آیا می‌دانستید ۳۰۷ هزار میلیارد تومان و ۲۰ برابر میانگین جهانی؛ خسارت سالانه تصادفات خودرو در کشور ایران است؟ در این تصادفات آسیب‌های متعددی به خودروها وارد می‌شود که طی آن قیمت این خودروها افت می‌کند. در واقع یکی از مشکلاتی که مردم در تصادفات رانندگی با آن روبه‌رو می‌شوند افت قیمت خودرو است. نحوه محاسبه افت قیمت خودرو در تصادفات، یکی از موارد مهم بعد از تصادف خودرو محسوب می‌شود. از آن‌جایی‌که این مسئله به عوامل مختلفی بستگی دارد و کمی موضوع پیچیده‌ای است، در این مقاله از سری مقالات مجله آیتول، قصد داریم در مورد جدول افت قیمت خودرو در تصادف صحبت کنیم.

قانون افت قیمت خودرو در تصادفات رانندگی و نحوه محاسبه آن

سوالی که برای بسیاری از افراد مطرح می‌شود این است که طبقه‌بندی خودروهای تصادفی چگونه است و بر چه اساسی شامل افت قیمت می‌شوند؟ میزان افت قیمت خودرو را می‌توانیم به‌صورت فرضی به شکل زیر دسته‌بندی کنیم:

  1. قرار گرفتن خودروی تصادفی در دسته یک؛ یعنی ماشین شما به شدت آسیب دیده است. به این اتومبیل‌ها که دیگر قابل استفاده نیستند، خودروهای اوراقی نیز گفته می‌شود.
  2. خودروهای رده دو نیز فراتر از تعمیر هستند، یعنی ممکن است با تعمیرات تخصصی، ساختار مکانیکی ماشین قابل استفاده باشد، اما کابین و بدنه خودرو به هیچ عنوان مناسب نیستند.
  3. اتومبیل‌های دسته سوم خودروهای عملکردی نامیده می‌شوند. زیرا در تصادفی با شدت متوسط بدنه خودرو آسیب دیده و هیچ‌گونه صدمه‌ای به قسمت‌های حساس خودرو وارد نشده است. این خودروها با لحاظ کردن افت قیمت، تعمیر شده و فروخته می‌شوند.
  4. این دسته از خودروها در طی تصادفات با شدت کم، آسیب‌های جزئی دیده‎اند که کابین و قسمت‌های مکانیکی خودرو کاملا سالم هستند. این رده از خودروها نیاز به تعمیرات بسیار کمی دارند و اغلب افت قیمت کمی را تجربه می‌کنند.

در محاسبه افت قیمت، خودروهایی که پس از تصادف دچار آسیب‌های کمتری شده‌اند، قطعا شامل افت قیمت کمتری خواهند شد. هم‌چنین اتومبیل‌هایی که تعمیرات گسترده‌تری داشته باشند نیز، مشمول افت قیمت بیشتری می‌شوند که در نهایت نیز انواع بیمه مانند بیمه شخص ثالث و  بیمه بدنه خسارت‌های ناشی از تصادف را پرداخت خواهد کرد.

قانون افت قیمت خودرو در تصادفات رانندگی و نحوه محاسبه آن

آسیب هر قسمت ماشین چه‌قدر از قیمت خودرو کم می‌کند؟ جدول افت قیمت خودرو در تصادف

فرمول ثابت و مشخصی برای برآورد کاهش قیمت نمی‌توان پیدا کرد. اما بسته به این که چه قسمتی آسیب دیده باشد، می‌توان تخمینی از افت قیمت ارائه داد. در بخش زیر می‌توانید جدول افت قیمت خودرو در تصادف را مشاهده کنید.

آسیب میزان افت قیمت
رنگ‌شدگی گلگیر‌های خودرو ۲ تا ۳ درصد
رنگ‌شدگی درب‌های عقب ۳ تا ۴ درصد
رنگ‌شدگی صندوق خودرو ۴ تا ۵ درصد
رنگ‌شدگی درب موتور ۵ تا ۷ درصد
تعویض درب‌های خودرو ۴ تا ۵ درصد
تعویض گلگیرهای خودرو ۳ تا ۴ درصد
تعویض درب موتور ۶ تا ۸ درصد
تعویض درب صندوق ۵ تا ۶ درصد
انواع مشکلات فنی ۳۲ درصد به بالا
مشکلات موتور خودرو ۱۴ درصد به بالا
کمپرس و نشست روغن ۱۴ درصد به بالا

رانندگان می‌توانند این افت قیمت و خسارت‌های ناشی از تصادف را از بیمه خودرو دریافت کرده و آن را جبران کنند. اما آسیب‌هایی که به خودرو وارد شده است را هنگام فروش نمی‌توان نادیده گرفت و قطعا در قیمت فروش خودرو تاثیرگذار خواهند بود.

بررسی جدول افت قیمت خودرو در تصادفات رانندگی

کدام بیمه پرداخت خسارت افت قیمت خودرو در تصادف را پوشش می‌دهد؟

پس از بررسی جدول افت قیمت خودرو در تصادف، سوالی که برای رانندگان مطرح می‌شود در مورد، پوشش‌های بیمه ماشین است. در واقع از انواع بیمه‌های اتومبیل که افت قیمت خودرو را پرداخت می‌کنند، می‌توان به بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه اشاره کرد. فرد خریدار خودرو می‌تواند برای استعلام بیمه ماشین هم‌چون استعلام پلاک فعال با کد ملی، اقدام کرده و از تاریخ بیمه خودرو نیز مطلع شود.

پرداخت خسارات افت قیمت خودرو از طریق بیمه شخص ثالث

خسارت افت قیمت خودرو در تصادف، قانونا یک نوع زیان است و باید توسط شرکت بیمه پرداخت شود. در نتیجه بیمه شخص ثالث «تعهد» دارد که خسارات ایجاد شده به فرد زیان دیده را جبران کند. در واقع در بیمه شخص ثالث شرایط افت قیمت خودرو دقیقاً شبیه به سایر خسارات مالی ماشین است و تا سقف تعهد مشخص شده در بیمه نامه پرداخت می‌شود.

پرداخت خسارت افت قیمت خودرو توسط بیمه شخص ثالث

خرید و استفاده بیمه بدنه برای جبران افت قیمت ماشین

برای پوشش افت قیمت در بیمه بدنه قانون خاصی وجود ندارد. در هنگام خرید بیه بدنه ماشین، معمولا پوششی تحت عنوان افت قیمت خودرو وجود دارد. با انتخاب این طرح، در‌صورت بروز مشکل برای خودرو شما، بیمه افت قیمت خودرو در تصادفات را جبران می‌کند. این یک پوشش اضافه است و درصورتی‌که بیمه‌گذار این پوشش را هنگام خرید انتخاب نکند، از لحاظ قانونی امکان دریافت افت قیمت خودرو از شرکت بیمه را ندارد. شما با خرید بهترین بیمه بدنه خودرو برای اتومبیل خود می‌توانید، انواع خسارات ناشی از تصادفات رانندگی را بپردازید.

چگونه می‌توان خسارت افت قیمت را به سرعت دریافت نمود؟

تعلق افت قیمت خودرو به اتومبیل مورد نظر، کاملا بستگی به نظر کارشناس دادگستری، با درنظر گرفتن مدل ماشین و سال ساخت دارد. به‌طورکلی از طریق دو راه، می‌توانید افت قیمت خودروی خود را دریافت کنید. این دو راه عبارت‌اند از:

  1. مراجعه به شورای حل اختلاف یا دادگاه

راننده مقصر باید برای جبران، خسارت راننده زیان‌دیده را بپردازد. چرا که شرکت بیمه مسئول پرداخت این خسارت نیست. از این رو راننده زیان دیده باید برای تامین خسارت خود به شورای حل اختلاف رفته و در آن‌جا کارشناسان بعد از ثبت دادخواست او با بررسی و تعیین میزان افت، مبلغ خسارت آن را تعیین کنند.

  1. توافق طرفین در مورد مبلغ خسارت

چنانچه طرفین قصد دارند با توافق، مبلغی را مشخص کرده و از شکایت در شورای حل اختلاف، صرف نظر کنند؛ با‌توجه‌به نسبی بودن درصدهای جدول افت قیمت خودرو، بهتر است نظر یک کارشناس یا متخصص این امر را جویا شوند. در‌این‌صورت از ضررهای احتمالی به هر دوی آن ها که ناشی از کم یا بیشتر محاسبه کردن افت قیمت است، جلوگیری کنند.

جدول افت قیمت خودرو در تصادف

با خرید بیمه بدنه از آیتول؛ از پوشش افت قیمت خودرو بهره‌مند شوید

در این مقاله به بررسی جدول افت قیمت خودرو در تصادف پرداختیم. بدون شک تنها راه جلوگیری از افت قیمت خودرو در تصادفات، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است؛ رعایت نکردن کوچک‌ترین و ساده‌ترین نکات راهنمایی و رانندگی تاثیر بسیاری در جلوگیری از تصادفات خواهد داشت. در‌صورت تصادف و افت قیمت خودرو، بسته به خسارت وارده، می‌توانید از بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه استفاده کنید. بیمه شخص ثالث بیمه اجباری بوده و کلیه وسایل نقلیه باید آن را داشته باشند. بیمه بدنه اختیاری است؛ اما درحال‌حاضر با‌توجه‌به افزایش قیمت خودروها، داشتن آن ضروری به‌نظر می‌رسد.

بهترین راه برای خرید یا تمدید بیمه بدنه یا شخص ثالث، استفاده از روش‌های آنلاین است. از این رو برای خرید و استفاده از امکانات انواع بیمه خودرو، می‌توانید از آیتول کمک بگیرید. سامانه آیتول با عرضه خدمات آنلاین هم‌چون استعلام، خرید و تمدید بیمه بدنه، بیمه شخص ثالث، بیمه موتورسیکلت، پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو و بسیاری امکانات دیگر، به کلیه دارندگان خودرو کمک به‌سزایی می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با کارشناسان ما از طریق شماره ۰۲۱۸۹۵۱۸۰۱۰ تماس بگیرید.