پرداخت عوارض شهرداری همه شهرهای ایران

مشارکت در آبادانی شهر وظیفه تک‌تک شهروندان یک جامعه است. این مشارکت از طریق پرداخت عوارض گوناگون مانند؛ عوارض نوسازی، عوارض طرح ترافیک، عوارض سالیانه شهرداری خودرو و … انجام می‌شود، بنابراین هرگونه کوتاهی در تسویه به‌موقع این عوارض می‌تواند در بلندمدت عواقب جدی را برای همه شهروندان در پی داشته‌باشد. عوارض شهرداری خودرو همدان، از جمله‌ی همین طرح‌های مشارکتی است که کلیه شهروندان همدانی دارای خودرو را ملزم به پرداخت سالیانه عوارض خودرویی خود می‌کند. بدین ترتیب کلیه مالکان خودرو باید علاوه بر پرداخت حق بیمه شخص ثالث خودرو، عوارض سالیانه یا شهرداری ماشین خود را نیز تسویه نمایند. اگر با نحوه پرداخت عوارض شهرداری خودرو همدان آشنا نیستید توصیه می‌کنیم این مقاله از آیتول را تا انتها مطالعه کنید تا سریع‌ترین و امن‌ترین شیوه پرداخت این عوارض را به شما معرفی کنیم.

چرا باید عوارض شهرداری خودرو همدان را پرداخت کنم؟

عوارض همان مالیات‌هایی هستند که ارگان‌های مختلف به‌منظور بهبود کیفیت خدمات خود از شهروندان دریافت می‌کنند. عوارض شهرداری خودرو نیز از جمله عوارضی است که توسط شهرداری دریافت می‌شود تا به‌کمک آن خدمات رفاهی شهری را بهبود بخشیده و تردد خودروها را در خیابان‌ها و معابر شهری تسهیل دهد.

بدین ترتیب تفاوتی ندارد که ساکن پایتخت باشید یا شهر تاریخی همدان، در هر صورت شهروندان تمامی شهرهای کشور موظف هستند در موعد مقرر قبض عوارض شهرداری خودرو خود را تسویه نمایند. عدم پرداخت عوارض شهرداری خودرو همدان یا هر شهر دیگری منجر به جریمه دیرکرد خواهد شد. جریمه عوارض شهرداری خودرو با ضریب ۲ درصد به ازای هر ماه محاسبه می‌شود، بنابراین اگر در زمان مقرر عوارض خودرویی خود را پرداخت نکنید در پایان سال مجبور خواهید شد که این عوارض را با ۲۴ درصد جریمه تسویه نمائید!

از سوی دیگر کلیه مالکین خودرو در شهر همدان و یا سایر شهرها مستحضر باشند که نداشتن برگه مفاصاحساب عوارض شهرداری خودرو مانع از نقل‌ و انتقال ماشین می‌شود.

نحوه پرداخت عوارض شهرداری در همدان

عوارض شهرداری خودرو شامل چه مواردی است؟

به‌طور کلی عوارض شهرداری خودرو که جزو منابع درآمدی این سازمان است شامل؛ عوارض سالیانه شهرداری خودرو و عوارض سالیانه آلایندگی هوا است. مبلغ عوارض شهرداری خودرو در دی ماه هر سال توسط سازمان امور مالیاتی کشور طی فرمولی پیچیده تعیین و جهت اجرا به وزارت کشور ابلاغ می‌شود. البته هزینه عوارض آلایندگی تنها برای تردد خودرو در شهرهای آلوده کشور محاسبه می‌شود.

مطابق با بند (ب) ماده ۲۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۱ هشت شهر؛ تهران، کرج، اصفهان، تبریز، مشهد، اهواز، قم و اراک در لیست شهرهای آلوده کشور قرار گرفته‌اند، بنابراین مالکان خودروی ساکن در این شهرها علاوه بر پرداخت عوارض سالیانه شهرداری ملزم به پرداخت عوارض آلایندگی نیز هستند. بدین ترتیب طبق قانون یادشده، پرداخت عوارض شهرداری خودرو همدان برای مالکان خودرو ساکن در این شهر مشمول تسویه عوارض سالیانه آلایندگی وسایل نقلیه نیست.

برای مشاهده نقشه محدوده طرح ترافیک  بر روی این لینک کلیک نمایید.

چگونه عوارض شهرداری خودرو همدان را به صورت آنلاین پرداخت کنم؟

در گذشته مالکان خودرو برای انجام اکثر امور خودرویی خود اعم از؛ دریافت نوبت معاینه فنی، پرداخت عوارض آزادراهی، تسویه عوارض سالیانه خودرو و … مجبور بودند در صف‌های طولانی دفاتر و ادارات مربوطه بایستند اما امروزه به لطف اینترنت و دسترسی مردم به گوشی‌های هوشمند بسیاری از این امور در کمترین زمان قابل انجام هستند. در واقع سیستم اداری کشور به‌منظور تسهیل دسترسی شهروندان به خدمات گوناگون، روش‌های نوین و الکترونیکی را جایگزین شیوه‌های سنتی کرده‌است.

باتوجه به این نگرش بسیاری از شرکت‌ها توانسته‌اند در این بستر، با ارائه خدمات آنلاین و برخط، شهروندان و مالکان خودرو را جهت تسریع انجام امور خودرویی‌شان یاری کنند. سامانه جامع و یکپارچه آیتول از جمله همین شرکت‌ها است که امکان انجام بسیاری از خدمات خودرویی اعم از؛ خرید بیمه شخص ثالث، استعلام گواهی معاینه فنی، استعلام نمره منفی گواهینامه، پرداخت عوارض طرح ترافیک، نوبت دهی تعویض پلاک غیر حضوری و… را به‌شکلی امن، شفاف و سریع فراهم کرده‌است، بنابراین فرقی ندارد که ساکن شهر زیبای همدان باشید یا تهران، در هر کجا و هر زمان شما می‌توانید به این سامانه آنلاین دسترسی داشته و نیازهای خودرویی خود را برطرف نمائید.

پرداخت آنلاین عوارض شهرداری خودرو در استان همدان

آیتول امکان استعلام، دریافت مفاصاحساب و پرداخت عوارض شهرداری خودرو همدان را به ساده‌ترین و سریع‌ترین شیوه ممکن فراهم کرده‌است، بدین منظور برای تسویه این عوارض از طریق آیتول تنها کافی است طبق مراحل زیر عمل کنید.

  1. ابتدا وارد پنجره اصلی وبسایت آیتول شوید.
  2. از میان سرویس‌های متعدد، گزینه «استعلام و پرداخت عوارض شهرداری خودرو» را انتخاب کنید.
  3. شماره پلاک خودرو را وارد نموده سپس دکمه سبز رنگ را لمس کنید.
  4. کد VIN خودرو را همراه با سایر اطلاعات لازم وارد نمائید. (کد VIN همان شماره هفده رقمی پشت کارت ماشین است)
  5. در این مرحله جزئیات مبلغ عوارض سالیانه خودرویتان به نمایش در می‌آید.
  6. پس از مشاهده مبلغ عوارض، در صورت تمایل با انتخاب گزینه پرداخت آنلاین، در کمتر از ۳ دقیقه می‌توانید تمامی بدهی‌های عوارض شهرداری خودروی خود را به‌صورت آنی تسویه نمائید.

 

آیا جریمه عوارض شهرداری خودرو همدان شامل قانون بخشودگی می‌شود؟

شهرداری به‌منظور ارائه خدمات متعدد خود به شهروندان، سالانه هزینه‌های سنگینی را صرف مدیریت، نگهداری و نوسازی شهر‌ها و خیابان‌ها می‌کند. بخشی از این هزینه‌ها توسط خود شهروندان از طریق دریافت عوارض گوناگون تأمین می‌شود. عوارض شهرداری خودرو نیز از جمله همین منابع درآمدی است که دارندگان خودرو در تمامی شهرهای ایران موظف به پرداخت آن هستند.

از آنجائیکه عدم پرداخت عوارض شهرداری خودرو همدان یا سایر شهرها، منجر به اختلال در ارائه خدمات شهری می‌شود قانون‌گذار مجازات‌هایی را جهت تسویه به‌موقع این عوارض برای مالکان خودرو قانون گریز وضع کرده‌است، جریمه دیرکرد از جمله همین مجازات‌ها است که به هیچ عنوان شامل قانون بخشودگی نمی‌شود.

بدین ترتیب در پاسخ سؤال؛ آیا جریمه عوارض شهرداری خودرو همدان شامل قانون بخشودگی می‌شود؟ باید بگوئیم؛ خیر، این عوارض مشمول بخشودگی و عفو نمی‌شود اما از طرف دیگر باید این نوید را به رانندگان مسئول بدهیم که برخی مواقع طرح‌های تشویقی تحت عنوان؛ «عوارض خوش حسابی» اجرا می‌شود که طی آن درصدی تخفیف جهت پرداخت عوارض شهرداری خودرو همدان و … به دارندگان خودروهای خوش حساب تعلق می‌گیرد.