طرح ترافیک مساله‌ای است که برای افرادی که در کلان‌شهرها و شهرهای شلوغ زندگی می‌کنند، مهم است. هر ساله تغییراتی در قانون طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا و ساعات اجرا شدن آن داریم. همچنین در آخر هر سال راجع‌به افزایش هزینه عوارض طرح ترافیک در سازمان حمل و نقل و ترافیک صحبت می‌شود. برای سال ۱۴۰۲ نیز در مورد افزایش نرخ طرح ترافیک و تغییرات آن جلساتی تشکیل شده است. در این مقاله از آیتول با ما همراه باشید تا در مورد تغییرات جدید عوارض طرح ترافیک بیشتر بدانید.

طرح ترافیک در سال ۱۴۰۲ چه اصلاحاتی دارد؟

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران، اعلام کرد که از سال آینده طرح ترافیک تغییر خواهد کرد. این موضوع با توجه به نتایج مختلف اجتماعی، اقتصادی، ترافیکی و … بررسی می‌شود و قرار بر این است که اصلاحات موردنظر در طرح ترافیک از سال آینده اجرایی شود.

مساله‌ای که در این بازنگری وجود دارد، امکان برخورداری شهروندان از حقوق برابر در زمینه مزایا و محدودیت‌های طرح ترافیک است. یکی از معضلاتی که در مناطق مرکزی شهر وجود دارد، این است که به علت اجرای طرح ترافیک در این مناطق، زندگی برای این افرادی که در این محله‌ها زندگی می‌کنند، کمی دردسرساز است. در همین راستا، کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در حال پیگیری این موضوع است تا بتواند طرح ترافیک را به نفع تمام افراد به روزرسانی کند.

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

افزایش ۲۰ درصدی عوارض طرح ترافیک

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از ۲۰% افزایش عوارض طرح ترافیک در سال ۱۴۰۲ خبر داد. همچنین به اطلاع شما می‌رساند که درآمد شهرداری تهران از محل دریافت عوارض طرح ترافیک در سال جاری، حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان بوده که از این میزان، فقط ۹۲۰ میلیارد تومان آن وصول شده است. عوارض طرح ترافیک در سال ۱۴۰۲، به گفته وی نیز به شرح زیر است:

  • نرخ پایه عوارض ترافیک ۱۴۰۱ معادل ۴۳ هزار و ۸۰۰ تومان بود، ولی برای سال ۱۴۰۲، نرخ پایه با افزایش ۲۰%، به عدد ۵۲۶۵۰ تومان رسیده است.
  • برای سهمیه‌های خاص مثل جانبازان، خبرنگاران و گروه‌های خاص، ۲۳۴ هزار تومان پیش بینی شده بود که افزایش عوارض طرح ترافیک با ۲۵% بیشتر شدن نسبت به قبل به ۲۹۳ هزار تومان در سال ۱۴۰۲ خواهد رسید.
  • برای وانت بارهای پلاک شخصی با بار زیر ۳.۵ تن، ۵۰% تخفیف در نظر گرفته شده بود که برای اشخاص حقیقی ۱۰% افزایش یافته و علت آن هم ترغیب برای فعالیت به عنوان اشخاص حقوقی است.
  • برای کامیونت بنز و ۶ تن تخفیف ۱۰% کاهش یافته و نرخ عوارض برای کامیونت بالای ۶ تن، از ساعت ۲۳ تا ۶ بامداد، بین ۱۵ هزار تومان تا ۴۰ هزار تومان (بر اساس سن خودرو) درنظر گرفته شده بود که برای سال جدید، ۸۰ هزار تومان پیشنهاد شده است.
  • برای نرخ عوارض ترافیک، به ازای هر ماه ۲% و در یکسال نیز ۲۴% جریمه اعمال خواهد شد.
  • در زمان غیراوج (بازه زمانی ۱۰ تا ۱۶) ۳۸۶۳۱ تومان در نظر گرفته شده است.
  • خودروهای دارای معاینه فنی برتر ۳۰% تخفیف خواهند داشت.
  • ۲۰ روز سهمیه تردد رایگان فصلی در محدوده کنترل آلودگی هوا برای خودروهایی در نظر گرفته شده که در سایت تهران من ثبت نام کنند.
افزایش طرح ترافیک تهران

فروش طرح ترافیک در روزهای آلوده به چه صورت است؟

براساس اعلام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، زمان‌هایی که شاخص آلودگی هوای تهران در وضعیت «ناسالم» باشد، فروش طرح ترافیک به صورت روزانه ممنوع بوده و شهرداری تهران از شهروندان می‌خواهد تا در روزهای ناسالم حضور و تردد در سطح شهر را به حداقل میزانی که می‌توانند برسانند و در صورت لزوم با وسایل نقلیه عمومی تردد کنند. این نکته را نیز بدانید که برای آگاهی از میزان بدهی طرح ترافیک خود می‌توانید از طریق سامانه آیتول تنها با وارد کردن شماره پلاک و شماره تلفن همراه ثبت‌شده برای آن، میزان بدهی خود را استعلام گرفته و در کوتاه‌ترین زمان نسبت به پرداخت آن اقدام کنید. در ادامه درمورد خدمات دیگر آیتول بیشتر خواهیم گفت.

نوع معاینه فنی چه تاثیری در طرح ترافیک دارد؟

یکی از عوامل مؤثر بر میزان جریمه طرح ترافیک، نوع معاینه فنی خودرو است. اگر از سلامت و کیفیت خودروی خود مطمئن هستید، بهتر است تا معاینه فنی برتر را تهیه کنید. این نوع معاینه فنی نه تنها از لحاظ هزینه تفاوتی با نوع عادی آن ندارد، بلکه داشتن آن شما را مشمول تخفیف طرح ترافیک نیز خواهد کرد. البته اگر صاحب خودروی برقی یا هیبریدی هستید، لازم است برای دریافت معاینه‌فنی «ویژه» یا هیبریدی اقدام کنید. برای این دسته از خودروها نیز تخفیف  معاینه فنی اعمال می‌شود.

اگر دغدغه شلوغی مراکز معاینه فنی را دارید، می‌توانید با خیال راحت از خدمات غیرحضوری معاینه فنی آیتول استفاده کنید و خود را از شر صف‌های طولانی مراکز معاینه فنی خلاص کنید!

همچنین کارهای دیگر خودرو مثل پرداخت بدهی، عوارض خودرو شهرداری، عوارض آزادراهی، مالیات نقل و انتقال خودرو و خیلی خدمات دیگر در دسترس است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت آیتول به آدرس iToll.ir مراجعه کنید.

پیشنهادات برای عادلانه ‌تر شدن عوارض طرح ترافیک چیست؟

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، طرح پیشنهادی ترافیک را به شورای عالی ترافیک پیشنهاد داد. به این علت که طرح ترافیکی که در حال حاضر اجرا می‌شود، کامل نیست و شورای ترافیک تهران در حال بررسی آن است. همچنین در حال بررسی تناسب میزان مبلغ دریافتی با میزان عوارض است. اینکه براساس زمان، مکان و ایجاد آلایندگی متغیر باشد. به این علت که جریان ترافیکی در شهر دائما تغییر می‌کند. برای مثال عوارض در روز‌های آلوده‌تر هوا در مقایسه با روز‌های عادی متفاوت بوده که بر همین اساس تیمی متخصص روی این موضوع کار می‌کنند یا اینکه عوارض در زمان و مکان‌هایی که وضیعت ترافیک بحرانی است برای اینکه مردم تشویق به خلوت کردن معابر شوند، تغییر می‌کند.

چنین طرح‌هایی برای تصویب اولیه در دست هستند تا در صورت تصویب نهایی در سال ۱۴۰۲ اجرا شوند.