گاهی اوقات برای برخی افراد پیش می‌آید که خودروی خود را بیمه می‌کنند اما در شرایط ضروری نمی‌توانند خسارت بگیرند یا اینکه کمتر از چیزی که واقعا حق آنهاست، خسارت می‌گیرند. چنین اتفاقاتی زمانی پیش خواهد آمد که در زمان تهیه بیمه حواسمان به مواردی که در قرار داد ذکر می‌شود نیست و ناآگاهی ما می‌تواند سبب ایجاد دردسر برای خودمان شود. در این مقاله به اشتباهات رایجی می‌پردازیم که امکان دارد در زمان خرید بیمه گریبان گیر ما شود. پس در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

انواع بیمه خودرو در ایران چیست؟

در ایران دو نوع بیمه برای خودرو وجود دارد، بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه. هر بیمه پوشش‌های مخصوص خودش را برای جبران خسارت دارد. بیمه شخص ثالث خودرو بیمه‌ای اجباری است که تمام خسارت‌های جانی تصادف و خسارت‌های مالی که راننده مقصر به دیگران رسانده را می‌پردازد. بیمه بدنه خودرو نیز بیمه‌ای اختیاری است که خسارت‌های مالی خودروی راننده مقصر را پرداخت می‌کند. در ادامه در مورد اشتباهات خرید بیمه ماشین، که حتما باید قبل از تهیه، آنها را مدنظر قرار دهیم توضیح خواهیم داد.

انواع بیمه خودرو در ایران

عواقب فراموش کردن تاریخ سررسید تمدید چیست؟

یکی از اتفاقاتی که موقع خرید بیمه پیش می‌آید، این است که تاریخ تمدید بیمه خود را فراموش می‌کنیم. چنین اتفاقی مخصوصا برای بیمه شخص ثالث که اجباری است، اتفاق خوبی نیست! به این علت که حتی یک روز دیرکرد برای شما جریمه دیرکرد به همراه خواهد داشت.

حتی اگر خودرو را از پارکینگ بیرون نیاورید، باز جریمه خواهید شد. اگر بدون بیمه نیز رانندگی کنید و پلیس در خیابان جلوی شما را بگیرد، هم جریمه مالی خواهید شد و هم خودرو توقیف خواهد شد.

پس بهتر است تا یک هفته قبل از اینکه تاریخ اعتبار بیمه‌نامه شما تمام شود، آن را تمدید کنید. برای اینکه یادتان نرود، تاریخ سررسید بیمه را در جایی یادداشت کنید و حتی روی گوشی خود آلارم بگذارید.

همچنین با خرید بیمه از آیتول و استعلام آن می‌توانید خیال خود را از این بابت راحت کنید، به این خاطر که آیتول قبل از اینکه سررسید بیمه‌ تمام شود، شما را مطلع خواهد کرد.

انتخاب ارزان‌ترین بیمه‌، از اشتباهات خرید بیمه ماشین

یکی از اشتباهات خرید بیمه ماشین این است که خیلی از ما در هنگام خرید به دنبال قیمت مناسب هستیم. مخصوصا در حال حاضر که قیمت‌ها روزانه در حال افزایش است، اما باید بگوییم که با خرید بیمه با پوشش‌های اضافی می‌توانیم امنیت و همچنین میزان دریافت خسارت را افزایش دهیم. اضافه کردن این پوشش‌ها مقدار خیلی کمی در هزینه بیمه بدنه و ثالث تاثیرگذار است و به همین دلیل بهترین کار اضافه کردن پوشش‌های مناسب است تا درصورت پیش آمدن اتفاق مجبور به پرداخت هزینه‌های چند برابر نشویم. پس خرید یک بیمه ارزان قیمت صرفا گزینه درستی نیست و شما باید با توجه به نوع و مدل خودروی خود و میزان استفاده‌ای که از آن دارید، پوشش‌های مناسب خود را انتخاب کنید.

انتخاب ارزان‌ترین بیمه‌ از اشتباهات خرید بیمه ماشین

 بی‌توجهی به سقف پوشش مالی بیمه شخص ثالث

پوشش‌های بیمه شخص ثالث خودرو شامل پوشش مالی و جانی می‌شود. سقف پوشش‌ جانی در همه شرکت‌های بیمه مثل هم بوده و مبلغ آن براساس نرخ دیه در هر سال تعیین می‌شود. نرخ دیه کامل انسان در ماه‌های حرام برای سال ۱۴۰۲ مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان و برای ماه‌های غیرحرام ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان درنظر گرفته شده است. حداقل تعهدات مالی بیمه‌نامه‌های ثالث برای سال ۱۴۰۱ نیز ۲۰ میلیون تومان است، ولی بیمه‌شده می‌تواند درخواست پرداخت حق بیمه بیشتر را داشته باشد و سقف تعهدات مالی بیمه ثالث خود را تا ۶۰۰ میلیون تومان هم افزایش دهد. پوشش افزایش سقف تعهدات مالی بیمه ثالث مساله مهمی است، به این خاطر که درصورت بروز حادثه، باید بقیه خسارت را خودمان بپردازیم.

مهمترین پوشش‌ های مالی بیمه بدنه

پوشش‌های اصلی بیمه بدنه در دو دسته خسارت کلی و جزئی جای می‌گیرد. خسارت‌های بیشتر از ۷۰%، در دسته خسارت کلی جای گرفته و مبلغ آن هم براساس قوانین خودشان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. خسارات‌های کمتر از ۷۰%  هم جزو خسارت‌های جزیی به حساب می‌آیند.

پوشش‌های بیمه بدنه متنوع هستند، ولی مهمترین آنها که باید حتما تهیه شود، شامل پوشش نوسان قیمت و محاسبه ارزش روز خودرو یا قیمت آن در زمان پرداخت خسارت، پوشش بلایای طبیعی و پوشش سرقت درجا یا سرقت قطعات و لوازم ماشین می‌شود. (در برخی شرکت‌ها تا ۸۰% و در بعضی از آنها تا ۹۰%  خودرو را می‌پردازد)

این نکته را بدانید که بیمه بدنه در زمانی که بیمه ثالث راننده مقصر سقف تعهدات کافی برای جبران خسارت را نداشته باشد به ما کمک خواهد کرد. برای مثال ما نمی‌دانیم در تصادف زنجیره‌ای مقصر کیست؟ به این علت که تعداد بسیاری خودرو در این حادثه دخیل است.

مهمترین پوشش های مالی بیمه بدنه

خرید بیمه ثالث کوتاه ‌مدت یکی از اشتباهات خرید بیمه ماشین

معمولا بیمه شخص ثالث یکساله صادر می‌شود، اما گاهی به دلایلی بیمه شده به دنبال خرید بیمه کوتاه مدت است. بیمه کوتاه مدت به صورت ۳ ماهه و ۶ ماهه صادر می‌شود. در بیمه‌های ثالث کوتاه‌مدت هرچه قدر بازه زمانی بیشتر باشد، درصد حق بیمه پرداختی هم بیشتر خواهد شد. پس با این حساب حق بیمه دریافتی بیمه کوتاه‌ مدت از یک‌ساله بیشتر می‌شود و چون مجبوریم دو تا سه بار در سال آن را تمدید کنیم، باید دست کم حدود ۲۰% نسبت به بیمه یکساله حق بیشتری بپردازیم و این یکی از اشتباهات خرید بیمه ماشین است، چون به ضررمان خواهد بود. اما نیازی به نگرانی نیست، در آیتول می‎توانید با مقایسه معتبرترین شرکت‌های مختلف بیمه به صورت آنلاین خریدی به صرفه و مطمئن داشته باشید. همچنین غیر از خرید بیمه می‌توانید مواردی چون پرداخت عوارض و بدهی، معاینه فنی، تعویض پلاک، استعلام نمرات منفی گواهینامه و انواع مدارک خودرو را از طریق سامانه آیتول انجام دهید.

برای تهیه بیمه به مناطق رفت و آمد خود توجه کنید

با تهیه بیمه ثالث، شرکت بیمه برای پرداخت خسارت تصادف در شهر و استانهای داخل مرزهای کشور متعهد خواهد شد و این بیمه برای استفاده در خارج از کشور، حتی کشورهای همسایه قابل استفاده نیست و در صورتی که بخواهیم با خودروی شخصی به کشور دیگری سفر کنیم باید اقدام به تهیه کارت سبز یا بیمه شخص ثالث بین‌المللی کنیم. در مورد بیمه بدنه هم باید بگوییم که در زمان خرید و پرداخت حق بیمه، باید پوشش خارج از کشور را در بیمه‌نامه خود اضافه کنید.