌عنوان دو محصول جدید سایپا در بسیاری از آیتم‌ها، ویژگی‌ها و مشخصات فنی مشابه یکدیگر هستند؛ با این حال تفاوت‌های جزیی هم بین این دو خودرو وجود دارد.

ماشین سهند

قیمت خودرو سهند

در جدیدترین طرح پیش‌فروش سایپا در فروردین ۱۴۰۳ امکان ثبت‌نام خودرو سهند هم برای متقاضیان فراهم شده است. بر اساس این طرح پیش‌فروش، قیمت سهند سایپا قطعی نیست. بدین‌ترتیب که افراد باید مبلغ ۲۲۴ میلیون تومان را به‌عنوان پیش‌پرداخت واریز کنند و قیمت نهایی محصول در زمان تحویل خودرو که مرداد تا اسفند ۱۴۰۳ خواهد بود، به‌صورت به‌روز تعیین می‌شود.

سخن آخر

ماشین سهند سایپا یکی از جدیدترین محصولات این گروه خودروسازی است که مثل شاهین از محصولات محبوب این مجموعه محسوب می‌شود. همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع از اخبار ثبت نامی این خودرو به صفحه ثبت نام شاهین مراجعه کنید.

ما در این محتوا در مورد مهم‌ترین مشخصات سهند و مزایا و معایب آن با شما صحبت کردیم و به مقایسه آن با خودرو اطلس پرداختیم. در پایان هم در مورد قیمت سایپا سهند برای طرح پیش‌فروش آن در فروردین ۱۴۰۳ توضیحاتی را دادیم. آیتول یک سامانه جامع خدمات خودرو است که خدماتی مانند استعلام و پرداخت خلافی، نوبت دهی تعویض پلاک، استعلام عوارض آزادراهی،  پرداخت طرح ترافیک ، مالیات نقل و انتقال خودرو و صدها خدمت دیگر را ارائه می‌دهد.