کروکی یکی از اصلی‌ترین مدارک مورد نیاز برای استفاده از بیمه خودرو است. با توجه به اینکه هر روزه هزاران تصادف در سطح شهرها و جاده‌های کشور رخ می‌دهد، آشنایی با قوانین کروکی به شما کمک می‌کند تا بعد از رخ دادن تصادف بتوانید سریع‌تر هزینه‌های خسارت خود را دریافت کنید. برخلاف تصور عموم مردم در همه موارد کشیدن کروکی لازم نیست و علاوه بر این کروکی انواع مختلفی دارد که هر یک شرایط و قوانین خاص خود را دارند. با آیتول در ادامه این مطلب همراه باشید تا با انواع کروکی آشنا شویم و تفاوت کروکی سازشی و غیر سازشی را نیز بررسی کنیم.

کروکی تصادف و مشخص کردن مقصر

کروکی چیست؟ چگونه علت و مقصر حادثه را مشخص می‌کند؟

پیش از آنکه با تفاوت کروکی سازشی و غیرسازشی آشنا شویم، ابتدا بهتر است در مورد اینکه کروکی تصادف چیست اطلاعات بیشتری کسب کنیم. به طور کلی کروکی، طرح و گزارش ترسیم‌ شده توسط افسران پلیس است که در آن همه جزئیات تصادف، از مکان تا نحوه رخ دادن حادثه شرکت داده می‌شود. براساس کروکی می‌توانیم مقصر حادثه را بهتر تشخیص دهیم و دلایلی که منجر به حادثه شده‌اند از اشتباهات انسانی تا مشکلات ایمنی جاده‌ها را شناسایی کنیم.

علاوه بر این، از کروکی به عنوان یک مدرک بسیار مهم برای دریافت خسارت بیمه استفاده می‌شود. در صورتی که بیمه شخص ثالث داشته باشید، ارائه کروکی یکی از مراحلی است که برای دریافت خسارت باید طی کنید. اگر بیمه شخص ثالث شما رو به اتمام است، توصیه می‌کنیم با تمدید بیمه شخص ثالث به صورت اینترنتی همین حالا بیمه خود را تمدید کنید.

انواع کروکی در تصادفات، کروکی سازشی و غیر سازشی

انواع کروکی، تفاوت کروکی سازشی و کروکی غیر سازشی

کروکی‌ها به طور کلی به دو دسته کروکی سازشی و کروکی غیر سازشی یا کروکی مرجع قضایی تقسیم می‌شوند. تفاوت اصلی کروکی سازشی و غیر سازشی در کامل بودن یا نبودن مدارک و همچنین اعتراض داشتن یا نداشتن دو طرف تصادف است. با توجه به اینکه همیشه خطر رخ دادن حوادث رانندگی وجود دارد، آشنایی با این دو نوع از کروکی اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. خصوصاً برای افرادی که بیمه خودرو یا بیمه موتور سیکلت ندارند و می‌خواهند بدانند در این شرایط کروکی چگونه ترسیم می‌شود و آیا امکان دریافت خسارت وجود دارد یا خیر. در ادامه با تفاوت کروکی سازشی و کروکی غیر سازشی بیشتر آشنا می‌شویم.

کروکی سازشی و شرایط آن

کروکی سازشی چیست؟

در کروکی سازشی، خسارت از نوع مالی است و هر دو طرف حادثه (مقصر و زیان‌دیده) هر دو دارای مدارک کامل (شامل: گواهینامه، کارت خودرو، کارت بیمه شخص ثالث و برگه معاینه فنی) هستند. همان‌طور که از نام آن پیداست، در کروکی سازشی، دو طرف حادثه با هم سازش می‌کنند و هیچ یک اعتراضی نسبت به نظر افسر پلیس یا تعیین مقصر ندارند. اگر قبلاً اقدام به خرید بیمه بدنه برای خودرو کرده باشید، با ارائه کروکی سازشی می‌توانید از حداکثر سقف تعهد مالی شرکت بیمه خود برای پرداخت خسارت استفاده کنید.

شرایط ترسیم کروکی سازشی، چه زمانی کروکی سازشی ترسیم می‌شود؟

از لحاظ قانونی زمانی که شرایط زیر در حادثه وجود داشته باشد، از کروکی سازشی استفاده می‌شود:

  • تصادف به شکلی باشد که پلیس راهور تشخیص دهد نیاز به کشیدن کروکی دارد.
  • تعداد خودروهای حادثه بیش از یک خودرو باشد.
  • زیان‌دیده و مقصر در شهرهای مختلف ساکن باشند.
  • طرفین حادثه نسبت به مقصر بودن خود معترض باشند.
  • هر کدام از راننده‌ها در حادثه سهمی داشته باشند.
  • هر دو یا یکی از طرفین بیمه شخص ثالث نداشته باشند.

برای اینکه از مزایای دریافت خسارت بیمه شخص ثالث استفاده کنید و با استفاده از کروکی سازشی سرعت دریافت خسارت را افزایش دهید، باید مطمئن باشید که بیمه شخص ثالث شما منقضی نشده باشد. شما می‌توانید با استعلام بیمه شخص ثالث با پلاک در سایت و اپلیکیشن آیتول در کوتاه‌ترین زمان ممکن از اعتبار بیمه شخص ثالث خود مطمئن شوید.

کروکی غیر سازشی در زمانی که دو طرف حادثه اعتراض دارند

کروکی غیر سازشی چیست؟ آشنایی با کروکی مرجع قضایی

کروکی غیر سازشی در شرایطی ترسیم می‌شود که حادثه منجر به خسارت جانی شده باشد یا میزان خسارت وارده به خودروها از سقف تعهد مالی بیمه‌نامه بیشتر باشد. همچنین اگر یکی یا هر دو طرف حادثه به نظر افسر اعتراض داشته باشند و خواستار اقدام قضایی باشند نیز باید کروکی غیر سازشی ترسیم شود. از این رو به آن کروکی مرجع قضایی نیز می‌گویند. علاوه بر این، به خاطر داشته باشید که عدم به همراه داشتن مدارکی مانند معاینه فنی نیز می‌تواند منجر به ترسیم کروکی غیر سازشی شود.

با دریافت نوبت‌دهی معاینه فنی علاوه بر مطمئن شدن از سلامت خودرو می‌توانید از بروز مشکلات دردسرساز در هنگام تصادف نیز جلوگیری کنید. راحت‌ترین راه دریافت معاینه فنی استفاده از نوبت ‌دهی معاینه فنی آنلاین است. شما می‌توانید از معتبرترین مراکز معاینه فنی به صورت آنلاین نوبت بگیرید و در کوتاه‌ترین زمان معاینه فنی خودروی خود را دریافت کنید.

در چه مواردی کروکی غیر سازشی ترسیم می‌شود؟

اگر در هنگام حادثه، شرایط زیر وجود داشته باشد، باید کروکی غیر سازشی ترسیم شود:

  • اختلاف ‌نظر طرفین حادثه در مورد مقصر بودن دیگری
  • عدم قبول نظریه افسر
  • عدم تکمیل مدارک مانند گواهینامه، کارت خودرو، کارت بیمه شخص ثالث و برگه معاینه فنی
  • خسارت بالای تعهد بیمه‌نامه مقصر حادثه و …
  • تصادفات جرحی و فوتی و …

کروکی غیر سازشی برخلاف کروکی سازشی که یک صفحه است، شامل دو صفحه به صورت پشت و رو می‌شود. در صفحه نخست کروکی، مشخصات راننده مقصر و راننده زیان‌دیده به همراه نحوه وقوع حادثه، وضعیت خودروها یا عابران پیاده با جزئیات کامل شرح داده می‌شود. در صفحه دوم نیز مشخصات افسر به همراه نظریه او در مورد جزئیات حادثه و علت آن درج می‌شود.

چه زمانی نیاز به کشیدن کروکی تصادف نیست؟

در اکثر موارد در تصادفات رانندگی برای روشن شدن کامل علت حادثه، مشخص شدن مقصر و دریافت خسارت از شرکت بیمه، نیاز به کشیدن کروکی وجود دارد. با این حال، همیشه نیاز به کشیدن کروکی نیست. اگر خسارت وارده شده از نوع مالی و کمتر از ۱۶ میلیون تومان باشد، در صورتی که هر دو طرف بیمه‌نامه معتبر داشته باشند، نیازی به داشتن کروکی نیست. در این شرایط هر دو طرف می‌توانند برای دریافت خسارت اقدام کنند. با این حال، وجود کروکی برای دریافت خسارت‌های حداکثری از شرکت لازم خواهد شد. شما می‌توانید با استعلام رایگان خلافی خودرو و پرداخت خلافی به همراه خرید یا تمدید بیمه خودرو از طریق آیتول، با همراه داشتن بیمه‌نامه معتبر در هنگام تصادفات بدون کشیدن کروکی، خسارت خود را دریافت کنید.

خرید بیمه بدنه، بیمه شخص ثالث و دریافت معاینه فنی با کمک آیتول

در این مقاله با تفاوت کروکی سازشی و غیر سازشی آشنا شدیم و انواع کروکی در تصادفات را بررسی کردیم. همانطور که اشاره کردیم، وجود مدارکی مانند بیمه بدنه، بیمه شخص ثالث و برگه معاینه فنی خودرو نیاز شما به کروکی غیر سازشی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این وجود بیمه‌نامه معتبر، می‌تواند خیال شما را از پرداخت خسارت‌های تصادفات رانندگی تا حد زیادی راحت کند. در اپلیکیشن و سایت آیتول این امکان برای شما فراهم شده است تا به صورت آنلاین، اقدام به خرید و تمدید بیمه شخص ثالث خودرو و موتورسیکلت و بیمه بدنه خودرو کنید.

همچنین امکاناتی مانند استعلام و پرداخت عوارض خودرو به همراه دریافت نوبت معاینه فنی نیز در سریع‌ترین زمان ممکن به صورت اینترنتی فراهم شده است. برای بهره‌مندی از این خدمات کافی است همین حالا وارد سامانه آیتول شوید و شماره پلاک خودروی خود را وارد کنید.