خودروهای فرسوده یکی از عوامل نفس‌تنگی در شهرهای بزرگ هستند. مصرف بالای سوخت این خودروها هزینه‌های مالی سنگینی بر دوش صاحبان آن و دولت می‌گذارد. به همین دلیل سال‌هاست که مدیران دولتی به دنبال راهکارهایی برای تسهیل مراحل اسقاط خودرو فرسوده هستند. این خودروها به دلیل آلودگی زیادی که تولید می‌کنند، باعث می‌شوند ساکنین شهرهای بزرگ از داشتن هوایی پاکیزه محروم بمانند. اگر به قوانین مربوط به هوای پاک نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم که ماده ۸ این قانون، وظیفه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را بر عهده صاحبان آن‌ها می‌گذارد.

شاید دل کندن از خودرویی که سال‌ها با آن خاطره داشته‌اید برای شما کار راحتی نباشد؛ اما اگر بدانید طبق آخرین آمار، حدود ۳۰% از کل وسایل نقلیه کشور فرسوده است و استفاده از آن‌ها جریمه سنگینی دارد، شاید تشویق شوید تا آن را با خودرویی جوان‌تر تعویض کنید. در این مقاله به شرایط و مراحل اسقاط خودرو فرسوده و طرح‌های مختلفی که برای تعویض آن وجود دارد، می‌پردازیم.

به چه خودرویی فرسوده میگویند؟

بهتر است قبل از اینکه مراحل اسقاط خودرو فرسوده را بررسی کنیم، ببینیم که به چه خودرویی، خودروی فرسوده می‌گویند. زمانی که طرح اسقاط خودرو مطرح شد، سن خودرو معیار اصلی در نظر گرفته می‌شد؛ اما مانند هر طرح دیگری که نیاز به آزمون‌وخطا دارد، در طول سال‌های بعد عوامل دیگری به‌جز سن خودرو نیز برای اسقاط لحاظ شد. در حال حاضر، بعد از سن خودرو و میزان کارکرد آن، توانایی خودرو برای اخذ گواهی معاینه فنی خودرو نیز معیار مهمی است.

اگر خودرویی نتواند دو دوره پشت سر هم معاینه فنی را پشت سر بگذارد، در گروه خودروهای فرسوده قرار می‌گیرد. اهمیت این موضوع در این است که فواصل معاینه فنی برای خودروهای فرسوده کوتاه‌تر است. اگر نگران سلامت خودروی خود هستید، می‌توانید به‌راحتی از طریق استعلام معاینه فنی از پلاک، از آخرین وضیعت سلامتی آن باخبر شوید. با این روش اگر متوجه شدید زمان معاینه فنی خودروی شما نزدیک است، می‌توانید از خدمات رزرو آنلاین معاینه فنی نیز استفاده کنید.

استعلام معاینه فنی از پلاک و بررسی وضعیت سلامت خودرو

مراحل اسقاط خودرو فرسوده چیست؟

تا سال ۱۳۹۸ اگر در مورد مراحل اسقاط خودرو فرسوده پرس‌وجو می‌کردید، می‌توانستید از برخی بانک‌ها وامی در حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان دریافت کنید. البته به شرطی که در شهرهای بزرگ مانند تهران، همدان، اصفهان و مشهد زندگی می‌کردید. متأسفانه در سال ۱۴۰۲ تسهیلات بانکی برای تعویض خودرو فرسوده وجود ندارد و یکی از گزینه‌های پیش روی شما، شرکت در طرح‌های تعویض خودرو فرسوده است.

در حال حاضر شرکت‌های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا با طرح‌های مختلفی که برگزار می‌کنند، مراحل اسقاط خودرو فرسوده را برای مالکان آن‌ها تسهیل کرده‌اند. اگر این طرح‌ها نتوانستند شما را به تعویض خودرو فرسوده‌تان ترغیب کنند، شاید استعلام خلافی خودرو و روبرو شدن با عدد بالای جریمه، مشوق شما برای جایگزین کردن آن باشد.

مراحل اسقاط خودرو فرسوده

مهم‌ترین طرح‌های موجود برای طی کردن مراحل اسقاط خودرو فرسوده

بعد از اینکه خودروی شما به‌عنوان خودرو فرسوده تلقی شد، باید مراحل اسقاط خودرو فرسوده را طی کنید. دولت دو طرح را تحت عنوان طرح نقدی و طرح جایگزین برای تسهیل مراحل اسقاط خودرو فرسوده در نظر گرفته است:

طرح نقدی خودرو فرسوده

در طرح نقدی دولت باید بعد از اینکه در مراکز اسقاط ثبت‌نام کردید، آن را تحویل بدهید. برای اینکه بتوانید از این طرح استفاده کنید، سال ساخت خودرویتان اهمیت دارد و حداکثر سال ساخت در این  طرح، برای خودروهای سواری، وانت، ون و غیره متفاوت است. نکته مهم این است که علاوه بر اسناد مالکیت خودرو باید خلافی آن نیز تسویه شده باشد؛ بنابراین اگر شغل یا سبک زندگی شما به‌گونه‌ای است که مجبورید وارد طرح ترافیک شوید و حدس می‌زنید جریمه طرح ترافیک زیادی انتظار شما را می‌کشد، قبل از ثبت‌نام خودرو فرسوده در مراکز اسقاط، برای پرداخت جرائم اقدام کنید.

طرح جایگزین خودرو فرسوده

برای استفاده از طرح جایگزین خودرو فرسوده باید به نمایندگی‌های شرکت خودروسازی که انتخاب کرده‌اید مراجعه کرده یا از طریق سایت این شرکت‌ها خودرو را ثبت‌نام کنید. برای طی کردن مراحل اسقاط خودرو فرسوده در این راه نیز باید اسناد و مدارک خودرو و اسنادی که شرکت خودروسازی از شما می‌خواهد را در اختیار داشته باشید. در این روش شرکت خودروسازی بعد از تحویل خودرو، معرفی‌نامه‌ای به شما می‌دهد که می‌توانید با مراجعه به بانک قید شده از وام بانک استفاده کنید.

طرح‌های اسقاط خودرو فرسوده

مهم‌ترین نکات در مراحل اسقاط خودرو فرسوده

اگر در طول مراحل اسقاط خودرو فرسوده، نگران وضعیت بیمه و شرایط انتقال آن هستید یا نگرانی‌هایی در مورد اسناد آن دارید، حتماً به نکات زیر توجه کنید:

قابلیت انتقال تخفیف بیمه به خودروی جدید

امکان دارد خودروی شما در گروه خودروهای فرسوده قرار بگیرد، اما اگر شما شخصی باشید که دست‌فرمان خوبی داشته و توانسته‌اید از تخفیف بیمه شخص ثالث در طول سال‌هایی که خودرو به نامتان بوده، استفاده کند. خبر خوب این است که می‌توانید با همراه داشتن برگه اسقاط و ته برگ بیمه‌نامه، تمام تخفیف‌ها را به خودروی جدید منتقل کنید و از آن برای خرید بیمه برای خودروی جدید خود استفاده کنید.

از استعلام کارت خودرو غافل نشوید

همان‌طور که گفتیم یکی از معیارها برای اینکه خودرویی وارد مراحل اسقاط خودرو فرسوده شود، سن آن است. این دسته خودروها معمولاً چند سال قبل از فرسوده‌شدن به دلیل کارکرد بیشتر و سن بالاتر با قیمت پایین‌تری به فروش می‌رسند. همچنین امکان دارد اسناد آن‌ها چندین بار به نام افراد مختلف منتقل‌ شده باشد؛ بنابراین اگر به‌تازگی خودروی مسنی را خریده‌اید و هنوز اسناد آن به دستتان نرسیده، با استعلام کارت خودرو از آخرین وضعیت صدور آن مطمئن شوید. چراکه هیچ‌کدام از طرح‌های موجود برای تعویض خودرو فرسوده بدون ارائه کارت و سند خودرو اجرا نمی‌شود.

استعلام کارت خودرو برای تعیین مالکیت

با آیتول برای همیشه از شر صف های طولانی راحت شوید!

برای بسیاری از افراد، انجام امور اداری به‌خصوص مراجعه حضوری به اداره‌های مربوطه، انتظار در صف‌های طولانی، روبرو شدن با جملاتی مانند «امروز سیستم قطع است» و مشکلاتی از این قبیل، کار ناخوشایندی است. خوشبختانه از طریق سایت آیتول به‌راحتی اکثر امور مربوط به خودرو مانند استعلام خلافی، جریمه طرح ترافیک، معاینه فنی و … قابل انجام است. همچنین با مقایسه قیمت بیمه شخص ثالث و بدنه در اپلیکیشن آیتول می‌توانید به صورت آنلاین خریدی مطمئن داشته باشید. فقط کافی‌ست تا اپلیکیشن آیتول را نصب کنید و تمام خدمات خودرو را به صورت تجمیعی و آنلاین در دسترس داشته باشید.