مناطق آزاد در ایران، شرایط و قوانین متفاوتی برای خرید خودرو و رانندگی دارند. به‌همین دلیل در برخی از موارد قوانین بیمه نیز در این مناطق متفاوت خواهد بود. اگر در هر یک از مناطق آزاد، ماشین لوکس و خارجی خریداری کرده‌اید و قصد خرید بیمه برای آن را دارید، باید قبل از هر اقدامی اطلاعات خود را در‌باره قوانین بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه در منطقه آزاد افزایش دهید. ما در این مقاله به بررسی قیمت، تعهدات بیمه‌گر و پوشش‌های بیمه بدنه در منطقه آزاد می‌پردازیم. شما می‌توانید با مطالعه این مقاله، اطلاعات لازم برای خرید بهترین بیمه بدنه را به‌دست آورید.

نرخ بیمه بدنه در منطقه آزاد؛ تعیین قیمت بیمه قبل از خرید

تعیین نرخ بیمه بدنه با بیمه شخص ثالث متفاوت است و این تفاوت ربطی به نوع پلاک خودرو ندارد. بیمه بدنه بر‌خلاف بیمه شخص ثالث از سوی سازمان بیمه مرکزی ایران تعیین نمی‌شود. بلکه، هر شرکت بیمه با توجه به نوع خودرو، سال ساخت، قیمت روز و کاربری اتومبیل تاثیر‌گذار است. ولی مهم‌ترین تاثیر را انتخاب پوشش‌های اضافی بیمه بدنه در قیمت نهایی آن می‌گذارد. از آن‌جایی که خودرو‌های لوکس، هزینه تعمیر بسیار بیشتری نسبت به ماشین‌های داخلی دارند، به‌همین دلیل پیشنهاد می‌شود با تهیه پوشش‌های اضافی، اتومبیل را در برابر خطرات احتمالی بیمه کنید.

به‌طور‌کلی، بیمه بدنه خودرو‌های پلاک منطقه آزاد با سایر ماشین‌ها تفاوتی ندارد. افراد می‌توانند در هر جای ایران که هستند، بیمه بدنه با پوشش‌های مختلف را تهیه کرده و از خدمات آن استفاده کنند. برای انتخاب شرکت بیمه بدنه، باید به میزان تخفیف‌های بیمه‌گر برای کاهش هزینه قرارداد دقت کنید.

تنظیم بیمه بدنه؛ کاهش هزینه‌های تعمیرات خودرو‌های لوکس

انواع پوشش‌های بیمه بدنه در منطقه آزاد

همان‌گونه که نرخ بیمه بدنه در منطقه آزاد تفاوتی با سایر شهر‌ها ندارد، پوشش‌های آن نیز در همه یکسان است. پوشش‌های بیمه بدنه خودرو شامل دو دسته اصلی و اضافی می‌شود. افرادی که قصد دارند با بیمه از همه خطرات احتمالی در امان باشند، باید از پوشش اضافی استفاده کنند. در‌واقع بیمه شخص ثالث خسارت‌های وارد‌شده به کمک راننده و راننده زیان‌دیده را می‌پردازد. ولی با بیمه بدنه، شرکت موظف به پرداخت خسارات به خودرو شما خواهد بود. اگر تا کنون از این پوشش‌ها استفاده نکرده‌اید، در هنگام تمدید بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه، امکان تغییر مقدار پوشش‌ها را خواهید داشت. در ادامه به بررسی این پوشش‌ها می‌پردازیم.

پوشش بیمه بدنه؛ تضمین سلامت خودرو‌های گران‌قیمت منطقه آزاد

پوشش‌های اصلی بیمه بدنه در مناطق آزاد و سایر شهر‌های ایران

بیمه بدنه پایه، خسارت‌های پر‌تکرار و متداولی را پوشش خواهد داد که برای همه مالکین رخ می‌دهد. این پوشش‌ها شامل موارد زیر است:

  • جبران خسارات هنگام واژگونی یا سقوط
  • برخورد ماشین با جسم ثابت یا متحرک
  • آتش‌سوزی و انفجار خودرو یا وسایل یدکی دریافت‌‌شده از کارخانه
  • سرقت کلی خودرو؛ آسیب دیدن خودرو یا وسایل اصلی یا اضافی درج‌شده در بیمه‌نامه

دریافت جبران خسارت از بیمه بدنه نیاز به بازدید کارشناس دارد. در این کارشناسی اگر مامور بیمه متوجه شود که راننده گواهینامه نداشته، هیچ خسارتی به او تعلق نخواهد گرفت. به‌همین دلیل، حتی اگر در امتحان شهری نیز قبول شده‌اید، با پیگیری گواهینامه خود، نسبت به صدور آن مطمئن شوید؛ سپس اقدام به رانندگی کنید.

پوشش اضافی بیمه بدنه خودرو؛ اطمینان بیشتر در رانندگی

پوشش اضافی بیمه بدنه خودرو، تکمیل‌کننده پوشش پایه است. بیمه‌گذار باید برای درخواست هر یک از پوشش‌های اضافی بیمه بدنه، تقاضای خود را ثبت کند. زیرا به‌طور پیش‌فرض قرارداد بیمه با پوشش‌های اصلی خواهد بود. پوشش‌های اضافی بیمه بدنه خودرو به ترتیب زیر است:

  • سرقت قطعات فابریک و غیر‌فابریک
  • بلایای طبیعی
  • اسید‌پاشی یا ریختن مواد شیمیایی
  • شکسته‌شدن شیشه
  • تغییر قیمت خودرو به‌دلیل نوسانات قیمت بازار
  • هزینه رفت‌و‌آمد بیمه‌گذار به‌دلیل خرابی خودرو بیمه‌شده، به مبلغ مشخص و تا مدت زمان معین

برای استفاده از هر یک از این پوشش‌ها باید حق بیمه مازاد بر هزینه اصلی پرداخت شود. علاوه‌بر این، در هر شرکت بیمه‌ای، قوانین و شرایط استفاده از بیمه بدنه برای پوشش اضافی متفاوت خواهد بود. از‌این‌رو، باید قبل از امضا قرارداد به‌طور‌کامل با این شرایط آشنا شوید. شما می‌توانید در سایت آیتول، لیست کاملی از بهترین شرکت‌های بیمه بدنه در ایران و منطقه آزاد را مشاهده کنید. علاوه‌بر این، سایر خدمات مانند استعلام پلاک فعال با کد ملی در این سامانه امکان‌پذیر است.

مدارک لازم برای دریافت خسارت بیمه بدنه در منطقه آزاد

برای دریافت خسارت بیمه بدنه در منطقه آزاد باید مدارکی را تهیه کنید. این مدارک برای همه شعب شرکت‌های بیمه در سراسر ایران یکسان است. مهم‌ترین مدارک مورد‌نیاز را در ادامه گفته‌ایم:

  • اصل و کپی بیمه‌نامه بدنه وسیله نقلیه و الحاقیه‌های آن
  • اصل و کپی بیمه شخص ثالث
  • گزارش مامور انتظامی به‌همراه کروکی
  • اصل و کپی گواهینامه راننده به‌همراه کارت ملی
  • اصل فاکتور هزینه‌های حمل وسیله نقلیه
  • نظر کارشناس بیمه برای میزان خسارت وارد‌شده

شما می‌توانید برای خرید بیمه بدنه خودرو در هر یک از شهر‌های ایران به‌علاوه مناطق آزاد کشور، از طریق سامانه آیتول اقدام کنید. در این سامانه می‌توانید علاوه‌بر تعیین قیمت انواع بیمه از شرکت‌های مختلف، استعلام نمره منفی گواهینامه از طریق کد ملی، پرداخت آنلاین خلافی خودرو و پرداخت مالیات نقل‌و‌انتقال ماشین را نیز انجام دهید.

مدارک دریافت خسارت از بیمه بدنه در همه شهر‌ها یکسان است

کدام شرکت بهترین بیمه بدنه منطقه آزاد را دارد؟

در این مقاله به بررسی بیمه بدنه در منطقه آزاد پرداختیم. قوانین و هزینه‌های بیمه بدنه در همه شهر‌های ایران یکسان است. با‌این‌حال، قیمت پوشش‌های بیمه و میزان تخفیف‌هایی که بیمه‌گر برای بیمه‌گذار در نظر دارد، باعث تغییر در قیمت نهایی بیمه خواهد شد. شما می‌توانید در آیتول لیست شرکت‌های بیمه‌ای را ببینید که از سوی سازمان بیمه مرکزی تاییدیه فروش خدمات در مناطق آزاد دارند و برای خرید خدمات آن‌ها اقدام کنید. اگر سوالی در خصوص بیمه در مناطق آزاد دارید، در بخش نظرات بپرسید تا کارشناسان آیتول در سریع‌ترین زمان ممکن به آن پاسخ دهند.