مواظب جرائم خودروی خود که ۲ برابر شده باشید! به گفته پلیس راهور در صورتی‌که پس از ۶۰ روز، خلافی خودرو را پرداخت نکنید، برخی جریمه‌های شما مثل الصاقی و تسلیمی ۲ برابر خواهند شد و باید مبلغ بیشتری را به‌عنوان خلافی بپردازید. احتمالا شما نیز سعی کردید که خلافی خودروی خود را پرداخت کنید، ولی با جرائم غیر قابل پرداخت روبه‌رو شدید و نگران دو برابر شدن خلافی هستید. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که جریمه غیر قابل پرداخت چیست و چگونه باید این قبض‌ها را پرداخت کنید. پس در این مقاله با ما همراه باشید.

به چه نوع جریمه ای غیر قابل پرداخت می گویند؟

اگر قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نکنید، پلیس شما را جریمه خواهد کرد. قبض‌های جریمه نیز به شکل‌های مختلفی صادر می‌شوند. بعضی از این قبض‌ها بلافاصله در سیستم پلیس قابل مشاهده است ولی ثبت بعضی از این قبوض چند روزی طول می‌کشد. این مدل جرائم، شناسه قبض و شناسه پرداخت ندارند و به همین علت به آن جریمه غیر قابل پرداخت می‌گویند. در ادامه به معرفی انواع قبض جریمه می‌پردازیم.

به چه نوع جریمه ای غیر قابل پرداخت می گویند؟

انواع قبض جریمه کدامند؟

قبض‌های جریمه خودرو معمولا به ۵ شکل توسط پلیس راهنمایی و رانندگی صادر می‌شوند که به شرح زیر است:

  • قبض جریمه دو برگی
  • قبض جریمه تسلیمی
  • قبض جریمه الصاقی
  • قبض جریمه خودداری
  • قبض جریمه دوربینی

قبض جریمه دوبرگی

درصورتی‌که راننده به دستور ایست پلیس توجه نکند، افسر راهنمایی و رانندگی او را جریمه خواهد کرد. این قبض جریمه به قبض جریمه دوبرگی معروف است. در این نوع از جرائم، قبض برای پلاک خودروی متخلف ثبت می‌شود و پلیس دیگر از دفترچه قبض جریمه خود استفاده نمی‌کند. همچنین توجه نکردن به دستور “ایست” نیز یک نوع تخلف به‌حساب می‌آید و مبلغ بیشتری به‌عنوان جریمه در سیستم ثبت می‌شود.

قبض جریمه تسلیمی

اگر متخلف به دستور “توقف خودرو” توجه کند، پلیس با مشاهده مدارک و همچنین مشخصات راننده، برای او یک قبض یا جریمه “تسلیمی” ثبت می‌کند. در قبوض این نوع از جرائم اطلاعاتی مانند مشخصات راننده و ماشین، نوع و محل تخلف، تاریخ و زمان تخلف، مشخصات افسر و مشخصات گواهینامه ثبت می‌شود.

انواع جریمه کدامند؟ قبض جریمه الصاقی

این نوع از جرائم زمانی ثبت می‌شود که راننده داخل ماشین حضور ندارد یا در محل “پارک ممنوع” ایستاده است. پس از ثبت جریمه نیز پلیس راهنمایی و رانندگی، قبض را به ماشین می‌چسباند.

قبض جریمه خودداری

این قبض‌ها معمولا زمانی صادر می‌شوند که راننده از گرفتن قبض جریمه توسط پلیس به نشانه اعتراض خودداری می‌کند.

قبض جریمه دوربین

این نوع جرائم همان‌طور که از اسمشان مشخص است، توسط دوربین‌های پلیس ثبت ‌شده و توسط مرکز ثبت تخلفات رانندگی صادر می‌شود. پس از آن مبلغ و نوع خلافی برای راننده پیامک خواهد شد.

جریمه‌های غیر قابل پرداخت جزو کدام دسته قرار می‌گیرند؟

همانطور که قبلتر هم گفتیم، جریمه‌هایی که به‌صورت دستی نوشته و توسط پلیس صادر می‌شوند، مدتی طول خواهد کشید که در سیستم راهور ثبت ‌شده و شناسه قبض دریافت کنند. این نوع از جرائم را به‌دلیل نداشتن شناسه قبض و پرداخت نمی‌توان به‌صورت اینترنتی حساب کرد. مثلا جریمه تسلیمی از این نوع جرائم بوده و به‌دلیل اینکه دست‌نوشته هستند؛ تا چند مدت نمی‌توان این قبض‌ها را به‌صورت اینترنتی پرداخت کرد. در ادامه مقاله به روش‌های استعلام و پرداخت این نوع از جریمه می‌پردازیم.

جریمه غیر قابل پرداخت جزو کدام دسته است؟

برای استعلام و پرداخت جریمه غیر قابل پرداخت چه روش هایی وجود دارد؟

برای اطلاع از جریمه غیر قابل پرداخت خودرو قبل از سررسید مدت قانونی آن می‌توانید تا ۶۰ روز صبر کنید، ولی در این مدت می‌توانید از طریق روش‌های زیر اقدام به بررسی خلافی خود کنید:

استعلام و پرداخت آنلاین جرائم رانندگی از طریق سایت پلیس راهور ۱۲۰

برای استفاده از این روش ابتدا باید در سامانه سخای نیروی انتظامی احراز هویت شوید. پس از آن برای استعلام و پرداخت خلافی وارد سایت بشوید. این روش کمی معطلی دارد، چون در خیلی مواقع به خاطر ترافیک بالای سایت کمی کند و زمان بر است.

استعلام و پرداخت از طریق VIN:

استعلام خلافی خودرو از طریق vin با فرستادن vin به کد USSD با شماره گیری *۱۱۰# است. پس از برقراری ارتباط، منویی برای شما باز خواهد شد که می‌توانید خدمات مختلف را از میان آن‌ها انتخاب کنید. بعد از انتخاب و ارسال آن به مراحل بعدی هدایت می‌شوید و با ارائه کد vin خود می‌توانید لیست صورت وضعیت تخلفات را ببینید. این نوع از استعلام خلافی برای شما حدود ۴۰۰ تومان هزینه خواهد داشت.

استعلام از طریق پیامک:

در این روش باید کد vin را به سامانه ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ پیامک کنید. این سامانه به سیستم خلافی راهنمایی و رانندگی دسترسی دارد و با شناسایی کد شما، لیست خلافی را برایتان ارسال خواهد کرد. حتما باید حروف و اعداد را دقیقا مانند شناسه با رعایت کوچک و بزرگ بودن آن وارد کنید. همچنین برای ورود اعداد باید زبان صفحه کلید موبایل خود را به انگلیسی تغییر دهید. این نوع استعلام نیز مانند مورد قبلی حدود ۴۰۰ تومان هزینه دارد.

دریافت خلافی از طریق پلیس +۱۰ :

شما می‌توانید دریافت خلافی خودرو را از طریق پلیس +۱۰ با همراه داشتن مدارکی چون کارت ماشین، گواهینامه و بیمه شخص ثالث خودرو انجام دهید. این روش حضوری بوده و به همین دلیل نسبت به روش‌های دیگر زمان بر خواهد بود.

دریافت خلافی از طریق پلیس +۱۰

همانطور که گفتیم یکی از مدارک مهم برای رسیدگی به جریمه غیر قابل پرداخت در دفاتر پلیس ۱۰+ بیمه شخص ثالث است. اگر بیمه نامه شما اعتبار ندارد، می‌توانید خرید بیمه شخص ثالث خود را از طریق سامانه آیتول انجام دهید. به این علت که در آیتول می‌توانید با بررسی بهترین شرکت‌های بیمه و مقایسه قیمت و شرایط آنها خریدی مطمئن داشته باشید. در ادامه درمورد پرداخت خلافی از آیتول می‌گوییم که راحت‌ترین روش برای پرداخت خلافی است.

استعلام و پرداخت خلافی خودرو از طریق آیتول

بهترین و سریع‌ترین راه استعلام خلافی خودرو، استفاده از اپلیکیشن‌ یا وبسایت iToll است. شما در کوتاهترین زمان می‎توانید نسبت به استعلام و پرداخت خلافی خودرو از سه روش زیر اقدم کنید:

  1. استعلام جزئیات خلافی با پلاک خودرو برای پرداخت موردی
  2. استعلام مجموع خلافی با پلاک برای پرداخت کلی خلافی‌ها
  3. پرداخت خلافی با شناسه قبض و شناسه پرداخت برای تمامی قبوض

چطور میتوان به مبلغ جریمه غیر قابل پرداخت اعتراض کرد؟

اگر پس از مشاهده قبض جریمه غیر قابل پرداخت به آن اعتراض دارید، باید به دفاتر اعتراض پلیس راهور مراجعه کنید. البته اعتراض به جریمه رانندگی در دفاتر پلیس ۱۰+ هم قابل بررسی هستند. زمان مراجعه به این دفاتر باید مدارک زیر را همراه خود داشته باشید:

  • اصل کارت شناسایی
  • اصل سند مالکیت ماشین
  • فرم تکمیل شده درخواست تجدید نظر
  • کارت شناسایی معتبر مالک وسیله نقلیه یا نماینده قانونی او

لیست مراکز اعتراض به جریمه غیر قابل پرداخت در شهر تهران

مراکز اجرائیات نیروی انتظامی برای رسیدگی به اعتراض جریمه‌های غیر قابل پرداخت را می‌توانید در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

ردیف واحد رسیدگی آدرس شماره تلفن
۱ اجرائیات            تهران بزرگ بزرگراه یادگار امام (ره)، خیابان حبیب اللهی شمال، جنب کلانتری ستارخان، مرکز خدمات ترافیکی
۲ منطقه ۸ اتوبان باقری (جنوب به شمال) تقاطع رسالت ۷۷۸۷۶۶۷۶
۳ منطقه ۱۴ خیابان نبرد، میدان نبرد، انتهای خیابان شهید ابراهیم بیدی ۳۳۰۵۷۵۲۸
۴ منطقه ۱۶ خیابان بعثت، خیابان رجائی جنوبی، خیابان هلال احمر، مقابل سیلو ۵۵۳۳۰۳۰۷
۵ منطقه ۲۰ شهرری، خیابان استخر، روبروی فروشگاه شهروند ۵۵۹۰۲۱۱۰
۶ منطقه ۲۱ تهرانسر، انتهای بلوار یاس ۴۴۵۳۸۸۰۸
۷ منطقه ۲۲ همت غرب، آزادگان جنوب، شهرک گلستان، بلوار گلها، خیابان یاسمن جنوبی ۴۴۷۳۶۸۴۰
۸ منطقه ۲۸ انتهای بزرگراه امام علی (ع)، انتهای بلوار اوشان روبروی بیمارستان ۵۰۵ ارتش ۲۲۱۹۵۷۵۲

نحوه اعتراض به جریمه‌های غیر قابل پرداخت خودرو چگونه است؟

برای اعتراض به جریمه‌های غیر قابل پرداخت باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • به یکی از دفاتر پلیس ۱۰+ یا مرکز اجرائیات ناجا که قبلتر اشاره کردیم، مراجعه کنید.
  • فرم شکایت مربوط به اعتراض جرائم رانندگی را پر کنید.
  • پس از پر کردن فرم آن را به مسئول مربوطه تحویل دهید.
  • در مرحله آخر، بعد از انجام این موارد، منتظر باشید تا نتایج بررسی‌های واحد رسیدگی به شما اعلام شود.

در آیتول، بدون نگرانی به مدیریت پرداختی‌های خودروی خود برسید

در این مقاله سعی کردیم تا تمامی جرائم را به شما توضیح داده و روش پرداخت این قبوض را نیز ارائه دهیم، همچنین درمورد اینکه جریمه غیر قابل پرداخت چیست گفتیم. به‌صورت کلی برای پرداخت هر کدام از جریمه‎ها می‌توانید به‌صورت حضوری به پلیس +۱۰ مراجعه کرده یا از طریق مراجعه به سامانه آیتول که روشی سریع و آسان است، نسبت به پرداخت خلافی خودروی خود اقدام کنید.

آیتول یک سامانه اینترنتی و هوشمند برای خودرو بوده که می‌توانید از طریق آن مواردی چون عوارض خودرو و بیمه ماشین را نیز پرداخت نمایید. همچنین خدمات دیگری مثل خرید روغن و باتری و خدمات غیرحضوری مثل معاینه فنی و تعویض پلاک نیز ارائه می‌شود، که برای تسهیل در روند مدیریت خودرو می‌توانید از این سرویس‌ها استفاده کنید. برای مشاهده دیگر خدمات آیتول می‌توانید به آدرس iToll.ir مراجعه کرده و یا اپلیکیشن آیتول را دانلود کنید.