بدون شک برای هر یک از ما پیش آمده که موقع دریافت خلافی، از مبلغی که دیده‌ایم شوکه شده‌ایم، چرا که بسیاری از جرایم رانندگی از طریق دوربین‌های ترافیکی ثبت می‌شوند و گاهی ممکن است جریمه‌های الصاقی را ندیده باشید. به این ترتیب در زمان دریافت خلافی، با فهرستی از جرائم رانندگی مواجه می‌شوید که ممکن است بسیاری از آنها را به یاد نداشته باشید. به علاوه ممکن است گاهی نسبت به جریمه‌ای که به صورت تسلیمی برایتان صادر شده است معترض بوده و آن را عادلانه ندانید. در این صورت باید چه کار کرد؟ در این مقاله قصد داریم شما را با شیوه‌های اعتراض به قبض جریمه رانندگی آشنا کنیم.

استعلام خلافی خودرو

اعتراض به قبض جریمه رانندگی اشتباه چه مراحلی دارد؟

درصورت اعتراض به قبض جریمه رانندگی اشتباهی، باید مراحلی را طی کنید؛ در ابتدا باید به مرکز اجرائیات پلیس راهور بروید. پس از مراجعه یک فرم به شما داده خواهد شد که شکایت خود را در آن ثبت می‌کنید. بعد از آن، کارشناسان شکایت تنظیم شده و مدارکی که ارائه دادید را بررسی می‌کنند و نتیجه نهایی را در مدت زمان چند ساعت یا چند روز اعلام خواهند کرد.

مراحل اعتراض به قبض جریمه رانندگی

برای مراجعه به مرکز اجراییات راهور چه مدارکی نیاز است؟

مدارکی که برای مراجعه به راهور نیاز دارید، شامل موارد زیر است:

  • کارت خودرو
  • اصل سند خودرو
  • کارت شناسایی مالک
  • فرم تکمیل شده

این نکته را نیز بدانید که شکایت‌ها در مرکز اجرائیات، با توجه به نوع تخلف و جریمه دسته‌بندی می‌شود. در ادامه به بررسی انواع جریمه و نحوه اعتراض به قبض جریمه رانندگی می‌پردازیم.

اعتراض به جریمه دوربین

بیشترین شکایت از جریمه ماشین، به جریمه‌های دوربین مربوط است. دوربین‌ها یا توسط اپراتور انسانی کنترل می‌شوند یا در محل‌های مختلفی نصب شده و به صورت هوشمند تخلفات را به ثبت می‌رسانند.

برای اعتراض به جریمه دوربین، از تصویر تخلف ثبت ‌شده استفاده می‌کنند، البته چنین چیزی در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که پلاک شما در تصویر ثبت شده باشد. در صورت نیاز نیز می‌توانید به راحتی و به صورت آنلاین، عکس جریمه دوربین را از سامانه آیتول درخواست دهید تا از داشتن جریمه اطمینان حاصل پیدا کنید. همچنین شما می‌توانید از دیگر خدمات خودرویی مثل خرید و استعلام قیمت بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه، استعلام انواع کارت ماشین، خرید روغن و باتری و … استفاده کنید. برای دیدن خدمات بیشتر می‌توانید به سایت آیتول به آدرس iToll.ir مراجعه کنید.

اعتراض به جریمه دوربین

اعتراض به جریمه رانندگی الصاقی

این نوع جریمه زمانی که راننده در محل انجام تخلف حضور ندارد، صادر خواهد شد. پلیس با ثبت مشخصات ماشین در داخل قبض جریمه، آن را صادر می‌کند و بر روی شیشه خودرو الصاق خواهد کرد.

اگر به این نوع جریمه اعتراض دارید، خیلی کارساز نخواهد بود، به این علت که پلیس زمان کافی برای بررسی این نوع جریمه داشته و احتمال بروز خطا خیلی کم است.

اعتراض به جریمه رانندگی تسلیمی

در این نوع جریمه، راننده به دستور پلیس متوقف می‌شود و مدارک ماشین خود را به پلیس ارائه می‌دهد. پلیس نیز پس از صدور قبض جریمه، آن را به راننده تسلیم خواهد کرد. در این نوع جریمه ماشین، اعتراض امکان پذیر نخواهد بود، به این خاطر که احتمال خطا بسیار پایین است و راننده نیز نسبت به تخلف خود تفهیم شده‌ است.

اعتراض به جریمه رانندگی دوبرگی

زمانی که راننده به هر دلیلی به توقف پلیس اعتنا نکند، جریمه دوبرگی صادر خواهد شد. اعتراض به این نوع جریمه امکان پذیر است، به این دلیل که پلیس فرصت زیادی برای بررسی این نوع تخلف نداشته و احتمال بروز خطا زیاد است.

اعتراض به جریمه دوبرگی

برای اعتراض به جرائم راهنمایی و رانندگی تهران چه مراکزی وجود دارد؟

برای رسیدگی به اعتراضات در تهران ۷ مرکز تعیین شده است که می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید:

مرکز منطقه ۳: بزرگراه حقانی، نرسیده به تقاطع جهان کودک، مقابل پارک آب و آتش

مرکز منطقه ۱۰: بزرگراه نواب، تقاطع خیابان محبوب مجاز

مرکز منطقه ۱۴: خیابان نبرد، میدان نبرد، انتهای خیابان شهید ابراهیم بیدی

مرکز منطقه ۱۶: خیابان بعثت، خیابان شهید رجایی، خیابان هلال احمر، مقابل سیلو

مرکز منطقه ۲۰: شهر ری، خیابان استخر، روبه‌رو فروشگاه شهروند

مرکز منطقه ۲۱: تهرانسر،انتهای بلوار یاس

مرکز منطقه ۲۲: همت غرب، آزادگان جنوب، شهرک گلستان، بلوار گلها، خیابان یاسمن جنوبی

برای اعتراض به خلافی ماشین چه مدارکی نیاز است؟

برای اعتراض به خلافی خودرو باید مدارکی را که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، برای ثبت پرونده به پلیس راهور ببرید تا پرونده شما تشکیل شود. مدارک به شرح زیر است:

  • اصل کارت خودرو
  • اصل سند ماشین
  • اصل کارت شناسایی مالک ماشین یا نماینده قانونی او
  • تکمیل فرم مخصوص ثبت شکایت از جریمه اتومبیل
اعتراض به جرایم راهنمایی و رانندگی

اعتراض به خلافی خودرو چه مراحلی دارد؟

در مواردی مثل صدور قبض جریمه با دوربین یا جریمه‌ دوبرگی که متوجه صدور جریمه نمی‌شوید و در فرصت ۶۰ روزی که برای ثبت شکایت زمان دارید، نمی‌توانید اقدامی انجام دهید. جریمه‌ها در فهرست خلافی ماشین شما ثبت می‌شود و باید در زمان ترخیص ماشین از پارکینگ یا فروش آن یا هر زمان دیگری، اقدام به پرداخت خلافی خودروی خود کنید. در این وضعیت، در صورتی که جریمه‌ای در فهرست خلافی بود که قصد شکایت از آن را داشتید؛ باید درخواست اعتراض را به ثبت برسانید. در ابتدا باید به دفتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید و فرم‌های مورد نظر را پر کنید. پس از آن اعتراض شما توسط مسئول دفتر استعلام گرفته شده تا بررسی شود که ممکن است این کار بین چند ساعت تا چند روز زمان ببرد.

اگر نتیجه استعلام منفی بود، باید حضورا به واحد رسیدگی پلیس راهور مراجعه کرده و اعتراض را مطرح کنید. در اینجا نیز برای رای قطعی، یک قاضی از قوه قضائیه و یک کارشناس از راهنمایی و رانندگی مسئول رسیدگی به پرونده شما می‌شود و در نهایت با دادن رای نهایی، اعتراض امکان پذیر نخواهد بود. ابزارهایی که برای شناسایی رانندگان متخلف وجود دارند، دقت بالایی داشته و درصد خطا در آنها بسیار کم است. اما با این وجود رانندگانی که اعتراض به قبض جریمه رانندگی دارند، می‌توانند با داشتن مدارک به پلیس راهور مراجعه کرده و برای ثبت اعتراض به جریمه اقدام کنند

این نکته را بدانید که برای استعلام و پرداخت خلافی خودروی خود به جای مراجعه به راهور ۱۲۰ می‌توانید به صورت آنلاین و خیلی سریع از طریق آیتول اقدام کنید. همچنین آیتول سامانه پرداخت عوارض خودرو و عوارض آزادراهی بوده و می‌توانید تمام بدهی‌های خود را از این طریق و به صورت تجمیعی یا قسطی بپردازید.

مراحل اعتراض به خلافی ماشین

برای ثبت اعتراض به قبض جریمه رانندگی چقدر زمان نیاز است؟

رانندگانی که متخلف شناخته شوند، پس از صدور قبض جریمه، طبق قانون تا ۶۰ روز فرصت دارند تا به قسمت اجرائیات راهنمایی و رانندگی بروند و شکایت خود را به ثبت برسانند. دلایل اعتراض و همچنین مدارک باید به صورت کامل در درخواست شما مطرح شده باشد. طی ۲۴ ساعت باید کارشناسان بررسی درخواست را انجام داده و نتیجه نهایی را به شاکی اعلام کنند.

اگر به هر دلیلی، شاکی پرونده نسبت به نتیجه نهایی اعتراضی داشته باشد، پرونده به واحد رسیدگی به اعتراضات ناشی از تخلفات رانندگی ارسال می‌شود تا توسط یک قاضی معتمد از قوه قضاییه و یک کارشناس معتمد از راهنمایی و رانندگی، بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. رای صادره در این دادگاه قطعی بوده و دیگر اعتراض امکان پذیر نیست. در صورت رد اعتراض نیز باید طی مدت زمان ۲۰ روز پس از دادگاه، جریمه را بپردازید.