وقتی که خودرویی را می‌خرید، ممکن است بعد از مدتی خدایی نکرده تصادفی برای شما پیش بیاید. امکان دارد این تصادف جزئی باشد و به آسانی و با یک تعمیر کوچک حل شود، اما وقتی تصادف شدیدتری اتفاق بیافتد، شاید نیاز به تعمیرات بیشتر و حتی تعویض قطعات باشد. چنین موضوعاتی بر قیمت خودرو تاثیر خواهد گذاشت و باعث کاهش قیمت می‌شود. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد دلایل مختلف افت قیمت خودرو و عوامل تاثیرگذار آن بیشتر بدانید.

انواع خسارت در بیمه خودرو کدام است؟

وقتی ماشینی را می‌خرید، درصورت تصادف دچار خساراتی خواهد شد که این خسارات در دو دسته جای می‌گیرند: مستقیم و غیرمستقیم. خسارات مستقیم که خسارات اصلی هستند، به طور محسوس بررسی می‌شوند و بیمه آن را پرداخت می‌کند، ولی خسارت غیرمستقیم ظاهری نبوده و از ارزش خودرو کم می‌کند. اصطلاحا به خسارت غیرمستقیم خسارت افت قیمت خودرو می‌گویند.

آیا بیمه بدنه خسارت افت قیمت ماشین را میدهد؟

کارشناس پس از تصادف خودرو، با بررسی میزان خسارت وارده، خسارت افت قیمت ماشین در تصادف را تعیین می‌کند. در این میان بعضی افراد نیز علاوه بر دریافت خسارت از فرد مقصر، از شرکت بیمه هم درخواست پرداخت خسارت می‌کنند. براساس قانون، خسارت مالی و بدنی شخص ثالث به عهده بیمه بوده و افت قیمت هم جزو پوشش‌های تکمیلی بیمه بدنه خودرو است و شما در صورت اضافه کردن این پوشش در بیمه بدنه خود می‌توانید خسارت افت قیمت خودرو را از بیمه بگیرید

دریافت خسارت افت قیمت ماشین

بیمه شخص ثالث در خسارت افت قیمت خودرو چه تاثیری دارد؟

همانطور که می‌دانید در صورت تصادف، بیمه شخص ثالث هزینه‌های شما را تا حد زیادی پوشش خواهد داد و از آنجایی که اجباری است به نفع شماست، چون در صورت نداشتن آن در موقع سانحه، هزینه‌های زیادی را متحمل خواهید شد. بیمه شخص ثالث خسارات وارده به جان و مال شخص ثالث را تا سقف تعهد تعیین شده پرداخت خواهد کرد. براساس قانون جدید در سال ۱۴۰۲ نیز شما می‌توانید تا سقف ۳۰ میلیون تومان بدون ارائه کروکی به شرکت بیمه مقصر، خسارت را دریافت کنید. استعلام قیمت بیمه شخص ثالث و همچنین محاسبه آن از طریق آیتول به صورت آنلاین و به‌راحتی امکان‌پذیر است.

مهمترین دلیل موثر در افت قیمت خودرو

مواردی چون گذشت زمان و افت مدل ماشین باعث افت قیمت آن می‌شود.

همچنین کارکرد ماشین رابطه مستقیمی با افت قیمت آن داشته، برای مثال اگر خودروی شما در چند سال ۱۰۰ هزارکیلومتر کار کرده باشد، با افت قیمت خودرویی که در ۴ سال، چهارصدهزار کیلومتر کارکرده بسیار متفاوت است.

یکی از مهم‎ترین المان‌های افت قیمت خودرو شدت تصادف ماشین است. مثلا اگر ماشین شما در تصادف، قطعات مهمی مثل موتور خودرو را از دست بدهد، افت قیمت شدیدتری را در مقایسه با آسیب به درب خودرو متحمل خواهد شد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که خودروهای لاکچری در صورت آسیب، کاهش قیمت چندصدمیلیونی و ضرر مالی خیلی بیشتری را به‌همراه خواهند داشت. مبلغ عوارض هم از مواردی است که در خودروهای نامتعارف متفاوت است و شما می‌توانید به‌راحتی از طریق سامانه ملی عوارض خودرو آیتول، تنها با وارد کردن شماره پلاک پرداخت کنید.

انواع خسارت افت قیمت خودرو

افت قیمت ماشین چطور محاسبه می شود؟

برای محاسبه خسارت افت قیمت خودرو به اقدامات کارشناسی نیاز است، به این خاطر که عوامل مختلفی چون سال ساخت، داخلی و خارجی بودن، بخش آسیب دیده، سابقه و میزان خسارت، رنگ شدگی ماشین و… در این کاهش تاثیرگذار خواهند بود.

همچنین باید بدانید که بیمه در رابطه با پرداخت افت قیمت چیزی نمی‌پردازد و هزینه آن با راننده مقصر است. در جدول زیر میزان کاهش قیمت را برای شما مشخص کرده‌‎ایم:

رنگ شدگی گلگیرهای خودرو ۲ تا ۳ درصد
رنگ شدگی درهای خودرو ۳ تا ۴ درصد
رنگ شدگی صندوق خودرو ۴ تا ۵ درصد
رنگ شدگی در موتور خودرو ۵ تا ۷ درصد
تعویض در خودرو ۴ تا ۵ درصد
تعویض گلگیر خودرو ۳ تا ۴ درصد
تعویض در موتور خودرو ۶ تا ۸ درصد
تعویض در صندوق ۵ تا ۶ درصد

شما می‌توانید هر مطلبی که به حوزه خودرو مربوط است، در بخش اخبار و مقالات ما بخوانید. مواردی مثل استعلام و پرداخت عوارض و بدهی، استعلام کارت خودرو، پیگیری کارت سوخت، خرید انواع بیمه، معاینه فنی و هر کاری که برای خودروی خود به آن نیاز دارید، از طریق وبسایت و یا اپلیکیشن آیتول انجام پذیر است.

افت قیمت خودرو به ازای هرسال چگونه است؟

یکی از عوامل افت قیمت ماشین، طول عمر آن بوده و مطمئنا خودرویی که چندین سال کار کرده و خیابان‎ها و جاده‌های زیادی را در عمر خود دیده، در مقابل ماشین صفر کیلومتر مقاوت خیلی کمتری دارد و بدیهی است که کاهش قیمت داشته باشد. برای مثال یک پراید مدل ۸۷ قیمت خیلی پایین‌تری نسبت به پراید صفر کیلومتر خواهد داشت و در هنگام خرید باید هزینه کمتری را برای آن بدهید. همچنین یکی از عوامل مهمی که این روزها در خرید خودرو ضروری بوده، پیگیری برگ سبز است که حتما باید در اولویت قرار بگیرد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو

برای شکایت دریافت افت قیمت خودرو به مدارک زیر نیاز دارید:

  • کروکی تصادف
  • گزارش پلیس
  • مدارک شناسایی مالک و خودرو

 چگونه خسارت ناشی از افت قیمت خودرو را دریافت کنیم؟

معمولا در تصادفاتی که پیش می‌آیند، طرفین تصادف با توافق، خسارت افت قیمت خودرو را دریافت می‌کنند و در مواردی هم می‌بخشند. گاهی نیز اتفاق می‌افتد که طرفین با هم به توافق نرسند و فردی که زیان دیده، به قیمت افت خودرو اعتراض داشته باشد، که در این صورت باید در شورای حل اختلاف مورد بررسی و تامین قرار بگیرد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که این خسارت برای موارد کمتر از ۳۰ میلیون تومان است و اگر این خسارت بالای ۳۰ میلیون تشخصیص داده شود، باید در دادگاه به آن رسیدگی شود.

تاثیر بیمه شخص ثالث در خسارت افت قیمت خودرو

خرید بهترین بیمه برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو

همانطور که قبلتر اشاره شد، با توجه به نوع خسارت وارده به خودروی خود می‌توانید از بیمه ثالث و بدنه استفاده کنید. با توجه به اجباری بودن بیمه ثالث، خرید آن یکی از مهمترین کارها برای خودروست، ولی بیمه بدنه اختیاری بوده، اما با توجه به قیمت روزافزون خودرو، تهیه آن بعد از بیمه ثالث ضروری است. شما برای خرید انواع بیمه‌ها می‌توانید به راحتی و در کمترین زمان، با مقایسه بهترین بیمه‌ها، خرید و تمدید بیمه را از طریق وبسایت یا اپلیکیشن آیتول انجام دهید.