بیمه شخص ثالث، برخلاف بیمه بدنه، یک بیمه اجباری برای وسایل نقلیه موتوری محسوب می‌شود و مالکان وسایل نقلیه، باید به موقع برای خرید و تمدید این بیمه نامه اقدام کنند. به شکلی که حتی یک روز نداشتن این بیمه نامه، تخلف محسوب خواهد شد. در این مطلب قصد داریم نگاهی به جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث ۱۴۰۲ و جزئیات مربوط به آن بیندازیم.

از آن جایی که این موضوع ممکن است برای هر شخصی اهمیت پیدا کند، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب در مورد جریمه دیرکرد بیمه ماشین، با ما همراه باشید.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

جریمه دیرکرد را بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، لحاظ کرده و به ازای هر روز تاخیر در خرید و تمدید این بیمه نامه، محاسبه می‌شود. به این شکل که شما باید مبلغ بیمه مصوب سال خودروی خود که هر سال به وسیله شرکت بیمه مرکزی اعلام می‌شود را تقسیم بر تعداد روزهای سال، یعنی ۳۶۵ کنید تا جریمه روزانه دیرکرد بیمه شخص ثالث، تعیین شود. بدیهی است که اگر ۱۰ روز تاخیر در خرید و تمدید بیمه نامه داشته باشید، برای محاسبه جریمه بیمه شخص ثالث، باید جریمه روزانه را در ۱۰ ضرب کنید.

جریمه نداشتن بیمه شخص ثالث

پیش از هر چیزی لازم به یادآوری است که حتی یک روز نداشتن بیمه شخص ثالث، هم تخلف محسوب شده و هم ریسک بزرگی در پی دارد. اگر از شانس بد، درست در چنین روزی تصادف رانندگی پیش بیاید، تمامی عواقب آن برعهده راننده و مالک وسیله نقلیه خواهد بود و هیچ شرکت بیمه‌ای در میان نیست که پاسخگوی خسارات باشد. از این روی، قانون در این مورد جدی و سختگیرانه عمل کرده است. به این ترتیب که جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث را در نظر گرفته و به تناسب زمانی که شما برای خرید و تمدید بیمه شخص ثالث وسیله نقلیه خود، دیر اقدام کنید؛ مشمول پرداخت جریمه خواهید شد.

تاخیر در خرید بیمه شخص ثالث

جدول جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

با توجه به توضیحاتی که در بالا دادیم، جریمه دیرکرد مربوط به تاخیر در خرید و تمدید بیمه شخص ثالث انواع خودرو، به شرح زیر خواهد بود:

نوع وسیله نقلیه مبلغ جریمه بیمه شخص ثالث به ازای هر روز (به تومان)
خودروی سواری کمتر از ۴ سیلندر ۸۳۴۹
خودروی سواری پیکان، پراید و سپند ۹۸۸۸
سایر خودروهای سواری چهار سیلندر ۱۱۶۲۲
خودروی سواری بیشتر از ۴ سیلندر ۱۳۰۰۸
خودروی بارکش تا ۱ تن ۱۰۲۹۹.۰۵
خودروی بارکش بیش از ۱ تن تا ۳ تن ۱۲۳۱۶.۱۷
خودروی بارکش بیش از ۳ تن تا ۵ تن ۱۵۵۸۹.۳۲
خودروی بارکش بیش از ۵ تن تا ۱۰ تن ۱۹۹۷۳.۷۰
خودروی بارکش بیش از ۱۰ تن تا ۲۰ تن ۲۴۶۳۲.۳۳
موتورسیکلت گازی ۲۰۷۲.۸۸
موتورسیکلت دنده‌ای یک سیلندر ۲۵۳۲.۳۳
موتورسیکلت دو سیلندر به بالا ۲۷۸۱.۶۵
موتورسیکلت سه چرخ ۲۹۹۱.۷۹

 

آیا دیرکرد در تمدید بیمه شخص ثالث، موجب لغو تخفیف ناشی از عدم دریافت خسارت خواهد شد؟

در نظر داشته باشید که این جرایم بابت تاخیر در تمدید بیمه نامه شخص ثالث، ارتباطی با تخفیفات ناشی از عدم دریافت خسارت نخواهد داشت. به این صورت، شما با پرداخت مبلغ جریمه و خرید بیمه نامه جدید، همچنان می‌توانید از تخفیف عدم دریافت خسارت سالیانه، استفاده کنید.

تمدید بیمه شخص ثالث

بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

گاهی اوقات، به مناسبت‌های مختلف، ممکن است بخشودگی‌هایی از سوی شرکت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، برای دیرکرد بیمه شخص ثالث، اعلام شود. در چند سال گذشته، چندین مرتبه این بخشودگی برای مالکان موتورسیکلت، اعلام شده و فرصتی وجود داشت تا در آن مدت، افرادی که در این مورد جریمه بیمه موتور شده بودند، برای بیمه موتورسیکلت خود اقدام کرده و از بخشودگی جرایم، برخوردار شوند.

برای خرید بیمه موتور سیکلت به سامانه آیتول مراجعه کنید.

اهمیت تمدید به موقع بیمه شخص ثالث

همان طور که مشاهده کردید، به ازای هر روز تاخیر در خرید بیمه شخص ثالث، باید مبلغی متناسب با آن، به عنوان جریمه بپردازید. شاید این مبلغ برای چند روز، عدد قابل توجهی نشده و آن قدرها بازدارنده نباشد، اما به خاطر داشته باشید که حتی یک ساعت رانندگی بدون داشتن بیمه ثالث، چه خطراتی به لحاظ مالی و قانونی برای مالک و راننده خودرو، در پی خواهد داشت. ساده‌ترین اتفاق ممکن، این است که اگر افسر پلیس راهنمایی و رانندگی به هر دلیلی خودروی شما را متوقف کرده و پس از استعلام متوجه شود که خودرو فاقد بیمه شخص ثالث معتبر است، باید وسیله نقلیه را به پارکینگ، منتقل کند.

سخن پایانی

در این مطلب دیدیم که جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث چیست و چطور محاسبه می‌شود. با در نظر گرفتن این جرایم و مهم‌تر از آن، ریسک بزرگی که در صورت بروز تصادف و سانحه رانندگی، گریبان‌گیر مالک خودرو خواهد شد، خرید و تمدید به موقع بیمه شخص ثالث، کاملا ضروری به نظر می‌رسد. از این روی بهتر است که چند روز مانده به پایان مدت اعتبار بیمه نامه قبلی، نسبت به تمدید اقدام کرده و هیچ ریسکی را در این باره نپذیرید. توصیه می‌کنیم که این مطلب را با دوستان و آشنایان خود نیز به اشتراک بگذارید تا آن‌ها هم در این مورد هشدار و اطلاعات لازم را کسب کنند.